Nå i disse bompengetider... kan man ikke innføre bompengeinnkreving i juni, juli og august da som er øremerket rassikring. Jeg er ganske overbevist om at turister fint klarer å betale en 50 eller 100 lapp for å kjlre opp der. Dette er vel kanskje uansett ikke en typisk gjennomkjøringsvei som rammer øvrig trafikk i stor grad vil jeg tro?kjellv skrev: 23 jun 2024, 11:57 Søm før omtalt i denne tråden, Trollstigen er vedtatt stengt resten av året.
Men hvordan kunne dette skje? Turistnæringa opplever selvfølgelig vedtaket som katastrofalt. Besøkende turister både innenlands og utenfra likeså. Mange har drømt om Norske turistmål i årevis og har spart opp midler til en godt planlagt tur innom mange av de Norske store turistattraksjonene, og ankommer Isterdalen for å oppdage at veien videre er stengt med bom.
At Trollstigen er rasutsatt er ikke noe nytt. Det har den vært siden Kong Haakon åpnet veien for snart 90 år siden. De siste årene har det nok vært noe mer steinsprang og småras enn tidligere, men dette har alltid sammenheng med nedbør og økte vannmengder i fjellet. Hadde det ikke vært mer riktig å stenge veien på uværsdager, og tillatt trafikk når det er tørt og roligere værforhold? Er dette er hastevedtak og som Lars Kroken sier i dette innlegget altfor mange «utdanna slipspersoner» i beslutningsapparatet som ikke evner å bruke skjønn eller å ta vanskelige avgjørelser.
De fleste som har kjørt denne veien i juni, juli og august har sett hvor enorm og endeløs køen opp og ned fjellet er, og kan vel tenke seg hvordan der ser ut i Isterdalen når skuffede turister ikke kommer seg videre og må snu.
For få år siden bygde staten nytt besøkssenter med kafe, butikker, gangstier og utsiktsplasser samt stor parkeringsplass oppe på platået. Men penger eller en plan om rassikring finnes ikke. Møre og Romsdal Fylkeskommune som veieier har ikke penger til rassikring av veien, og søkte Samferdselsministeren om ekstrabevigninger. Det ble kontant avslått og begrunnet med at Fylkeskommunen har fått penger til rassikring av fylkesveinettet for i år. Slik saken står for øyeblikket er det vel lite som tyder på at det er håp for gjenåpning neste år heller. Om penger skulle komme er dette arbeid som tar tid å gjennomføre, og veien må uansett være stengt mens arbeidet pågår i noen korte sommermåneder.
For driverne kom dette veldig brått på, og frykter konkurs. Kafeen og bygget har vært stengt etter at et snøras knuste deler av bygget for 2,5 år siden, men er nå endelig gjenåpnet og i full drift igjen.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/i-h ... t/81586310
Jeg er ikke noe tilhenger av bompenger selvsagt, men hvis det må til for å bevare lokale bedrifter fra ruin så må det vel i det minste være et godt argument om ikke annet?
Så kan man godt diskutere om staten eller fylket burde tatt regningen i utgangspunktet, men jeg klarer ikke helt å se bakdelene ved å innføre bompenger der. Altså kun bompenger for å kjøre den svingete veien opp/ned. Man må kunne kjlre fra Valldal siden og opp til platået uten å betale.
Med 100 kroner i bompenger og med 160.000 passeringer i året (i følge en artikkel jeg fant) så blir dette 16 millioner i inntekter. Dette burde vel kanskje være nok til vedlikehold av rassutsatte steder?
Men ja... å bygge det turistsenteret der oppe med butikker, restauranter og ellers flotte krumspring som arkitektene lika er galskap så lenge dem ikke evner å sikre at turistene får tilgang til dette. Helt feil prioritering. Hva er det som er så galt med en liten kiosk som selger vaffler og softis? Hvorfor skal man bygge et stort turistsenter oppe en fjelltopp som kun har besøkende 3 måneder i året? Det er jo nærmest et lite kjøpesenter som ligger oppå der...
Problemet med stenging av Trollstigen er vel at dette KAN gå ut over turistnæringen i Geiranger også, da mange kommer fra Strynefjellet og gjerne vil ha med seg bpde geiranger og Trollstigen. Når Trollstigen da er stengt, så velger kanskje flere og også skippe Geiranger....? Og kanskje også Dalsnibba....?
Personlig bryr jeg meg ikke stort, men jeg synes allikevel staten burde gjøre noe kjapt her. Spesielt med tanke på turistnæringen. Dette vil gå ut mange små aktører. Små campingplasser og kiosker etc. som lever av de tre månedene i året og et år uten nevneverdig inntekt er nok til å velte hele greia.
Jeg forstår også at veier som dette må rassikres og at dette er viktig. Men å stenge veien en hel sesong og kanskje flere er galematias. Her har det skjedd noe i planleggingsfasen (eller ikke) som har gått galt...