Råd til innkjøp av brukt lett MC
-
- Motorsykkelen din: Har ikke
Råd til innkjøp av brukt lett MC
Hei, jeg er en 15 år gammel gutt, har akkurat begynt med å starte på A1 lappen, jeg prøver å forberede en plan til når jeg blir 16 og den planen inkluderer innkjøp av sykkel. Jeg kommer til å bruke sykkelen som et rent transport middel og vil også trenge å kjøre et stykke av og til (10-15 mil en gang i måneden og 2 mil på daglig basis). Den må kunne kjøre på motorveien.
Tenker et budsjett på mellom 25-30k men vet egentlig ikke noe særlig om priser og dvs. Ikke noe R sykkel, har hørt at Touring er bra for komfortabel langkjøring. Vil at sykkelen skal vare i 2-3 år uten noen særlige reprasjons kostnader.
Er det noen som har tips til innkjøp av brukt lett mc? Hvordan jeg bør gå fram når jeg kjøper, hva jeg burde se etter når jeg ser på motorsykkelene (evt slitasje skader eller feil), hvor langt kan en typisk lett mc gå, hvor langt går den før det begynner å dukke opp problemer
Tenker et budsjett på mellom 25-30k men vet egentlig ikke noe særlig om priser og dvs. Ikke noe R sykkel, har hørt at Touring er bra for komfortabel langkjøring. Vil at sykkelen skal vare i 2-3 år uten noen særlige reprasjons kostnader.
Er det noen som har tips til innkjøp av brukt lett mc? Hvordan jeg bør gå fram når jeg kjøper, hva jeg burde se etter når jeg ser på motorsykkelene (evt slitasje skader eller feil), hvor langt kan en typisk lett mc gå, hvor langt går den før det begynner å dukke opp problemer
-
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: Råd til innkjø av brukt Lett MC
Honda Varadero. Japansk kvalitet, gubbesykkel dvs stor sannsynlighet at den er blitt tatt godt vare på. Ta med en bekjent som har mekaniske ferdigheter, ved besikting. 50 000 km er tommelfinger regelen på at du bør se nærmere på sykkel. Sjekk service historikk. osv Honda pleier å ha service intervaller på 12 000km på store sykler og (24 000km Stor)og halvparten igjen på 125cc hvis jeg husker rett. Hvor ventilsjekken er på hver 24k. Nærmer det seg en storservice så kan du prute litt på prisen.
-
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
Enig med Greddy. Vi har hatt totalt 3 Varadero 125 i nær familie ila, de siste 20 åra. Aldri ett feilslag. Komfortabel og stor sykkel. Du får følelsen av å kjøre motorsykkel med liten motor, ikke trimmet moped. Den jeg solgte sist hadde gått nærmere 70k uten å vise tegn på å være (ut)slitt. Den er tyngre enn andre 125, og man sitter oppreist, så du vinner ingen dragrace eller skrytemuligheter for toppfart, men for komfortabel transport tror jeg ikke du finner noe bedre.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Tror jeg også vil si meg enig med Greddy. Så klart ikke den mest spennende 125 kubikkeren der ute, men Honda leverer god kvalitet og Varadero ser ut til å være en god langtursykkel også med gode bagasjemuligheter.
Ellers er jeg meget svak for Yamaha XSR når det kommer til utseende. XSR125 ville nå JEG valgt i såfall. Yamaha er jo også skuddsikkert tror jeg.
Ellers er jeg meget svak for Yamaha XSR når det kommer til utseende. XSR125 ville nå JEG valgt i såfall. Yamaha er jo også skuddsikkert tror jeg.
-
Re: Råd til innkjøp av brukt lett MC
Det virker som at Honda Varadero er en klar favoritt, nå søkte jeg litt rundt på finn, og fant syv sånne sykler, men bare en hadde under 20 000 km, de andre hadde 20 000 og 40 000, men en hadde 8600, er det ille med 20 000?
- Bjerknez
- Kontakt:
Så lenge den er blitt tatt godt bare på er nok ikke 20.000km. noe å sperre opp øynene for. Men alt kommer jo an på prisen selvsagt.
Gjenkjøpsverdi må man også ha i hodet. Mitt inntrykk er at 125 kubikkere faller fortere i pris ved høy kilometer i forhold til tung sykler. Sikkert fordi de mindre motorene slites litt mer/fortere enn større motorer? Hvis det er noen sannhet i det. Er bare slik jeg tenker vertfall, men det kan selvsagt være feil.
Gjenkjøpsverdi må man også ha i hodet. Mitt inntrykk er at 125 kubikkere faller fortere i pris ved høy kilometer i forhold til tung sykler. Sikkert fordi de mindre motorene slites litt mer/fortere enn større motorer? Hvis det er noen sannhet i det. Er bare slik jeg tenker vertfall, men det kan selvsagt være feil.
-
Skjønner, så 20k går fint så lenge den er godt tatt vare på og den holder i noen ti tusen til?Bjerknez skrev: 29 jul 2024, 14:58 Så lenge den er blitt tatt godt bare på er nok ikke 20.000km. noe å sperre opp øynene for. Men alt kommer jo an på prisen selvsagt.
-
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er korrekt. Jo eldre sykkelen er: jo mer må du se på alt av gummi og plastikk som kan morkne med alder. bremselinje/rør/slange, foring må sjekkes.Brunostækkeenost skrev: 29 jul 2024, 14:55 Det virker som at Honda Varadero er en klar favoritt, nå søkte jeg litt rundt på finn, og fant syv sånne sykler, men bare en hadde under 20 000 km, de andre hadde 20 000 og 40 000, men en hadde 8600, er det ille med 20 000?
Jo mer km på odometer, jo nærmere må du se på vanlige slitedeler, som brems, dekk, lager, drev og kjede.
- Bjerknez
- Kontakt:
Det finnes som nevnt ikke noe fasitsvar her. Sykkelen du har kan fint klare 200.000 km. men den kan også få motorhavari uka etter at du kjøper den. Det kommer ann pp tidligere vedlikehold, produksjonsfeil som kommer til syne etc.
Skulle jeg hatt lettmotorsykkel som med stor sannsynlighet er kjørt av ungdom, så må man regne med at motororen har gått nær toppeffekt/toppfart flere ganger og gjerne over tid. En liten motor slites ofte mer enn en større motor tror jeg. Så JEG ville nok valgt noe nytt eller nyere som har gått mindre og gjerne med garanti.
Men i utgangspunktet er ikke 20.000 veldig mye. Det blir litt synsing uansett hvem man spør tror jeg.
Skulle jeg hatt lettmotorsykkel som med stor sannsynlighet er kjørt av ungdom, så må man regne med at motororen har gått nær toppeffekt/toppfart flere ganger og gjerne over tid. En liten motor slites ofte mer enn en større motor tror jeg. Så JEG ville nok valgt noe nytt eller nyere som har gått mindre og gjerne med garanti.
Men i utgangspunktet er ikke 20.000 veldig mye. Det blir litt synsing uansett hvem man spør tror jeg.
-
- Motorsykkelen din: 249cc
Hei. Jeg vurderer å selge min Honda CBF125 som er veldig godt tatt vare på. Det er en touringsykkel som du ser etter, og passer ypperlig til formålet ditt. God sittestilling, like god på korte så vel som lange turer. Denne MC'en er strøken (sjeldent på disse syklene), med masse ekstrautstyr som veltebøyler (perfekt for førstegangssykkel), toppboks (veldig praktisk på tur), justerbare hendler, padding på håndtak osv. Ingen defekter, starter opp og kjører som en klokke hver eneste gang. Rød farge, og av nyere årgang (2012). Du kan få den av meg for 18k (snill pris til mine forumvenner
)

- Bjerknez
- Kontakt:
Er 18.000 kroner for en 12 år gammel 125cc "snill pris"?mc-over-bil skrev: 31 jul 2024, 08:34 Hei. Jeg vurderer å selge min Honda CBF125 som er veldig godt tatt vare på. Det er en touringsykkel som du ser etter, og passer ypperlig til formålet ditt. God sittestilling, like god på korte så vel som lange turer. Denne MC'en er strøken (sjeldent på disse syklene), med masse ekstrautstyr som veltebøyler (perfekt for førstegangssykkel), toppboks (veldig praktisk på tur), justerbare hendler, padding på håndtak osv. Ingen defekter, starter opp og kjører som en klokke hver eneste gang. Rød farge, og av nyere årgang (2012). Du kan få den av meg for 18k (snill pris til mine forumvenner)
Ligger 3 stk. 2013 modeller på finn til 13-15.000 kroner...
- Atrox
- Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE
Som førstegangssykkel og med mengden kjøring du kommer til å gjøre ville jeg anbefalt deg å finne en sykkel med ABS. Tror ikke du kan gå feil uansett om du velger et av de store merkene og sykkel er godt fulgt opp, men sikkerhetsutstyr burde ligge høyt på lista.
-
- Motorsykkelen din: 249cc
Veltebøyler og toppboks er ting som koster flere tusen per, ingen av syklene du nevner har veltebøyler for eksempel, som er ypperlig for en ny sjåfør. Kjører utmerket, og jeg glemte selvfølgelig å nevne splitter nye dekk både foran og bak, slik at ny eier også sparer tusenlapper på dette.
Bjerknez skrev: 31 jul 2024, 08:45Er 18.000 kroner for en 12 år gammel 125cc "snill pris"?mc-over-bil skrev: 31 jul 2024, 08:34 Hei. Jeg vurderer å selge min Honda CBF125 som er veldig godt tatt vare på. Det er en touringsykkel som du ser etter, og passer ypperlig til formålet ditt. God sittestilling, like god på korte så vel som lange turer. Denne MC'en er strøken (sjeldent på disse syklene), med masse ekstrautstyr som veltebøyler (perfekt for førstegangssykkel), toppboks (veldig praktisk på tur), justerbare hendler, padding på håndtak osv. Ingen defekter, starter opp og kjører som en klokke hver eneste gang. Rød farge, og av nyere årgang (2012). Du kan få den av meg for 18k (snill pris til mine forumvenner)
Ligger 3 stk. 2013 modeller på finn til 13-15.000 kroner...
-
Jeg skulle gjerne ha takket ja, men desverre så er jeg fortsatt bare 15,så har ikke veldig stort behov AkKuRaT nå, men denne tråden er mer for tips og råd til jeg fyller 16 år og skal kjøpe en lett sykkel, men takk for tilbudet, setter pris på detmc-over-bil skrev: 31 jul 2024, 08:34 Hei. Jeg vurderer å selge min Honda CBF125 som er veldig godt tatt vare på. Det er en touringsykkel som du ser etter, og passer ypperlig til formålet ditt. God sittestilling, like god på korte så vel som lange turer. Denne MC'en er strøken (sjeldent på disse syklene), med masse ekstrautstyr som veltebøyler (perfekt for førstegangssykkel), toppboks (veldig praktisk på tur), justerbare hendler, padding på håndtak osv. Ingen defekter, starter opp og kjører som en klokke hver eneste gang. Rød farge, og av nyere årgang (2012). Du kan få den av meg for 18k (snill pris til mine forumvenner)

-
Hva er ABS om jeg kan få spørre, og hvordan vet jeg om en sykkel har det?Atrox skrev: 31 jul 2024, 08:49 Som førstegangssykkel og med mengden kjøring du kommer til å gjøre ville jeg anbefalt deg å finne en sykkel med ABS. Tror ikke du kan gå feil uansett om du velger et av de store merkene og sykkel er godt fulgt opp, men sikkerhetsutstyr burde ligge høyt på lista.
Og ja, jeg har tenkt til å kjøpe full motorsykkel dress med skikkelig hjelm og sko som er gode til å "sykle" med