Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
MT07 er ingen tursykkel, jeg tror man skal være bra herdet for å klare å kjøre lengre turer på en slik. Jeg kjørte tur med en på en slik, og det gikk ikke bra. Sliten i skuldre, nakke, armer og tidenes tresmak der bak.
Det på en tur på 4 timer med flere stopp, særlig på slutten og det ble mørkt, det tæret greit på tålmodigheten min.
Om det blir spisst i knæra øker med hvor lang i lortfallet man er.
Jeg for min del trives godt å sitte fremoverlent, men da må sykkelen være utformet riktig med god støtte for beina slik at man forankres riktig.
Det på en tur på 4 timer med flere stopp, særlig på slutten og det ble mørkt, det tæret greit på tålmodigheten min.
Om det blir spisst i knæra øker med hvor lang i lortfallet man er.
Jeg for min del trives godt å sitte fremoverlent, men da må sykkelen være utformet riktig med god støtte for beina slik at man forankres riktig.
- Kenneth 81
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Ergonomisk kunne kanskje en MT-07 funket på tur for noen på 170, men den treplata de kaller "sete" blir fort ubehagelig. Bakdemperen er ikke noen høydare den heller. Norsk veistandard på fine svingete småveier er den ikke veldig gla i, blir i overkant spretten. Men så er jeg nok betydelig tyngre enn hva designerne så for seg...
Blir garantert ikke en MT-07 på meg uansett hvordan man ser på det...

Blir garantert ikke en MT-07 på meg uansett hvordan man ser på det...

-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Hvis man ikke liker nebb så blir det fort litt begrenset igjen i segmentet, men av nyere dato har du fortsatt Honda Africa Twin og KTM 790/890/1290 Adventure. Men om prisen på en Tiger 850 var avskrekkende så er nok ikke de nødvendigvis stort bedre. Vurderer du Tiger 850 så ville jeg nok heller gått for en brukt Tiger 900 GT/Rally Pro - dvs. det var jo nettopp det jeg gjorde xD Ca. samme pris for mye mer utstyr.Kenneth 81 skrev: 02 aug 2024, 11:29 MT-07 (og tilsvarende) er jo ganske oppreist i sittestillingen, bare akkurat ikke nok for meg. På langkjøringa klarte nakken min seg overraskende bra på en MT-07, men da måtte jeg kjøre med strake armer på rettstrekkningene. Kan være at noe lignende med litt mer plass til beina kan fungere om jeg får styret 3-4 cm opp.
Men mellomstore ADVer er nok det somm passer best "rett ut av boksen", ser i hvertfall sånn ut på cycle-ergo.com. Største problemet er å finne en som ser bra ut. Liker ikke det "nebbet" de fleste av dem har. Men skal prøve å ikke henge meg for mye opp i det. Prøvesatt forresten en Triumph Tiger 850 for noen dager siden. Satt steike godt på den! Men så var det prisen da...
Kan hende noen av retrosykklene passer (ergonomien i hvertfall), de ser ut til å være ett lite hakk mer oppreist enn "vanlige" nakensykkler. Hadde vært litt tøft med en Triumph Street Twin med kanskje en liten vindskjerm og fullt veskesett.
Må nok ut å prøvekjøre litt så snart oppkjøringa er i boks.
Ev. så kan du se på eldre modeller, KTM har hatt mange forskjellige "Adventure" varianter opp gjennom, så vidt meg bekjent alle uten nebb. Samme med Africa Twin. Suzuki V-Strom begynte med nebb på alle variantene først rundt 2016 så alt eldre enn det bør finnes uten og det meste fra den første generasjonen (2004-2012) er ganske billige, men veldig komfortable. Ref. Triumph så har du også modellen som 850/900 erstattet, nemlig Tiger 800.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Hva er budsjettet ditt da?
- Kenneth 81
Takk for gode innspill @kaLARSnikov
Prøvesatt 850'n litt på ett innfall, var egentlig der for å se på en brukt Bonneville. Har ikke helt bestemt meg for ny eller brukt, eller budsjett for den saks skyld.
Litt på stående fot tenker jeg et budsjett på 75.000 til ca 150.000, ny til helst ikke mer enn 10 år gammel. Skal jeg strekke meg til toppen av budsjettet så tenker jeg ny eller nesten ny sykkel.
Har litt sansen for Triumph (uten at jeg helt vet hvorfor, er kanskje litt anglofil
), så en Tiger av ett eller annet slag er definitivt interresant.
Sportstourere kan kanskje og være interresant om de passer kroppen.

Prøvesatt 850'n litt på ett innfall, var egentlig der for å se på en brukt Bonneville. Har ikke helt bestemt meg for ny eller brukt, eller budsjett for den saks skyld.
Litt på stående fot tenker jeg et budsjett på 75.000 til ca 150.000, ny til helst ikke mer enn 10 år gammel. Skal jeg strekke meg til toppen av budsjettet så tenker jeg ny eller nesten ny sykkel.
Har litt sansen for Triumph (uten at jeg helt vet hvorfor, er kanskje litt anglofil

- Bjerknez
- Kontakt:
Til den summen tenker jeg du neeeesten får en ny Yamaha Tenere 7. Dette tror jeg er en ganske god sykkel og det blir vel så vidt jeg vet betegnet som en "ekte" offroader?Kenneth 81 skrev: 02 aug 2024, 12:27 Takk for gode innspill @kaLARSnikov![]()
Har litt sansen for Triumph (uten at jeg helt vet hvorfor, er kanskje litt anglofil), så en Tiger av ett eller annet slag er definitivt interresant.
Her har du en:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=363716329
- Kenneth 81
Tenere er tøff, men jeg tror den er litt for høy for meg. Jeg er litt lite smidig så er sykkelen for høy så plages jeg med å få foten over.Bjerknez skrev: 02 aug 2024, 12:31 Til den summen tenker jeg du neeeesten får en ny Yamaha Tenere 7. Dette tror jeg er en ganske god sykkel og det blir vel så vidt jeg vet betegnet som en "ekte" offroader?
Her har du en:
Prøvesatt en Suzuki SL1000 V-Strom. Var rett og slett litt vanskelig og komme seg ombord. Fikk heller ikke begge hælen i bakken når jeg først var ombord. Komedien var komplett når jeg knapt nok klarte å komme meg av den igjen, måtte løfte foten ned av salen.

Men skal se om jeg får sett på en Tenere, kan hende den passer bedre.

- Bjerknez
- Kontakt:
Du tråkker på fothvileren med venstre bein og kaster det andre beinet over. Det er faktisk en foretrukket måte for min del. Sliter selv med ryggen, så det vet jeg. Uten at jeg sier at vi har eksakt de samme symtomene skal sies.Kenneth 81 skrev: 02 aug 2024, 12:48Tenere er tøff, men jeg tror den er litt for høy for meg. Jeg er litt lite smidig så er sykkelen for høy så plages jeg med å få foten over.Bjerknez skrev: 02 aug 2024, 12:31 Til den summen tenker jeg du neeeesten får en ny Yamaha Tenere 7. Dette tror jeg er en ganske god sykkel og det blir vel så vidt jeg vet betegnet som en "ekte" offroader?
Her har du en:
Prøvesatt en Suzuki SL1000 V-Strom. Var rett og slett litt vanskelig og komme seg ombord. Fikk heller ikke begge hælen i bakken når jeg først var ombord. Komedien var komplett når jeg knapt nok klarte å komme meg av den igjen, måtte løfte foten ned av salen.![]()
Men skal se om jeg får sett på en Tenere, kan hende den passer bedre.![]()
Man står ikke med det ene beinet på bakken og skrever over. Da tror jeg de fleste av oss vil slite. :)
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Det gjør jeg hele tiden, på alle sykler? Unntaket er hest, der må jeg bruke venstre beinet.Bjerknez skrev: 02 aug 2024, 12:57Kenneth 81 skrev: 02 aug 2024, 12:48Man står ikke med det ene beinet på bakken og skrever over. Da tror jeg de fleste av oss vil slite. :)Bjerknez skrev: 02 aug 2024, 12:31 Til den summen tenker jeg du neeeesten får en ny Yamaha Tenere 7. Dette tror jeg er en ganske god sykkel og det blir vel så vidt jeg vet betegnet som en "ekte" offroader?
Her har du en:
Jeg ville heller si at dersom man skal ombord på en adventure-sykkel og sliter med å skreve over med høyre beinet stående på venstre side av sykkelen, at man skal gå ombord med høyre bein på høyre fothviler. Det er det kuleste.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg gjorde det for 10 år siden, men ikke nå lenger. Man forfaller fortFredrikE24 skrev: 02 aug 2024, 13:52Det gjør jeg hele tiden, på alle sykler? Unntaket er hest, der må jeg bruke venstre beinet.Bjerknez skrev: 02 aug 2024, 12:57Kenneth 81 skrev: 02 aug 2024, 12:48Man står ikke med det ene beinet på bakken og skrever over. Da tror jeg de fleste av oss vil slite. :)Bjerknez skrev: 02 aug 2024, 12:31 Til den summen tenker jeg du neeeesten får en ny Yamaha Tenere 7. Dette tror jeg er en ganske god sykkel og det blir vel så vidt jeg vet betegnet som en "ekte" offroader?
Her har du en:
Jeg ville heller si at dersom man skal ombord på en adventure-sykkel og sliter med å skreve over med høyre beinet stående på venstre side av sykkelen, at man skal gå ombord med høyre bein på høyre fothviler. Det er det kuleste.

-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Tenere 700 er så vidt jeg vet enda høyere enn V-Strom. DL1000 (nå 1050) V-Strom i seg selv har økt i høyde gjennom årene, men den nyeste er vel 850mm original vs. 880mm på T7 - dog kan det virke som at det kanskje finnes varianter nå med lavere setehøyde. Når det er sagt så tror jeg også den er litt smalere slik at man litt lettere får ned bena, men om det er nok til å motvirke flere centimeter økning faktisk setehøyde spørs vel. Litt usikker på hvor lavt man kan få setehøyde på de nyeste med lavt sete, men tipper du fort må ned mot 820mm for å bli skikkelig komfortabel og det tror jeg ikke man får til på noen T7 uten ev. senkesett.Kenneth 81 skrev: 02 aug 2024, 12:48Tenere er tøff, men jeg tror den er litt for høy for meg. Jeg er litt lite smidig så er sykkelen for høy så plages jeg med å få foten over.Bjerknez skrev: 02 aug 2024, 12:31 Til den summen tenker jeg du neeeesten får en ny Yamaha Tenere 7. Dette tror jeg er en ganske god sykkel og det blir vel så vidt jeg vet betegnet som en "ekte" offroader?
Her har du en:
Prøvesatt en Suzuki SL1000 V-Strom. Var rett og slett litt vanskelig og komme seg ombord. Fikk heller ikke begge hælen i bakken når jeg først var ombord. Komedien var komplett når jeg knapt nok klarte å komme meg av den igjen, måtte løfte foten ned av salen.![]()
Men skal se om jeg får sett på en Tenere, kan hende den passer bedre.![]()
Personlig ville jeg nok uansett aldri gått for en T7 med mindre jeg hadde planer om å kjøre minst 50% (og gjerne mer) grus og offroad.
Når det gjelder av- og påstigning så skal jeg nevne at jeg klarte dette glatt på alle syklene jeg hadde frem til Tiger'n. Jeg klarer det fortsatt, men 860mm er for meg høyt nok til at det er mye mer behagelig å tre av og på med fothvileren.
Vær for øvrig litt obs på hva du har av skotøy når du tester sykler. Vanlige MC-støvler er ofte en del tykkere i sålen enn vanlige joggesko slik at det fort bygger en del høyde når man får på kjøreklærne. Er du i "sivil" når du prøvesitter sykler kan du fort få litt feil inntrykk av hvordan setehøyden faktisk vil oppleves under bruk. Jeg har ikke det "problemet" nå lenger siden jeg gikk over til Hoka sko som har veldig tykke såler, men tidligere fikk jeg ikke hælene nedi med joggeskoa selv om jeg fint klarte det med MC-støvlene.
- Kenneth 81
Kan jo alltids ta med ei lita gardintrapp på tur.
Men fra spøk til alvor, så er ikke offroad/grusegenskapene særlig viktige for meg. Innenfor en times kjøretur fra Skedsmokorset så blir de egenskapene først viktige hvis jeg bommer på en sving og havner på et jorde.
Hvis jeg går for en ADV blir det nok en mer asfaltfokusert sykkel enn Tenere.

Men fra spøk til alvor, så er ikke offroad/grusegenskapene særlig viktige for meg. Innenfor en times kjøretur fra Skedsmokorset så blir de egenskapene først viktige hvis jeg bommer på en sving og havner på et jorde.

Hvis jeg går for en ADV blir det nok en mer asfaltfokusert sykkel enn Tenere.

- Bjerknez
- Kontakt:
Problemet her er egentlig at du synes en MT07 har for spiss knevinkel. Det er en av de snilleste syklene i det segmentet med tanke på knevinkel mener jeg. Vertfall av de jeg har kjørt.
Skal du ha snillere knevinkel enn dette, så tror jeg nesten du må over i adventure light segmentet. Med adventure light så mener jeg en sykkel som er mer høyreist og ligner litt på små adventure sykler, men som ikke kan kalles "offroad sykler".
Eksempler på dette er BMW S1000XR eller kanskje BMW F900R etc.
Skal du ha snillere knevinkel enn dette, så tror jeg nesten du må over i adventure light segmentet. Med adventure light så mener jeg en sykkel som er mer høyreist og ligner litt på små adventure sykler, men som ikke kan kalles "offroad sykler".
Eksempler på dette er BMW S1000XR eller kanskje BMW F900R etc.
- Bjerknez
- Kontakt:
Liker du Triumph så sjekk ut "Scrambler". Triumph har også adventure light sykler i billigkategorien.
- Kenneth 81
Blir helt klart en del forskning, prøvesitting og prøvekjøring fremover. Nye Suzuki GSX-8S og Honda CB750 Hornet ser ut til å være litt større enn MT-07 og kan kanskje være aktuelt.
ADV-variantene V-Strom 800 og Transalp 750 er jo veldig fine, men da er budsjettet grundig sprengt (og det før ekstrautstyr...).
BMW F900R eventuelt F900GS/F850GS eller noe lignende kan og være aktuelt.
Triumph Scrambler 900 eller 1200 er jo utrolig stilige, så frister å se på dem og.
Har til og med vurdert HD Sportster av en eller annen variant, men kjenner at det kanskje ikke er helt meg...
Går mye tid på cycle-ergo.com for tiden, den siden gir jo en viss pekepinn selv om det ikke er helt fasit.
Kjenner jeg lider av litt besluttningsvegring, alt for mye fint å velge i. Luksusproblem.
Fornuften tilsier vel en eller anna asfaltfokusert middelvekts-ADV, gjerne 2-5 år gammel av et kurrant merke, men så spørs det jo hvor fornuftig man skal være da.
ADV-variantene V-Strom 800 og Transalp 750 er jo veldig fine, men da er budsjettet grundig sprengt (og det før ekstrautstyr...).
BMW F900R eventuelt F900GS/F850GS eller noe lignende kan og være aktuelt.
Triumph Scrambler 900 eller 1200 er jo utrolig stilige, så frister å se på dem og.
Har til og med vurdert HD Sportster av en eller annen variant, men kjenner at det kanskje ikke er helt meg...

Går mye tid på cycle-ergo.com for tiden, den siden gir jo en viss pekepinn selv om det ikke er helt fasit.
Kjenner jeg lider av litt besluttningsvegring, alt for mye fint å velge i. Luksusproblem.

Fornuften tilsier vel en eller anna asfaltfokusert middelvekts-ADV, gjerne 2-5 år gammel av et kurrant merke, men så spørs det jo hvor fornuftig man skal være da.
Sist redigert av Kenneth 81 den 05 aug 2024, 15:30, redigert 1 gang totalt.