Det startet egentlig med en planlagt 2-4 dagers tur hvor jeg hadde plukket ut noen veier som jeg lenge har hatt lyst til å kjøre. Birkebeinerveien fra Sjusjøen til Imsroa, Einundalen (sidedal til Folldal), Grimsdalen mellom Folldal og Dovre, og Slådalsvegen fra Vågåmo til Lesja. I tillegg til turen opp på Blåhøe (jeg var på Tronfjell tidligere i sommer). Så da var det ikke annet å gjøre en å pakke campingutstyret og ta med AT'n på tur.
E6 til Brummundal, så via Veldre og videre over mot Østerdalen.
Videre innom Koppang for å handle, så Atnaveien på østsiden av Glomma til Atna og vei 219 over Sollia til Grimsbu Camping og teltliv.
Rute dag 1: https://www.google.com/maps/dir/Jesshei ... ?entry=ttu
Sør-Norge på kryss og tvers
-
- Innlegg: 160
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Sør-Norge på kryss og tvers
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av greina den 05 aug 2024, 01:00, redigert 1 gang totalt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sør-Norge på kryss og tvers
Alltid trivelig å se teltovernattingsbilder som dette.
Litt strevsomt av og til etter den lang kjøredag dette med å sette opp telt. Men straks det er gjort senker freden seg, som det heter, og man bare nyter resten av kvelden i fulle drag.
Herlig, rett og slett!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 160
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: Sør-Norge på kryss og tvers
Dag to:
Litt sen start, men morrakaffen skal drikkes før riving av camp Einundalen er flott (men det gjelder jo alle disse dalførene). Hard grusvei med litt løsmasse mellom hjulsporene, trenger ingen traktor for å kjøre denne. Ned igjen på asfalten og videre mot Grimsdalen. "Transportenveiene" er verdt turen i seg selv, og Folldal er intet unntak.
Grimsdalen
Lønsj med utsikt på Grimsdalshytta Jeg møtte (nesten) alle type motorsykler, men R-syklene og Gold Wing o.l. var fraværende. Det er noe helt eget å kjøre på sånne veier og ha tid til å se seg rundt Ned til Dovre, Blåhøe i bakgrunnen E6 til Sel, Fv 2614/Fv 438 til Vågå. Langt å foretrekke fremfor trafikken oppover i Ottadalen.
Tegn på at man er på rett vei Utsikt Ned til Vågå, og inn Slådalsveien. @pingvin har beskrevet veien godt her https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=440116#p440116 og jeg kan ikke annet en å si meg enig.
Siden jeg allerede var på Lesja og har en kompis i Sjøholt, så ble det et fint gjensyn med Romsdalen.
Rute dag 2: https://www.google.com/maps/dir/Grimsbu ... ?entry=ttu
Litt sen start, men morrakaffen skal drikkes før riving av camp Einundalen er flott (men det gjelder jo alle disse dalførene). Hard grusvei med litt løsmasse mellom hjulsporene, trenger ingen traktor for å kjøre denne. Ned igjen på asfalten og videre mot Grimsdalen. "Transportenveiene" er verdt turen i seg selv, og Folldal er intet unntak.
Grimsdalen
Lønsj med utsikt på Grimsdalshytta Jeg møtte (nesten) alle type motorsykler, men R-syklene og Gold Wing o.l. var fraværende. Det er noe helt eget å kjøre på sånne veier og ha tid til å se seg rundt Ned til Dovre, Blåhøe i bakgrunnen E6 til Sel, Fv 2614/Fv 438 til Vågå. Langt å foretrekke fremfor trafikken oppover i Ottadalen.
Tegn på at man er på rett vei Utsikt Ned til Vågå, og inn Slådalsveien. @pingvin har beskrevet veien godt her https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=440116#p440116 og jeg kan ikke annet en å si meg enig.
Siden jeg allerede var på Lesja og har en kompis i Sjøholt, så ble det et fint gjensyn med Romsdalen.
Rute dag 2: https://www.google.com/maps/dir/Grimsbu ... ?entry=ttu
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 160
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: Sør-Norge på kryss og tvers
Dag 3
Sen kveld i hyggelig selskap, så ikke den lengste dagsetappen. Jeg har vært endel i området på jobb tidligere, men aldri kjørt over Strandafjellet. Så Stordalen utgikk til fordel for ferge Magerholm-Sykkulven. Videre Rv60 over Strandafjellet - Hellesylt - Grodås. Sist jeg kjørte mellom Stranda og Hellesylt var det nokså trange mørke tuneller, og smalt langs fjellsiden ned mot Hellesylt. Nå er det nesten som motorvei å regne med utsiktspunkt hvor man kan stoppe og se innover Geirangerfjorden. Hornindalen ned til Grodås er omtrent som jeg husker den, med noe utbedringer. Det er også ny E39 siden sist jeg var der, men jeg fant en krokete Fv42 for å slippe ny vei. Det viste seg å være en artig motorsykkelvei.
Innom Nordfjoreid for å hilse på en tidligere kollega, samt se turistsirkuset utspille seg Østover mot Stryn via Fv698. Jeg har hatt denne veien i tankene en stund, men det har aldri passet å kjøre den. Det gjorde det nå, og det er en liten perle av en motorsykkelvei. Mellomting mellom veiene rundt Fyresdal og Fjågesund i Telemark. Fant en avstikker nedom en bygd nede i fjordkanten. Avsluttet dagen på Campingplass i Stryn Rute dag 3:
Sen kveld i hyggelig selskap, så ikke den lengste dagsetappen. Jeg har vært endel i området på jobb tidligere, men aldri kjørt over Strandafjellet. Så Stordalen utgikk til fordel for ferge Magerholm-Sykkulven. Videre Rv60 over Strandafjellet - Hellesylt - Grodås. Sist jeg kjørte mellom Stranda og Hellesylt var det nokså trange mørke tuneller, og smalt langs fjellsiden ned mot Hellesylt. Nå er det nesten som motorvei å regne med utsiktspunkt hvor man kan stoppe og se innover Geirangerfjorden. Hornindalen ned til Grodås er omtrent som jeg husker den, med noe utbedringer. Det er også ny E39 siden sist jeg var der, men jeg fant en krokete Fv42 for å slippe ny vei. Det viste seg å være en artig motorsykkelvei.
Innom Nordfjoreid for å hilse på en tidligere kollega, samt se turistsirkuset utspille seg Østover mot Stryn via Fv698. Jeg har hatt denne veien i tankene en stund, men det har aldri passet å kjøre den. Det gjorde det nå, og det er en liten perle av en motorsykkelvei. Mellomting mellom veiene rundt Fyresdal og Fjågesund i Telemark. Fant en avstikker nedom en bygd nede i fjordkanten. Avsluttet dagen på Campingplass i Stryn Rute dag 3:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 160
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: Sør-Norge på kryss og tvers
Dag 4:
Avklart at jeg ikke trengte å jobbe på fredag, så jeg hadde plutselig et hav av tid. Min bedre halvdel kjører også mc og hadde lyst på en tur så vi avtalte å møtes i Gudbrandsdalen på fredag ettermiddag. Så siden jeg hadde en dag å somle meg rundt i Sogn ble ble det Fv60 til Byrkjelo med avstikker for å få et glimt av Briksdalsbreen. Om det var turistsirkus i Nordfjoreid så var det bare en forsmak. Turistbusser, bobiler, personbiler med og uten campingvogn, syklister, og fotgjengere i en salig røre. Men veien var fin og jeg hadde det ikke travelt.
Ved Skei kjørte jeg sørsiden av Jølstravannet og tilbake til Skei på E39. Jeg fant attpåtil en sidedal til sørsiden av Jølstravannet, så det var en ekstra bonus. Videre i retning Sogndal via alle tunellene, men svingte av ved Selseng og kjørte østsiden av vannet til Sogndal. Helt topp å kjøre på disse små bygdeveiene. Mellom Sogndal og Turtagrø har jeg heller ikke kjørt tidligere, så det ble den veien og telt på Lyngmo Gjestehus og Camping i Hafslo Rute dag 4: https://www.google.com/maps/dir/Stryn+c ... ?entry=ttu
Avklart at jeg ikke trengte å jobbe på fredag, så jeg hadde plutselig et hav av tid. Min bedre halvdel kjører også mc og hadde lyst på en tur så vi avtalte å møtes i Gudbrandsdalen på fredag ettermiddag. Så siden jeg hadde en dag å somle meg rundt i Sogn ble ble det Fv60 til Byrkjelo med avstikker for å få et glimt av Briksdalsbreen. Om det var turistsirkus i Nordfjoreid så var det bare en forsmak. Turistbusser, bobiler, personbiler med og uten campingvogn, syklister, og fotgjengere i en salig røre. Men veien var fin og jeg hadde det ikke travelt.
Ved Skei kjørte jeg sørsiden av Jølstravannet og tilbake til Skei på E39. Jeg fant attpåtil en sidedal til sørsiden av Jølstravannet, så det var en ekstra bonus. Videre i retning Sogndal via alle tunellene, men svingte av ved Selseng og kjørte østsiden av vannet til Sogndal. Helt topp å kjøre på disse små bygdeveiene. Mellom Sogndal og Turtagrø har jeg heller ikke kjørt tidligere, så det ble den veien og telt på Lyngmo Gjestehus og Camping i Hafslo Rute dag 4: https://www.google.com/maps/dir/Stryn+c ... ?entry=ttu
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av greina den 05 aug 2024, 09:00, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Sør-Norge på kryss og tvers
Veldig fint å følge deg og rutene og veiene du har kjørt nå! Tror jeg noterer meg disse og kopierer den til 2025 

-
- Innlegg: 160
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: Sør-Norge på kryss og tvers
Dag 5:
Det er ca 20 mil fra Hafslo til Otta eller Sjoa i Gudbrandsdalen, og jeg kunne bruke halve dagen dit. Solskinn og god tid innover mot Skjolden og i retning Sognefjellet er så bra som motorsykkellivet blir. Generelt overraskende lite bobiler, men det kan hende jeg bare har hatt flaks.
Et par fra New Zealand hadde punktert og lappet slangen, så jeg stoppet og spurte om jeg kunne bistå med noe. De var selvgående, men det ble en hyggelig prat. De kunne fortelle at de var hjemme og jobbet når de måtte finansiere videre ferd, men hadde siden 2018 eller -19 (avbrutt av Covid) vært på reise. Imponerende.
Fra Skjolden og opp til Turtagrø er lignende Trollstigen, men mye mindre trafikk. Jeg har ikke vært over alle fjelloverganger (men det har blitt endel av dem), men jeg tror Sognefjellet er min favoritt.
Jeg vurderte Tindeveien tur-retur men har kjørt den flere ganger før, så det ble en rolig etappe til Lom og Rv15 via Heidal til Sjoa for å møte partner. Heidal-Sjoa er også en fin vei som jeg heller kjører en Rv15 til Otta. Hun hadde ikke kjørt Atlanterhavsveien, så da var jeg igjen på vei over et fjell. Dovrefjell er fint, men det blir litt stusselig etter å ha kjørt over Sognefjellet. Jeg vurderte å dra samme veien tilbake, men vi hadde en slags plan. Eller iallefall en tanke. Så vi slo opp teltet på Breesgård turistsenter i Oppdal.
Rute dag 5: https://www.google.com/maps/dir/Lyngmo+ ... ?entry=ttu
Det er ca 20 mil fra Hafslo til Otta eller Sjoa i Gudbrandsdalen, og jeg kunne bruke halve dagen dit. Solskinn og god tid innover mot Skjolden og i retning Sognefjellet er så bra som motorsykkellivet blir. Generelt overraskende lite bobiler, men det kan hende jeg bare har hatt flaks.
Et par fra New Zealand hadde punktert og lappet slangen, så jeg stoppet og spurte om jeg kunne bistå med noe. De var selvgående, men det ble en hyggelig prat. De kunne fortelle at de var hjemme og jobbet når de måtte finansiere videre ferd, men hadde siden 2018 eller -19 (avbrutt av Covid) vært på reise. Imponerende.
Fra Skjolden og opp til Turtagrø er lignende Trollstigen, men mye mindre trafikk. Jeg har ikke vært over alle fjelloverganger (men det har blitt endel av dem), men jeg tror Sognefjellet er min favoritt.
Jeg vurderte Tindeveien tur-retur men har kjørt den flere ganger før, så det ble en rolig etappe til Lom og Rv15 via Heidal til Sjoa for å møte partner. Heidal-Sjoa er også en fin vei som jeg heller kjører en Rv15 til Otta. Hun hadde ikke kjørt Atlanterhavsveien, så da var jeg igjen på vei over et fjell. Dovrefjell er fint, men det blir litt stusselig etter å ha kjørt over Sognefjellet. Jeg vurderte å dra samme veien tilbake, men vi hadde en slags plan. Eller iallefall en tanke. Så vi slo opp teltet på Breesgård turistsenter i Oppdal.
Rute dag 5: https://www.google.com/maps/dir/Lyngmo+ ... ?entry=ttu
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 160
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: Sør-Norge på kryss og tvers
Dag 6:
Frokost bestående av medbrakt sveledeig (eller kanskje -røre ?) tilbredt på den trofaste Trangiaen. Aursjøveien var under vurdering men siden hun kjører HD Sportster og det var ikke gjort noen sjekk av vegstandard/vær der, så droppa vi den og kjørte hovedveien til Sunndalsøra og vei 62 - og 64 og videre vei 663 til Farstad. Videre Atlanterhavsveien, Kristiansund, ferge Kanestraum-Halsa, og vei 65 til Surnadal. Jeg var innom Atlanterhavsveien og Bud i fjor, så for min del var vei 65 dagens høydepunkt. Fin svingete landevei i ukjent område.
@kjellv hadde desverre lørdagstengt, så det ble ingen kaffeslaberas denne gangen Da værmeldingene ikke var veldig oppløftende droppet vi teltet og tok inn på hotell i Surnadal for å starte siste etappe hjem tørre og varme. Det var helt greit med hotell etter å ha bodd i telt mer eller mindre hele uka.
Litt sparsomt med bilder de to siste dagene da det er mer klønete å stoppe spontant for å ta bilder når man er fler.
Noe for enhver smak i Surnadal Rute dag 6: https://www.google.com/maps/dir/Breesg% ... ?entry=ttu
Frokost bestående av medbrakt sveledeig (eller kanskje -røre ?) tilbredt på den trofaste Trangiaen. Aursjøveien var under vurdering men siden hun kjører HD Sportster og det var ikke gjort noen sjekk av vegstandard/vær der, så droppa vi den og kjørte hovedveien til Sunndalsøra og vei 62 - og 64 og videre vei 663 til Farstad. Videre Atlanterhavsveien, Kristiansund, ferge Kanestraum-Halsa, og vei 65 til Surnadal. Jeg var innom Atlanterhavsveien og Bud i fjor, så for min del var vei 65 dagens høydepunkt. Fin svingete landevei i ukjent område.
@kjellv hadde desverre lørdagstengt, så det ble ingen kaffeslaberas denne gangen Da værmeldingene ikke var veldig oppløftende droppet vi teltet og tok inn på hotell i Surnadal for å starte siste etappe hjem tørre og varme. Det var helt greit med hotell etter å ha bodd i telt mer eller mindre hele uka.
Litt sparsomt med bilder de to siste dagene da det er mer klønete å stoppe spontant for å ta bilder når man er fler.
Noe for enhver smak i Surnadal Rute dag 6: https://www.google.com/maps/dir/Breesg% ... ?entry=ttu
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 160
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: Sør-Norge på kryss og tvers
Dag 7:
Været var ikke så ille som meterologene skulle ha det til, så regntøyet ble i toppboksen. Noen drypp rundt Tynset, men ellers opptørkende vei. Kjøreruta ble vei 65 til Storås, og vei 700 via Rennebu til Berkåk for så å gnage seg E6 til Ulsberg og Rv3 til Tynset. Ikke veldig mye trafikk, men kjedelig vei så det er bare å bite seg i det. Fra Tynset finnes det alternativer, og Fv30 igjennom Tylldalen og Rendalen til Åkrestrømmen en en fin rute. Etter matpause der ble det Fv607 på østsiden av Glomma og Storsjøen til Rena, og Fv535 fra Rena til Elverum. Begge veier fine alternativ til Rv3. Fra Elverum var det transport hjem til Øvre Romerike.
Norge er et fantastisk land å være på mc-ferie i og jo mer jeg zoomer inn på kartet, jo flere veier finner jeg. Når jeg tror jeg har gjort meg ferdig med et område så dukker det opp avkroker jeg lurer på hvordan ser ut. Så da er det ikke annet å gjøre en å finne det ut.
Rute dag 7: https://www.google.com/maps/dir/Kulturs ... ?entry=ttu
Været var ikke så ille som meterologene skulle ha det til, så regntøyet ble i toppboksen. Noen drypp rundt Tynset, men ellers opptørkende vei. Kjøreruta ble vei 65 til Storås, og vei 700 via Rennebu til Berkåk for så å gnage seg E6 til Ulsberg og Rv3 til Tynset. Ikke veldig mye trafikk, men kjedelig vei så det er bare å bite seg i det. Fra Tynset finnes det alternativer, og Fv30 igjennom Tylldalen og Rendalen til Åkrestrømmen en en fin rute. Etter matpause der ble det Fv607 på østsiden av Glomma og Storsjøen til Rena, og Fv535 fra Rena til Elverum. Begge veier fine alternativ til Rv3. Fra Elverum var det transport hjem til Øvre Romerike.
Norge er et fantastisk land å være på mc-ferie i og jo mer jeg zoomer inn på kartet, jo flere veier finner jeg. Når jeg tror jeg har gjort meg ferdig med et område så dukker det opp avkroker jeg lurer på hvordan ser ut. Så da er det ikke annet å gjøre en å finne det ut.
Rute dag 7: https://www.google.com/maps/dir/Kulturs ... ?entry=ttu
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Sør-Norge på kryss og tvers
Super rapport, imponerende hvor lite felles veier vi har kjørt med tanke på at vært i samme område
Får ta en ny titt i kveld og blinke meg ut noen veier som verdt å ta med på neste tur

Får ta en ny titt i kveld og blinke meg ut noen veier som verdt å ta med på neste tur

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days