mc klær som ikke gjør at du koker bort

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 06 aug 2024, 15:31 Synes vel ikke 5-6 timer i moderat regn er god nok test for å kunne si vanntett, men greit nok.
Ingenting er vel 100% vanntett av slike kjøredresser og noen tåler nok mer vann enn andre, men en dress som holder vannet ute i 5-6 timer i regnvær er vertfall god nok for meg. Er sjelden jeg kjører mer enn en hel dag i regnvær og det kommer nok heller ikke til å skje.

Dalix
Motorsykkelen din: Suzuki Dl 650 V Strom

Legg inn av Dalix »

kaLARSnikov skrev: 06 aug 2024, 13:31
Dalix skrev: 06 aug 2024, 13:03 Dette var en absolutt interessant tråd, har noe gammelt utstyr, som forsåvidt gjør jobben, men null lufting. Er det over 20 grader og sol kokes man. Ser mange av disse adv "kjendisene" på youtube kjører Klim, og mange her nevner det. Føler at skal jeg bytte så blir det noe skikkelig denne gang. Men hva bruker folk?
Klim Carlsbad her, før det hadde en Oxford Quebec jakke og et par Yoko bukser som begge var på billigsalg da jeg begynte å kjøre. Oxford-jakka var god, men med minimal lufting og ble skikkelig blaut på innsiden når det bikket 25 grader. Til sammenligning var det helt kurant å kjøre i godt over 30 i sommer med Carlsbad jakka. Samtidig er den også helt kurant når det nærmer seg frysepunktet, forutsatt at man har litt under så klart.

Men Klim er langt i fra det eneste som er bra. Jeg har hørt mye positivt fra bekjente med bl.a. Rev'it og Lindstrands.

Du må nesten også ta stilling til hva slags vær du ser for deg å kjøre i og hvordan du ønsker ifbm. med f.eks. vanntetthet. Jeg ville ha klær jeg kan kjøre i uansett og uten å stoppe, derav laminert Goretex (alternativer til Goretex fungerer som oftest minst like godt). Andre sverger til regnovertrekk, som gir den fordelen at man kan kjøre skikkelig luftige klær. Og noen vil ha regntette "liners" som festes inni klærne, uten at jeg helt kan skjønne hvorfor for det må jo være den minst praktiske varianten av alle.
Ser Klim induction fås på xlmoto for under 10k nå for jakke og bukse. Er det et litt luftigere alternativ enn ditt Carlsbad mon tro?
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Har ren mesh jakke/bukse (Rev 'it men ala Klim Induction) og det har sitt bruksområde. Men det er ganske smalt, i praksis for korte turer når godt over 25gr. Under 25gr er den rett og slett for kald. Kan selvfølgelig ha med noe form for skalljakke ( f.eks. regnjakke) om blir kjøligere så kan fungere som del av layer system også for lengre turer (slik Touratech Companero bygget opp, se bilde).

Men for landeveiskjøring og norske forhold synes jeg jakke/bukse med gode ventilasjonsglidelåser fungerer bra, bør ha 2 gode glidelåser foran og 2 bak samt noe på armene. Og samme for bukse, 2 gode glidelåser foran og 2 bak. Blir det kjølig og/eller begynner å regne, drar man bare igjen glidelåsene.

Bare tips ifht at mesh er SKIKKELIG luftig som er digg når kjempevarmt men veldig kjipt om plutselig blir kjølig/regn ;)

PS! Nå er jeg skikkelig frysepinn da...

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Dalix skrev: 07 aug 2024, 09:36 Ser Klim induction fås på xlmoto for under 10k nå for jakke og bukse. Er det et litt luftigere alternativ enn ditt Carlsbad mon tro?
Ser ut som ren mesh dvs. MYE luftigere enn Carlsbad. Kan vel sammenlignes mer med en pansret helsetrøye :lol

Jeg kjenner folk som har noe tilsvarende fra Rev'it, muligens samme som @pingvin nevner, men må si meg enig her basert på andres tilbakemeldinger: Det blir et veldig smalt bruksområde, spesielt her i relativt kalde Norge. Jeg har hørt en del syting om kulde selv om det fortsatt egentlig er veldig varmt... Så da har man det problemet at man i tillegg til å måtte ha med ekstra klær med tanke på regn, også i verste fall må ha med ekstra klær med tanke på temperaturen.

Dalix
Motorsykkelen din: Suzuki Dl 650 V Strom

Legg inn av Dalix »

kaLARSnikov skrev: 07 aug 2024, 10:30
Dalix skrev: 07 aug 2024, 09:36 Ser Klim induction fås på xlmoto for under 10k nå for jakke og bukse. Er det et litt luftigere alternativ enn ditt Carlsbad mon tro?
Ser ut som ren mesh dvs. MYE luftigere enn Carlsbad. Kan vel sammenlignes mer med en pansret helsetrøye :lol

Jeg kjenner folk som har noe tilsvarende fra Rev'it, muligens samme som @pingvin nevner, men må si meg enig her basert på andres tilbakemeldinger: Det blir et veldig smalt bruksområde, spesielt her i relativt kalde Norge. Jeg har hørt en del syting om kulde selv om det fortsatt egentlig er veldig varmt... Så da har man det problemet at man i tillegg til å måtte ha med ekstra klær med tanke på regn, også i verste fall må ha med ekstra klær med tanke på temperaturen.
Gikk ikke fram av bildene på xlmoto, men bare mesh=super luftig skal jeg ikke ha😆
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

Etter å ha kjørt Mo i Rana - Bardufoss i sommer i temperaturer fra 24-28 grader fant jeg ut at noen ganger blir Oxford-jakken alt for varm. Selv med lufting åpen. Så jeg bestemte meg for å kjøpe en sommerjakke.

Et par uker etterpå var vi ei uke i München på ferie, og der stakk jeg innom Louis og kjøpte denne:
Fastway.png
Det er Fastway, som er Louis sitt eget merke.

Luftig og fin, og kan kobles sammen med buksa fra Oxford. Jeg oppgraderte skulder- og albuebeskyttere til level 2, og kjøpe ryggskinne også. Allerede ved første gangs bruk ble jeg veldig glad i denne jakken.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar