Tore L og AJ's sensommertur i Sør-Norge

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Re: Tore L og AJ's sensommertur i Sør-Norge

Legg inn av ErikW »

Fin tur dere har hatt :twothumbs:
Selv har jeg BMW Goretex støvler lik dine. Alltid holdt meg tørr. Hatt de i 7 år.
Har Richa Goretex dress til Kr. 12.900,- og er nå 5 år gammel. Aldri brukt regntøy og kjørt i MYE regn og senest på Torsdag fra Rjukan og hjem. Knusk tørr som alltid.
Bruker Richa Goretex hansker Kr 1.690,- og knusk tørr der også. Konklusjon er at eventuelt nytt utstyr blir Richa igjen. Pga. pris, funksjon og ikje minst tørr og varm. God lufting på sommer også.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Her er de gamle Richa goretex hanskene mine etter en sesong:
IMG_1383_Original.jpeg
IMG_1382_Original.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

For å avslutte utstyrserfaringen fra denne turen med alt norsk sommervær har å by på kan jeg i hvert gi Held Monsun regndresse full score.
Veldig god, veldig behagelig og helt tett.
Held tekstildressene jeg har med Goretex er også gode og hadde helt sikkert holdt tett de også. Noe de har gjort så langt.
Men kanskje ikke i det heftige regnet med kraftig vind over Hardangervidda, som jeg tror må være det verste jeg har opplevd på MC-tur noengang.
Uansett lite pes å dra på seg regndressen før man kjører inn i slikt regnvær i tilfelle man må "kaste inn håndkleet" midt i uværet. Da er det gjerne straks verre...

Ellers frister det å ta noenlunde samme ruta igjen senere en gang.
Men da med sommervær på sitt aller beste :sunny:

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Held Monzun dressen er gull ja. Desverre klarte jeg å huke denne fast i dørklinka på en campingvogn så den revnet opp. Men kjøpte meg en Bullfighter regndress for å prøve noe nytt. Den er litt tykkere og virker mer solid enn Held Monzun dressen, men jeg har kun testet den i bittelitt regnvær så om den holder tett når det gjelder vet jeg ikke, men det regner jeg vel med.

Vertfall er førsteinntrykket at kvaliteten er bedre.

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 11 aug 2024, 00:56 Her er de gamle Richa goretex hanskene mine etter en sesong:

IMG_1383_Original.jpeg

IMG_1382_Original.jpeg
De hanskene der må du ha brukt på ceahogsy og mye annet rart. Mine er 4 år gamle og bruker de på alle turer, så sikkert går 30-40 t km. Som nye enda
Vi lar tråden tilhøre gutta, så stopper eg der 😀👍

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 11 aug 2024, 12:55
Bjerknez skrev: 11 aug 2024, 00:56 Her er de gamle Richa goretex hanskene mine etter en sesong:

IMG_1383_Original.jpeg

IMG_1382_Original.jpeg
De hanskene der må du ha brukt på ceahogsy og mye annet rart. Mine er 4 år gamle og bruker de på alle turer, så sikkert går 30-40 t km. Som nye enda
Vi lar tråden tilhøre gutta, så stopper eg der 😀👍
Hanskene er faktisk ganske lite brukt. Men dem tåler ikke vann kombinert med solskinn. Skinnet blir sprøtt og sprekker opp. De hanskene på bildet er er litt over ett år gamle og er kun brukt en sesong. ;) Tror jeg kjørte rundt 20.000km. Totalt den sesongen med de hanskene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Vi møtte vel strengt tatt ikke på så veldig variert utvalg sykler på turen vår. Mange GS'er, boxere og twin'er, også et par av den nye 1300'en som sto parkert rett overfor spisestedet jeg alltid er innom når jeg er i Odda. Ellers en del Yamaha 700 Ténéré, en Hayabusa som så rimelig ny ut, en Aprilia Caponord, en ny Moto Guzzi Stelvio og ellers en del Honda NC750, den og annen Goldwing, Suzuki Vstrom, Harleyer, KTM'er og noen Triumph'er lik den @Tore L har. Også en vi kom i prat med i Valle. Helt maken og kjøpt og utlevert på omtrent nøyaktig samme tid.

Ellers la jeg merke til at vi møtte en aldri så liten kuriositet nede i Rogaland, nemlig en slik:

https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/motor ... n-gt-2023/

Men ingen av denne fantastisk flotte motorsykkelen :crazy: :
850 aug24 0.jpg
850 aug24 1.jpg
Som man ser på bildet står det "Den bergenske hovedvei" på skiltet bak sykkelen. Så her står Guzzien på historisk grunn, forøvrig veien rett ved der jeg bor.
Mer om denne veien: https://www.enjoy.ly/no/en-historisk-va ... ner-971793
850 aug24 2.jpg
850 aug24 3.jpg
Nyvasket og klar for nye eventyr.
Tok en tur i nærområdet etter vasken og sykkelen var knapt til å kjenne igjen! Kjapp respons og dravillig som jeg ikke har opplevd den før.
Kjennes virkelig ut som at Go'Guzzi'en virkelig har hatt godt av denne turen :twothumbs: !

Tenker turen har virket som en ekstra innkjøringsboost, som motor og drivverk synes å ha hatt ekstra godt av.

Moto Guzzi Vt 850 Special, en sykkel som stadig overrasker stort, ingen tvil om det!

Alle bilder tatt i ettermiddag i bare noen få hundre meters avstand fra der jeg bor.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kan jo være at den økte responsen vedrørende motor kom av at du tok av bagasjen da :knegg

Har forøvrig enda til gode å se en Niken live. Som jeg spådde for noen år siden, så ble nok ikke denne noe braksuksess for Yamaha her på berget :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 11 aug 2024, 16:05 Kan jo være at den økte responsen vedrørende motor kom av at du tok av bagasjen da :knegg
Joda, men jeg kjenner sykkelen såpass godt nå med og uten bagasje etter 13K, så denne endringen er nok høyst reell.
Motor og drivverk må helt klart ha kjørt seg til enda et par hakk etter denne turen.
Men så er det også en kjent sak at det tar lang tid å kjøre inn Guzzimotorene til det optimale. Og disse motorene liker å bli kjørt hardt, for å si det på den måten :knegg .
Så her er det mye å glede seg til framover :crazy:

Svar