Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av pingvin »

Kenneth 81 skrev: 07 aug 2024, 09:07 Siden det er litt usikkert hvor mange kjøretimer jeg får tatt før en eventuell oppkjøringsforrsøk nr 2, så vurderer jeg sterkt å kjøpe en rimelig sykkel å øvelseskjøre med.
Hva med å kjøpe enduro på hvite skilter, da kan du ta endurolisens og kjøre så mye du vil på bane uten å være avhengig av instruktør eller ledsager? Og om på skilter så kan du øvelseskjørekjøre på landeveien (selv om ikke ideell for langturer). Du blir garantert en bedre mc fører (alle gutta i MotoGP kjører cross/enduro ved siden av asfalt) og kjøregården blir en lek samt at det er moro og får litt trim.

Det som er kjekt med MC er at alt egentlig er likt på alle sykler, brems, gass, clutch etc er akkurat der du er vant til selv om man hopper over på helt annen type sykkel. Når lappen er i boks kan du selge den for antagelig nesten samme som du kjøpte den for eller beholde om du vil fortsette litt med enduro. DENNE freeride'en er über lettkjørt :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Faktisk et godt poeng tror jeg. Ved å spinne rundt på bane og leke deg litt blir du fort vant til sykkelen og hvordan den fungerer. Om du går på snørra er jo ikke så farlig med en liten og lett (samt brukt) enduro sykkel.

Absolutt et godt tips tror jeg :)

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

Kunne vært et interresant alternativ, men tror jeg nok har mer nytte av å kjøre på vei. :-) Trenger bare å få gjort nok av det, særlig før oppkjøringen. :thumleft

Ser der ligger en CB650F til salgs ikke så langt hjemmefra, lurer på å bare satse på den og prøve å rekruttere ledsagere når jeg kommer ned igjen fra Narvik. :twothumbs:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=312086694
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kenneth 81 skrev: 07 aug 2024, 17:15 Kunne vært et interresant alternativ, men tror jeg nok har mer nytte av å kjøre på vei. :-) Trenger bare å få gjort nok av det, særlig før oppkjøringen. :thumleft

Ser der ligger en CB650F til salgs ikke så langt hjemmefra, lurer på å bare satse på den og prøve å rekruttere ledsagere når jeg kommer ned igjen fra Narvik. :twothumbs:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=312086694
Hvorfor ikke bare kjøpe "drømmesykkelen med det samme?

Den CB650F'en er kanskje noe av det kjipeste man kan få tak mener nå jeg. Men ja, selvsagt kan man øvekjlre med den, men du kommer trolig uansett til å bytte den så jeg ville nok satset på noe annet....

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 07 aug 2024, 17:21 Hvorfor ikke bare kjøpe "drømmesykkelen med det samme?

Den CB650F'en er kanskje noe av det kjipeste man kan få tak mener nå jeg. Men ja, selvsagt kan man øvekjlre med den, men du kommer trolig uansett til å bytte den så jeg ville nok satset på noe annet....
Mest fordi det er litt for mange sykler som konkurrerer om plassen som drømmesykkel, så jeg vil helst prøvekjøre en 3-4 kandidater før jeg kjøper. Hvis ikke blir det nok fort et bytte etter et år eller to uansett.

Den Hondaen tror jeg blir relativt lett å bli kvitt uten å tape for mye når jeg er ferdig med den og skal finne ut av hva som er drømmesykkelen.
Ett par av drømmesykkel-kandidatene er uansett såpass store og tunge at det kanskje er en fordel å få litt erfaring med noe lettere først.

Jeg tror og den kan passe ganske fint rent ergonomisk. MT-07 er i litt på feilsiden av å være i grenseland for meg. CB'en ser ut til å være en del mer oppreist I sittestillingen, og den der har hevet styre i tillegg
Screenshot_20240807_173041_Opera.jpg
Screenshot_20240807_104744_Opera.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min "Bikers Logg":

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Kenneth 81 skrev:
Bjerknez skrev: 07 aug 2024, 17:21 Hvorfor ikke bare kjøpe "drømmesykkelen med det samme?

Mest fordi det er litt for mange sykler som konkurrerer om plassen som drømmesykkel, så jeg vil helst prøvekjøre en 3-4 kandidater før jeg kjøper. Hvis ikke blir det nok fort et bytte etter et år eller to uansett.

Den Hondaen tror jeg blir relativt lett å bli kvitt uten å tape for mye når jeg er ferdig med den og skal finne ut av hva som er drømmesykkelen.
Ett par av drømmesykkel-kandidatene er uansett såpass store og tunge at det kanskje er en fordel å få litt erfaring med noe lettere først.

Jeg tror og den kan passe ganske fint rent ergonomisk. MT-07 er i litt på feilsiden av å være i grenseland for meg. CB'en ser ut til å være en del mer oppreist I sittestillingen, og den der har hevet styre i tillegg
Screenshot_20240807_173041_Opera.jpg
Screenshot_20240807_104744_Opera.jpg
hvor fant du den siden som kalkulere sittestilling ?

Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Sist redigert av Kenneth 81 den 07 aug 2024, 18:40, redigert 1 gang totalt.
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Har pratet litt både med fruen og en kompis de siste par dagene og konsensus er vel at det er rimelig dust å kjøpe en sykkel man uansett skal selge ved første anledning... :-k

Spørsmålet er da tilbake igjen til hva pokker (unnskyld fransken) skal jeg bruke pengene på da?

Det eneste som er rimelig sikkert er at kjørestillingen må være mer komfortabel og "rakrygget" enn en MT-07. Blir jo et dilemma når jeg kiker på så vilt forskjellige sykler som Triumph Tiger Sport 660 og Indian Scout...! :lol

Dog, cruisere er vel noe suboptimale for øvelseskjøring (særlig i kjøregården)... :-k
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Bør jo være ganske enkelt dette. Du vil ha noe som er mer oppreist enn MT07. Det utelukker de fleste såkalte nakensykler. Kanskke KTM 690 eller noe er ganske oppreist? Mener å ha erfart det når jeg har prøvesittet.

Cruiser er ikke det beste når det kommer tilmkrypkjøring i kjlregården nei, så dropp det foreløpig. Da står du igjen med adventure light sykler. Sjekk de forskjellige merkene og se i "adventure" segmentet og ta en nærmere titt på de med lavere kubikk. Men hold deg over 600cc er min mening.

Merk at når jeg kjørte nakensykkel for aller første gang så var det en ganske lang tilvenningsprosess. Hvis du ikke har kjørt så mye så kan det hende du ikke har vent deg til det enda? Jeg gikk rett fra cruiser til Triumph Street Triple R. Jeg følte jeg hang over styret. Men det viste seg at det ble denne sykkelen jeg hadde de lengste turene med (bortsett fra Rocketen jeg har nå). Ikke forvent at du skal kunne kjøre 20 mil i strekk. Vertfall ikke i starten.

en liten og lett sykkel er fin i bytrafikk og i kjlregården, men ikke alltid å foretrekke på langturer. En større sykkel er som oftest bedre egnet for langturer og kanskje ikke like godt i kjøregården.

Men ja, du kan kjøre langt med nesten hva som helst om du stålsetter deg. En kompis kjørte tur retur Fredrikstad/ Mellerud i Sverige på en dag med en Tempo 50cc (moped). Gikk helt fint det, i følge han. Men jeg har ikke sett han kjørt den turen etterpå...

Kom deg ut i butikker å prøvesitt noen sykler. Velg en sykkel du faktisk liker, uavhengig av pris, innenfor rimelighetens grenser.

Brukeravatar
tordfo
Motorsykkelen din: KTM 390 Adv

Legg inn av tordfo »

https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... 650f/2014/

Anbefaler denne siden for å gode reviews. Cb650f får skryt derfra i alle fall. Helt sikkert en flott førstesykkel. De fleste bytter sykkel etter en liten stund uansett når man lærer litt hva man liker og lysten etter å prøve noe nytt blir for stor.
Mvh.
Tord F

- KTM 390 Adventure
x Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Mange gode poenger her. :thumleft Tror jeg skal sikte på noe litt mer kapabelt enn en Tempo 50cc selv om jeg ikke planlegger å kjøre Fredrikstad / Mellerud jevnlig. :-k

Det er jo et poeng at trening og erfaring kanskje kan få en fremoverlent kjørestilling til å virke. Av forskjellige årsaker så har jeg ikke fått gjort den styrketreningen jeg bør gjøre for å få nakke og skuldre til å oppføre seg sånn nogenlunde sivilisert, men av erfaring vet jeg at det tar tid å få de greiene der til å oppføre seg, så det får kanskje bli en mulighet for fremtiden.

Den nye Horneten og GSX-8S kan kanskje fungere med 20-30mm bar risers, men å kjøpe en ny eller nesten ny sykkel som kanskje fungerer om man modifiserer den er kanskje ikke den aller lureste fremgangsmåten.

Cruiser får kanskje vente til neste sykkel. Det er ikke så veldig mange "små" cruisere som frister, og en Triumph Thunderbird Storm er kanskje ikke optimal i kjøregården.. :scratch

Da gjenstår det å følge rådet om å komme seg ut å se på "adventure"-sykler i mellomsegmentet. Så langt så er det tre-4 sykler som skiller seg ut som fristende: Triumph Tiger Sport 660 (strengt tatt en sportstourer), Suzuki V-Strom 650, og de nye Suzuki V-Strom 800 og Honda Transalp.
Bør kanskje se på Honda og BMW og? Muligens Yamaha Tenere 7/700?
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

tordfo skrev: 11 aug 2024, 09:23 https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... 650f/2014/

Anbefaler denne siden for å gode reviews. Cb650f får skryt derfra i alle fall. Helt sikkert en flott førstesykkel. De fleste bytter sykkel etter en liten stund uansett når man lærer litt hva man liker og lysten etter å prøve noe nytt blir for stor.
Har lest mye på motorcycle news i det siste. :D
CB650F er nok fornuftsvalget blant syklene jeg har sett på. Må bare finne ut hvor fornuftig jeg har lyst til å være. :P
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Bare for å utdype...

CB650F er jo ingen dårlig sykkel. Den starter og går å er nok meget driftsikker. Prisen er også ganske snill å det er nok sistnevnte som gjør at førstegangskjøpere blir litt blendet.

Men det er en grunn til at noe er billigere enn annet.

Det er vel ingen jeg vet om som kjører en slik etter noen år på nakken. Det er en grunn til det. Det er en sykkel man vokser fort ut av. Man kjøper den kun fordi den er billig, på en måte.

Jeg ville heller kjøpt en demokjørt sykkel eller en overligger til samme pris som mest trolig er bedre spekket og ser bedre ut. Selv om utseende er en smakssak.

Husk at det er kun verditapet på sykkelen du betaler. Lånet er bare midlertidig. Derfor kan det være lurt uansett og se på en overligger eller en meget pent brukt sykkel som førstesykkel. For verditapet på helt nye sykler er ganske stort. Blir som med bil omtrent. :)

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Det er her dilemmaet kommer: kjøpe en CB650F vel vitende om at den nok byttes om et år eller to, eller investere i en demosykkel/overligger (eller 1-3 år brukt) som man tenker å beholde lenge.

I utgangspunktet så høres definitivt det siste lurest ut, men om jeg etter en sesong eller to finner ut at jeg vil ha en helt annen type sykkel, så vol jo vetditapet være mindre på en billig sykkel enn på en nesten ny.

Det finnes vel helt sikkert ingen fasit, og drømmesykkelen endrer seg sikkert over tid og. Ender vel med å kjøpe den jeg liker utseendet på, sitter godt på, og gir godfølelsen. Så får Fornuften begrense seg til å styre i retning av noe som ikke er helt ubrukelig til øvelseskjøring. (Får vente med Thunderbolt da :scratch )
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kenneth 81 skrev: 11 aug 2024, 11:48 Det finnes vel helt sikkert ingen fasit, og drømmesykkelen endrer seg sikkert over tid og. Ender vel med å kjøpe den jeg liker utseendet på, sitter godt på, og gir godfølelsen. Så får Fornuften begrense seg til å styre i retning av noe som ikke er helt ubrukelig til øvelseskjøring. (Får vente med Thunderbolt da :scratch )
DET høres ut som en god strategi :thumleft

Svar