Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kjland »

Kenneth 81 skrev: Da gjenstår det å følge rådet om å komme seg ut å se på "adventure"-sykler i mellomsegmentet. Så langt så er det tre-4 sykler som skiller seg ut som fristende: Triumph Tiger Sport 660 (strengt tatt en sportstourer), Suzuki V-Strom 650, og de nye Suzuki V-Strom 800 og Honda Transalp.
Bør kanskje se på Honda og BMW og? Muligens Yamaha Tenere 7/700?
Jeg og har vel kommet frem til at det er en Suzuki V-strom 650 jeg vil trolig like mest.

Men har også sett på en Honda CBF600S og Yamaha TDM, dessverre så er det ikke så mye brukt på mc butikker her i vest. Men ser det står en Yamaha TDM hos en MC butikk på Mysen. Det er også kommet en del nyere V-storm på Finn.no i det siste.

Var inne på tanken på BMW R1100RS men vil tro det blir litt vel tungt som første gang sykkel.

Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

kjland skrev: 11 aug 2024, 14:05 Jeg og har vel kommet frem til at det er en Suzuki V-strom 650 jeg vil trolig like mest.

Men har også sett på en Honda CBF600S og Yamaha TDM, dessverre så er det ikke så mye brukt på mc butikker her i vest. Men ser det står en Yamaha TDM hos en MC butikk på Mysen. Det er også kommet en del nyere V-storm på Finn.no i det siste.

Var inne på tanken på BMW R1100RS men vil tro det blir litt vel tungt som første gang sykkel.
V-Strom 650 ser mer og mer fristende ut jo mer jeg ser på den. Virker som en skikkelig god all-round-sykkel. Har ikke sett noe særlig på CBF600S, Yamaha TDM eller BMW 1100RS, men så har jeg for det meste sett på litt nyere sykler.

Må si meg enig i at en 1100RS kanskje er litt "mye" som førstesykkel, selv om jeg tar meg i å kike på maskiner i omtrent samme størrelse allikevel... :scratch Det kan jo tross alt gå bra! :D
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

kjland

Legg inn av kjland »

Kenneth 81 skrev:
kjland skrev: 11 aug 2024, 14:05 Jeg og har vel kommet frem til at det er en Suzuki V-strom 650 jeg vil trolig like mest.

V-Strom 650 ser mer og mer fristende ut jo mer jeg ser på den. Virker som en skikkelig god all-round-sykkel. Har ikke sett noe særlig på CBF600S, Yamaha TDM eller BMW 1100RS, men så har jeg for det meste sett på litt nyere sykler.

Må si meg enig i at en 1100RS kanskje er litt "mye" som førstesykkel, selv om jeg tar meg i å kike på maskiner i omtrent samme størrelse allikevel... :scratch Det kan jo tross alt gå bra! :D
Skal forhåpentligvis se på en V-storm 650 denne uken.

Sent from my iPhone using Tapatalk

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

V-Strom 650 er jevnt over fabelaktige sykler. Relativt billige i innkjøp og drift, evighetsmaskiner, komfortable, lettkjørte og kan gjøre mer eller mindre alt - men er samtidig ikke best i klassen på noe som helst. De kan nok også oppleves som noe effektsvake, men sannsynligvis ikke av helt ferske sjåfører ;) De er også kjent for å være en smule topptunge, men er samtidig også blant de lavere i segmentet.

Nå som jeg har en Tiger 900 så vil jeg si at den er bedre enn V-Strom på alle punkter, MEN om jeg leter litt på Finn (og pruter litt) så klarer jeg nok kanskje å få tak i to V-Strom til prisen jeg ga for én Tiger, med tilsvarende årgang og alder...

@kjland: Vedr. TDM på Mysen så regner jeg med at du mener den som står hos Kus. Har brukt de en del både på vinterlagring og service/reparasjoner - og har kjøpt en sykkel der en gang - og er jevnt over fornøyd, men vær obs på at du betaler betydelig over markedspris når du kjøper fra forhandler, kanskje spesielt de. Samtidig så har de i alle fall tidligere vært veldig gode på kundeservice og meget behjelpelige om det har dukket opp ymse problemer i ettertid, noe kanskje ikke alle bruktforhandlere er like gode på.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 12 aug 2024, 08:53 V-Strom 650 er jevnt over fabelaktige sykler. Relativt billige i innkjøp og drift, evighetsmaskiner, komfortable, lettkjørte og kan gjøre mer eller mindre alt - men er samtidig ikke best i klassen på noe som helst. De kan nok også oppleves som noe effektsvake, men sannsynligvis ikke av helt ferske sjåfører ;) De er også kjent for å være en smule topptunge, men er samtidig også blant de lavere i segmentet.

Nå som jeg har en Tiger 900 så vil jeg si at den er bedre enn V-Strom på alle punkter, MEN om jeg leter litt på Finn (og pruter litt) så klarer jeg nok kanskje å få tak i to V-Strom til prisen jeg ga for én Tiger, med tilsvarende årgang og alder...

@kjland: Vedr. TDM på Mysen så regner jeg med at du mener den som står hos Kus. Har brukt de en del både på vinterlagring og service/reparasjoner - og har kjøpt en sykkel der en gang - og er jevnt over fornøyd, men vær obs på at du betaler betydelig over markedspris når du kjøper fra forhandler, kanskje spesielt de. Samtidig så har de i alle fall tidligere vært veldig gode på kundeservice og meget behjelpelige om det har dukket opp ymse problemer i ettertid, noe kanskje ikke alle bruktforhandlere er like gode på.
V-Strom 650 er jo EGENTLIG en ganske så "laber" sykkel mener jeg. Når jeg ser et dashbord som minner minner meg om en Golf fra 80-tallet. Man bare merker at her har dem holdt igjen på det meste, bare for å selge den billig.

Motor og mekanikk er nok trolig tipp topp, men effekten er nok så dar.... med 70ish hester og omtrent like få newtonmeter.

Det blir litt som å være bilinteressert hvor man blir anbefalt Toyota Corolla. Ikke noen dårlig sykkel isolert sett, men gud bedre så kjedelig. Alt handler vel i bunn og grunn om HVOR mye man egentlig vil kjipe ut på budsjettet.

En ting er vertfall sikkert. En motorsykkel er uansett bedre enn IKKE motorsykkel :)

kaLARSnikov

Bjerknez skrev: 12 aug 2024, 09:02 V-Strom 650 er jo EGENTLIG en ganske så "laber" sykkel mener jeg. Når jeg ser et dashbord som minner minner meg om en Golf fra 80-tallet. Man bare merker at her har dem holdt igjen på det meste, bare for å selge den billig.

Motor og mekanikk er nok trolig tipp topp, men effekten er nok så dar.... med 70ish hester og omtrent like få newtonmeter.

Det blir litt som å være bilinteressert hvor man blir anbefalt Toyota Corolla. Ikke noen dårlig sykkel isolert sett, men gud bedre så kjedelig. Alt handler vel i bunn og grunn om HVOR mye man egentlig vil kjipe ut på budsjettet.

En ting er vertfall sikkert. En motorsykkel er uansett bedre enn IKKE motorsykkel :)
Ja, jeg nevnte jo dette med effekten. Samtidig så er det bortimot samme effekt i en V-Strom som i Tenere 700 som du foreslo tidligere i tråden her, så her syns jeg det sånn sett er noe urettmessig kritikk mot den ærverdige V-Strom ;)

Så skal jeg for øvrig innrømme at jeg ofte anbefaler Corolla til alle som ikke har behov for firehjulstrekk...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Svært mange med V-Strom erfaringer lovpriser spesielt 650 motoren og veldig mange foretrekker derfor nettopp 650'en
1000 kubikkeren, som etter hvert ble oppgradert til 1050 og 650 motoren skal visstnok ulik karakteristikk, som gjør at 650 motoren oppleves som spesiel kvikk og morsom i forhold til storesøsteren ;).

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 12 aug 2024, 10:16
Bjerknez skrev: 12 aug 2024, 09:02 V-Strom 650 er jo EGENTLIG en ganske så "laber" sykkel mener jeg. Når jeg ser et dashbord som minner minner meg om en Golf fra 80-tallet. Man bare merker at her har dem holdt igjen på det meste, bare for å selge den billig.

Ja, jeg nevnte jo dette med effekten. Samtidig så er det bortimot samme effekt i en V-Strom som i Tenere 700 som du foreslo tidligere i tråden her, så her syns jeg det sånn sett er noe urettmessig kritikk mot den ærverdige V-Strom ;)

Så skal jeg for øvrig innrømme at jeg ofte anbefaler Corolla til alle som ikke har behov for firehjulstrekk...
Jeg synes T7 fremstår som en mer moderne sykkel. Yamaha er mer frampå. Når jeg ser dashbordet på den V-Strom'en så blir jeg bare lei meg. Dem har ikke engang prøvd og pynte her. Det er akkurat som å sitte i en bil fra 80-tallet.

Men er budsjettet stramt så er tross alt en billig motorsykkel bedre enn ingen motorsykkel :)

kaLARSnikov

Bjerknez skrev: 12 aug 2024, 10:57 Jeg synes T7 fremstår som en mer moderne sykkel. Yamaha er mer frampå. Når jeg ser dashbordet på den V-Strom'en så blir jeg bare lei meg. Dem har ikke engang prøvd og pynte her. Det er akkurat som å sitte i en bil fra 80-tallet.

Men er budsjettet stramt så er tross alt en billig motorsykkel bedre enn ingen motorsykkel :)
Syns egentlig komboen på 650 med analog turteller og digitalt speedometer er ganske fint. LCD-fullskjermen som V-Strom 1050 hadde et par år fra 20-22 var derimot omtrent så grell som det kan få blitt, men fra 23 og utover så er vel den også helt standard fullfarge TFT slik som "alle andre" har for tiden.

Tenere 700 har jo selv kjørt gammel kalkulatorskjerm (LCD) frem til i fjor og hoppet over på fullfarge TFT først fra årets modell.

Skal for øvrig ikke kimse av biler fra 80-tallet heller... :lol

kjland

Legg inn av kjland »

kaLARSnikov skrev: 12 aug 2024, 08:53 V-Strom 650 er jevnt over fabelaktige sykler. Relativt billige i innkjøp og drift, evighetsmaskiner, komfortable, lettkjørte og kan gjøre mer eller mindre alt - men er samtidig ikke best i klassen på noe som helst. De kan nok også oppleves som noe effektsvake, men sannsynligvis ikke av helt ferske sjåfører ;) De er også kjent for å være en smule topptunge, men er samtidig også blant de lavere i segmentet.

Det var denne TDM https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=360553302 jeg så på, men jeg synes den er priset høyt for en så "gammel" modell, ser og at det har vært hobby elektrikere som har jobbet på sykkelen(utdannet elektriker selv).

Som første sykkel tenker jeg at V-strom er kurrant, samt at sykkel skal fortrinnsvis brukes til pendling og en søndagstur(tviler på at det blir slik men ja)

kjland

Legg inn av kjland »

[/quote]
Jeg synes T7 fremstår som en mer moderne sykkel. Yamaha er mer frampå. Når jeg ser dashbordet på den V-Strom'en så blir jeg bare lei meg. Dem har ikke engang prøvd og pynte her. Det er akkurat som å sitte i en bil fra 80-tallet.

[/quote]

Akkurat tenker at det er en grei førstegangs sykkel, hva som står i dashbordet tror jeg ikke at kommer til å bry meg særlig om til å begynne med.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Kompis hadde Yamaha Fazer 600, lettkjørt, komfortabel og sprek for 600cc (er vel gamle R6 motoren detundet). Fazer 600 var vel mest solgt i Europa noen år ikke uten grunn, DENNE så ikke dum ut med bare 30.000km

Bilde

PS! Hadde Fazer 1000 selv og var veldig fornøyd (til totalvraket den men idiot kjøring, ikke MCen sin feil)

Men har kompis som sverger til TDM så ikke så dumt velg det!
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Enig. Jeg tror Fazer 600 er litt friskere i frasparket. Men ut fra spec, er dette en turtallssykkel. Jeg vill faktisk heller kjøpt denne som førstesykkel enn V-Strom 650 hvis planen uansett er å bytte etter kort tid. Uten tvil.

kaLARSnikov

kjland skrev: 12 aug 2024, 12:47 Det var denne TDM https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=360553302 jeg så på, men jeg synes den er priset høyt for en så "gammel" modell, ser og at det har vært hobby elektrikere som har jobbet på sykkelen(utdannet elektriker selv).

Som første sykkel tenker jeg at V-strom er kurrant, samt at sykkel skal fortrinnsvis brukes til pendling og en søndagstur(tviler på at det blir slik men ja)
Jepp, syklene du finner der er ofte dyrere enn hva du får tak i ellers, i alle fall sammenlignet med privatkjøp.

Når det gjelder elektronikken så er det vel sjeldent det er utdannede elektrikere som gjør jobben uansett, selv om man får forhandler/verksted til å montere ting for seg ;)

Svar