Yamaha TT600R 1998

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
phrode
Innlegg: 82
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Yamaha TT600R - 1998
Bosted: Arendal

Yamaha TT600R 1998

Legg inn av phrode »

Hei. Noen her som er godt kjent med denne? Handlet meg en her om dagen. Den går litt hardt frem til den blir god å varm, så murrer den flott som bare det. Liker ikke lyden når den er kald. Det er liksom er hard klakkelyd, som ventiler bare mye verre. Noen som kjenner til dette? (En bekjent nevnte at sykler med smidd stempel gjerne hadde litt lyder frem til de ble gode å varme. Noe i det?)

Ellers så skulle jeg justere ventiler i dag. Gjort etter boka, men mistet jeg mye av kompressjonen. 0.05-0.10 på inn og 0.12-0.17 på ut. Sjekket dekomp, og den viste seg å være litt for stram. Ble noe bedre etter det.

Håpet var at klakkingen skulle forsvinne etter vetiljustering, men den gang ei... Står litt i stampe her :-k

PS! Sykkel starter fint på første kick :knegg


Så skulle noen ha en god ide, så kom med det :D

På forhånd takk :-)

olaola667
Innlegg: 8
Registrert: 17 jul 2024, 10:54
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6

Re: Yamaha TT600R 1998

Legg inn av olaola667 »

Ta en titt på dette innlegget https://www.tenere.co.uk/forum/viewtopi ... 647#p17647
Kanskje noe av det samme?

Brukeravatar
phrode
Innlegg: 82
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Yamaha TT600R - 1998
Bosted: Arendal

Re: Yamaha TT600R 1998

Legg inn av phrode »

Her er vi inne på noe tror jeg :-) Men at cylinder er så slitt på 24000km er jo litt snodig. Er snart vinter, så da er det på tide å plukke alt ned for å sjekke :-)

Takker for lenken.

Brukeravatar
phrode
Innlegg: 82
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Yamaha TT600R - 1998
Bosted: Arendal

Re: Yamaha TT600R 1998

Legg inn av phrode »

Fant forresten ut av det. Skjørtebank :-)

Kan jo legge til at det var montert Wiseco høy-komp stempel og kald plugg. Så kraftig varmgang var årsaken til problemet. Løst med nytt stempel.
Sist redigert av phrode den 21 okt 2024, 08:07, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha TT600R 1998

Legg inn av dypen »

Flott sykkel dette :thumleft Har ingen kunnskap om denne utenom at jeg har hatt en XT500. 24k kjørte kilometer på en 1998 modell høres veldig lite ut … Under normale omstendigheter og vedlikehold burde denne være som ny å regne utenom det som forringes over tid. Tipper @mekkern har litt info om denne …

https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... r%2097.htm
IMG_2084.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Yamaha TT600R 1998

Legg inn av mekkern »

Hei-så lenge disse får oljeskift og ikke blir kjørt alt for varme så bør det ikke bli romslig på minst 70-80 000km-men ser en del har skiftet stempel allerede rundt 60000km.
Men det er jo forholdsvis kjapt å åpne og ev skifte stempel eller bore sylinder en str.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha TT600R 1998

Legg inn av dypen »

Bekrefter min antagelse … etter 24k kilometer kan ikke ventilstyringer, sylinder eller stempel være utenfor toleranse. Altså pakninger / tettinger eller sprekker …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Yamaha TT600R 1998

Legg inn av mekkern »

Sjekke avluftingen fra motoren også-denne føres til luftfilter/innsug.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar