Hva gjør dere for tinnitus?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Re: Hva gjør dere for tinnitus?

Legg inn av FredrikE24 »

SveinHa skrev: 25 jul 2024, 15:43 Jeg har vondt for å tro at den støyen jeg har i hjelmen vil medføre noe tinnitus men gjør den det hos deg så for all del, bruk hørselvern som funker.

Jeg har kraftig tinnitus og har vel hatt det døgnet rundt i noe rundt 40 år selv om jeg mener jeg har vært flink med å bruke hørselvern (stort sett i alle fall). Begynte å kjøre sykkel for et par år siden så jeg kan ikke skylde på det... Sykevesenet kan ikke tilby noe men jeg har gått gjennom flere forskjellige andre kurer med et resultat på absolutt akkurat helt nøyaktig ingenting...
Man får hørselskade over tid, uten tvil. Noen er hardere belastet enn andre, dette går som regel i arv.
For min del er det en kombinasjon av mange ting, men motorsykkelkjøring akselererte det drastisk og man ble faktisk var for høye lyder.
Så satt jeg og programmerte en PLS med tre digre sentrifugalpumper ved siden av meg som gikk for full spiker på jobb en dag, da jeg kom ut derfra forsvant ikke mye av støyen, og den har fulgt meg siden.. Lyden var ikke øredøvende høy, plagdes ikke i det heletatt, men allikevel så fikk jeg skade av det.

Når det gjelder "kur" mot tinnitus finnes den ikke, men det helsevesenet kan gi deg er høreapparat. Når høreapparatet er korrekt innstilt etter din hørsel, vil du etter kort tid høre at tinnitusen blir borte. Kommer tilbake så fort du tar ut høreapparatet igjen.

En tur til en audiograf for å få høreapparat er verdt å prøve.

Brukeravatar
letsgetlost
Motorsykkelen din: Tiger 800

Re: Hva gjør dere for tinnitus?

Legg inn av letsgetlost »

Liten oppdatering her.

Jeg bruker nå ørepluggene FX soft fra 3m. Funker bra og er enklere og ta inn og ut.

Har kjørt endel turer og merker at tinnitussen kommer alltid når jeg kjører, bare noen få minutter etter å ha tatt på meg hjelmen (og ørepropper) så kommer den og blir høyere og høyere før den gir seg på et visst nivå. Heldigvis har jeg ikke merket at tinnitussen blir værre etter kjøring, så forhåpenligvis så skader kjøringen ikke hørselen mer. Har vært på motorvei i timer i 110kmt uten noe vindskjerm og var veldig redd for at det kom til å gjøre det værre, men det ble det ikke.

Jeg har nylig fått satt på windjammer på hjelmen som hjelper å blokkere vinden som kommer opp under hjelmen. Det faktisk ganske mye støy som kommer derifra. Du kan teste dette når du kjører ved å flytte hånden din til under hjelmen, foran halsen din. Hvis du merker vesentlig endring i støy nivået så kan en windjammer hjelpe. Jeg vil si at min windjammer ikke tok alt av støyen som kom derifra men cirka 50% av støyen. Det ble vesentlig bedre hvertfall. Når jeg i tillegg bruker et skjerf som jeg pakker godt så fjerner det stort sett alt av vindstøy som kommer inn under hjelmen.

Videre i dette prosjektet så kommer jeg til å endre sykkel til en mer touring orientert sykkel med høy vindskjerm. Samt at jeg kommer til å bestille meg noen enda bedre ørepropper som har høyere db demping.

Svar