Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 623
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av BC45 »

Jeg er kjempeglad i bimmern min, men kjenner at kroppen min nå trenger en mer avslappet kjørestilling med fothvilerne lenger frem og mer vindbeskyttelse på langtur. Jeg har også lyst til å utforske litt gruskjøring noe jeg ikke har erfaring med fra før. Det finnes mange flotte sykler der ute, men pga høyden min er det mange av de store adventuresyklene som blir for svære for meg.

Det er to sykler som foreløpig står på listen over aktuelle kandidater. Det er KTM 890 Adventure og Triumph Tiger 900 GT Pro. Ktm´n virker som en kjempefin sykkel til både asfalt og grus, men den er litt høy for meg selv med lavt sete. Jeg sitter kjempegodt på Tigern og liker sykkelen veldig godt, men den har 19 tommers forhjul med rene asfalt-touringdekk. Tiger 900 Adventure som er mer offroad-orientert blir igjen alt for høy for meg.

I og med at jeg ikke har noe erfaring med grus i det hele tatt, så lurer jeg på: hvor viktig er det med stort forhjul og ekstra lang fjæringsvei på norske grusveier? Vil det være nok å sette litt mer grusorienterte dekk på Triumphen? I så fall har jeg funnet en sykkel som passer meg veldig godt i forhold til komfort.

Tar gjerne i mot forslag til andre sykler som kunne være aktuelle å ta en kikk på. Maks setehøyde ikke noe særlig mer enn 83 cm :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39847
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av AJ »

Hvis du kjenner at Triumph Tiger 900 GT Pro passer deg best er det bare å gå for den. Mer grusorienterte dekk enn hva den leveres meg er det helt uproblematisk å bytte til.

Har vært på et par lengre turer i sommer med @Tore L, som har maken sykkel og som helt sikkert kan dele sine erfaringer med denne modellen.
God sykkel, ingen tvil om det.
Men... KTM 890 Adventure er (selvfølgelig... :P ) hakket hvassere... :crazy: :prop: :mc1
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av pingvin »

Triumph Tiger 900 GT Pro er faktisk fin og prøvesatt den og kjentes letthåndterlig ut i den grad kan bedømme det når står stille.

Er på 3. settet med Pirelli Scorpion Rally STR og veldig godt fornøyd, 80/20 så mer gatedekk en en først tror ut fra utseendet så kan nesten kjøre som om rene asfaltdekk men likevel nok knast til at funker bra på grus. Gjørme, søle, sand, snø, gress etc er de nok mindre bra på, ikke utfordret så mye der.

Er jo litt KTM mann (hatt 14 av de, bare én i stallen for øyeblikket) men aldri helt likt 890adv, synes 901 Norden er mye penere og iflg noe, perfekt mix av den litt mer gateorienterte 890adv og den mer offroad orientert 890advR.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39847
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 15 aug 2024, 17:44 Er jo litt KTM mann (hatt 14 av de, bare én i stallen for øyeblikket) men aldri helt likt 890adv, synes 901 Norden er mye penere og iflg noe, perfekt mix av den litt mer gateorienterte 890adv og den mer offroad orientert 890advR.
Dét er jeg 100% enig i, Norden 901 er er en skikkelig fin motorsykkel og helt klart en jeg selv godt kunne tenke meg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av pingvin »

Hva med Ducati Desert X, synes Ducati fått til retro/moderne mixen veldig bra og skal visstnok være veldig bra både på og utenfor asfalten? Enda litt penere enn 901 Norden synes jeg.

PS! Kommer originalt med Pirelli Scorpion Rally STR :thumleft

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Greddy
Innlegg: 180
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av Greddy »

Kjøre på hardpakket grus, er null problem med vanlig sport-touring dekk. Dessuten oem dekk som følger med ny sykkel kommer med mindre gummi enn nye tredjepart dekk.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 623
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av BC45 »

pingvin skrev: 15 aug 2024, 18:08 Hva med Ducati Desert X, synes Ducati fått til retro/moderne mixen veldig bra og skal visstnok være veldig bra både på og utenfor asfalten? Enda litt penere enn 901 Norden synes jeg.

PS! Kommer originalt med Pirelli Scorpion Rally STR :thumleft

Bilde
pingvin skrev: 15 aug 2024, 17:44 Er jo litt KTM mann (hatt 14 av de, bare én i stallen for øyeblikket) men aldri helt likt 890adv, synes 901 Norden er mye penere og iflg noe, perfekt mix av den litt mer gateorienterte 890adv og den mer offroad orientert 890advR.
Jeg har veldig sansen for Ducatien utseendemessig, men den har 87 cm setehøyde som er litt i meste laget for meg. Norden 901 synes jeg også ser bra ut. Ser at den har 85 cm høyde. 82 cm og nedover pleier å gå greit. Det er jo ikke bare setehøyden, men også formen på setet og sykkelen som har noe å si for hvor godt jeg får beina i bakken, så kan absolutt tenke meg å prøvesitte en sånn.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7127
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 15 aug 2024, 17:50
pingvin skrev: 15 aug 2024, 17:44 Er jo litt KTM mann (hatt 14 av de, bare én i stallen for øyeblikket) men aldri helt likt 890adv, synes 901 Norden er mye penere og iflg noe, perfekt mix av den litt mer gateorienterte 890adv og den mer offroad orientert 890advR.
Dét er jeg 100% enig i, Norden 901 er er en skikkelig fin motorsykkel og helt klart en jeg selv godt kunne tenke meg
Helt enig der, har vært ute og testa … :thumleft

viewtopic.php?p=438271#p438271
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1083
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av Tore L »

Her kan du se min med velte bøyler og Triumph koffertsett -

Kjørt ca 4500 km på 4 mnd, er egentlig veldig fornøyd med sykkel og kjøreegenskapene. Kan varmt anbefale 900 Pro GT, KTM 890 kan jeg ikke si noe om da jeg aldri har kjørt en KTM - men det er jo rart hvis det ikke er noen inne på forumet som har erfaring med en 790 eller 890.
En sykkel som er Grus spesialist har nok typisk 21/17 - ( 21/18 ) hjul, min har 19/17 og er mye mer asfalt orientert. Jeg kjører veldig lite grus og valgte derfor PRO og ikke RALLY, når jeg kjøpte ny sykkel i April.
Du må bare ta kontakt hvis du ikke bor langt unna Østfold, så skal du få prøve og teste min hvis du ønsker. Ellers så har AGM i Sarpsborg prøve kjørings uke denne uken, så da får du teste både PRO og RALLY.
Tigeren er lettkjørt, har en utrolig fin gearskifter, har 108 Hk, og veier rundt 220 kg.
Det er vell nokså likt det det samme som ktm 890, og det holder i masse vis for meg, som kjører stort sett etter fartsgrenser ++ litt over :)
Det som også teller for meg er at det er kort vei til forhandler, slik at jeg slipper å kjøre langt når jeg skal ha sykkelen på service. Det betyr ikke noe for alle, men for meg var og er det viktig.

Lykke til med valget og bare å ta kontakt hvis du har Triumph spørsmål - jeg er veldig fornøyd med min :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av pingvin »

BC45 skrev: 15 aug 2024, 19:40 Jeg har veldig sansen for Ducatien utseendemessig, men den har 87 cm setehøyde som er litt i meste laget for meg.
Finnes senkesett og lavere sete om virkelig vil ha den men idéelt sett så burde man ikke trenge det kanskje...

Moto Guzzi har jo et par alternativer da, Stelvio har bare 830mm setehøyde

Bilde

...og V85TT med samme setehøyde (ser Strada 820mm men tøffere med eikefelger da). Tror veldig "snill" så ikke så dumt om ny offroad om kan leve med moderat effekt.

Bilde

Litt mer karakter enn alternativene kanskje og får mye bra omtale. Tipper AJ støtter denne ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 623
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av BC45 »

Jeg synes Stelvio er en av de fineste adventure-syklene der ute. Jeg var hos en forhandler for et par dager siden og prøvesatt en. Setet var ganske bredt så den ble litt i høyeste laget. Jeg fikk bare tåballene nedi. Jeg er jo vant til å kjøre sykler på den måten, men jeg kunne veldig gjerne tenke meg å kunne slappe litt mer av og slippe å planlegge hvordan jeg skal stoppe sykkelen hele tiden.

V85TT er jo kjempekul. Kanskje jeg skal ta en nærmere kikk på den. Er litt skeptisk til luftkjølt, men det er kanskje fordi jeg ikke vet nok om de "gamle" motorene. Jeg har tenkt litt på, hva hvis mye køkjøring, kjøring i byen osv- vil motoren utvikle mye varme? Kanskje AJ har noen tanker om det:)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 623
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av BC45 »

Tore L skrev: 15 aug 2024, 20:16 Her kan du se min med velte bøyler og Triumph koffertsett -

Kjørt ca 4500 km på 4 mnd, er egentlig veldig fornøyd med sykkel og kjøreegenskapene. Kan varmt anbefale 900 Pro GT
Du må bare ta kontakt hvis du ikke bor langt unna Østfold, så skal du få prøve og teste min hvis du ønsker. Ellers så har AGM i Sarpsborg prøve kjørings uke denne uken, så da får du teste både PRO og RALLY.
re langt når jeg skal ha sykkelen på service. Det betyr ikke noe for alle, men for meg var og er det viktig.

Lykke til med valget og bare å ta kontakt hvis du har Triumph spørsmål - jeg er veldig fornøyd med min :)
Tusen takk for det Tore:) Jeg bor i Bærum, men jeg skal se om jeg får tatt meg en tur til AGM i morgen. Hvis jeg ikke rekker det, vet jeg de har en demosykkel på AMD i Oslo også. Er det originale Triumph bøyler? Vet du hvor store koffertene og toppboksen er?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39847
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 15 aug 2024, 21:33 V85TT er jo kjempekul. Kanskje jeg skal ta en nærmere kikk på den. Er litt skeptisk til luftkjølt, men det er kanskje fordi jeg ikke vet nok om de "gamle" motorene. Jeg har tenkt litt på, hva hvis mye køkjøring, kjøring i byen osv- vil motoren utvikle mye varme? Kanskje AJ har noen tanker om det:)
Ingen grunn til å bekymre seg over at Moto Giuzzi er luftkjølt. Blir man stående i kø er det bare å slå av tenningen uten at dette strengt tatt nødvenig.
Men det er jo alltid lurt å slå av tenningen ved køstans for å spare drivstoff...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 623
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av BC45 »

AJ skrev: 15 aug 2024, 21:58
BC45 skrev: 15 aug 2024, 21:33 V85TT er jo kjempekul. Kanskje jeg skal ta en nærmere kikk på den. Er litt skeptisk til luftkjølt, men det er kanskje fordi jeg ikke vet nok om de "gamle" motorene. Jeg har tenkt litt på, hva hvis mye køkjøring, kjøring i byen osv- vil motoren utvikle mye varme? Kanskje AJ har noen tanker om det:)
Ingen grunn til å bekymre seg over at Moto Giuzzi er luftkjølt. Blir man stående i kø er det bare å slå av tenningen uten at dette strengt tatt nødvenig.
Men det er jo alltid lurt å slå av tenningen ved køstans for å spare drivstoff...
Det er sikkert ikke noe problem som du sier. Jeg skal i hvert fall ta en nærmere kikk på den og se om den kan være aktuell.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av pingvin »

BC45 skrev: 15 aug 2024, 21:33 V85TT er jo kjempekul.
+1 :D Leser engelske Bike og de har dilla på V85TT, visstnok mye morsommere å kjøre enn spec'en tilsier, skikkelig feel good sykkel :thumleft

Tenkte ikke skulle foreslå min egen sykkel da i utgangspunktet en naken sykkel. Men masse vindskjermer tilgjengelig så blir OK selv om aldri blir noe Goldwing (dvs. finnes noen vanvittig digre type som du ser gjennom men da ødelegger man det fine designet fullstendig så "ulovlig").

Jeg har Triumph Scrambler 1200 XE som har lang fjæring og 870mm setehøyde men jeg rekker nedi med begge føttene med mine 178cm, riktignok ikke helt flatt men langt fra bare på tærne. Jeg har dårlig rygg men klarer flere lange dager i salen, ikke minst fordi kan stå og kjøre litt også.

Men ny av året er Scrambler 1200 X som erstatter XC, specet ned noe men også senket noe ifht XC som igjen var lavere enn XE så nå bare 820mm setehøyde. Estetisk liker jeg X'en godt, kler å være litt lav. XEen funker veldig bra på svingete veier til tross for 21" forhjul (og jeg kjører veldig aktivt) så X burde være enda mer lettsvingt siden lavere. Sterk og fin motor som ikke må gire for mye med men "bare" 90hk, kunne godt hatt noen til for min del selv om egentlig ikke trenger det. Og bra på grusveier.

Om du skal se på Tiger 900 hos AGM, ta en titt på Scrambler 1200, det er faktisk en veldig bra sykkel og selvfølgelig über lekker :thumleft Og koster 20.000,- mindre enn Tiger 900 GT Pro.

EDIT: Som med vindskjerm finnes det løsning med 3 bokser men igjen, ødelegger utseendet på Scrambleren. Synes skal ha myke vesker på slik sykkel, jeg har 13.5L sideveske (potte på andre siden) og 30L duffelbag og får nå med telt, sovepose, liggeunderlag, kokesystem, klær, verktøy m/m så savner ikke plass for min del.

Bilde
Sist redigert av pingvin den 15 aug 2024, 23:27, redigert 2 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1083
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av Tore L »

BC45 skrev: 15 aug 2024, 21:38
Tore L skrev: 15 aug 2024, 20:16 Her kan du se min med velte bøyler og Triumph koffertsett -

Kjørt ca 4500 km på 4 mnd, er egentlig veldig fornøyd med sykkel og kjøreegenskapene. Kan varmt anbefale 900 Pro GT
Du må bare ta kontakt hvis du ikke bor langt unna Østfold, så skal du få prøve og teste min hvis du ønsker. Ellers så har AGM i Sarpsborg prøve kjørings uke denne uken, så da får du teste både PRO og RALLY.
re langt når jeg skal ha sykkelen på service. Det betyr ikke noe for alle, men for meg var og er det viktig.

Lykke til med valget og bare å ta kontakt hvis du har Triumph spørsmål - jeg er veldig fornøyd med min :)
Tusen takk for det Tore:) Jeg bor i Bærum, men jeg skal se om jeg får tatt meg en tur til AGM i morgen. Hvis jeg ikke rekker det, vet jeg de har en demosykkel på AMD i Oslo også. Er det originale Triumph bøyler? Vet du hvor store koffertene og toppboksen er?
Om bøylene er originale, er jeg ikke sikker på - men de ble bestilt og montert av AGM og i bestillingsseddelen står det Triumph motor bøyler, så det er noe AGM selger, eller kan skaffe.
Toppboksen er på 42L, men det står ikke noe på side koffertene - skal se om jeg finner ut av det.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1083
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av Tore L »

Tore L skrev: 15 aug 2024, 22:22
BC45 skrev: 15 aug 2024, 21:38
Tore L skrev: 15 aug 2024, 20:16 Her kan du se min med velte bøyler og Triumph koffertsett -

Kjørt ca 4500 km på 4 mnd, er egentlig veldig fornøyd med sykkel og kjøreegenskapene. Kan varmt anbefale 900 Pro GT
Du må bare ta kontakt hvis du ikke bor langt unna Østfold, så skal du få prøve og teste min hvis du ønsker. Ellers så har AGM i Sarpsborg prøve kjørings uke denne uken, så da får du teste både PRO og RALLY.
re langt når jeg skal ha sykkelen på service. Det betyr ikke noe for alle, men for meg var og er det viktig.

Lykke til med valget og bare å ta kontakt hvis du har Triumph spørsmål - jeg er veldig fornøyd med min :)
Tusen takk for det Tore:) Jeg bor i Bærum, men jeg skal se om jeg får tatt meg en tur til AGM i morgen. Hvis jeg ikke rekker det, vet jeg de har en demosykkel på AMD i Oslo også. Er det originale Triumph bøyler? Vet du hvor store koffertene og toppboksen er?
Om bøylene er originale, er jeg ikke sikker på - men de ble bestilt og montert av AGM og i bestillingsseddelen står det Triumph motor bøyler, så det er noe AGM selger, eller kan skaffe.
Toppboksen er på 42L, men det står ikke noe på side koffertene - skal se om jeg finner ut av det.
Samlet liter på koffertene er 150L, så da skulle det bli 42+54+54 :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes at sideveske kun på den ene siden ser helt Ulf ut. OCD'en får seg en kraftig utfordring når jeg ser slikt. Siden pottene sitter såpass høyt er det vel nesten ikke mulig med en drybag på tvers heller grunnet varmen?

Scrambler er egentlig en kul sykkel synes jeg, men det blir på en måte mer en posørsykkel enn et verktøy. Vertfall når det kommer til bagasje? Skulle ønske dem kunne laget en versjon med pottene lenger ned samt kortere og samtidig gjort det mulig å montere en sissybar for lettere å stroppe fast drybags etc. bak på sykkelen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39847
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 15 aug 2024, 21:33 V85TT er jo kjempekul. Kanskje jeg skal ta en nærmere kikk på den. Er litt skeptisk til luftkjølt, men det er kanskje fordi jeg ikke vet nok om de "gamle" motorene. Jeg har tenkt litt på, hva hvis mye køkjøring, kjøring i byen osv- vil motoren utvikle mye varme? Kanskje AJ har noen tanker om det:)
Akkurat nå er det faktisk ingen andre sykler som frister meg enn Moto Guzzi V85TT Travel.
Har testkjørt tidligere versjoner og er ikke et øyeblikk i tvil om den oppgraderte -24 modellen er den beste.
Ang. luftkjøling. Ingen grunn til bekymring utover at du vil merke varmen fra motoren ved køkjøring. Men det gjør jeg også med KTM'en.
Faren for varmskjæring på den luftkjølte Moto Guzzi motoren tør jeg påstå er ikke-eksisterende. Moto Guzzi ingeniørene har garantert sørget for en sensor som gjør at motoren slår seg av automatisk lenge før det er fare for varmskjæring.

Ellers kan jeg nevne at jeg i 2013 kjørte min Moto Guzzi Stelvio 1200 med full oppfatning og passasjer i tett saktegående trafikk omtrent mitt i Milano mens temp.måleren i instrumentpanelet viste 48 grader :O :-i_sv .
Slo ikke av tenninga en eneste gang. Varmeste MC-opplevelsen jeg noengang har hatt.
Men Guzzi'en klaget ikke ;) .

Har lite køkjøringerfaring med V7'ern, men merker ingen forskjell på denne og Stelvio'en jeg tidligere hadde.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

kaLARSnikov
Innlegg: 375
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av kaLARSnikov »

BC45 skrev: 15 aug 2024, 17:21 I og med at jeg ikke har noe erfaring med grus i det hele tatt, så lurer jeg på: hvor viktig er det med stort forhjul og ekstra lang fjæringsvei på norske grusveier? Vil det være nok å sette litt mer grusorienterte dekk på Triumphen? I så fall har jeg funnet en sykkel som passer meg veldig godt i forhold til komfort.
Lang fjæringsvei tror jeg ikke er utrolig viktig på vanlige norske grusveier med mindre du aktivt går inn for å dundre inn i alle hull i veien du finner i full fart.

Større forhjul har jeg hørt at har mye å si, men det eneste jeg har kjørt på grus uten 19- eller 21-tommer er cruisere som uansett ikke er spesielt egnet på slikt føre. Forskjellen mellom 19 og 21 er nok langt mindre. Det som ofte har aller mest å si er uansett dekkene. Når det er sagt så har jeg kjørt grus med gatedekk på en relativt lav ADV-sykkel med aluminiumsfelger (førstegenerasjons V-Strom 650) og det går helt fint det og på vanlige norske grusveier med litt edruelig hastighet.

Jeg sto delvis også mellom KTM og Triumph tidligere i år og landet på Triumph da det var vesentlig mindre grin om dårlig driftssikkerhet på nettet rundt Tiger serien sammenlignet med 790 og 890 Adventure. Det er sikkert en minimal sjanse for at man er en av de som ender opp stående i en veikant med vranglåst tyverisperre eller ender opp med å ha sykkelen mer på verksted enn på typisk norsk vinterlagring, men OM det skulle skje så er det så inn i gampen kjedelig. Utover det så syns jeg disse fra KTM (og kanskje enda mer 901 Norden) virker som veldig artige sykler som ser bra ut på papiret.

Er for øvrig utrolig fornøyd med min Tiger 900 Rally Pro som jo i stor grad er samme sykkel som GT Pro. Kjøper du 2024-modell så har de også fått en liten "boost" med bl.a. mer motorkraft og en forbedret TFT. Sleng på noen halvgrove dekk kan du nok frese over både asfalt og grus helt uproblematisk :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 16 aug 2024, 07:24 Jeg synes at sideveske kun på den ene siden ser helt Ulf ut. OCD'en får seg en kraftig utfordring når jeg ser slikt. Siden pottene sitter såpass høyt er det vel nesten ikke mulig med en drybag på tvers heller grunnet varmen?

Scrambler er egentlig en kul sykkel synes jeg, men det blir på en måte mer en posørsykkel enn et verktøy. Vertfall når det kommer til bagasje? Skulle ønske dem kunne laget en versjon med pottene lenger ned samt kortere og samtidig gjort det mulig å montere en sissybar for lettere å stroppe fast drybags etc. bak på sykkelen.
Nei vettu hva, posør sykkel :knegg Joda, er litt det, tror alle som kjøper Scrambler gjør det delvis pga utseendet (som Rocket). Men heldigvis er Scrambleren også en veldig bra dual sport/adventure sykkel sykkel og for meg er MC litt mer enn bare et verktøy, liker å smugtitte ut vinduet på sykkelen som står nyvasket i sola :-)

Personlig synes jeg veske på motsatt side balanserer ut potta, har 2 versjoner så 8.5L bag'en står normalt på for dagstur og 13.5L for lengre turer. Ikke noe problem med bag på baksete og passasjerhåndtaket er gull for stropping (så ikke behov for sissy bar), har ikke bagasjebrett, det tåler bare 5kg uansett og en del rapporter om brudd på hekken. Og er stygt ;) Må bare passe på at baggen ikke ligger rett nedpå potta, evt montere på lite varmeskjold. Har ymse bag'er så velger størrelse ut fra behov men Mosko Motos 30L duffel er favoritten :thumleft

Men om man vil ha 150L volum totalt ville jeg valgt noe annet. Eller i det hele tatt om vil ha boks. Ingen tvil om at fordeler med boks, lett å montere, vanntett, låsbart. Men de 2 minuttene tar å stroppe på bag har jeg tid til og om velter vil jeg heller få beinet mitt under softbag (og det har skjedd) enn boks, særlig skarp aluboks. Men fritt land ;)

Scrambler 1200 er en veldig bra adventure sykkel men om vil sitte totalbeskyttet mot vær og vind og ha bokser er det bedre alternativer(*), må lide litt for skjønnheten :D Og for meg er det bare litt, kjører stort sett bare småveier så ikke så viktig med stor kåpe/skjerm og har aldri noen bakpå så grei plass i 2 softbags selv for camping.

PS! Lav potte er tilgjengelig for Scrambler 1200

(*) Har for øvrig slikt kjøretøy, Peugot Expert 4x4 med høy bakkeklaring, uendelig med bagasjeplass, 100% beskyttet mot elementene, plass til 2 eller 3 til nød og tar seg frem de fleste steder :crazy:

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 16 aug 2024, 09:32
Bjerknez skrev: 16 aug 2024, 07:24 Jeg synes at sideveske kun på den ene siden ser helt Ulf ut. OCD'en får seg en kraftig utfordring når jeg ser slikt. Siden pottene sitter såpass høyt er det vel nesten ikke mulig med en drybag på tvers heller grunnet varmen?

Scrambler er egentlig en kul sykkel synes jeg, men det blir på en måte mer en posørsykkel enn et verktøy. Vertfall når det kommer til bagasje? Skulle ønske dem kunne laget en versjon med pottene lenger ned samt kortere og samtidig gjort det mulig å montere en sissybar for lettere å stroppe fast drybags etc. bak på sykkelen.
Nei vettu hva, posør sykkel :knegg Joda, er litt det, tror alle som kjøper Scrambler gjør det delvis pga utseendet (som Rocket). Men heldigvis er Scrambleren også en veldig bra dual sport/adventure sykkel sykkel og for meg er MC litt mer enn bare et verktøy, liker å smugtitte ut vinduet på sykkelen som står nyvasket i sola :-)

Personlig synes jeg veske på motsatt side balanserer ut potta, har 2 versjoner så 8.5L bag'en står normalt på for dagstur og 13.5L for lengre turer. Ikke noe problem med bag på baksete og passasjerhåndtaket er gull for stropping (så ikke behov for sissy bar), har ikke bagasjebrett, det tåler bare 5kg uansett og en del rapporter om brudd på hekken. Og er stygt ;) Må bare passe på at baggen ikke ligger rett nedpå potta, evt montere på lite varmeskjold. Har ymse bag'er så velger størrelse ut fra behov men Mosko Motos 30L duffel er favoritten :thumleft

Men om man vil ha 150L volum totalt ville jeg valgt noe annet. Eller i det hele tatt om vil ha boks. Ingen tvil om at fordeler med boks, lett å montere, vanntett, låsbart. Men de 2 minuttene tar å stroppe på bag har jeg tid til og om velter vil jeg heller få beinet mitt under softbag (og det har skjedd) enn boks, særlig skarp aluboks. Men fritt land ;)

Scrambler 1200 er en veldig bra adventure sykkel men om vil sitte totalbeskyttet mot vær og vind og ha bokser er det bedre alternativer(*), må lide litt for skjønnheten :D Og for meg er det bare litt, kjører stort sett bare småveier så ikke så viktig med stor kåpe/skjerm og har aldri noen bakpå så grei plass i 2 softbags selv for camping.

PS! Lav potte er tilgjengelig for Scrambler 1200

(*) Har for øvrig slikt kjøretøy, Peugot Expert 4x4 med høy bakkeklaring, uendelig med bagasjeplass, 100% beskyttet mot elementene, plass til 2 eller 3 til nød og tar seg frem de fleste steder :crazy:

Bilde
Haha, nja... Rocket er jo på en måte en posørsykkel det også, men det er en litt PRAKTISK posørsykkel med tanke på bagasje. Med to orginalmonterte sidevesker med hurtigbraketter, en drybag av ønsket størrelse på tvers og en tankveske samt en sissybar helt bakerst hvor man kan lesse på enda mer, så kan man laste mye på Rocket uten at den ser helt bananas ut, grunnet sykkelens størrelse ellers.

Like mye bagasje på en Scrambler eller en annen sykkel hadde fått meg til å sett ut som et pakkesel fra India.... :knegg

Men altså.. det var ikke for å disse Scrambler dette. Jeg liker sykkelen, men som de fleste andre sykler, Rocket inkludert, er den ikke perfekt den heller... :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 16 aug 2024, 09:56 Men altså.. det var ikke for å disse Scrambler dette. Jeg liker sykkelen, men som de fleste andre sykler, Rocket inkludert, er den ikke perfekt den heller... :)
Følte meg litt krenka ;) Neida, bare moro å utfordre litt ifht de vanlige litt A4 løsningene, V85TT minste felles nevner?
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av Bjerknez »

Legger man utseendet heeelt til siden så er nok en GSA eller evt. en KTM1290 Adventure eller lignende den beste allround sykkelen. Men nei takk... :redface

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7127
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 16 aug 2024, 13:08 Legger man utseendet heeelt til siden så er nok en GSA eller evt. en KTM1290 Adventure eller lignende den beste allround sykkelen. Men nei takk... :redface
:twothumbs:
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar