Hei,
på min sykkel sitter det (fra forrige eier) en GIVI vindskjerm, ikke superhøy, men når meg til litt under munnen.
https://www.givi.it/my-motorcycle/produ ... een/6401dt
Den er absolutt helt forferdelig. Det er bedre å stå oppreist å få "ren" luft enn å sitte bak den pga buffeting.
Jeg har også prøvd å huke meg inn under skjermen og det funker ok, men er ingen god sittestilling eller trygg.
Jeg lurer på om en vind deflektor faktisk kan redde dette? Er den lille greia virkelig så effektiv eller må jeg ty til en større investering i en madstad eler givi airflow? Er verdt å investere i en vind deflektor type MRA X-Creen Tour og hvordan er den iforhold til billige greier fra amazon? Eller om dere har noen andre tips til å få en fungerende vind beskyttelse.
Verdt å prøve vind deflektor?
- letsgetlost
- Motorsykkelen din: Tiger 800
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Verdt å prøve vind deflektor?
Du kjører vel Tiger 800 å den "må" jo ha vindskjerm eller så ser den jo helt Bjarne ut. Men det med vindskjerm er et ganske hett tema både her inne og i andre fora. Det er rett og slett alt for mange faktorer sok spiller inn til at man kan komme til noe fasitsvar.letsgetlost skrev: 18 aug 2024, 09:03 Hei,
på min sykkel sitter det (fra forrige eier) en GIVI vindskjerm, ikke superhøy, men når meg til litt under munnen.
Den er absolutt helt forferdelig. Det er bedre å stå oppreist å få "ren" luft enn å sitte bak den pga buffeting.
Jeg har også prøvd å huke meg inn under skjermen og det funker ok, men er ingen god sittestilling eller trygg.
Jeg lurer på om en vind deflektor faktisk kan redde dette? Er den lille greia virkelig så effektiv eller må jeg ty til en større investering i en madstad eler givi airflow? Er verdt å investere i en vind deflektor type MRA X-Creen Tour og hvordan er den iforhold til billige greier fra amazon? Eller om dere har noen andre tips til å få en fungerende vind beskyttelse.
Prøv noen billige i forskjellige størrelser å se om det hjelper. Evt. Kjøp noe durere og mer spesialtilpasset hvis det finnes å test det.
Men min mening kommer alltid til å være at det er best UTEN vindskjerm :)
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Noen ganger så lurer jeg på om MC produsenter tester nye modeller i vindtunnel for å finne en god fasong og størrelse på vindskjermen, eller om dem bare støper en som ser bra ut estetisk til lavpris?
Jeg tenker da på de syklene med "påklistrede" vindskjermer og ikke nødvendigvis RR sykler og svindyre sportstourere. Jeg vil tro at airflow er alfa omega på RR sykler etc. da disse er laget for banebruk.
Jeg tenker da på de syklene med "påklistrede" vindskjermer og ikke nødvendigvis RR sykler og svindyre sportstourere. Jeg vil tro at airflow er alfa omega på RR sykler etc. da disse er laget for banebruk.
Sist redigert av Bjerknez den 18 aug 2024, 11:36, redigert 1 gang totalt.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Prøv å simulere deflektor med venstrehanda når du kjører, så får du litt inntrykk av hvordan det kan bli med deflektor på toppen av skjermen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Ja, verdt å prøve, ingen fasit, kommer an på fører, hjelm, sykkel etc. Kjøpte på alibaba for par hundrelapper, funker bra

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- letsgetlost
At tigern ser bjarne ut uten er en god beskrivelseBjerknez skrev: 18 aug 2024, 09:20Du kjører vel Tiger 800 å den "må" jo ha vindskjerm eller så ser den jo helt Bjarne ut. Men det med vindskjerm er et ganske hett tema både her inne og i andre fora. Det er rett og slett alt for mange faktorer sok spiller inn til at man kan komme til noe fasitsvar.letsgetlost skrev: 18 aug 2024, 09:03 Hei,
Prøv noen billige i forskjellige størrelser å se om det hjelper. Evt. Kjøp noe durere og mer spesialtilpasset hvis det finnes å test det.
Men min mening kommer alltid til å være at det er best UTEN vindskjerm :)

- letsgetlost
Prøvde i dag, men merker egentlig ingen forskjell... Mulig jeg bare kjøper en billig en fra amazon, hvis den funker kan jeg jo heller investere i en ordentlig en om den skulle bli nødvendig.Jompa skrev: 18 aug 2024, 10:36 Prøv å simulere deflektor med venstrehanda når du kjører, så får du litt inntrykk av hvordan det kan bli med deflektor på toppen av skjermen.
-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sikkert verdt å prøve, men støtter forslaget med å teste noe billig fra Amazon/AliExpress/Temu. Disse er etter min mening også mer fornuftig priset mtp. at det egentlig bare er en liten bit med plast... De jeg kjenner med deflektor er veldig fornøyde, men samtidig tror jeg ingen av de har testet syklene uten så det er uvisst hvor mye denne delen alene faktisk gjør.
Jeg har det som plommen i egget med Givi skjerm uten deflektor. Litt vanskelig å sammenligne direkte mellom to forskjellige sykler, men jeg tipper min er omtrentelig like høy (selve skjermen er høyere, men festet er nok også lengre ned) da min skjerm også er omtrent i munnhøyde for meg. Men det kan se ut som at den er litt bredere - spesielt i toppen - og det utgjør kanskje en del.
For ordens skyld:
https://www.givi.it/my-motorcycle/produ ... ls/d6418st
Eller så hadde jeg Givi Airflow på V-Strom'en og den fungerte helt ypperlig og jeg vil si et lite knepp bedre enn skjermen jeg har nå.
Jeg har det som plommen i egget med Givi skjerm uten deflektor. Litt vanskelig å sammenligne direkte mellom to forskjellige sykler, men jeg tipper min er omtrentelig like høy (selve skjermen er høyere, men festet er nok også lengre ned) da min skjerm også er omtrent i munnhøyde for meg. Men det kan se ut som at den er litt bredere - spesielt i toppen - og det utgjør kanskje en del.
For ordens skyld:
https://www.givi.it/my-motorcycle/produ ... ls/d6418st
Eller så hadde jeg Givi Airflow på V-Strom'en og den fungerte helt ypperlig og jeg vil si et lite knepp bedre enn skjermen jeg har nå.
Anbefaler ikke disse billige variantene som kun har feste midt på.
Jeg har god erfaring med Puig clip on wind deflector. Den er dønn stabil og kan justeres i mange steg.
https://www.tradeinn.com/motardinn/no/p ... 38377279/p
De kan kjøpes mange steder, linken over er bare et eksempel. Jeg kjøpte min på XL-Moto for noen år siden. De fåes i litt ulike dimensjoner, mål bredde på din egen skjerm og kjøp deretter
Jeg har god erfaring med Puig clip on wind deflector. Den er dønn stabil og kan justeres i mange steg.
https://www.tradeinn.com/motardinn/no/p ... 38377279/p
De kan kjøpes mange steder, linken over er bare et eksempel. Jeg kjøpte min på XL-Moto for noen år siden. De fåes i litt ulike dimensjoner, mål bredde på din egen skjerm og kjøp deretter
- letsgetlost
kjøpte denne nå på speed delivery. Så får jeg teste litt ut og om det funker kan jeg heller investere i noe skikkelig.
Men slik jeg ser det nå så tror jeg at jeg må ty til et madstad system, da mange virker å være fornøyd med den løsningen på tigern.
Tok av vindskjermen i dag og det var deilig. Men ser helt bjarne ut!
Men slik jeg ser det nå så tror jeg at jeg må ty til et madstad system, da mange virker å være fornøyd med den løsningen på tigern.
Tok av vindskjermen i dag og det var deilig. Men ser helt bjarne ut!
- Domino
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
På et britisk Tiger-forum som jeg frekventerer skrytes det veldig av Madstad. Sjøl har jeg Givi Airflow og synes den funker greit.