'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Må si jeg har fått litt sansen for disse store touring syklene som selges veldig billig men turopplevelsene blir ikke mindre av den grunn. Det var to karer innom her i sommer som kjørte hver sin fullrigga fra -80 tallet hvor begge var ett stort smil.

Litt av hvert her:
https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... =PRICE_ASC
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Da har jeg fått gjennomført en flott kjøretur i dag. Kjørte Trondheim - E39 til Orkanger, nr 65 til ca Storås, nr 710/700 til Berkåk og deretter E6 nordover til Kvål. Derfra kjørte jeg bakveier langs gamle E6 for å unngå motorveien og deretter over Rødde tilbake til Trondheim. Omlag 20 mil til sammen.

16-18 grader. Bygevær, men unngikk regnet det meste av turen. Fikk riktignok en skikkelig byge mellom Berkåk og Støren.

Sykkelen fungerer bra, det samme gjør kjøreutstyret. Det er endel turbulens som treffer hjelmen når jeg ligger i 80 og oppover, til tross for en skikkelig vindskjerm. Kjørte med ørepugger i dag, og det hjalp mye mot støyen.

Kafferast på Berkåk. Her er sykkelen komplett med alt av kåper og kofferter.
942B68B7-3A4F-4523-9B23-F9012621FB69.jpeg
Fylte tanken før turen startet og noterte et forbruk på 0,63 liter/mil. Dette med blandet kjøring uten ekstra vekt over ca 20 mil. Godt mulig at jeg kan komme under 0,6 på ren langkjøring, noe jeg i så fall vil være godt fornøyd med.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 425
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
Kontakt:

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av hansiver »

:prf Fin sykkel dette
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Ja helt klart fin sykkel og nå fungerer den bra teknisk også :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av AJ »

Fin og sjelden sykkel, ja :thumleft .

Ang. dette:
Det er endel turbulens som treffer hjelmen når jeg ligger i 80 og oppover, til tross for en skikkelig vindskjerm.
Turbulens på grunn av den store skjermen, er vel den mest sannsynlige årsaken... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Vil det hjelpe med en liten vindspoiler på toppen av vindskjermen for å dirigere luftstrømmen …

https://shop.mc-traveler.com/butik/adve ... een-vsa-c/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

AJ skrev: 11 aug 2024, 13:22 Turbulens på grunn av den store skjermen, er vel den mest sannsynlige årsaken... ;)
Meget mulig.
dypen skrev: 11 aug 2024, 14:19 Vil det hjelpe med en liten vindspoiler på toppen av vindskjermen for å dirigere luftstrømmen …
Det kan være en løsning. Jeg ser at det finnes vindskjermer til disse syklene som har en bøy oppover øverst. Mulig at dette gir samme effekt som spoileren. Må forske videre på dette.

Fo øvrig har jeg ryddet i garasjen i dag og demontert den midlertidige arbeidsbenken jeg har brukt. Så da sier jeg med definitivt ferdig med prosjektet og går over i en fase med løpende vedlikehold.

Frem til neste prosjekt som blir gjennomgang av bremsene med bytte av bremseslanger. Men det rekker jeg neppe før kjøresesongen er over.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Moro å følge, mulig det er bedre å bytte vindskjerm vs ha en løs ettermontert spoiler.

Leser om sykkel’n …

To versjoner ble produsert. XVZ12 MK1 fra 1983 til 1985 som hadde 1198 cc som er 1200 motor med avtakbart trunk og kofferter. Hvordan ser den ut uten trunk og kofferter?

XVZ13D MK2 ble produsert fra 1986 til 1993 og hadde 1298 cc som er 1300 motor med ikke demonterbar trunk og kofferter.

Begge modellene har helkåpe med AM / FM radio kasett stereo og luftfjæringskontrollsystem med innebygd kompressor og elektronisk cruisekontroll.
IMG_1617.jpeg
IMG_1618.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 254
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Atrox »

Pga denne tråden tar jeg meg selv i å se videoer på YouTube og følge med på Finn på sykler jeg aldri før ville tenkt tanken på å kjøpe.... 🤣🤣 Royal Venture vokser på meg...

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Atrox skrev: 11 aug 2024, 21:59 Pga denne tråden tar jeg meg selv i å se videoer på YouTube og følge med på Finn på sykler jeg aldri før ville tenkt tanken på å kjøpe.... 🤣🤣 Royal Venture vokser på meg...
Helt enig :thumleft

Motor er jo den samme som er brukt i Yamaha sin VMAX. Her er en 1200 uten trunk og kofferter.
IMG_1619.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Jompa »

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Morro at denne gamle sykkelen engasjerer folk her inne :twothumbs:
dypen skrev: 11 aug 2024, 21:57 Moro å følge, mulig det er bedre å bytte vindskjerm vs ha en løs ettermontert spoiler.

Leser om sykkel’n …

To versjoner ble produsert. XVZ12 MK1 fra 1983 til 1985 som hadde 1198 cc som er 1200 motor med avtakbart trunk og kofferter. Hvordan ser den ut uten trunk og kofferter?

XVZ13D MK2 ble produsert fra 1986 til 1993 og hadde 1298 cc som er 1300 motor med ikke demonterbar trunk og kofferter.

Begge modellene har helkåpe med AM / FM radio kasett stereo og luftfjæringskontrollsystem med innebygd kompressor og elektronisk cruisekontroll.
Begge syklene som @dypen postet bilde av er 1. generasjon mk I, altså XVZ 1200 Venture Royale produsert 1983-85.

Her er en 1. generasjon mk II, XVZ 1300 Venture Royale som ble produsert 1986-93:
5344B5EB-30A4-4DDE-A7BC-626807998A8E.jpeg
De største forskjellene foruten 100 cm2 større motorvolum er sidekoffertene som har åpning på toppen og som er sammenbygget bak på sykkelen. Videre er det andre bremseskiver (med slisser for ventilasjon) andre calipere og antidiven på framgaflene blir aktivert elektrisk samtidig som bremselyset. På mk I aktiveres antidiven hydraulisk via bremsevesken.

1. generasjon mk II ble produsert frem til 1993. Etter noen år opphold lanserte Yamaha XVZ1300 Royal Star Venture. Denne omtales som 2. generasjon og har samme motoren, men et helt annet design.
D7A22A7E-27AF-486E-B10F-BB747C0E9717.jpeg
2. generasjon kom i ulike varianter, noen med vindskjerm og andre med en styrekåpe.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Denne helga er jeg på tur. Planlegger å kjøre nærmere 150 mil totalt. Formålet er leting etter likesinnede.

Middag på Snåsakroa, altså kjører jeg nordover.
3F71181B-8FFE-4C8E-BDCB-84CA85F4C94D.jpeg
Nå tanking og ispause på Brekkvasselv i Namskogan.
3E698054-41B1-4A76-8250-1D3793BC3B71.jpeg
På ca 26 mil fra Trondheim og hit er forbruket på 0,53 l/mil. Dette med oppakning men uten passasjer. Det synes jeg ikke er så hakkande gæærnt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Moro å se du er på tur etter jobben med sykkel’n, god tur og kos deg :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

5DC65BAC-ED25-412F-99E2-D416BA2C9883.jpeg
Har passert Nord-Norge porten et utall ganger med bil opp gjennom årene. Men dette er første gangen jeg har tatt meg tid til en stopp. Men fant ut at det var på sin plass med et bilde.

Fremme i Mosjøen, overnatter her til i morgen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Svar