Hilse mopedister
Hilse mopedister
Hei,
Hvorfor hilser man ikke mopedister?
Er det rart å hilse på dem? Har skjedd mange ganger at jeg hilser, men dem hilser self. aldri tilbake da det sikkert er uvanlig for dem å bli hilst på.
Er det rart å hilse på dem? Har skjedd mange ganger at jeg hilser, men dem hilser self. aldri tilbake da det sikkert er uvanlig for dem å bli hilst på.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Hilse mopedister
Jenter på scooter er i kategorien mopedister og vil nok synes det vil være rart om vi motorsykler hilser på disse. Det er vel slik at svært få av disse scootermopedistene er opptatt av motorsykkel, men heller mest opptatt av ha et praktisk kjøretøy til og fra skole og fritidsaktiviteter.Herbjo skrev: 24 aug 2024, 22:34 Hei,
Dette er jeg ganske sikker på gjelder de som kjører mopeder også.
Men om en mopedist hilser i møte med meg så hilser jeg alltid tilbake.
Kanskje nettopp den hilsenen sår et frø hos en kommende motorsyklist?

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Hmm. Enig. Liker svaret ditt.AJ skrev: 24 aug 2024, 22:59Jenter på scooter er i kategorien mopedister og vil nok synes det vil være rart om vi motorsykler hilser på disse. Det er vel slik at svært få av disse scootermopedistene er opptatt av motorsykkel, men heller mest opptatt av ha et praktisk kjøretøy til og fra skole og fritidsaktiviteter.Herbjo skrev: 24 aug 2024, 22:34 Hei,
Dette er jeg ganske sikker på gjelder de som kjører mopeder også.
Men om en mopedist hilser i møte med meg så hilser jeg alltid tilbake.
Kanskje nettopp den hilsenen sår et frø hos en kommende motorsyklist?
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Jeg hilser rett som det er på jenter på scooter jeg. Kanskje mest en slags ikke gjennomtenkt refleks ettersom de kjører på to hjul. jeg har faktisk opplevd at de hilser tilbake også, men det er ikke ofte.
Men.. Dette er trafikanter som oss, og som ofte har langt større utfordringer i trafikken enn oss. Med en maks hastighet på skarve 45 km/t er det strengt tatt kun i tettbygde strøk de klarer å holde følge med annen trafikk, så sant det ikke er motbakke da. På landevei er de noe sinker, og det vet de godt. Men det er dette kjøretøyet de har, og de har lov å kjøre der selv om øvrig trafikk blir irritert på dem. De lærer seg selvfølgelig fort at de ikke skal "ta plass" på veien slik de ble opplært, men heller balansere på kvitstripa slik at øvrig trafikk ikke blir hindret.
Stakkars jenter.. Om jeg gir dem et vennligsinnet hils med venstrehanda når jeg møter dem håper jeg det oppfattes som en positiv greie, og kan gjøre turen litt bedre for dem et øyeblikk.
Men.. Dette er trafikanter som oss, og som ofte har langt større utfordringer i trafikken enn oss. Med en maks hastighet på skarve 45 km/t er det strengt tatt kun i tettbygde strøk de klarer å holde følge med annen trafikk, så sant det ikke er motbakke da. På landevei er de noe sinker, og det vet de godt. Men det er dette kjøretøyet de har, og de har lov å kjøre der selv om øvrig trafikk blir irritert på dem. De lærer seg selvfølgelig fort at de ikke skal "ta plass" på veien slik de ble opplært, men heller balansere på kvitstripa slik at øvrig trafikk ikke blir hindret.
Stakkars jenter.. Om jeg gir dem et vennligsinnet hils med venstrehanda når jeg møter dem håper jeg det oppfattes som en positiv greie, og kan gjøre turen litt bedre for dem et øyeblikk.
Eneste jeg ikke hilser på er store frisør scootere, så lavt kan man ikke synke
kjellv skrev: 24 aug 2024, 23:28 Jeg hilser rett som det er på jenter på scooter jeg. Kanskje mest en slags ikke gjennomtenkt refleks ettersom de kjører på to hjul. jeg har faktisk opplevd at de hilser tilbake også, men det er ikke ofte.

- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Det hender det og hilser de først, så hilser jeg alltid tilbake. Opplever det omtrent aldri med scooter-mopedister, men en del av de på moped av type motard, enduro o.l.Herbjo skrev: 24 aug 2024, 22:34 Hei,
Jeg tror også at de som kjøper scooter er kun for praktisk fremkomstmiddel, mens en del av de med motard, enduro etc. type mopeder nok syns det er litt stas å kjøre og drømmer om større mc på sikt.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Jeg hilser ikke på mopedister. Det hender jeg strekker ut hånda hvis jeg tror det er en lett mc eller motorsykkel selv om det bare er en moped, men dem hilser sjelden tilbake uansett.
Det er ikke noe GALT med å hilse på mopedister, men for meg er dette forbeholdt motorsyklister som faktisk har en felles interesse. Det har hent at mopedister som tydelig er ivrige og kjører med fullt kjøreutstyr etc. Mange av disse hilser og da hilser jeg tilbake. Sikkert morsomt for dem å bli hilset på av motorsyklister.
Men generelt sett, hilser jeg ikke på typiske mopedister og jenter på scooter.
Det er ikke noe GALT med å hilse på mopedister, men for meg er dette forbeholdt motorsyklister som faktisk har en felles interesse. Det har hent at mopedister som tydelig er ivrige og kjører med fullt kjøreutstyr etc. Mange av disse hilser og da hilser jeg tilbake. Sikkert morsomt for dem å bli hilset på av motorsyklister.
Men generelt sett, hilser jeg ikke på typiske mopedister og jenter på scooter.
Sist redigert av Bjerknez den 26 aug 2024, 09:46, redigert 1 gang totalt.
- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Hilser på de fleste men moped/scooter responderer ikke så de unngår jeg etterhvert å hilse på. Som andre her skriver så tenker jeg mest at moped/scooter kun er et praktisk framkomstmiddel og havner derfor i en annen klasse...
Det blir litt som med spesielle biler. Jeg kjører Land Rover 90 til vanlig og hilser alltid på andre Land Rover i samme/lignende klasse, som i praksis blir 1948 til 2016 modellene i den klassiske fasongen, men de mer moderne modellene som Range Rover og LR Discovery hilser ALDRI tilbake og da slutter jo jeg å hilse på de og... men jeg har hatt noen Range Rovere også og jeg hilste på de andre...
Det blir litt som med spesielle biler. Jeg kjører Land Rover 90 til vanlig og hilser alltid på andre Land Rover i samme/lignende klasse, som i praksis blir 1948 til 2016 modellene i den klassiske fasongen, men de mer moderne modellene som Range Rover og LR Discovery hilser ALDRI tilbake og da slutter jo jeg å hilse på de og... men jeg har hatt noen Range Rovere også og jeg hilste på de andre...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Canutus
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Kontakt:
Hilser vel på alt med 2 og 3 hjul. Skulle eg være så uforvaren å forville meg inn mot sånne steder med lyskryss, rundkjøringer og det som hører med, så er jeg ikke like aktiv med hilsing.
Blir vel som å gå på tur. Går man på skikkelig fjelltur så hilses det på kreti og pleti, men byfjellet så kan man bare glemme hilsing først som sist.
Blir vel som å gå på tur. Går man på skikkelig fjelltur så hilses det på kreti og pleti, men byfjellet så kan man bare glemme hilsing først som sist.
- Bjerknez
- Kontakt:
Det har hendt at jeg glemmer meg bort og hilser på motorsyklsiter når jeg kjører bil også... men hilsen blir som regel ikke besvart 

Bjerknez skrev: 25 aug 2024, 22:37 Det har hendt at jeg glemmer meg bort og hilser på motorsyklsiter når jeg kjører bil også... men hilsen blir som regel ikke besvart![]()

- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
+1 Men som oftest tar meg selv i det helt i siste liten og dropper det. Rart hvordan vaner gjør at man går litt på autopilot.Bjerknez skrev: 25 aug 2024, 22:37 Det har hendt at jeg glemmer meg bort og hilser på motorsyklsiter når jeg kjører bil også... men hilsen blir som regel ikke besvart![]()
- Bjerknez
- Kontakt:
På motorvei hiler jeg ikke å jeg ser at de fleste jeg møter heller ikke hilser. Å strekke ut hånden i 120km/t for å hilse på noen på den andre siden av betongdeleren bli litt voldsomt.
Lyskryss og steder med mye trafikk kan det også hende at jeg er mer restriktiv med hilsning. Egen kjøring og sikkerhet er noe viktigere i slike tilfeller.
Lyskryss og steder med mye trafikk kan det også hende at jeg er mer restriktiv med hilsning. Egen kjøring og sikkerhet er noe viktigere i slike tilfeller.
Er jeg ute på motorsykkel hilser jeg på alle på to hjul. Ser jo noen på lettvekter, moped, scooter noen ganger blir overrasket men hilser litt nølende tilbake. Alle disse er jo (potensielle) mc førere 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1