Fant hølet! trenger hjelp asap (Punga bakdekk)

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
letsgetlost
Motorsykkelen din: Tiger 800

Fant hølet! trenger hjelp asap (Punga bakdekk)

Legg inn av letsgetlost »

Jeg fant hølet… men lurer på om riften er for stor til å bruke plugging?

Jeg har også med en slik biltema dekkfiks. Vil den være bedre å bruke?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Re: Fant hølet! trenger hjelp asap (Punga bakdekk)

Legg inn av FredrikE24 »

Du skal gjøre hullet en del større enn det der før du får inn pluggen. Så ja. Det går nok så fint så.

Brukeravatar
letsgetlost

FredrikE24 skrev: 25 aug 2024, 16:47 Du skal gjøre hullet en del større enn det der før du får inn pluggen. Så ja. Det går nok så fint så.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

letsgetlost skrev: 25 aug 2024, 16:52 Bilde
Ser riktig ut, dette.
Så bruker du en tapetkniv, barberblad eller annen egnet kniv til å skjære av det overskytende som vises på bilder.
Så er det bare å fylle på luft og sjekke om fiksen holder.
Gjør den det er å tute og kjøre :-) . Litt forsiktig i starten slik at fiksen får satt seg.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Antar du brukte den runde filen/raspen som nok fulgte med i settet og kjørte ut og inn en del ganger i hullet for å gjøre det rundt og med litt jevne flater før du plugget?
Ellers så ser det passe langt inn ut, så bare skjær av det overskytende som nevnt her.

Brukeravatar
letsgetlost

Ja, skjærte den av etter jeg hadde fylt dekket og kjørte fra Hurdal til Jessheim på et verksted der. Jeg gadd ikke sjekke lufttrykket igjen da jeg var der, men virket ikke som det hadde siget ut noe hvertfall.

Da har jeg den erfaringen og er enda mer klar for langtur i september!

Takk for hjelpen folkens!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

letsgetlost skrev: 26 aug 2024, 20:36
Takk for hjelpen folkens!
:thumleft

TheMaltake
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 750 2020

Legg inn av TheMaltake »

Veit at denne reprasjonen er ulovlig på bil men er den ok på motorsykkel?

Arvidnesse
Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG

Legg inn av Arvidnesse »

Dette vill eg bare kalt en nødreperasjon. Kan risikere at pluggen løsner og faller ut. Beste er og få det reparert med "paraply" plugg fra innsiden.

Slik plugg på bil er på en pkk en 2'er feil.
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big

Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

Kost nytte ville jeg sett på før jeg hadde brukt penger på en reparasjon med lapp fra innsiden. Er dekket bra på mønster dybde så greit nok, men prisen på en skikkelig lapping hos en dekk pusher er fort noen hundrelapper det også. Et nytt dekk er kanskje å vurdere til neste sesong? Da får man fred i sjelen også uten å ha i bakhodet at pluggen kan svikte, selv om de sitter utrolig godt.
Yamaha XJR 1300

OttoL
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Legg inn av OttoL »

foretok samme rep med Biltema plugg ifjor høst (samme brun fet tråd som i bilde) , passerte 10K på dekket for 2 uker siden og holder tett enda.
ikke noe lekasje eller noe slikt så denne er nok like god som såkalt paraply plugg vil jeg tro om det er gjort riktig.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Har plugget dekk fra utsiden med tilsvarende plugger som de i Biltema settet i flere tiår og aldri hørt om at det ikke holder, viktig å raspe hullet godt før limstoff og pluggen føres på plass. Skjærer overhenget på pluggen i flukt med dekk før bruk.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Ser ikke problemet med slike plugginger. Det var jo slik de gjorde i alle år på bensinstasjoner tidligere... Har gjort en håndfull slike selv og ingen har streiket...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
letsgetlost

For min del så var det et dekk som hadde godt med mønster, men var blitt firkanta samt at det var fra 2015, så det var modent for å byttes for å si det sånn (kjøpte sykkelen brukt for 2 uker siden). Det var dusinvis med slike rifter som du ser på bilde, så det var ikke rart at man ikke klarte å finne hølet når det ikke var noe luft i dekket. Så det ga ikke mening å teste ut hvor lenge denne pluggen skulle holde annet enn å få den til verksted å bytte dekket.

Svar