Vintersykkel

For de som er ute etter ny brukt-MC.
Svar
Nicken
Motorsykkelen din: BMW F GS850 2019

Vintersykkel

Legg inn av Nicken »

Hei, skal prøve meg på vinterkjøring i Bergen i pendling til og fra jobb.
Er derfor på utkikk etter en passende vintersykkel.
Suzuki DRZ400, CRF250/300/Rally, KTM 390 Adventure for eksempel.
Tar ellers imot tips på andre sykler som kan være aktuelle eller andres erfaring med vinterkjøring i Bergen og omegn.
Har sålangt undersøkt og fått tips om at lett sykkel, vindskjerm og varmeholker er å anbefale med påfølgende vinterdekk.

Kan nevnes at jeg pdd ikke har parkering innendørs og at jeg skal kjøre over Askøybroen til og fra jobb. Er litt spent på sistnevnte ifht vind og møtende trafikk med en lettere sykkel i høst/vinter/vår halvåret.

lazyboy
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Vintersykkel

Legg inn av lazyboy »

Tror du skal se bort ifra ktm. Var en bruker her som prøvde det en vinter, det ble ikke suksess.

Den tålte saltet veldig dårlig.

Han byttet til en eldre Honda som tålte salt og kulde langt bedre.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg vinterkjørte i flere sesonger i Oslo og omegn. Jeg kjørte Jawa 350. Tenker det ikke finnes noe bedre til bruket forsåvidt. Det er simpel mekanikk og lite som kan gå galt.

Nicken
Motorsykkelen din: BMW F GS850 2019

Legg inn av Nicken »

Takk for innspill og gode råd!
Har fått tips om å smøre sykkelen inn i fett før hver vintersesong og bruke rikelig med WD40 som kan motvirke salt og påfølgende rust.
Jawa har visstnok lukket kjedeløsning og derfor god ifht overnevnt problem.

Jeg er fortsatt usikker om jeg skal gå for vintersykkel, men det hadde vært fint å forlenge sesongen litt i begge ender da alternativet er lang tid med kollektiv. Mao er jeg fortsatt på utkikk etter passende sykkel om noen medlemmer sitter på en sykkel til salgs som er aktuell.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

For min del handlet det om å finne en billig sykkel som var letthåndterlig, vedlikeholdsfri og klarte minimum 120 km/t på motorvei. Det var Jawaen selv om jeg skrudde en del på den også til teknisk «perfeksjon». Litt for å mette lysten på å skru.

Sykkelen betalte jeg 8000kr for, forsikring var tilnærmet gratis. Kjørte i fire, nesten fem vintersesonger før kroppen sa det ikke var greit mer.

Vinterkjørere synes jeg romantiserer dette med vinterkjøring litt. Jeg tror man kan ha mange fine turer i helgene i tørt vintervær i solskinn. Det å kjøre daglig er noe litt annet. Man begynner å hate det litt etterhvert. Det er sørpe, holke og is med nullføre ene dagen og -15 grader den andre.

Man kan gjøre et forsøk på holde sykkelen ren og rustfri, men det er det bare å gi opp etterhvert. Alt av kjøreutstyr blir også helt utslitt.

Så kjøp noe billigst mulig. Som du tåler se bli ødelagt.

Svar