Hei MC folk!
Jeg har en tiger 800 2012 modell som hadde en givi vindskjerm som fulgte med. Den var usedvanlig dårlig, så kjøpte en billig kina vind deflektor og det hjalp betraktelig på vind "buffetting" etter litt testing på posisjon.
Men jeg er fortsatt ikke heeelt fornøyd og da jeg brukte venstre hånd for å se hvor vinden kommer fra oppdaget jeg til slutt at den kommer fra tanken slik som på bildene vist her.
Når jeg putter armen min over tanklokket og blokkerer den vinden der, så blir det meget behagelig å sitte der selv på motorveien. Og det er akkuratt det jeg ønsker meg.
Men her strekker ikke mine mekaniker / Ingeniør ferdigheter til og jeg har prøvd å tenkt ut en løsning her, men det eneste jeg har kommet frem til er å teipe noe velcro på selve tanken eller plastikken der fremme på ett eller annet som kan blokkere vinden derifra. Det er jo selvsagt en ikke helt optimal mod...
Så tenkte å høre med dere om vi sammen kunne brainstormet opp noe løsning.
Vind turbulens mod (Mine ingeniørferdigheter strekker ikke til)
- letsgetlost
- Motorsykkelen din: Tiger 800
Vind turbulens mod (Mine ingeniørferdigheter strekker ikke til)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- letsgetlost
Re: Vind turbulens mod (Mine ingeniørferdigheter strekker ikke til)
Muligens foglights kunne vært en god løsning: https://denalielectronics.com/products/lah-11-10000
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Speil kan ofte være årsak til turbulens.
Så kanskje vurdere bytte speil? Vanskelig valg, jeg vet.
Har selv byttet fra KTM originale (OEM) speil til Piaggio/BMW speil og merket umiddelbart bedring.
En annen løsning kan være å øke avstanden mellom indre og ytre skjerm på de sykler som har det.
Selv har jeg montert 1 cm. avstandstykker mellom den indre mørke lykteskjermen og den klare vindskjermen, og merket også forskjell med denne endringen.
Men å finne slike avstandstykker kan være en utfordring.
Selv var jeg heldig da jeg skaffet meg en Givi skjerm, som ikke funka spesielt bra på KTM'en. Men monteringsdetaljene (avstandstykkene), som fulgte med, passet perfekt med samme skruedimensjon som KTMs originale skruer og sørget altså for at originalskjermen fikk en større glippe mellom denne og den mørke lykteskjermen.
Så kanskje vurdere bytte speil? Vanskelig valg, jeg vet.
Har selv byttet fra KTM originale (OEM) speil til Piaggio/BMW speil og merket umiddelbart bedring.
En annen løsning kan være å øke avstanden mellom indre og ytre skjerm på de sykler som har det.
Selv har jeg montert 1 cm. avstandstykker mellom den indre mørke lykteskjermen og den klare vindskjermen, og merket også forskjell med denne endringen.
Men å finne slike avstandstykker kan være en utfordring.
Selv var jeg heldig da jeg skaffet meg en Givi skjerm, som ikke funka spesielt bra på KTM'en. Men monteringsdetaljene (avstandstykkene), som fulgte med, passet perfekt med samme skruedimensjon som KTMs originale skruer og sørget altså for at originalskjermen fikk en større glippe mellom denne og den mørke lykteskjermen.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Disse "traktorene" som vi kaller dem, eller adventure syklene har en såkalt "påklistret" vindskjerm. Disse fungerer særdeles dårlig på alle de adventure lignende syklene jeg har kjørt. Man kan gjerne lage ting som hindrer vinden i å passere ett sted, men da vil vindtrykket mot dette stedet øke og kanskje skape vibrasjoner eller andre ubehageligheter.
Vindskjermen på slike typer sykler har egentlig intet positivt over seg synes jeg, utenom at adventure sykkelen ser bedre ut med vindskjerm. De fleste er så små at dem skydder lite mot regn, og det lille regnet dem skydder mot går på bekostning av turbulens og andre ting.
De eneste vindskjermene som funker eller vertfall funker bedre er vindskjermer på sykler som har hele kåper. Feks. større sportstourere. Eller evt. R-sykler hvis du får klemt kroppen din samt hodet ned bak vindskjermen.
Men det er andre ting som også har en vesentlig innvirkning på problemet du har. Hvor høy man er, kroppsfasong, hjelmtype etc etc.
Men uansett, velkommen til verden du med sikkerhet ikke er alene om å oppleve :)
Vindskjermen på slike typer sykler har egentlig intet positivt over seg synes jeg, utenom at adventure sykkelen ser bedre ut med vindskjerm. De fleste er så små at dem skydder lite mot regn, og det lille regnet dem skydder mot går på bekostning av turbulens og andre ting.
De eneste vindskjermene som funker eller vertfall funker bedre er vindskjermer på sykler som har hele kåper. Feks. større sportstourere. Eller evt. R-sykler hvis du får klemt kroppen din samt hodet ned bak vindskjermen.
Men det er andre ting som også har en vesentlig innvirkning på problemet du har. Hvor høy man er, kroppsfasong, hjelmtype etc etc.
Men uansett, velkommen til verden du med sikkerhet ikke er alene om å oppleve :)
-
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Hvorfor lete etter ingeniører for å lage hjulet på ny, hvis du kan bare bestille?
https://moto-parts.ch/en/tiger-800-2011 ... r-800.html
-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Noe ala det @Greddy foreslår her var det første jeg tenkte også. Tiger 900 har noe lignende originalt. Mine er nok for øvrig ikke spesielt funksjonelle lenger da Givi skjermen min er bredere enn vindavviserene og dermed gjør samme jobben og vel så det.
-
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Om ikkje man tåler litt vind så kanskje man må vurdere å kjøre bil i stedet for

- letsgetlost
Takk for link, var akuratt noe slikt noe jeg leita etter!Greddy skrev: 02 sep 2024, 20:36 Hvorfor lete etter ingeniører for å lage hjulet på ny, hvis du kan bare bestille?
- letsgetlost
Ser ikke ut som de har på lager.Greddy skrev: 02 sep 2024, 20:36 Hvorfor lete etter ingeniører for å lage hjulet på ny, hvis du kan bare bestille?
Og det virker som modellen på bilde er en XCX.
Mulig disse også passer da? https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... b47683bc-3
- letsgetlost
Bestilte nå denne, ser ut som samma... Så får vi se :)letsgetlost skrev: 03 sep 2024, 13:09Ser ikke ut som de har på lager.Greddy skrev: 02 sep 2024, 20:36 Hvorfor lete etter ingeniører for å lage hjulet på ny, hvis du kan bare bestille?
Og det virker som modellen på bilde er en XCX.
Mulig disse også passer da? https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... b47683bc-3
Det er et alternativ det du bestilte fra Kina (til tross for at jeg er moralsk motstander av alt ræl som kommer fra det totalitære regimet) Bjerknes var absolutt inne på noe. Erfaringsmessig vil alt du putter på eksra i fronten forårsake konsekvenser et annet sted. Jeg ville gjort følgende; Fjern den "svettlappen" som sitter på toppen av vindskjermen din. Kjør tur, se om det har en effekt. Et annet alternativ er å få tak i en vesentlig mindre vindskjerm enn den som står på pr i dag. Det er ikke meningen at de skal være så forferdelig høye.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)