Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av BjørnSover »

Gratulerer. Kos deg. Høres ut som et godt valg.

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

Igjen takk for gratulasjonene alle sammen! :twothumbs:
pingvin skrev: 15 aug 2024, 17:16 Jøss, det må jeg si, gratulerer :thumleft

Sikker på du blir fornøyd, Bonneville er vel enda nærmere slik syklene var, veldig pen sykkel. Speed Twin litt mer naken sportssykkel i retro-klær.
Jeg har samme inntrykket fra de testene jeg har lest og sett. Litt mer laid-back kosesykkel mens Speed Twin konkurrerer litt mer direkte mot moderne nakensykler. Sånn sett kanskje et lite kompromiss for å få en sykkel jeg sitter bedre på og som jeg synes ser bedre ut, men tror og Bonneville´n også passer litt mer for hvordan jeg tror jeg kommer til å bruke sykkelen. Så får vi se om en sesong eller to om det stemmer. :D
Bjerknez skrev: 16 aug 2024, 04:51 Grattis med flott sykkel! :)

Angående det du sier om moment og toppeffekt, så er nok Speed Twin 1200 hakket vassere på begge punkter. Husk at Bonneville veier litt mer også.

Men uansett, er det viktigste at du nå har bygget din aller første erfaring ut fra situasjonen du befinner deg i og tatt et valg. Så får du tidsnok funnet ut om valget ble riktig når su får tatt den med på tur.

De første milene vil være magiske. Ny sykkel og alt er spennende. Etter x antall mil så begynner du å kjenne på hva som mangler, hva som er bra, hvor du får vondt, hva du skal justere etc etc. skal du på langtur, så begynn med en gang å lete etter gode bagasjeløsninger. Et tips er å velge noe som kan brukes på flere sykler å ikke bruke penger på dyre bokser og vesker beregnet for akkurat den sykkelen. De pengeme får du veldig lite igjen av ved salg.

SW-Motech og Kriega er en av dem som er store på dette. Såkalte drybags som du stropper til sykkelen. Tankveske kan også vurderes. Bagasje ser ikke alltid flott ut og gjør ikke akkurat sykkelen tøffere, men det blir et nødvendig onde hvis du skal ut på tur.

Blir artig å følge med videre :)
Dobbeltsjekket og du har rett, Speed Twin har marginalt mer moment og betydelig mer hk, men momentet kommer tidligere på Bonnien, så den har kanskje en litt mer "cruiser-motor" mens Speed Twin er mer en sportsmotor. Hadde vært veldig artig å få prøvekjørt en Speed Twin en dag for å sammenligne direkte. :D

Kjøpe helt ny sykkel med marginalt med erfaring og uten å prøvekjøre er jo litt gambling og et sjansespill, men som du sier så vil vel nesten en hvilken som helst førstesykkel være rein magi de første (forhåpentligvis veldig mange) milene. :D Men jeg har gjort så mye research jeg kan, og brukte nesten to timer hos AMD for å prøvesitte og gå frem og tilbake mellom Speed Twin, Bonneville og Tiger Sport 660, så jeg er vel så sikker som jeg kan være på at jeg har valgt rette sykkelen for meg. :thumleft

Etterhvert så må jo sykkelen selvfølgelig justeres litt på og da er jo Bonnien ganske takknemlig da det er absolutt helt enormt med ting å få tak i den, både fra Triumph og andre leverandører. Jeg fikk med ekstrautstyr for 10.000 inkludert i prisen, så litt skal på plass så snart jeg finner ut av hva jeg har lyst på. Regner med jeg går for hovedstøtte, trekk, varmeholker og "veltebøyler".
Bagasje må også på plass, men det tror jeg får vente til neste sesong (budsjettet er sprengt nok fra før av. :lol ). Triumph har to alternative sidevesker til Bonnien til ganske rimelige priser, men den ene synes jeg ikke passer til sykkelen og den andre synes jeg er alt for liten (13,8 liter), så blir nok å finne noe fra ettermarkedet på rundt 20 liter pr. stk. og som ikke ser for feil ut på sykkelen. :thumleft

Toppboks synes jeg ikke er et alternativ på en slik sykkel, så vurderer Triumph sitt originale bagasjebrett. Det er ikke så stort, men ser veldig bra ut på sykkelen. :D
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Bare en veldig kort oppdatering: Gliset er hjemme! :twothumbs:
20240819_172534.jpg
20240819_172530.jpg
20240819_172528.jpg
20240819_172538.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Skikkelig fin sykkel :yeyeye !
Må jo være ekstra stas med en slik :D .
Møter faktisk en del av disse retro-Triumphene om dagen.
En god og ikke minst interessant trend at stadig flere velger slike sykler.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Se der ja :)

Nå er det bare å få øvekjørt da.... :)

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

AJ skrev: 19 aug 2024, 17:59 Skikkelig fin sykkel :yeyeye !
Må jo være ekstra stas med en slik :D .
Møter faktisk en del av disse retro-Triumphene om dagen.
En god og ikke minst interessant trend at stadig flere velger slike sykler.
Tusen takk! Voldsomt fornøyd så lang! :D

Med en kompis som ledsager fikk jeg kjørt den hjem fra AMD. Etter å ha fortært en pizza satte vi avgårde på en testtur. Samme ruta som jeg satt på han i fjor når han skulle få meg til å gjøre alvor av snakket om å ta lappen. :D

Må si at førsteinntrykket av sykkelen er veldig bra: ergonomien passer meg veldig bra og sykkelen er rett og slett utrolig lettkjørt! :D

Det er jo selvfølgelig utrolig stas med en så lekker maskin som sin aller første sykkel. Jeg har skjemt meg selv skikkelig bort. :thumleft

Veldig artig at flere får øynene opp for moderne retrosykler. De ser bedre ut enn det meste av moderne sykler og de er så gode at man ofrer fint lite for utseendets skyld. I tillegg får man som regel en litt mer behagelig kjørestilling enn på en tilsvarende moderne nakensykkel.

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 19 aug 2024, 18:59 Se der ja :)

Må bare finne noen i nærheten som er modige nok til å bli med. :crazy:

Han som hjalp meg med å hente den bor i Horten, så det blir litt langt for han å pendle. :scratch
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Nydelig sykkel, helt riktige farger på tanken :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kenneth 81 skrev: 19 aug 2024, 20:51
Bjerknez skrev: 19 aug 2024, 18:59
Se der ja :)

Må bare finne noen i nærheten som er modige nok til å bli med. :crazy:

Han som hjalp meg med å hente den bor i Horten, så det blir litt langt for han å pendle. :scratch
Du får mase litt på @AJ :)

Han bor jo bare et realt steinkast unna deg. Kan hende han stiller opp og tar deg med på tur :-)

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Der har jeg hatt første kjøretime etter at oppkjøringa gikk åt skogen. En time i kjøregården og en halvtime på veien.

Litt bedre forutsetninger denne gangen: Fikk sovet natt til i dag og slapp å fly ned fra Narvik i går for å rekke timen. :lol

Med et bedre utgangspunkt gikk også kjøringen bedre. Rustent selvfølgelig til å begynne med, men særlig unnamanøveren gikk ganske mye bedre på slutten. Krypekjøringen trenger mye mer finpuss, men selv den gikk bedre enn på oppkjøringa.

Kjøreturen gikk veldig bra. Noe smårusk som litt uryddig plassering når mye skjer samtidig, men ikke værre enn at Ingvill (sjåførlæreren) mente det gikk ganske så bra.

Alt i alt så tror jeg at med noen flere timer (og forhåpentligvis litt øvelseskjøring) så håper jeg neste oppkjøring skal gå bra. :twothumbs:
Min "Bikers Logg":

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Kenneth 81 skrev:Der har jeg hatt første kjøretime etter at oppkjøringa gikk åt skogen. En time i kjøregården og en halvtime på veien.

Litt bedre forutsetninger denne gangen: Fikk sovet natt til i dag og slapp å fly ned fra Narvik i går for å rekke timen. :lol

Med et bedre utgangspunkt gikk også kjøringen bedre. Rustent selvfølgelig til å begynne med, men særlig unnamanøveren gikk ganske mye bedre på slutten. Krypekjøringen trenger mye mer finpuss, men selv den gikk bedre enn på oppkjøringa.

Kjøreturen gikk veldig bra. Noe smårusk som litt uryddig plassering når mye skjer samtidig, men ikke værre enn at Ingvill (sjåførlæreren) mente det gikk ganske så bra.

Alt i alt så tror jeg at med noen flere timer (og forhåpentligvis litt øvelseskjøring) så håper jeg neste oppkjøring skal gå bra. :twothumbs:
Jeg fikk beskjed fra kjørelærer om at jeg skulle glemme det som stod om plassering i læreboken.

Jeg skulle legge meg midt i kjørebanen for å dominere kjørebane, men samtidig lage plass ved kryss osv
Og selvfølgelig plassering før og i sving skulle være som normalt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Da har jeg fått tatt ennå en kjøretime. Takket være ett strålende regnvær kan jeg konstatere at Lindstrands jakke og bukse slipper igjennom vann til slutt. Ikke så alt for ille, men får ta å vurdere å impregnere dem etter hvert. :-k

Kjøringen var omtrent den samme som sist: Litt over en time i kjøregården og så en runde ut i trafikken.
Kjøregården går sånn ca bra nå. Særlig unnamanøveren har gått fra håpløs til ganske bra! Veldig fornøyd med det! :twothumbs:

Den fordømrade krypekjøringa går ikke mer enn akkurat passe greit nok. Så vidt. Jeg blir ikke helt enig med den Yamahaen når det går sakte. Synes gassresponsen når man krypekjører i beste fall er så-som-så og er ikke veldig glad i den clutchen heller, så sliter med å få til jevn og fin kjøring i lav nok fart. Litt mer fart så går det stort sett greit nok, men da er det i grenseland til litt for fort.... Frustrerende! ](*,)

Landeveien går mye bedre heldigvis. Litt småpirk på oppsummeringen etter kjøreturen, men ikke værre enn at det skal sitte neste gang (som forsåvidt er på torsdag).

Hadde også min første skikkelige "å faen!"-opplevelse på motorsykkel i dag: Skulle til venstre i en rundkjøring. Tok det veldig med ro pga. mye vann på veien og ville ikke risikere å gjøre noe dumt. Det viste seg å være ikke nok med ro da det var såpeglatt og vel så det i rundkjøringa! :O
Når jeg var nesten igjennom svingen og skulle gi litt gass for å rette opp sykkelen og komme meg ut av rundkjøringen så slapp bakhjulet! Reagerte på rent instinkt med å støtte med venstrefoten i bakken mens jeg slakket av på gassen. Rørte styret minst mulig for å ikke forstyrre sykkelen og den fikk grep igjen omtrent med en gang. Ifølge sjåførlæreren så "steppet" bakjulet i hvert fall en 20-30cm ut til siden!
Heldigvis gikk det bra, hjulet fant grep omtrent med en gang og jeg fikk rettet opp sykkelen (og fikk foten tilbake på pinnen) og fortsatte ut av rundkjøringen ganske så udramatisk, men med betydelig høyere puls! :O

Dagens lærdom: rundkjøringer kan være glattere enn man tror når det er vått! :crazy:
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kenneth 81 skrev: 03 sep 2024, 21:48 Da har jeg fått tatt ennå en kjøretime. Takket være ett strålende regnvær kan jeg konstatere at Lindstrands jakke og bukse slipper igjennom vann til slutt. Ikke så alt for ille, men får ta å vurdere å impregnere dem etter hvert. :-k

Kjøringen var omtrent den samme som sist: Litt over en time i kjøregården og så en runde ut i trafikken.
Kjøregården går sånn ca bra nå. Særlig unnamanøveren har gått fra håpløs til ganske bra! Veldig fornøyd med det! :twothumbs:

Den fordømrade krypekjøringa går ikke mer enn akkurat passe greit nok. Så vidt. Jeg blir ikke helt enig med den Yamahaen når det går sakte. Synes gassresponsen når man krypekjører i beste fall er så-som-så og er ikke veldig glad i den clutchen heller, så sliter med å få til jevn og fin kjøring i lav nok fart. Litt mer fart så går det stort sett greit nok, men da er det i grenseland til litt for fort.... Frustrerende! ](*,)

Landeveien går mye bedre heldigvis. Litt småpirk på oppsummeringen etter kjøreturen, men ikke værre enn at det skal sitte neste gang (som forsåvidt er på torsdag).

Hadde også min første skikkelige "å faen!"-opplevelse på motorsykkel i dag: Skulle til venstre i en rundkjøring. Tok det veldig med ro pga. mye vann på veien og ville ikke risikere å gjøre noe dumt. Det viste seg å være ikke nok med ro da det var såpeglatt og vel så det i rundkjøringa! :O
Når jeg var nesten igjennom svingen og skulle gi litt gass for å rette opp sykkelen og komme meg ut av rundkjøringen så slapp bakhjulet! Reagerte på rent instinkt med å støtte med venstrefoten i bakken mens jeg slakket av på gassen. Rørte styret minst mulig for å ikke forstyrre sykkelen og den fikk grep igjen omtrent med en gang. Ifølge sjåførlæreren så "steppet" bakjulet i hvert fall en 20-30cm ut til siden!
Heldigvis gikk det bra, hjulet fant grep omtrent med en gang og jeg fikk rettet opp sykkelen (og fikk foten tilbake på pinnen) og fortsatte ut av rundkjøringen ganske så udramatisk, men med betydelig høyere puls! :O

Dagens lærdom: rundkjøringer kan være glattere enn man tror når det er vått! :crazy:
Asfalten er glattest med en gang etter at det har begynt å regne og ser du hvitt skum på veien, så kan det være veldig glatt. Har det regnet en stund så er grepet ganske bra på våt asfalt også.

Rundkjøringer, spesielt nær bensinstasjoner har veldig ofte oljesøl i veibanen etter tankbiler som nylig har fyllt pumpene. Normalt sett ser man dette i form av regnbuefarger i vannet.

Jeg tror det er en av disse scenarioene du har vært borti, for jeg tror du kan ha ganske greit med nedlegg på vanlig våt vei uten at det slipper.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Angående kjøredressen som tok inn vann så ville jeg byttet den. Slapp den inn vann etter første regnskuren er det ikke mye å ta vare på. Som jeg tidligere har nevnt. Kjøp regndress og ta på noe lettere under. Spesielt på sommeren.

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Kenneth 81 skrev:Da har jeg fått tatt ennå en kjøretime. Takket være ett strålende regnvær kan jeg konstatere at Lindstrands jakke og bukse slipper igjennom vann til slutt. Ikke så alt for ille, men får ta å vurdere å impregnere dem etter hvert. :-k

I følge det jeg har sett og hørt så trenger du ikke stresse med krypkjøringen, det er kun for sensor å se at du har kontroll på clutch, gass og evt bakbrems.

Bare husk å løfte blikket når du tar kjøregården

Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar