Aldri kjørt sykkel, tips mottas

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
nymc
Motorsykkelen din: har ingen men lurer veldig på indian scout

Aldri kjørt sykkel, tips mottas

Legg inn av nymc »

Kona har over lengre tid bedt meg om å ta sykkel lappen slik at vi kan være med på tur sammen med venner. Våre barn er i en alder hvor de oppfordrer oss til å være vekke, men i rekkevidde av Vips. Vi trenger en endring. Nå har jeg omsider meldt meg på for å ta klasse A sertifikatet.
Om jeg skulle velge sykkel fritt og det gjør jeg jo så banker hjertet litt ekstra for Indian scout men er ikke sikker på hvilken model. Jeg holder på å lese og prøve å få en oversikt. Planen er å ha sykkelen som en overraskelse og bare komme på trappa med sykkel og hente kona reise på tur.

Jeg har mange spørsmål:
Er Indian scout nybegynner sykkel ?
Hvordan er den å kjøre på langtur, for en og for 2 ?
Hvilket utstyr er must have ? høy støtte til kone, lav støtte osv ?
Hvordan er service muligheter i Stavanger ? jeg hører flere klager, bør jeg ta service selv ?
Jeg ser de selger dongri bukser, cargo bukser ol til motor sykkel, gir de reelt noe beskyttelse ?
Hva skulle du selv ønsket du viste før du valgte / kjøpte sykkel ?
Tanker ?

Greddy
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Aldri kjørt sykkel, tips mottas

Legg inn av Greddy »

Er Indian scout nybegynner sykkel?
Nei
Hvordan er den å kjøre på langtur, for en og for 2 ?
Det finnes bedre langtursykkel for 1 og begge, men alt er relativt med hva du/dere er vant til
Hvilket utstyr er must have ? høy støtte til kone, lav støtte osv ?
Finn ut hvilket bagasjeløsning det er for din drømmesykkel først.
Hvordan er service muligheter i Stavanger ? jeg hører flere klager, bør jeg ta service selv ?
Lyngdal mener jeg har en forhandler for Indian, ellers så har du Biker's Pit i Forus som spesialisere seg på amerikanske motorsykler.
Arena MC ute på Lura mener jeg var offisiell forhandler før (Mindre enn 50% sikker). Det kan hende at verkstedet innehave mer kunnskap av skruing på Indian sykler.
Jeg ser de selger dongri bukser, cargo bukser ol til motor sykkel, gir de reelt noe beskyttelse ?
De redder ikke liv. Men sparer deg for asfalteksem hvis uhellet er ute. Du kan tenke deg at asfalt fungere som en grov sandpapir. Normale klær blir revnet opp på sekundet.
Hva skulle du selv ønsket du viste før du valgte / kjøpte sykkel ?
At cruisere ikke var så komfortable som mange påstår. Sittestilling med kroppen vertikalt og beina under er det mest komfortable sittestilling. Ikke med beina framover.

Tanker ?
Det finnes tøffe retro sykler som er den stilen Indian scout har, òg som har sentrert fothvile posisjon. Jeg anbefaler at du kikker på fotposisjonen sammen med seteposisjon og styrebar (Rider triangle vinklene)når du handler sykler.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Velkommen her på MCsiden.no @nymc :vs !

Jeg har inntrykk av at mange MCnybegynnere går for Yamaha MT-07 og MT-09. Velkjent god Yamahakvalitet og godt forhandlernett.
Om det er Yamahaforhandler i Stavanger vet jeg ikke, men det er en i Lyngdal:
https://www.ove.no/

JoeHugin
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Legg inn av JoeHugin »

Den første sykkelen kjøper man somregel med hjertet, nummer 2 blir med hodet. Det er iallefall min erfaring :p

Men det sagt, så tror ikke jeg at en Indian Scout er en god tursykkel, og hvertfall ikke for to. Om man skal kjøre mye lange turer ville jeg sett på en adventure-type sykkel. Det er litt døllt for mange, men vi er tilbake på å kjøpe sykkel med hodet..

På en adventure sitter du mer oppreist, mer behagelig - og du har mer mulighet for å laste opp sykkelen med kasser og passasjer. Vil si at passasjer også sitter godt. Adventure er også morsomt å kjøre uten kasser og passasjer, så det fungerer veldig godt til egentlig alt av kjøring vil jeg påstå.

Typiske sykler i dette segmentet med godt sete til passasjer er de litt større syklene, som Honda Africa Twin, Yamaha SuperTenere, BMW R1300GS, Triumph Tiger 1200, Suzuki Vstrom 1000, osv.

De mindre syklene som Yamaha Tenere 700, BMW F800GS, Honda Tracer 900, Suzuki Vstrom 800 osv er veldig fine sykler for å kjøre alene, også med oppakning - men MIN erfaring er at disse ikke er spesielt gode passasjersykler sammenlignet med de over.

Skal du riktignok kjøre mest alene med oppakning, og hun kjøre sin sykkel med oppakning, så kan du velge litt mer fritt.

Jeg sier 1000-1200cc for passasjer + oppakning pga vekt, og skal man kjøre motorvei er det greit med motor som ikke har store problemer med å dytte all vekten i litt marsjfart.

Men kanskje det VIKTIGSTE tipset jeg kan gi, er å få deg førerkort og prøvekjøre forskjellige sykler. Prøv Indian Scout, adventure, noen nakensykler som MT09 (eller storebroren Tracer 900 GT), så vil du fort finne ut hvordan du sitter på sykkelen og hva du liker å faktisk kjøre.

Uansett lykke til på veien til førerkortet :)

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

nymc skrev: 09 sep 2024, 04:23 Jeg ser de selger dongri bukser, cargo bukser ol til motor sykkel, gir de reelt noe beskyttelse ?
Vært stor utvikling på dette onmrådet og får nå single layer jeans med AAA rating, dette er mer en de aller fleste tekstilbukser har, tradisjonelt mest skinn som klart dette. Single layer gjør at letter og mer behagelige enn de gamle med innvendig kevlar fór som var litt tunge og varme.

Tror ratingen går mest på abrasion, for impact så er vel ofte kne og (om i det hele tatt med) hoftebeskyttere tynnere på jeans så kan være litt dårligere enn de bedre buksene av andre typer på dette området. Har jeans med AA rating som heller ikke er så verst men må innrømme føler meg tryggere med "vanlig" mc bukse tekstil eller skinn men kanskje mest pyskologisk?

Scout er jo tøff men cruisere er vel bygd mer for image enn god ergonomi og kjøreegenskaper, det sagt, lave så lett å få beina flatt i bakken når stopper noe nybegynnere verdsetter, ikke minst jenter som ofte har litt kortere bein.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Hei.
Sier det så enkelt at du må ta lappen først- så kan du prøve flere sykler og se hva som tiltaler hjerte og hodet.
Det finnes ingen fasit og man MÅ ikke ha 1000+ ccm eller 150+ hk.
Noen finner seg tilrette på det som noen ser på som tortur og andre vil ha en sofa og vegger/tak.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Og så er det ein ting mange ikkje tenke på...kjør hver sin sykkel, så om det går åt skogen blir ikkje ungene uten begge foreldrene om det skulle gå dårlig

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

DAE skrev: 09 sep 2024, 14:59 Og så er det ein ting mange ikkje tenke på...kjør hver sin sykkel, så om det går åt skogen blir ikkje ungene uten begge foreldrene om det skulle gå dårlig
Brutalt, men du har absolutt et poeng, kona har ikke sittet på en meter etter vi fikk førstemann.

JoeHugin
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Legg inn av JoeHugin »

I tillegg så er det bare utrolig slitsomt å kjøre med passasjer, synes jeg. Selv har jeg fjernet fothvilerne bak, til mine barns store skuffelse :knegg

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

:)
Det var da voldsomt til nedsnakking av kjøring med passasjer. Dere ødelegger morroa for trådstarter her !
Jeg er veldig uenig de tre siste svarene her....

Når du kjørere 2 på blir turen annerledes, og man kjører mer forsiktig og er i en en litt annen modus, enn single kjøring.
Det er det vi som kjører og er på tur :) , og ikke noe ego-tripp. Det har vært nydelig for oss i 170 000 km og 20 år!

Du kan kjøre så langt du vil på Indian Scout og også "kle den" godt til 2 på.

Sjekk:
https://aeedea.com/product/indian-scout ... g-top-box/

På syklene jeg har hatt, har extension på fothvilere bak vært det eller smarteste jeg installerte. Det gjorde mye for sittestillingen hennes og alt ble mer avslappet..

Kan være det er lettere å lære på en mindre og lettere sykkel, men det går også å lære på en Scout. Kommer kanskje også noe an deg også, hvor "tøff" du er :) (Selvtillit)

Klær , jeg har skinn bukse og jakke , pluss en jeans "kevlar" og padder.
Impregnert skinn funker i regnet også for meg.
De fleste må vel prøve og feile litt på klær før de finner hva som passer.

:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Relax skrev: 10 sep 2024, 15:41 :)
Det var da voldsomt til nedsnakking av kjøring med passasjer. Dere ødelegger morroa for trådstarter her !
Jeg er veldig uenig de tre siste svarene her....
Må si meg enig i dette :thumleft .
Veldig trivelig med passasjer på tur.
Selv kjører jeg ikke særlig annerledes med passasjer enn når jeg kjører alene. Og det går helt fint.
Men tar alltid hensyn til passasjerens ønsker, som sjelden kommer. Så da tar jeg det for gitt at alt er bra :-) .
Får for øvrig alltid et "takk for turen" etter turen :prf .

Brukeravatar
Thundersp00n
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300Rz Hayabusa (2004)

Legg inn av Thundersp00n »

Kanskje en kontroversiell mening, men om du har falt for Scout hadde jeg ikke lukket døren på den med det første!
En meget stilig sykkel! :twothumbs:

Den er kanskje ikke blant verdens beste passasjer-vennlige sykler, men den er langt ifra det verste en kan kjøpe "for to".

(har tidligere sett ganske omfattende/solide sissy-bars både fra Indian og uoriginalt som kan hjelpe litt på "stresset" med passasjer for føreren)

Jeg er tilhenger av å kjøpe en sykkel som en virkelig vil ha/fått øye for. Vist ikke, vokser ønsket etter ny sykkel fram en sesong eller to senere.
--
Når det gjelder motorkraft, så lenge en bruker hodet og sunn fornuft så gjør ikke sykkelen annet enn det du forteller den :D

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Velkommen @Thundersp00n! Enig der, sykkel’n gjør bare det du vil :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Thundersp00n skrev: 12 sep 2024, 09:23 Kanskje en kontroversiell mening, men om du har falt for Scout hadde jeg ikke lukket døren på den med det første!
...
Jeg er tilhenger av å kjøpe en sykkel som en virkelig vil ha/fått øye for. Vist ikke, vokser ønsket etter ny sykkel fram en sesong eller to senere.
--
Når det gjelder motorkraft, så lenge en bruker hodet og sunn fornuft så gjør ikke sykkelen annet enn det du forteller den :D
Velkommen @Thundersp00n

Enig i dette. En kan velge svært så fornuftig men om en ikke har den rette feelingen for den så blir det aldri bra...

Er jo fersk i faget selv og min første ble en Virago 535 fordi det var en flott sykkel men den viste seg å ikke passe min kropp særlig bra (kjøpt uprøvd på en annen kant av landet). Neste og nåværende ble BMW R1100RS (også kjøpt uprøvd på en annen kant av landet) og den passet kroppen langt bedre. Neppe verdens mest spennende sykkel men den har noe robust og skikkelig over seg. Rikelig med krefter selv om den er nedstrupet til A2.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

SveinHa skrev: 12 sep 2024, 10:24
Thundersp00n skrev: 12 sep 2024, 09:23 Kanskje en kontroversiell mening, men om du har falt for Scout hadde jeg ikke lukket døren på den med det første!
...
--
Velkommen @Thundersp00n

Enig i dette. En kan velge svært så fornuftig men om en ikke har den rette feelingen for den så blir det aldri bra..
+1 :thumleft De fleste av oss kjøper jo MC mest som leketøy, da må man ikke være så himla fornuftig nødvendigvis.

Når det sagt, folk har vel egentlig ikke frarådet Scout så mye, TS stilte en del spørsmål i første posten og de er blitt besvarte.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar