'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

ser bra ut-god tur videre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brigg
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Legg inn av Brigg »

Fremme i Saltstraumen for høsttreff i Venture Club Norway etter en kjøredag i skikkelig drittvær over Saltfjellet.

Men grilling og øl i godt selskap nå.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Brigg skrev: 23 aug 2024, 18:53 Fremme i Saltstraumen for høsttreff i Venture Club Norway etter en kjøredag i skikkelig drittvær over Saltfjellet.

Men grilling og øl i godt selskap nå.
Må si jeg er mektig imponert hva du har fått til med denne sykkelen på den tiden du har brukt på å få den tilbake til MC-livet, for deretter å legge ut på skikkelig langtur.
All respekt for det :notworthy: !

Riktig god tur videre og godt treff!

Og ja, Saltfjellet kan være en nesten uoverkommelig utfordring med skikkeli drittvær. Been there, done tvat :knegg .

Brigg

Legg inn av Brigg »

Takk for det @AJ
En erfaring så langt at hotellovernatting ikke er å forakte, også på grunn av muligheten dette gir for tørke av søkkvåte kjøreklær.
ABF05909-275A-4915-A689-82B5624F6E3F.jpeg
En annen erfaring er at sykkelen, til tross for tiden jeg har lagt ned, ikke fungerer som ønsket. I regnværet i dag gikk den heller dårlig. Hvor mange sylindre den gikk på er vanskelig å si, men det var neppe på alle fire. Men her er mange tilstede på treffet som har mye erfaring med disse syklen, så jeg håper å få tips og innspill i løpet av helga.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim

'83 Tempo Panter 50

Brigg

Legg inn av Brigg »

Har gått med mye tid til motorsykkel denne sommeren og har nå opplevd å bli innhentet av alt annet som har blitt forsømt. Derfor en noe forsinket oppsummering av turen til Saltstraumen.

Et hyggelig treff i Saltstrumen ble gjennomført helga for to uker siden. Venture Club Norway ble etablert i 1993 og pleier å ha to treff i året med mye fokus på det sosiale.

Kjørte hjem på søndag, drøye 70 mil i varierende vær. Fikk et par tørninger med lyn og kraftig regn, men med så pass opphold mellom slik at klær og sykkel rakk å tørke opp.

Det var ikke veldig mange XVZ på treffet. For uten min var allle de andre 1300 fra perioden 1986-1993. Noen eksempler:
E51E5B65-D0DF-466E-B02C-0BC388A5EA71.jpeg
3F993EAD-935C-4D40-96EB-0F23C6806086.jpeg
3C7A806C-60B5-487E-8BF3-C8CBD95D0C1C.jpeg
Som bildene viser er det flere som kjører med henger. Selv føler jeg ikke behov for det så lenge det går et halvt flyttelass i topp- og sidekofferter.

Opptakskravet for å bli medlem i Venture Club Norway er at man eier en Yamaha XVZ når man melder seg inn. Mange har vært medlem lenge og har etterhvert byttet sykkel. Så den sykkelen det var flest av på treffet var faktisk Honda Goldwing.
13D7BCD7-CC1C-4459-AE24-3E994B609ED9.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim

'83 Tempo Panter 50

Brigg

Legg inn av Brigg »

Har fått lånt meg utstyr for å synkronisere forgasserne. Fikk gjort dette i dag. Var nok nødvendig, særlig sylinder nr 1 var mye ut av synk. Ble så ivrig at jeg helt glemte å ta bilder mens jeg holdt på.

Har ikke fått prøvd sykkelen på veien etter synkronisering, men den går i alle fall penere på tomgang nå enn den gjorde tidligere.

Nå gjenstår utfordringen med at sykkelen fusker og går dårlig i regnvær. Har ikke fått forsket på dette enda, men mistenker at det er relatert til coiler/tenningsystemet.
Trondheim

'83 Tempo Panter 50

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Der minner du meg på utstyr for å synkronisere forgassere noe jeg burde ha :D

Første som slår meg når du nevner fusk i regnvær, coiler kabler tennplugghetter sammen med plugger. En enkel test kan gjøres med en jordet kabel med spiker i ene enden (verktøyet kan også kjøpes). La motorsykkel gå på tomgang, sørg for god jording på verktøyet og før spikern rundt alt hvor det er høyspent, er isolator sprukket på en tennplugg eller kabler tennplugghetter coiler etc vil du se hvor det er overslag som vil helt klart forsterkes hvis det kommer til vann.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

dypen skrev: 15 sep 2024, 14:20 Der minner du meg på utstyr for å synkronisere forgassere noe jeg burde ha :D

Første som slår meg når du nevner fusk i regnvær, coiler kabler tennplugghetter sammen med plugger. En enkel test kan gjøres med en jordet kabel med spiker i ene enden (verktøyet kan også kjøpes). La motorsykkel gå på tomgang, sørg for god jording på verktøyet og før spikern rundt alt hvor det er høyspent, er isolator sprukket på en tennplugg eller kabler tennplugghetter coiler etc vil du se hvor det er overslag som vil helt klart forsterkes hvis det kommer til vann.
mørkt rom og dusjekanne med vann-da ser du fort hvor det slår over.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 15 sep 2024, 17:06
dypen skrev: 15 sep 2024, 14:20 Der minner du meg på utstyr for å synkronisere forgassere noe jeg burde ha :D

mørkt rom og dusjekanne med vann-da ser du fort hvor det slår over.
Godt tips :thumleft Hadde tenkt å nevne dusjkanne men tenkte det klarte seg med vann :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg

Legg inn av Brigg »

Takk for gode tips @dypen og @mekkern

Jeg har klødd meg i hodet for å finne måter å identifisere årsaken til at den fjusker i regnvær. Nå har jeg noe å prøve ut.
Trondheim

'83 Tempo Panter 50

Brigg

Legg inn av Brigg »

Prøvde med spraykanne å pumpe vann på coiler og pluggledninger i mørket i går kveld. Klarte ikke å provosere frem fusking på denne måten, og heller ikke å se noe overslag.

Satte så hageslangen opp over fremhjulet der jeg tror vannet kommer inn under kjøring. Da fusket den, men ikke mulig å se noe overslag. Coilene er godt tildekket av kåpene slik at det må nok demonteres noe plastikk om jeg skal kunne se noe under der.

Jeg har en «penn» som blinker når enden holdes mot pluggledningen dersom det er gnist i pluggen. Det blinket på alle pluggledningene også når motoren fusket, men det så ut som sylinder nr 1 hadde mer variabel blinking enn de tre andre. Så jeg har en mistanke om at coil nr 1 er problemet.
Trondheim

'83 Tempo Panter 50

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Er det enkelt og flytte om på coilene?
Hvis det hadde byttet cil på sylinder 1 med en anne og sett om feilen fulgte coilen, voila så har du mest sannsynlig løsningen vil jeg tro

Brigg

Legg inn av Brigg »

Coilene er like alle fire. Så å bytte om på de for feilsøking er absolutt en mulighet.

Men det må imidlertid demonteres mye plastikk for å få tilgang til coilene. Mest sansynlig får jeg kjøpe en brukt coil fra en som har en delesykkel. Da kan jeg forhåpentlig vis få ordnet dette med bare en demontering/montering av kåpene.

Kjørte en tur i går og ved oppstart var ting vått enda etter spylertesten forleden. Så motoren fusket til å begynne med, og da la jeg merke tiil at den puffet i luftfilteret innimellom. Så jeg tror jeg skal gjenta spyletesten og etterpå starte den uten luftfilter slik at jeg kan se hvilken forgasser som puffer. Da bør jeg kunne avdekke helt sikkert hvilken sylinder som fusker.
Trondheim

'83 Tempo Panter 50

Brigg

Legg inn av Brigg »

Ut på tur igjen. Denne gangen opp til Helgelandskysten for familiebesøk. Da blir det mulighet for å kjøre litt av Kystriksveien. Som en gang var riksveg 17, men nå er degradert til fylkesveg 17.
4C7F1FAE-36CD-419A-A4AD-38F7F5ACA483.jpeg
Om men liker kystlandskap med varierende vær, smale og svingete veier med dårlig asfalt, tuneller og ferjestrekninger er dette veien å kjøre. Ikke for det, deler av veistrekningen har OK standard, men her er ingenting som ligner på motorvei. Men i godt sommervær finnes det knapt nok andre steder som kan konkurrere.
467CC3A7-080A-4846-B780-15BD81A975C6.jpeg
Dette blir nok den siste langturen denne sesongen for min del.
Trondheim

'83 Tempo Panter 50

Brigg

Legg inn av Brigg »

Jeg har som tidligere nevnt slitt med at motoren fusker i regnvær. Etter test med hageslange mot coilene fikk jeg mistanke om at coil til sylinder nr 1 var problemet.

Har fått tak i en brukt coil og byttet nr. 1, mesteparten av tiden gikk med til å demontere og etterpå montere kåper.
344079A3-96EE-49DF-9016-94B22561AA74.jpeg
Prøvde så hageslangetesten før kåpene ble montert igjen uten at jeg klarte å provosere frem fjusking. Hvilket lover bra.

Var ute og kjørte i regnet i går, men det ble ikke skikkelig regnvær ut av det. Sjelden man føler det er for lite regn i Trøndelag Tok derfor en ny tur i dag, kjørte drøye fem mil hver vei langs E6 til Støren og tilbake. På denne turen ble det bra med regn, dog ikke skikkelig styrtregn. Og på Støren ble det selvfølgelig kaffe og wienerbrød.

Konklusjonen etter denne turen er at jeg ikke lenger opplever noen fusking i regnvær. Så da var nok coilen som ble byttet årsak til fuskingen.
Trondheim

'83 Tempo Panter 50

Svar