Merkelig problem etter låsekassebytte. Noen med tips om hva som er galt?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Merkelig problem etter låsekassebytte. Noen med tips om hva som er galt?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 18 sep 2024, 07:33 Kjøp nytt. Lånekassen du har fått tak i er defekt. Verkstedet blir fort mer imøtekommende også. Reklamasjon på utskifting med brukt del kommer du nok ingen vei med.

Det er brytere i låsekassen som gir tilbakemelding til dørkontrolleren om låsen har gått i lås eller ikke. Får den ikke det, er det vanlig at låsen går et par ganger for å se om signalet kommer om låsen eksempelvis er treg.
Du har antakelig rett i at låsekassa er defekt.

Men det er er par ting jeg lurer på.

1. Når jeg låser bilen med FOB'en/fjernkontrollen går tre av fire dører i lås. Men altså ikke førerdøra.

2. Det samme skjer når jeg låser med nøkkelen i låsen på passasjerdøra foran.

Og da spør jeg av ren uvitenhet: er det ikke slik at disse tre dørlåsene styres/får signaler (i mangel av bedre ord...) av låsekassa/sentrallåsen i førerdøra?

Greddy
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Legg inn av Greddy »

AJ skrev: 18 sep 2024, 10:28

Og da spør jeg av ren uvitenhet: er det ikke slik at disse tre dørlåsene styres/får signaler (i mangel av bedre ord...) av låsekassa/sentrallåsen i førerdøra?
Nei. Den er ikke "master", hvis det er det du spør om. Hjernen til sentrallåsen ligger nok under dashbordet. Alle disse aktuatorene i dørene får signaler fra en boks et eller annet sted i bilen. Da du byttet låskassa til førerdøra og alt virket unntatt den dørå du byttet på. All logikk vil si at førerdørakassen ikke var master/hjernen. Hvis det førerdører var master. Da ville ingenting fungert.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Greddy skrev: 18 sep 2024, 14:03
AJ skrev: 18 sep 2024, 10:28

Nei. Den er ikke "master", hvis det er det du spør om. Hjernen til sentrallåsen ligger nok under dashbordet. Alle disse aktuatorene i dørene får signaler fra en boks et eller annet sted i bilen.
Ok, det gir mening at det er en egen sentralås"hjerne" i bilen.
Da har jeg et nytt spørsmål;
må denne resettes eller konfigureres på noen måte når gammel låsekasse erstattes med en ny?
Eller er det bare for "hjernen" å registrere ny kasse og sjekke at den er i orden?

Når det gjelder verkstedet var jeg antakelig litt kjapp på avtrekkeren da jeg tenkte at mekaniker hadde gjort en for dårlig jobb. Regner jo med at han sjekket at låsesystemet fungerte som det som det skal da han byttet låsekassa... :-k

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Husker når Volvo 740 kom eller var det V70? jeg husker ikke i farta-der er det canbus og en ny vindusheis eller annet utstyr måtte kodes inn i bilens minneregister,OG dette kunne kun gjøres av Volvoforhandler (Propiert dataprogram for Volvo)
Så alle kunne bytte delene men kun Volvo fikk de til å virke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Greddy
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Legg inn av Greddy »

Det finnes biler med sentrallås som ikke er fjernstyrt. Enklere og billigere modeller med andre ord. Hvor alle dører unntatt førerdøren har aktuator/motor. Da dette ikke er nødvendig, da fører må uansett ha tilgang til si dør uansett. Du skal ikke se vekk fra du fikk låskasse fra en enklere trim for din bil. Uten aktuator.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Greddy skrev: 18 sep 2024, 17:19 Det finnes biler med sentrallås som ikke er fjernstyrt. Enklere og billigere modeller med andre ord. Hvor alle dører unntatt førerdøren har aktuator/motor. Da dette ikke er nødvendig, da fører må uansett ha tilgang til si dør uansett. Du skal ikke se vekk fra du fikk låskasse fra en enklere trim for din bil. Uten aktuator.
Det tviler jeg på.
Delen jeg fikk har samme delenr., som jeg fikk oppgitt hos den lokale Hyundaiforhandleren, som naturligvis sjekket delefilmen på bilens regnr.

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

AJ skrev: 17 sep 2024, 21:40 Jeg kan forsåvidt fint leve med denne feilen. Bilen lar seg jo låse på gamlemåten med nøkkelen i dørlåsen. Men hadde vært greit få løst problet selvfølgelig.
Er man vant med fjernåpning av bilens dører, kan man selvsagt gå tilbake til gamle metoden med og fysisk låse opp og igjen.
Problemene kommer vel antagelig på vinteren når låsen frosset og man står der uten noe og hjelpe seg med.

Gud så godt det da er med fjernkontroll som virker :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Toalmar skrev: 18 sep 2024, 19:37
AJ skrev: 17 sep 2024, 21:40 Jeg kan forsåvidt fint leve med denne feilen. Bilen lar seg jo låse på gamlemåten med nøkkelen i dørlåsen. Men hadde vært greit få løst problet selvfølgelig.
Er man vant med fjernåpning av bilens dører, kan man selvsagt gå tilbake til gamle metoden med og fysisk låse opp og igjen.
Problemene kommer vel antagelig på vinteren når låsen frosset og man står der uten noe og hjelpe seg med.

Gud så godt det da er med fjernkontroll som virker :twothumbs:
Nå er det sjelden jeg låser denne bilen og har aldri opplevd noen problemer med det, men likevel greit med en lås om fungere som den skal.
Hvem vil bli sett i en Hyundai Elantra 1.6 GLS, liksom :crazy: .

Men likevel greit med en fungerende sentrallås nå som bilen er EU godkjent for to nye år.
Så satser på at ny låsekasse løser problemet.

Kjøpte denne bilen for 29K ferdig reg, i 2018 med 73500 km på telleren. Km.stand i dag er 114500 km.
Har siden 2018 kostet på den noen tusen på bremser, giroljebytte og ny registerreim og nå nylig nye bremseskiver og klosser i tillegg til jevnlige motorolje- og filterbytter, som jeg gjør selv.
I tillegg så og si rustfri.

Verd å ta vare på fortsatt med det beskjedne bilbehovet jeg har.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kort spørsmål til folk med peiling her inne om noe jeg kom til å tenke på først i dag før jeg evt. spør verkstedet:

Når ny/brukt låsekasse monteres i dør med lås, som fører- og passasjerdør i mitt tilfelle og biler flest, vil jeg tro, må denne låsekassa da kodes om for å virke som den skal med fjernkontrollen?

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Nå har ikke jeg skrudd bil siden 2014 men aldri kodet eller måtte slette feilkoder ved bytte av dørlåskasse på biler med sentrallås og fjernkontroll.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 20 sep 2024, 15:31 Nå har ikke jeg skrudd bil siden 2014 men aldri kodet eller måtte slette feilkoder ved bytte av dørlåskasse på biler med sentrallås og fjernkontroll.
Fikk også dette nettopp bekreftet av merkeverkstedet nå nettopp.

Forsåvidt helt uproblematisk å la problemet være uløst siden jeg kan låse bilen med nøkkel i låsen uten å risikere å utløse alarmen ved bruk av fjernkontrollen; først låse passasjerdøra slik at tre dører pluss bagasjeluka låses for så å låse førerdøra.
Så låse opp igjern med nøkkel i førerdøra og åpne de andre dørene med innvendig låseknapp.

Er bare jeg som bruker bilen så dette vil kunne funke helt fint.

Men har likevel satt opp bilen til ny verkstedtime for å få sjekket om det kan være dårlig kontakt et sted eller annen feil på kassa.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Full forvirring med delenumre.
Har fått oppgitt delenr. 81310 2D000 av merkeforhandler, men søk på nett viser at denne delen ikke er kompatibel med bilen jeg har.
Kom så over en siden hvor jeg kunne klikke på en link som ville vise hvilken del som ville passe. Og da kom dette delenummeret opp, 81310-2D040.
En langt dyrere del enn 81310 2D000, og som knapt er å oppdrive.

Så da blir nok løsningen å låse bilen med bilnøkkelen i dørlåsen heretter samtidig med at jeg trykker inn låseknappen på passasjerdøra, en to-operasjonsløsning jeg fint kan leve med.
Og siden jeg som regel kjører alene i denne bilen så kan jeg jo ha alle de andre dørene enn førerdøra låst hele tiden :prf .

Likevel skal verkstedet som byttet låsen få se på den en gang til i tilfelle jeg har vært så heldig å fått montert del nr. 81310-2D040 og at denne kun har en liten feil som kan fikses.
Men det skulle tatt seg ut om jeg skulle være så er heldig... :-|
Ja, det skulle virkelig tatt seg ut :O !

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

På sider jeg er ofte inne på som selger motorsykkel deler er det også oversikt over hvilke andre modeller / sykler den delen du ser på passer til. Da blir det mye enklere å kjøpe brukte deler. Fant også ett nytt delenummer 81310-2H030 … Link:

https://www.ebay.com/itm/256048330978?f ... BMvJX6k8Jk

Her er flere alternativer til delenummer fra merkeforhandler. Link:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 0&_sacat=0

På eldre biler er det ofte endringer i delekatalog hvor nevnte del går over til nytt nummer …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 20 sep 2024, 23:16 På sider jeg er ofte inne på som selger motorsykkel deler er det også oversikt over hvilke andre modeller / sykler den delen du ser på passer til. Da blir det mye enklere å kjøpe brukte deler. Fant også ett nytt delenummer 81310-2H030 … Link:

https://www.ebay.com/itm/256048330978?f ... BMvJX6k8Jk

Her er flere alternativer til delenummer fra merkeforhandler. Link:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 0&_sacat=0

På eldre biler er det ofte endringer i delekatalog hvor nevnte del går over til nytt nummer …
Ser med en gang på bildet av denne at den ikke passer. Dessverre.
Virker nesten som at Hyundai endret på denne låskassadelen til Elantramodellen omtrent annet hvert år. I et forsøk på forbedre den, kanskje? Uten at de åpenbart lyktes spesielt godt med det... :scratch

Da jeg fikk høre prisen på låsekassa hos merkeforhandleren i dag fikk jeg bakoversveis, kr. 4.676,- kr. :O ! Med delenr. 81310 2D000, som man får kjøpt tilsvarende uoriginaldeler fra drøye 200,- kr. på Amazon og AliBaba.
Åpenbart feil delenr. siden nye og brukte med delenr. 81310-2D040 koster langt mer. Og tilsvarende vanskelig å få tak i.
Fordi de fort går i stykker?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Her er et par rimelige og robuste løsninger @AJ :knegg
536a9083ccae12f3776c555a224db9af.jpg
mr-bean-style-mini-car-complete-with-bolts-on-the-doors-FCTTY2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar