Putring/popping når deakselererer (eksosanlegg)

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
letsgetlost
Motorsykkelen din: Tiger 800

Putring/popping når deakselererer (eksosanlegg)

Legg inn av letsgetlost »

Hei,

Kjøpte nettopp en brukt motorsykkelsykkel fra 2012 (Tiger 800) og er forsåvidt i god stand etter hva jeg klarte å finne ut, unntatt en ting. Putring/popping når man er på motorbremsen. For eksempel når man er i 80 sone og skal ned i 60 uten å bruke brems og den går ned av seg selv i fart (motorbremsing) så kommer det noe putring/popping fra eksosen. Jeg prøvde en lignende sykkel som var 2 år nyere i forrige uke og den hadde ikke denne spesifike putringen. Noe romling er jo bare fint. Denne poppingen er ikke særlig høy og kan absolutt ikke beskrives som eksplosjoner som man noen ganger hører på enkelte sykler. Man legger merke til det, men er sikker på at ingen blir sjenert av denne poppingen.

Prøvde å søke litt rundt, men ble ikke særlig klok på det annet at det har med å gjøre forholdet luft/bensin. Noen mener at det er helt normalt og ingenting å bekymre seg for, men jeg er ikke så sikker da begge jeg prøvde hadde orginalt eksosanlegg og er samme sykkel bare to år forskjell.

- Noen tips til feilsøking?
- Vil en mekaniker på verksted kunne finne ut fort hva det kommer av? Hva er pris anslag for en slik "reprasjon?
- Er det bare å nyte orkesteret eller vil problemet være skadelig for sykkelen?
- Andre erfaringer fra dette problemet?

Tiger 800 har innsprøyting.
Ingen tydelig lekkasje fra eksosanlegget, men jeg har bare sjekket visuelt. Vet ikke hvordan man får sjekket om det lekker utenom det visuelle.
På engelsk er det populært kalt "deceleration popping"

Noen ressurser jeg har støtet på:
Høres veldig likt ut som dette: https://www.youtube.com/watch?v=d4nERU_5OLM men han nevner bare at det er vanlig på performance eksosanlegg noe som jeg ikke har.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Putring/popping når deakselererer (eksosanlegg)

Legg inn av AJ »

Uoriginalt eksosanlegg/potte?
I så fall kan dette fort være årsaken til poppingen...

Brukeravatar
letsgetlost

AJ skrev: 17 aug 2024, 20:11 Uoriginalt eksosanlegg/potte?
I så fall kan dette fort være årsaken til poppingen...
Nei, den er orginal.
2014 modellen som jeg testet i forrige uke også orginal og hadde ikke den samme poppingen. :-k

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Det kan være endinger i motorstyringen Euro3-4.
hvis de var like ellers i kjørefølelse.
Ellers kan det hende at det er foretatt noen endring pga lugging på lav last. Tempføler eller lignende.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
letsgetlost

mekkern skrev: 17 aug 2024, 20:20 Det kan være endinger i motorstyringen Euro3-4.
hvis de var like ellers i kjørefølelse.
Ellers kan det hende at det er foretatt noen endring pga lugging på lav last. Tempføler eller lignende.
Kjørefølelsen var helt lik ja. Blir de endringene eventuelt gjort via mapping? Er det da fuel injectoren som får et annet "kart" å lese.?

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

letsgetlost skrev: 17 aug 2024, 20:08 Hei,

Kjøpte nettopp en brukt motorsykkelsykkel fra 2012 (Tiger 800) og er forsåvidt i god stand etter hva jeg klarte å finne ut, unntatt en ting. Putring/popping når man er på motorbremsen. For eksempel når man er i 80 sone og skal ned i 60 uten å bruke brems og den går ned av seg selv i fart (motorbremsing) så kommer det noe putring/popping fra eksosen. Jeg prøvde en lignende sykkel som var 2 år nyere i forrige uke og den hadde ikke denne spesifike putringen. Noe romling er jo bare fint. Denne poppingen er ikke særlig høy og kan absolutt ikke beskrives som eksplosjoner som man noen ganger hører på enkelte sykler. Man legger merke til det, men er sikker på at ingen blir sjenert av denne poppingen.

Prøvde å søke litt rundt, men ble ikke særlig klok på det annet at det har med å gjøre forholdet luft/bensin. Noen mener at det er helt normalt og ingenting å bekymre seg for, men jeg er ikke så sikker da begge jeg prøvde hadde orginalt eksosanlegg og er samme sykkel bare to år forskjell.

- Vil en mekaniker på verksted kunne finne ut fort hva det kommer av? Hva er pris anslag for en slik "reprasjon?

Ingen tydelig lekkasje fra eksosanlegget, men jeg har bare sjekket visuelt. Vet ikke hvordan man får sjekket om det lekker utenom det visuelle.

Høres veldig likt ut som dette: https://www.youtube.com/watch?v=d4nERU_5OLM men han nevner bare at det er vanlig på performance eksosanlegg noe som jeg ikke har.
Putring/popping i eksosen ved deselerasjon er typisk for en liten lekkasje i eksosanlegget. Luft suges inn og det ekstra oksygenet fører til at uforbrente gasser antennes og lager små smeller. Ofte er det i overgangen mellom topp og eksosrør.

Du kan prøve å lage en propp i utløpet fra eksospotta og blåse inn trykkluft der og høre om det suser noe sted. Det forutsetter at du får laget en tett propp med hull for trykkluften, og at eksosventilen(e) er lukket.

mekkern

Legg inn av mekkern »

Det kan jo også være at man bør sjekke TPS-på litt turtall og lukket gass så er det normalt at det er fuelcutoff-det vil si at det ikke kommer noe bensin overhode.
Dette kan noen ganger merkes med et lite lugg når man går fra 0 gass til litt gass.og at man merker at motor begynner å tenne igjen når turtallet synker til 2-2500rpm uten gass.
hvis tps sier til motor at gassen ikke er sluppet helt vil den gi litt bensin og da kan det putre litt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
letsgetlost

MGR1 skrev: 18 aug 2024, 13:53
letsgetlost skrev: 17 aug 2024, 20:08 Hei,

Putring/popping i eksosen ved deselerasjon er typisk for en liten lekkasje i eksosanlegget. Luft suges inn og det ekstra oksygenet fører til at uforbrente gasser antennes og lager små smeller. Ofte er det i overgangen mellom topp og eksosrør.

Du kan prøve å lage en propp i utløpet fra eksospotta og blåse inn trykkluft der og høre om det suser noe sted. Det forutsetter at du får laget en tett propp med hull for trykkluften, og at eksosventilen(e) er lukket.
Ja det var en smart måte å teste det på!
Hvordan vet jeg at eksosventilene er lukket? (er jo en tripple så er 3 rør)

Her tester dem med røykmaskin, og det er jo flott for de som har det. Men i kommentarfeltet var det også noen som bare brukte en incense pinne og sjekket rundt omkring med den om det var et sted der det blåste avgårde. Så kan prøve det denne uka!
https://www.youtube.com/watch?v=NhqbF1ocHJU

Brukeravatar
letsgetlost

mekkern skrev: 18 aug 2024, 15:42 Det kan jo også være at man bør sjekke TPS-på litt turtall og lukket gass så er det normalt at det er fuelcutoff-det vil si at det ikke kommer noe bensin overhode.
Dette kan noen ganger merkes med et lite lugg når man går fra 0 gass til litt gass.og at man merker at motor begynner å tenne igjen når turtallet synker til 2-2500rpm uten gass.
hvis tps sier til motor at gassen ikke er sluppet helt vil den gi litt bensin og da kan det putre litt.
Det å "sjekke TPS" betyr spesialverktøy regner jeg med eller bare ved den lugginga? Jeg merker hvertfall ikke noe spesielt annerledes fra alle andre sykler jeg har kjørt. Nå vet ikke jeg hva jeg skal se etter når det kommer til denne lugginga da, mulig jeg ikke er bevisst på det, men den virker helt fin.

Det skal også sies at det kun putres ved motorbrems, ikke om jeg bare har den stående og ruser den litt eller mye.

mekkern

Legg inn av mekkern »

Hvis den ligger inne med drivstoff så er det ikke noe lugg/rykk når drivstoffet kobles inn.
hvis man har popping så er det drivstoff tilstede-uten fuel 0 tenning.

hvordan en sjekker/resetter tps på din modell aner jeg ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Min Triumph Sprint 1050 både buldrer og popper, smeller også av og til når jeg stenger gassen delvis i nedoverbakker.
Sykkelen har originalt eksosanlegg.
Ingenting å bekymre seg over.

Har hatt Harley Davidson og vi har fremdeles en HD i garasjen.
Rene skuddvekslinga når man struper inn gasspjeldet på dem mest med uoriginal eksos med stor åpning.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

Min 2011 Tiger har Arrow eksos. Det putrer litt ved motorbrems av og til, men jeg har aldri tenkt at det er noe skummelt/illevarslende.

Svar