Startvansker Aprilia RS 125 2-takt 2007

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Startvansker Aprilia RS 125 2-takt 2007

Legg inn av SveinHa »

Poden sliter litt med RSen sin. Når den har stått lenge (1 uke ish) er den håpløs å starte men vanligvis starter den momentant men stopper gjerne etter få sekund og da er den vanskelig, må helst trilles i gang. Vi har prøvd en hel del justering av forgasser, både skifte av hoveddyse og justering av tomgangsdyse. Når den først er i gang er der nokså dau på lavere turtall og vil helst daua når en gir gass litt raskt men frisk som en ungfole på høyere turtall.

Oppsummert hva vi har forsøkt:
  1. Vakuumventilen i tanken er koblet bort så den får bensin til forgasseren alltid (gjort før vår tid).
  2. Justert tomgangsturtall så langt opp som mulig i håp om at den skal holde seg i gang på kald tomgang.
  3. Justert tomgangsblanding på øyemål uten at justeringen ser ut til å gjøre så veldig mye fra og til...
  4. Justert tomgangsblanding med colortune og ender da på tomgangsskruen skrudd ut ca 1/4-1/3 tørn og det synes jeg er mistenkelig lite. Hadde forventet noe rundt 1 tørn ut.
  5. Nytt batteri men det kinnes raskt tomt uten at den starter. Står på vedlikeholdslading om natten så der skal være strøm nok for normal start.
  6. Hoveddyse og nål antar jeg har lite med start og tomgang å gjøre.
  7. K&N sportsluftfilter.
Har skrudd mye motor i min tid men bensinmotorer er et nokså blankt ark, spesielt MC.

Noen som har gode forslag for litt systematisk feilsøking?
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Re: Startvansker Aprilia RS 125 2-takt 2007

Legg inn av DAE »

Virke choken?

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

DAE skrev: 26 sep 2024, 14:40Virke choken?
Ja. Forgasseren er ganske ny og den må ha choke ellers er der ikke en sjans...

Selger sleit med å starte for han brukte choken slik en skulle på gamle båtmotorer: Choke på i et par sekund, choke av og start men det er jo ikke slik en choke virker. Det han trodde han gjorde var å presse ned flottøren litt for å øke bensinnivået...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Lekkasje mellom forgasser og sylinder? Sjekket farge på plugg når den har gått litt?

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Har tenkt på lekkasje men jeg ville trodd at da måtte tomgangsblandingen gjerne økes for å kompensere for falsk luft. Pluggen blir sort men ikke så veldig ille. Ofte våt plugg etter noen startforsøk.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Du/dere har feil flottørnvivå og flottørnål tetter ikke skikkelig.
juster flottørnivå til speck og rens forgasserkanalene med en rensespray slik at dere ser de er åpne.
Juster blandingsskrue ut til 1.5 runder og senk tomgangsskruen tilbake til normal.
Når alt dette er på stell og den går ok -så kan dere justere nål og hoveddyse.
drit i colortune på denne.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Har ikke spec på flottørnivå men tok en kikk og kunne ikke se noe unormalt. Med forgasseren opp/ned var nåleventilen helt tett ved å blåse inn bensinslangen. Ved å løfte flottøren ørlite var der tydelig åpning på ventilen.

Sykkelen ble kontrollert på skolen for noen dager siden og han fikk smekk på lanken bl.a. for eksosanlegg. Vi satte på originalt anlegg, justerte tomgangssdysen til 1 tørn ut og da startet den og ble gående. Han tok seg en kort kjøretur og rapporterte mye bedre bunndrag men mindre futt på topp.

Brukeravatar
Roargutten
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020

Legg inn av Roargutten »

Montert originalt luftfilter, slik får du riktig motstand og dertil riktig vakuum i forgasser.
Det enkle først 😉 deretter sjekke kompresjon, når ble stempel og stempelringer byttet sist ?
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

SveinHa skrev: 26 sep 2024, 22:56 Har ikke spec på flottørnivå men tok en kikk og kunne ikke se noe unormalt. Med forgasseren opp/ned var nåleventilen helt tett ved å blåse inn bensinslangen. Ved å løfte flottøren ørlite var der tydelig åpning på ventilen.

Sykkelen ble kontrollert på skolen for noen dager siden og han fikk smekk på lanken bl.a. for eksosanlegg. Vi satte på originalt anlegg, justerte tomgangssdysen til 1 tørn ut og da startet den og ble gående. Han tok seg en kort kjøretur og rapporterte mye bedre bunndrag men mindre futt på topp.
tydelig ikke helt tett når den siger gjennom ved lengre stillstand.og nivå er avgjørende for riktig blanding.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Kan dere ha brukt E10 bensin og at den ikke er klar for det? Siden dette er en 2007 modell kan det også forårsake problemer i forgasseren.
Etanol har skapt en del problemer i enkelte forgassere siden den ble innført for 1,5 år siden.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

@Roargutten Kompresjon er meget god, husker ikke tallet i farten. Stempel og sylinder er omtrent nytt.

@mekkern Må sjekke videre på det...

@kjellv Poden liker ikke E10 men der kan jo ha kommet på en skvett...

Svar