Strømtyv BMW R1200RT?
-
Online
- Innlegg: 336
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Kan ta ein enkel test med startkabel frå bilen, starter den på første forsøk så er det gjerne batteri
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Hva er spenningen over polene med motor i gang?
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 01 okt 2024, 15:08
- Motorsykkelen din: R1200RT
- Bosted: Ringerike
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Jeg måler 14,2V når motoren er i gang. Byttet batteri i dag så skal la sykkelen stå en uke nå. Så får vi se om den starter.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Vil legge til: nye batteri bør lades 100%, Før de monteres.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 01 okt 2024, 15:08
- Motorsykkelen din: R1200RT
- Bosted: Ringerike
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Oppdatering: Da er nytt batteri kjøpt inn og byttet. Spenning når sykkel er i gang: 14,3V. Da jeg parkerte på onsdag etter første tur med nytt batteri viste det 12,93V når tenning var av. Målte i dag (tre dager etter og sykkel har stått i ro). Da viste det 12,87V når tenning var av. Er det klokken som trekker så mye strøm? Eller, er det mye? Jeg kan så lite om det med strøm. Kan noen på nytt forklare meg helt ned på detaljnivå hvordan jeg sjekker om den trekker strøm? Se bilde av det multimeteret jeg har. Hva stiller jeg det inn på? Hvor skal den svarte og røde ledningen for å sjekke om det trekkes strøm? Legger også ved bilde av det gamle batteriet. Tolker jeg det rett at det er fra 2015?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 01 okt 2024, 15:08
- Motorsykkelen din: R1200RT
- Bosted: Ringerike
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
En annen ting; slik jeg forstår det har ikke denne sykkelen sikringsboks. Så jeg får ikke sjekket en og en sikring.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Det er vanlig at batteriet vil synke noe i spenning etter at du nettopp har kjørt.
For å måle strømtrekk setter du den røde kontakten i det øverste hullet på multimeteret. Så setter du vekgerhjulet i den blå sonen hvor det står "200m" (som jeg anntar betyr 200mA). Dette har kun med hvilken oppløsning du skal se resultatet i.
Så kobler du fra en av batteripolene fra batteriet. Sett så den ene proben på batteripolen du fjernet kontakten fra, og den andre proben på kontakten du tok av.
IKKE skru på tenningen eller prøv og starte sykkelen mens du måler! Skru av tenning og ta ut nøklene. (For sikkerhetsskyld). La gjerne sykkelen stå avslått en god stund før du måler. Det kan være at det tar litt tid før ECU og alt slår seg helt av.
Det skal i utgangspunktet ikke vise at noe strøm trekkes, men det KAN være bittelitt. Jeg er usikker på hva som er normalt, men i en perfekt verden skal du ikke se at den trekker noe som helst.
For å måle strømtrekk setter du den røde kontakten i det øverste hullet på multimeteret. Så setter du vekgerhjulet i den blå sonen hvor det står "200m" (som jeg anntar betyr 200mA). Dette har kun med hvilken oppløsning du skal se resultatet i.
Så kobler du fra en av batteripolene fra batteriet. Sett så den ene proben på batteripolen du fjernet kontakten fra, og den andre proben på kontakten du tok av.
IKKE skru på tenningen eller prøv og starte sykkelen mens du måler! Skru av tenning og ta ut nøklene. (For sikkerhetsskyld). La gjerne sykkelen stå avslått en god stund før du måler. Det kan være at det tar litt tid før ECU og alt slår seg helt av.
Det skal i utgangspunktet ikke vise at noe strøm trekkes, men det KAN være bittelitt. Jeg er usikker på hva som er normalt, men i en perfekt verden skal du ikke se at den trekker noe som helst.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Sikringsboksen kan du sjekke når du vil snevre inn søket. Men sjekk først om det er noe strømtrekk fra batteriet. Er det ikke det, så er jo alt i orden. Hvis det er strømtrekk, så kan du snevre inn med å måle hver sikring.Ringerikebmw skrev: 05 okt 2024, 10:00 En annen ting; slik jeg forstår det har ikke denne sykkelen sikringsboks. Så jeg får ikke sjekket en og en sikring.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Rettelse:
Det ser ut til at den røde pluggen fra proben skal stå der den står på bildet når du velger 200m.
Trekker batteriet mer enn 500mA så kan sikringen i multimeteret ryke. Ikke noe krise, men prøv og unngå det. Mest trolig trekker ikke sykkelen så mye strøm uansett når tenningen er helt av.
Hvis multimeteret skulle vise nær eller over 500mA når du måler så avslutt målingen med en gang og sett den røde kontakten på proben i det øverste hullet og sett belgerhjulet på 5A i den samme blå sonen.
Det ser ut til at den røde pluggen fra proben skal stå der den står på bildet når du velger 200m.
Trekker batteriet mer enn 500mA så kan sikringen i multimeteret ryke. Ikke noe krise, men prøv og unngå det. Mest trolig trekker ikke sykkelen så mye strøm uansett når tenningen er helt av.
Hvis multimeteret skulle vise nær eller over 500mA når du måler så avslutt målingen med en gang og sett den røde kontakten på proben i det øverste hullet og sett belgerhjulet på 5A i den samme blå sonen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Spander forøvrig på deg et bedre multimeter ved neste korsvei. Det multimeteret der er noe av det dårligste du får kjøpt og er ikke engang verdt en 100-lapp spør du meg.
Det funker nok fint til dette formålet, men du må ikke finne på og brukke dette i huset ellers (230V).
Det funker nok fint til dette formålet, men du må ikke finne på og brukke dette i huset ellers (230V).
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 01 okt 2024, 15:08
- Motorsykkelen din: R1200RT
- Bosted: Ringerike
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Altså er det det samme om jeg måler pluss eller minuspolen? Jeg kan altså ta løs pluss-polen på batteriet, ta den røde ledningen fra multimetret og sette den i kontakt med pluss-polen og den svarte ledningen fra multimetret fester jeg til plussledningen på sykkelen? Skjønner jeg deg rett da?Bjerknez skrev: 05 okt 2024, 10:07 Det er vanlig at batteriet vil synke noe i spenning etter at du nettopp har kjørt.
For å måle strømtrekk setter du den røde kontakten i det øverste hullet på multimeteret. Så setter du vekgerhjulet i den blå sonen hvor det står "200m" (som jeg anntar betyr 200mA). Dette har kun med hvilken oppløsning du skal se resultatet i.
Så kobler du fra en av batteripolene fra batteriet. Sett så den ene proben på batteripolen du fjernet kontakten fra, og den andre proben på kontakten du tok av.
IKKE skru på tenningen eller prøv og starte sykkelen mens du måler! Skru av tenning og ta ut nøklene. (For sikkerhetsskyld). La gjerne sykkelen stå avslått en god stund før du måler. Det kan være at det tar litt tid før ECU og alt slår seg helt av.
Det skal i utgangspunktet ikke vise at noe strøm trekkes, men det KAN være bittelitt. Jeg er usikker på hva som er normalt, men i en perfekt verden skal du ikke se at den trekker noe som helst.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Ja, du skal koble probene i serie for å måle strømtrekk.
Sett først den røde pluggen fra den røde proben inn der den står på bildet du la inn over. Den er riktig. Så fjerner du pluss ELLER minus kabelen fra batteriet og setter en av probene på kontakten du tok av batteriet og den andre på selge batteripolen.
Husk å sette velgerhjulet på multimeteret til den blå sonen og til funksjonen merket "200m"
Sett først den røde pluggen fra den røde proben inn der den står på bildet du la inn over. Den er riktig. Så fjerner du pluss ELLER minus kabelen fra batteriet og setter en av probene på kontakten du tok av batteriet og den andre på selge batteripolen.
Husk å sette velgerhjulet på multimeteret til den blå sonen og til funksjonen merket "200m"
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 01 okt 2024, 15:08
- Motorsykkelen din: R1200RT
- Bosted: Ringerike
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Flott, takk for god forklaring. Skal sjekke dette i løpet av helgen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
en lite oppsummering, så du slipper å ødelegge multimeteret første gangen du prøver:
1. fjern kabelen fra en av batteripolene. (Det er det samme hvilken).
2. Sett den røde pluggen på proben i det midterste hullet på multimeteret. Den sorte skal alltid stå i hullet merket "COM".
3. sett velgerhjulet på 200m i den blå sonen.
4. set en av probene på kontakten du tok av batteripolen og den andre proben på selve batteripolen. Det er samme hvilken probe du setter hvor.
5. Mål et minutt eller så og se om et evt. strømtrekk er konstant, eller om det kommer og går.
Ta gjerne bilde av displayet på multimeteret hvis du får til det.
1. fjern kabelen fra en av batteripolene. (Det er det samme hvilken).
2. Sett den røde pluggen på proben i det midterste hullet på multimeteret. Den sorte skal alltid stå i hullet merket "COM".
3. sett velgerhjulet på 200m i den blå sonen.
4. set en av probene på kontakten du tok av batteripolen og den andre proben på selve batteripolen. Det er samme hvilken probe du setter hvor.
5. Mål et minutt eller så og se om et evt. strømtrekk er konstant, eller om det kommer og går.
Ta gjerne bilde av displayet på multimeteret hvis du får til det.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Kan du ikke bare vente å se ann litt før du fortsetter feilsøk? Spenningen virker veldig fin den. Om man stoler på multimeteret.
Så høy spenning som 12,87V etter tre dager er MEGET bra.
Det interessante er å måle spenningen når du trykket på startknappen når du har startproblemer. Alt du gjør nå er å famle i blinde.
Så høy spenning som 12,87V etter tre dager er MEGET bra.
Det interessante er å måle spenningen når du trykket på startknappen når du har startproblemer. Alt du gjør nå er å famle i blinde.
Sist redigert av FredrikE24 den 05 okt 2024, 11:15, redigert 1 gang totalt.