Strømtyv BMW R1200RT?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 05 okt 2024, 10:18 Det funker nok fint til dette formålet, men du må ikke finne på og brukke dette i huset ellers (230V).
Er mulig å måle opp til 500V, så selv 400V(TN-anlegg) kan dette instrumentet brukes på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24577
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 05 okt 2024, 11:15
Bjerknez skrev: 05 okt 2024, 10:18 Det funker nok fint til dette formålet, men du må ikke finne på og brukke dette i huset ellers (230V).
Er mulig å måle opp til 500V, så selv 400V(TN-anlegg) kan dette instrumentet brukes på.
Ja, ser man det. Da kan man bare slå deg løs med det multimeteret :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24577
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 05 okt 2024, 11:13 Kan du ikke bare vente å se ann litt før du fortsetter feilsøk? Spenningen virker veldig fin den. Om man stoler på multimeteret.
Så høy spenning som 12,87V etter tre dager er MEGET bra.

Det interessante er å måle spenningen når du trykket på startknappen når du har startproblemer. Alt du gjør nå er å famle i blinde.
Multimeteret kan man stole på. Det står at du kan bruke det med spenninger opp til 500V som du nevnte, og i bruksannvisningen står det at det er mer en nøyaktig nok til å måle batterispenningen på et 12V batteri.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av GSXR-Erling »

Tror du kan "ta deg en kjeks" inntil videre 😊
Fra Bakken Motor.no:
En enkel måte å bestemme batteriets ladetilstand på er å måle batterispenningen når batteriet er ubelastet. Hvis hvilespenningen går under 12,4V må batteriet lades omgående.



Et fulladet batteri har en hvilespenning på minst 12,6V.

Et halvladet batteri har en hvilespenning på ca. 12,2V.

Et helt utladet batteri har en hvilespenning på ca 12,0V.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av GSXR-Erling »

Hvilespenning måles ca ett døgn etter lading/bruk, over polene, motor av.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av GSXR-Erling »

Så om den er ok, kan du jo fortsette å måle etter 3 dgr, 1 uke, 2 uker osv.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av DAE »

Her er det viktige med multimeter, CAT1-IV
https://www.digikey.no/no/blog/what-are ... ty-ratings

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24577
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 vet nok hva han snakker om regner jeg med, så man kan fint bruke det multimeteret i feks. 400V TN nett.

DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av DAE »

Godt mulig eg har tatt feil i 35år😄

DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av DAE »

Litt utafor emne..

https://www.fluke.com/no-no/produkt/ele ... /fluke-179
Her er det eg har brukt i mange år på lavspenningsinstallasjon, er faktisk ikkje godkjent for å måle at spenning er avslått når eg skal jobbe på anlegget, ifølge forskrift.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av FredrikE24 »

Fluke 179 er et veldig fint allround instrument. Jeg har hatt mitt 179 siden jeg gikk på yrkesskolen, har også den enklere varianten 177. Har flere Fluke-instrument, alle med sine bruksområder(8060A, 87IV, 8050A blant annet).
Sålenge du vet at det er spenningsløst, måler før og etter utkobling osv. Så er man rimelig trygg.
Jeg ville vært mye mer skeptisk om jeg ikke hadde hatt Fluke faktisk. Blir som en god venn. Man blir godt kjent med det når man bruker det ofte. Det er også meget stabilt selv om batteriet begynner å bli flatt.

DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av DAE »

Er noko krav i FSE/NEK 51110 og NEK EN 61243
visstnok, gjeld vel profesjonelle trikkere sikkert.
Verifisering av spenningsløst anlegg.
Bruke no 179 eg, så kjem eg vel i Elsikkerhet nr. Xxx når eg får støyt😄😄

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av FredrikE24 »

Profesjonelle elektrikere bruker langt dårligere utstyr enn du selv gjør. De bruker på det beste en spenningstester.. Jeg jobber med automatiseringsanlegg, og hver gang en elektriker dukker opp og skal feilsøke så må jeg si jeg blir ganske oppgitt. Typisk Fluke T5-1000.

DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av DAE »

Ikkje godkjent den heller, eg har også installasjonstester, det må må man ha for verifikasjon

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24577
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av Bjerknez »

En liten forenklet forklaring på hvordan et multimeter virker kan sees her. De fleste multimeter fungerer omtrent likt. Noen har flere funksjoner enn andre etc. men for måling av spenning og strøm i ny og ned i 12V sjiktet kan man nesten bruke hva som helst.

Her er iansett en lett forståelig video som kan være grei å få med seg hvis man er helt nybegynner:
https://youtu.be/4lAyzRxsbDc?si=bOGGgVSVDdFz5rc0

Svar