Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har langt i fra det erfaringsgrunnlaget som du skilter med, men jeg er litt kjent med programmering av arduino og andre mikrokontrollere. Lagde meg en garasjeportåpner for ca. 2 år siden å den funker enda. Lukker opp og igjen porten 4 ganger pr. Dag.

Men når alt kommer til alt så faller de fleste av oss tilbake på mer gjennomførte løsninger som gjerne selges over disk. Homey Pro og FutureHome er vel en av de to på markedet som leder nå når det kommer til smarthub'er som kan takle flere ting. Homey Pro leder nok ann, men koster dobbelt så mye som FutureHome.

Dessuten får jeg Enova støtte hvis jeg installerer FutureHome HUB, HAN sensor til sikringsskap, elbillader, zigbee rele til varmtvannsbereder, Zigbee termostat til varmekablene på badet, kontroller til varmepumpen som gjør den smart etc.

Siden FutureHome HUB klarer og lese strømforbruket i sanntid, så kan jeg justere resten av enhetene på grunnlag av det. Hvis feks. Det totale strømforbruket i boligen nærmer seg det som er maks, så kan jeg få varmepumpe, varmtvannsbereder, billader, varmekabler etc. til å justere ned lasten eller evt slå dem av hvor jeg kan velge hva jeg vil prioritere etc.

Jeg kan også lade bilen kun når strømmen er billig etc.

Så har jeg kjøpt meg zigbee bevegelsessensor, brytere og temperatursensor som alle kan integreres samt lages regler rundt. Philips Hue lysene i huset kan også styres fra samme HUB.

Så det hlir spennende å teste ut dette til mandagen. :)

Jeg har ærlig talt ikke stor tro at vi kan spare all verdens penger vedrørende strømutgifter, men jeg gjør det mest for å unngå effekttrinn hos strømleverandøren hvis mulig samt for å ikke belaste anlegget mer enn nødvendig nå som vi får en elbil til om ikke så alt for lenge :)

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Når det gjelder lys er der forsvinnende lite å spare om du har LED men effekttrinn, bereder og el.bil kan utgjøre en god del. Og så er det de faste avgiftene på nettleie som også utgjør en del som du ikke kan gjøre noe med... Siste strømregningen min kom på kr 23 mens nettleien for samme periode ble kr 433.-. Hos meg blir det jo spesielt ille pga solceller og batteri da jeg nesten ikke kjøper strøm men må betale abonnementsavgifter likevel...

Berederen varmer jeg kun når der er godt med sol eller strømmen er på det billigste og lar den gjerne falle til under 50 grader. Er der sol nok går den opp i nesten 80... Der skrives en del om legionellaoppblomstring i bereder men bare du kommer deg godt over 60 grader et par ganger i måneden er det et ikke-problem.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Skal jeg være helt ærlig så gir jeg egentlig blaffen i hva strømregninga ender på. Om det koster meg 1000 kr. Eller 1500 kr. I måneden er meg klinkende likegyldig. Hovedsaken med utstyret jeg nå skal ha er egentlig for å spare penger på selve jobben vedrørende Eniva støtten (10.000 kroner) og for å beskytte anlegget siden vi får en elbil til som skal,lades. Også er det jo bekvemt at ting blir litt automatisert. Sparer jeg noen kroner er jo det helt greit, men det er så absolutt ikke hovedgrunnen :)

LED bruker ikkemkye effekt nei, men dem er koblet til samme system av den grunn at dem man automatiseres.

Feks. Kan jeg få lysene i stuen til å slå seg på så fort jeg setter laderen i bilen. Eller så kan jeg få lysene i stuene til å blinke rødt ett par ganger hvis det totale strømforbruket overgar maksgrensen jeg har satt.

Når jeg drar på jobb så kan jeg feks. Aktivere at lysene slår seg av og på litt gjennom dagen for å vise tyver at det er noen hjemme. Denne kan feks. Aktiveres når jeg avbryter lading.

Uansett, et hav av muligheter. Mye for gøy, men også en del nyttig :)

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

SveinHa skrev: 05 okt 2024, 13:42 Berederen varmer jeg kun når der er godt med sol eller strømmen er på det billigste og lar den gjerne falle til under 50 grader. Er der sol nok går den opp i nesten 80... Der skrives en del om legionellaoppblomstring i bereder men bare du kommer deg godt over 60 grader et par ganger i måneden er det et ikke-problem.
Det er verre med stillestående vann i romtemperatur enn en bereder som brukes :thumleft
At folk kommer hjem fra syden og blir forkjøla etterpå har som regel lite med AC-luften på hotellrommet, er mer første dusjen man tar når man kommer hjem.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Nå er det noen år siden jeg jobbet som rørlegger, men Fredrik har rett, hvis det jeg lærte faktisk var riktig.

En bereder som monteres skulle settes til maks temperatur. Noe jeg mener var 80-85 grader. Så sant ikke man installerte beredere på steder hvor skoldingsfare skulle hensyntas. Som feks. barnehage, skoler, offentlige toaletter etc.

Temperaturen skulle settes høyt for å minimere vekst av bakterier og groing av rør. Ikke minst det siste. Jeg har vært ,ed på og demontere/bytte ut en drøss av beredere i sin tid. De jeg jobbet sammens med kunne med en gang se på rørene hvilken temperatur kolben hadde stått på over tid.

12-15mm kopperrør har jeg sett hatt så små hull som et knappenålshode. Riktignok etter veldig mange år, men allikevel. Men ja, bakterievekst forhindret man mer eller mindre ved å sette temperaturen opp.

men nå er det riktignok snart 30 år siden jeg tok i et rør...

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

FredrikE24 skrev: 05 okt 2024, 14:58 Det er verre med stillestående vann i romtemperatur enn en bereder som brukes :thumleft
At folk kommer hjem fra syden og blir forkjøla etterpå har som regel lite med AC-luften på hotellrommet, er mer første dusjen man tar når man kommer hjem.
Det er helt sant. Hørte om en kar som hadde et hus som stod tomt i en del måneder og tok kontakt med Mattilsynet og spurte om de kunne sjekke om der var legionella så fikk han til svar: "Du har helt sikkert legionella men bare la vannet renne til det er skiftet ut så er det ok.".
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Har levert automatikk for styring av varmevekslere for energioverføring fra fjernvarmenett til kunders varmeanlegg.
Det programmeres inn legionella-funksjon i PLS som midlertidig hever tappevannstemperaturen. En manuell operasjon driftspersonell skal gjøre regelmessig.
Funksjonen brukes "aldri", mener egentlig det bare er noe fjas sålenge det er forbruk av tappevann.

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Bjerknez skrev: 05 okt 2024, 13:29 Jeg har langt i fra det erfaringsgrunnlaget som du skilter med, men jeg er litt kjent med programmering av arduino og andre mikrokontrollere. Lagde meg en garasjeportåpner for ca. 2 år siden å den funker enda. Lukker opp og igjen porten 4 ganger pr. Dag.

Men når alt kommer til alt så faller de fleste av oss tilbake på mer gjennomførte løsninger som gjerne selges over disk. Homey Pro og FutureHome er vel en av de to på markedet som leder nå når det kommer til smarthub'er som kan takle flere ting. Homey Pro leder nok ann, men koster dobbelt så mye som FutureHome.

Dessuten får jeg Enova støtte hvis jeg installerer FutureHome HUB, HAN sensor til sikringsskap, elbillader, zigbee rele til varmtvannsbereder, Zigbee termostat til varmekablene på badet, kontroller til varmepumpen som gjør den smart etc.

Siden FutureHome HUB klarer og lese strømforbruket i sanntid, så kan jeg justere resten av enhetene på grunnlag av det. Hvis feks. Det totale strømforbruket i boligen nærmer seg det som er maks, så kan jeg få varmepumpe, varmtvannsbereder, billader, varmekabler etc. til å justere ned lasten eller evt slå dem av hvor jeg kan velge hva jeg vil prioritere etc.

Jeg kan også lade bilen kun når strømmen er billig etc.

Så har jeg kjøpt meg zigbee bevegelsessensor, brytere og temperatursensor som alle kan integreres samt lages regler rundt. Philips Hue lysene i huset kan også styres fra samme HUB.

Så det hlir spennende å teste ut dette til mandagen. :)

Jeg har ærlig talt ikke stor tro at vi kan spare all verdens penger vedrørende strømutgifter, men jeg gjør det mest for å unngå effekttrinn hos strømleverandøren hvis mulig samt for å ikke belaste anlegget mer enn nødvendig nå som vi får en elbil til om ikke så alt for lenge :)
Dette blir Spennede og høre fortsettelsen på. Her blir det nok mye smarthus ting ila kort tid. Ser du har kjøpt deg flere sensorer allerede som skal integreres i dette systemet.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 06 okt 2024, 15:12 Dette blir Spennede og høre fortsettelsen på. Her blir det nok mye smarthus ting ila kort tid. Ser du har kjøpt deg flere sensorer allerede som skal integreres i dette systemet.
Har kjøpt noen sensorer ja. Foreløpig har jeg kjøpt en bevegelsessensor og en temperaturmåler i tillegg til rele til VVB og sensor til Varmepumpa samt HAN modul. Jeg skal kjøpe meg noen dør magnetkontakter også. På sikt vil jeg også kjøpe meg en zigbee kompatibel garasjeportåpner modul slik at jeg får alt i samme app.

Jeg lagde en garasjeportåpner med ESP32 med app etc. som fungerer som bare det, men disse kan jeg ikke legge inn i FutureHome appen, så jeg kommer ned til å plukke ned dette etter hvert for å gjøre ting enklere for meg selv. Dessuten koster appen jeg bruker til dette som er Blynk 75 kroner i måneden pr. Bruker mens FitureHome er gratis å bruke.

Skulle ønske man fikk Enova støtte med Homey Pro HUB'en også det ser ikke slik ut da det må være et firma som installerer alt for at støtten skal bli betalt ut. Tror jeg vertfall.

Futurehome og Homey Pro gjør i grunn det samme, men Homey Pro er mer avansert og støtter flere enheter. Men HUB'en koster også dobbelt så mye som FutureHome (5.000 kroner).

Futurehome snartHUB 2 gjør omtrent akkurat det samme og jeg sparer mye penger på å velge den løsningen. :)

Elektriker kommer i morgen og monterer alt samt setter opp etc. så når jeg kommer hjem fra jobb i morgen så skal jeg leke meg litt :)

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Må man ha Futurehome lenge etter man har fått støtten?
Eventuelt kan man bytte til Hoemy Pro om man ønsker, ser selvsagt kosten, men man får vel litt for futurehome hub som brukt.
Ville i hvert fall kjøpt enheter jeg visste også virker på Homey Pro.
Kjører selv kun Homey Bridge, med Philips Hue div lys, Fibaro røykvarslere, Shelly strømkontakter, Netatmo værstasjon, Ikea Trådfri bevegelses sensor Nexa av/på kontakter (gamle med fjernkontroll), Wiz lyspærer og en Tuta temp måler, Tubber Pulse og litt annet.
Denne Homey Bridge er dessverre ikke åpen for alt for mange apper og jeg har f kes både Homematic AP og Flexit som jeg kan få inn om jeg bytter til Pro, men må si jeg vurderer seriøst Home Assistant Green boksen samt deres Sky connect
(kommer på ca kr 1.500,- på Kjell & Company)
Uansett lykke til

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 06 okt 2024, 15:40 Må man ha Futurehome lenge etter man har fått støtten?
Eventuelt kan man bytte til Hoemy Pro om man ønsker, ser selvsagt kosten, men man får vel litt for futurehome hub som brukt.
Ville i hvert fall kjøpt enheter jeg visste også virker på Homey Pro.
Kjører selv kun Homey Bridge, med Philips Hue div lys, Fibaro røykvarslere, Shelly strømkontakter, Netatmo værstasjon, Ikea Trådfri bevegelses sensor Nexa av/på kontakter (gamle med fjernkontroll), Wiz lyspærer og en Tuta temp måler, Tubber Pulse og litt annet.
Denne Homey Bridge er dessverre ikke åpen for alt for mange apper og jeg har f kes både Homematic AP og Flexit som jeg kan få inn om jeg bytter til Pro, men må si jeg vurderer seriøst Home Assistant Green boksen samt deres Sky connect
(kommer på ca kr 1.500,- på Kjell & Company)
Uansett lykke til
Man kan søke om støtte med en gang man får fakturaen fra leverandøren. I mitt tillelle er dette FurtureHome som ligger i Fredrikstad. Dem er såkalt forhåndsgodkjente av Enova og fakturaer fra dem blir automatisk godkjente når jeg sender inn dette. I følge FutureHome tar dette 1-2 uker før jeg har pengene på konto. Trolig flr fakturaen forfaller (men det er ikke garantert).

Home assistant er jo bra har jeg hørt, men så lenge jeg får alt i en og samme pakke med FitureHome så duger nok dette i massevis. Så lenge Z-wave og Zigbee støttes så er det jo bare å kjøpe sensorer etc. som har dette. De fleste sensorer funker. Til og med Philips Hie funker med Futurehome.

Kan gost hende jeg kjøper Homey Pro på sikt. Alt fra FutureHome kan jo legges over dit, men da må alt programmeres på nytt, til og med strømsparemoduser og effektbalansering etc. så det fpr bli en dag jeg føler det behovet og jeg har tid til overs :thumleft

En kompis har Home Assistant og det fine med Home Assistant er at alt funker og ALT kan konfigureres. Men det krever en god dose egeninnsats og blir det komplisert nok, så kan ting fort gå i stå har jeg sett. Føler at Futurehome er et mer sammensveiset system som funker mer sømløst. Men jeg sier "føler". :)

Brukeravatar
GSXR-Erling
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Legg inn av GSXR-Erling »

Hei...har fått åpnet HAN porten, kanskje du har tips til en rimelig og grei løsning for å få lest av forbruket i sanntid, fra mobilen og/eller en dings i huset?
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 07 okt 2024, 08:44 Hei...har fått åpnet HAN porten, kanskje du har tips til en rimelig og grei løsning for å få lest av forbruket i sanntid, fra mobilen og/eller en dings i huset?
Tibber Pulse HAN sensor og Tibber strøm abonnement så er du i mål.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Tibber Pulse er ok om du bruker Tibber men der finnes andre bedre løsninger om du skal ha forbruksdata direkte inn i hjemmeautomasjonen som f.eks. https://www.amsleser.no/

Jeg brukte Tibber Pulse en stund men den var ikke veldig pålitelig. AMSLeser har en innebygget webserver som presenterer forbruksdata og MQTT grensesnitt for dataoverføring til hjemmeautomasjon.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det finnes sikkert bedre løsninger enn Tibber Pulse, det vet jeg ikke noe om. Men jeg synes nå Tibber Pulse funker bra jeg da. Får vel oppdateringer live hvert 5 sekund ca. og appen er oversiktlig og bra.

Svar