Strømtyv BMW R1200RT?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av GSXR-Erling »

...er det ei avsporing for å vise hvem som kan mest om annet tema det her? 😎
Foreslår ny tråd.😆
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av GSXR-Erling »

...for å måle over polene, kan du bruke Biltema sitt multimeter!
Det er ikke NASA-teknologi det her 😆
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24577
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av Bjerknez »

Det er vel ingen som har sagt at multimeteret han ha kjøpt ikke kan brukes til formålet?

Det foregår en liten sidesporing som forøvrig befinner seg i samme emne som kan være inteeressant lesning for TS, men utover det kan jeg ikke se noen grensesløse avsporinger her?

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av GSXR-Erling »

Bjerknez...du har ikke grenser, se på antall sider i furtebua 😂
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24577
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 06 okt 2024, 09:48 Bjerknez...du har ikke grenser, se på antall sider i furtebua 😂
Har vel ikke nevnt et eneste ord om furtebua mi i denne tråden eller sporet av (noe mer enn andre) i vesentlig grad?

Hva som skjer i min egen furtebu og i respektiv tråd er jo noe helt annet.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 06 okt 2024, 02:26 En liten forenklet forklaring på hvordan et multimeter virker kan sees her. De fleste multimeter fungerer omtrent likt. Noen har flere funksjoner enn andre etc. men for måling av spenning og strøm i ny og ned i 12V sjiktet kan man nesten bruke hva som helst.

Her er iansett en lett forståelig video som kan være grei å få med seg hvis man er helt nybegynner:
https://youtu.be/4lAyzRxsbDc?si=bOGGgVSVDdFz5rc0
Synes videoen peller altfor mye i overflaten. Det er mer ved ulike multimetere enn som så. Selv på 12V systemer så velger jeg multimeter avhengig av hva jeg skal gjøre med det. Da alle har ulike egenskaper(ikke bare funksjoner).
Viserinstrument har jeg også. Ypperlig til visse formål.
Men man kommer langt på vei med et godt instrument.
Sist redigert av FredrikE24 den 06 okt 2024, 17:25, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av FredrikE24 »

GSXR-Erling skrev: 06 okt 2024, 08:33 ...er det ei avsporing for å vise hvem som kan mest om annet tema det her? 😎
Foreslår ny tråd.😆
Har du noe positivt å bidra med?

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av GSXR-Erling »

FredrikE24 skrev: 06 okt 2024, 17:23
GSXR-Erling skrev: 06 okt 2024, 08:33 ...er det ei avsporing for å vise hvem som kan mest om annet tema det her? 😎
Foreslår ny tråd.😆
Har du noe positivt å bidra med?
U=R*I 😸
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24577
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 06 okt 2024, 17:19
Bjerknez skrev: 06 okt 2024, 02:26 En liten forenklet forklaring på hvordan et multimeter virker kan sees her. De fleste multimeter fungerer omtrent likt. Noen har flere funksjoner enn andre etc. men for måling av spenning og strøm i ny og ned i 12V sjiktet kan man nesten bruke hva som helst.

Her er iansett en lett forståelig video som kan være grei å få med seg hvis man er helt nybegynner:
https://youtu.be/4lAyzRxsbDc?si=bOGGgVSVDdFz5rc0
Synes videoen peller altfor mye i overflaten. Det er mer ved ulike multimetere enn som så. Selv på 12V systemer så velger jeg multimeter avhengig av hva jeg skal gjøre med det. Da alle har ulike egenskaper(ikke bare funksjoner).
Viserinstrument har jeg også. Ypperlig til visse formål.
Men man kommer langt på vei med et godt instrument.
Poenget her var jo og vise de grunnlegende egenskapene slik at TS og andre som ikke vet opp ned på et multimeter får en liten introduksjon. La oss ikke gjøre dette vanskeligere enn det er.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av GSXR-Erling »

😆😂....nei, det skal vi ikke gjøre
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av mekkern »

:-k Lurer på om denne multimeteronanien har hjulpet trådstarter jeg... :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24577
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 07 okt 2024, 16:47 :-k Lurer på om denne multimeteronanien har hjulpet trådstarter jeg... :scratch
Har nok hjulpet litt siden han ikke viste opp ned på et, men om det ønskes at man går i dybden er nok mer tvilsomt. Den videoen jeg postet er mer enn nok for å komme i gang vertfall. Mener jeg da.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av mekkern »

Men vi har ikke fått noen tilbakemelding-Fant han ut noe? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24577
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 07 okt 2024, 18:25 Men vi har ikke fått noen tilbakemelding-Fant han ut noe? :scratch
Som tidligere nevnt i trpden så vil vel batteriet med en spenning på 12.9V uansett tappe seg frem til nominell spenning er nådd uansett, uten at det bør være noe galt.

Vent bertfll ett døgn eller to etter at sykkelen ble startet sist før måling av strøm mener jeg. Ikke no galt i å gjøre det nå skal sies. Er det en stor. Strømtyv så kan man se det ganske tidlig. Jeg er usikker på hvor mye lekasje det normal kan være, men det får andre evt. svare på tror jeg.

DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Strømtyv BMW R1200RT?

Legg inn av DAE »

Eg meine fortsatt at om det klikke tre ganger for så å starte på fjerde ligg ikkje problemet i batteriet, men ka veit no eg...nyeste sykkel eg har er 25 år gammel😄

Svar