Hei! En liten oppdatering: Da jeg satt inn det nye batteriet på onsdag 02 okt var det på 12,93V. I går var det på 12,85V. Har foreløpig ikke målt om det er noe som stjeler strøm. Er redd for å gjøre noe feil og ødelegge noe på sykkelen hvis jeg gjør det feilBjerknez skrev: 07 okt 2024, 20:42Som tidligere nevnt i trpden så vil vel batteriet med en spenning på 12.9V uansett tappe seg frem til nominell spenning er nådd uansett, uten at det bør være noe galt.
Vent bertfll ett døgn eller to etter at sykkelen ble startet sist før måling av strøm mener jeg. Ikke no galt i å gjøre det nå skal sies. Er det en stor. Strømtyv så kan man se det ganske tidlig. Jeg er usikker på hvor mye lekasje det normal kan være, men det får andre evt. svare på tror jeg.
Strømtyv BMW R1200RT?
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 01 okt 2024, 15:08
- Motorsykkelen din: R1200RT
- Bosted: Ringerike
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
-
- Innlegg: 336
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Starter den når du trykker på starterknappen?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Videre forsøk for å prøve å smale inn mot feilkilden er grei skuring. Starter den ikke ved neste forsøk, mål spenningen over polene samtidig som man trykker på startknappen. Enten dropper spenningen som en stein, eller så gjør den ikke det. Dropper den som en stein, ja, så er det grunn til å tro at batteriet er tomt (igjen). Gjør den ikke det og sykkelen fortsatt ikke svirrer rundt på starteren, ja så får man finne ut hvorfor "nedstrøms" batteriet. Er batteriet tomt igjen, så må man finne ut hvorfor. Da er det kanskje en feil et eller annet sted.
Nå bruker vel denne sykkelen CANbus og moduler i øst og vest uten sikringer et eneste sted. Så da tenker jeg at det er noe som gjør at en eller flere moduler ikke "sovner" når man skrur av motorsykkelen. Det kan være så mangt.
Nå bruker vel denne sykkelen CANbus og moduler i øst og vest uten sikringer et eneste sted. Så da tenker jeg at det er noe som gjør at en eller flere moduler ikke "sovner" når man skrur av motorsykkelen. Det kan være så mangt.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Ikke gidd å gjøre de målingene der på måfå. Jeg ville ikke gjort det. Det er overhodet ingen god grunn til å gjøre det.Ringerikebmw skrev: 07 okt 2024, 21:15Hei! En liten oppdatering: Da jeg satt inn det nye batteriet på onsdag 02 okt var det på 12,93V. I går var det på 12,85V. Har foreløpig ikke målt om det er noe som stjeler strøm. Er redd for å gjøre noe feil og ødelegge noe på sykkelen hvis jeg gjør det feilBjerknez skrev: 07 okt 2024, 20:42Som tidligere nevnt i trpden så vil vel batteriet med en spenning på 12.9V uansett tappe seg frem til nominell spenning er nådd uansett, uten at det bør være noe galt.
Vent bertfll ett døgn eller to etter at sykkelen ble startet sist før måling av strøm mener jeg. Ikke no galt i å gjøre det nå skal sies. Er det en stor. Strømtyv så kan man se det ganske tidlig. Jeg er usikker på hvor mye lekasje det normal kan være, men det får andre evt. svare på tror jeg.Selv om jeg har fått en detaljert forklaring fra dere. Men skal måle de kommende dagene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Er det tyverialarm på sykkelen?
Alarm og klokke bruker litt strøm selv om tenninga er slått av, og et batteri vil alltid gå ned til hvilespenning. 12,6 til 12,7 volt etter noen dager uten lading.
Alarm og klokke bruker litt strøm selv om tenninga er slått av, og et batteri vil alltid gå ned til hvilespenning. 12,6 til 12,7 volt etter noen dager uten lading.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Min sykkel klikket bare når jeg prøvde og starte den. Når jeg målte hvilespenningen viste den 12.9V. Men når jeg prøvde og starte den så klikket det bare.DAE skrev: 07 okt 2024, 21:13 Eg meine fortsatt at om det klikke tre ganger for så å starte på fjerde ligg ikkje problemet i batteriet, men ka veit no eg...nyeste sykkel eg har er 25 år gammel![]()
Enten så var problemet defekt batteri, eller så var det dårlig kontakt. I kitt tillfelle var det dødt batteri. Jeg målte spenningen falt til under 10V når jeg prøvde og starte.
Byttet batteri og da funket den selvsagt igjen.
-
- Innlegg: 336
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Det er rett i ditt tilfelle, men denne startet jo på siste forsøk, då er det jo strøm nok til det, derfor eg tenke det ligg anna plass.
Såg på nett at nokon hadde lagt ekstra jording til starteren, då vart det bra
Såg på nett at nokon hadde lagt ekstra jording til starteren, då vart det bra
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Alt over 12.6V er altså 100%.
Det bør den klare å holde noen måneder. Det er, som nevnt her, normalt at spenningen faller relativt mye fra ladespenning, til hvilespenning, over natta sånn ca vel.
Det bør den klare å holde noen måneder. Det er, som nevnt her, normalt at spenningen faller relativt mye fra ladespenning, til hvilespenning, over natta sånn ca vel.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.