Start problemer Yamaha MT 125
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 04 okt 2024, 19:41
- Motorsykkelen din: Yamaha mt 125 2018
- Bosted: våle
Start problemer Yamaha MT 125
Hei. jeg har kjøpte en MT 125 for et par dager siden som akkurat har vært på service. da vi hentet den starta den helt fint, men etter den sto i garasjen over natta, slutta den å starte. så prøvde vi å lade batteriet, men det virket ikke. så prøvde vi å fylle på litt ny bensin og blande med den som var oppi der, da starta den helt fint. etter det så lot vi den stå over natta igjen, så starta den ikke igjen. i dag har vi prøvd å tømme tanken og fylle på ny bensin, men den starter ikke og nå har motor lampa begynt å lyse. hva kan være feilen?
-
- Innlegg: 361
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Start problemer Yamaha MT 125
Er det nok strøm til å dra den skikkelig rundt på starteren?
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: Start problemer Yamaha MT 125
Velkommen til forumet!
Om du gir mere opplysninger blir det enklere å hjelpe.
Årsmodell og km-stand?
Hva ble gjort på service? Noen reparasjoner utover vanlige serviceoppgaver?
Drar den greit rundt på starteren?
Kompresjon, riktig bensinblanding, gnist og riktig timing er det som skal til for å få en motor til å gå. Jeg ville startet med å sjekke pluggen. Er den våt? Stikk den inn i plugghetta og legg gjengene mot motorblokka/ toppen og kjør starteren. Da skal det være gnist i pluggen.
Om du gir mere opplysninger blir det enklere å hjelpe.
Årsmodell og km-stand?
Hva ble gjort på service? Noen reparasjoner utover vanlige serviceoppgaver?
Drar den greit rundt på starteren?
Kompresjon, riktig bensinblanding, gnist og riktig timing er det som skal til for å få en motor til å gå. Jeg ville startet med å sjekke pluggen. Er den våt? Stikk den inn i plugghetta og legg gjengene mot motorblokka/ toppen og kjør starteren. Da skal det være gnist i pluggen.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Start problemer Yamaha MT 125
Ville også bare byttet tennplugg.
Ville også hatt i dyserens.
Fortsatt problemer, da ville jeg funnet ut nårtid ventilklaringen ble sjekket. Er denne feil, får du ikke nok kompresjon/trykk i sylinderen.
Lykke til, det ordner seg nok
Ville også hatt i dyserens.
Fortsatt problemer, da ville jeg funnet ut nårtid ventilklaringen ble sjekket. Er denne feil, får du ikke nok kompresjon/trykk i sylinderen.
Lykke til, det ordner seg nok
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 04 okt 2024, 19:41
- Motorsykkelen din: Yamaha mt 125 2018
- Bosted: våle
Re: Start problemer Yamaha MT 125
Det ordnet seg fint, var bare tennpluggen
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: Start problemer Yamaha MT 125
Bra at det ordnet seg. Og bra at du melder tilbake her slik at tråden får en konklusjon.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: Start problemer Yamaha MT 125
Vi har en tendens til å tenke komplisert hvis det er noe men som regel er det det motsatte

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Start problemer Yamaha MT 125
I første post skriver du at den akkurat har vært på service.. Hvilken service har den hatt?
Alt for mange tar et oljeskift, og kaller det service. Men tennpluggbytte inngår også i en rutinemessig service. For MT-125 skal det gjøres hver 12000 km, sammen med ventilkontroll, nytt luftfilter, oljeskift og en masse annet.
I mitt hode er det noe som sier meg at denne ikke har fått den service den burde hatt, og at den kanskje heller ikke har hatt ventilkontroll og fått nytt luftfilter på alt for lenge..
Alt for mange tar et oljeskift, og kaller det service. Men tennpluggbytte inngår også i en rutinemessig service. For MT-125 skal det gjøres hver 12000 km, sammen med ventilkontroll, nytt luftfilter, oljeskift og en masse annet.
I mitt hode er det noe som sier meg at denne ikke har fått den service den burde hatt, og at den kanskje heller ikke har hatt ventilkontroll og fått nytt luftfilter på alt for lenge..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Start problemer Yamaha MT 125
Nemlig. Jfr. Ockham's razordypen skrev: 08 okt 2024, 23:00Vi har en tendens til å tenke komplisert hvis det er noe men som regel er det det motsatte![]()

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Start problemer Yamaha MT 125
AJ skrev: 09 okt 2024, 07:38Nemlig. Jfr. Ockham's razordypen skrev: 08 okt 2024, 23:00Vi har en tendens til å tenke komplisert hvis det er noe men som regel er det det motsatte![]()
![]()

Sagt på en annen måte: «gjør det enkelt». Med andre ord, gjør det ikke vanskeligere enn det er.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1