Smarthus / hjemmeautomasjon
-
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
Smarthus / hjemmeautomasjon
Jeg ser i tråden til Bjerknez at det finnes ganske mye kunnskap rundt disse tingene blant forumets medlemmer. Prøver derfor å opprette en tråd.
Selv har jeg ingen store planer om å investere store summer i noe slikt pga økonomi, men har en problemstilling som kanskje noen kan gi en pekepinn mot en løsning.
Har et hobbyrom som jeg ikke har råd til å varme opp om vinteren. Jeg har dog fastpris på strøm, slik at når strømprisen er høy nok, blir strømmen tilnærmet gratis pga strømstøtten (enn så lenge). Ønsker derfor en løsning som setter på en ovn, når dette inntreffer.
Jeg ser disse smartpluggene ikke koster stort, og ser for meg løsning med noe slikt samt et rimeligst mulig styringssystem.
Er det noen som har tips?
Selv har jeg ingen store planer om å investere store summer i noe slikt pga økonomi, men har en problemstilling som kanskje noen kan gi en pekepinn mot en løsning.
Har et hobbyrom som jeg ikke har råd til å varme opp om vinteren. Jeg har dog fastpris på strøm, slik at når strømprisen er høy nok, blir strømmen tilnærmet gratis pga strømstøtten (enn så lenge). Ønsker derfor en løsning som setter på en ovn, når dette inntreffer.
Jeg ser disse smartpluggene ikke koster stort, og ser for meg løsning med noe slikt samt et rimeligst mulig styringssystem.
-
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 750 2020
Re: Smarthus / hjemmeautomasjon
Jeg har selv futurehome hjemme og jeg veit at med denne kan du sette opp automasjon med en smart plug. Fordelen med futurehome er at den teller som investering med støtte fra enova. Veldig bra om du skal installere hjemme lader til elbil samtidig. For da kan man putte på masse installasjons kostnader på regning til enova og få tilbake en god sum penger tilbake.
Men dette er er et kostbart system
Billigere alternativ har jeg dessverre ingen peiling på
Valgte futurehome fordi jeg vil ha noe som bare surrer og går uten å måtte bruke masse tid på størm. For min del var det mest for å unngå neste strøm nivå i timen. Dette sparer jeg lett 300-400kr i måneden samtidig som den bruker strøm når det er billig med varmtvannsbereder, elbil lader og varmtgulve varmen :)
Men dette er er et kostbart system
Billigere alternativ har jeg dessverre ingen peiling på
Valgte futurehome fordi jeg vil ha noe som bare surrer og går uten å måtte bruke masse tid på størm. For min del var det mest for å unngå neste strøm nivå i timen. Dette sparer jeg lett 300-400kr i måneden samtidig som den bruker strøm når det er billig med varmtvannsbereder, elbil lader og varmtgulve varmen :)
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Dersom kun det er målet, så kan du kjøpe deg en wifi smartplug som ikke trenger noe gateway (eks. zigbee, zwave o.l.)
Bare den er støttet i Home Assistant, alternativt en Shelly puck som kan puttes i veggboksen bak stikkontakten, mange av de har også strømmåler i seg. Strømprisen trenger du ikke noe koblet på HAN-porten for å få, men hente den med API hos Nordpool og plusse på påslaget om du vil med en templatesensor.
Om du gunner på når det er billig, så kan du muligens bikke over på en høyere tariff da... sleipingene gjorde endringer for et snaut år siden for å minske fordelene med å bruke strøm smart. Men det kan fortsatt være penger å spare på det.
Home Assistant er gratis og en smartplug eller puck koster vel ofte fra 150-400 kr.
Om du allerede har en PC, et kompatibelt NAS eller en Raspberry Pi og kjøre Home Assistant på, så er det kun smartplug´n som er kosten her.
Bare den er støttet i Home Assistant, alternativt en Shelly puck som kan puttes i veggboksen bak stikkontakten, mange av de har også strømmåler i seg. Strømprisen trenger du ikke noe koblet på HAN-porten for å få, men hente den med API hos Nordpool og plusse på påslaget om du vil med en templatesensor.
Om du gunner på når det er billig, så kan du muligens bikke over på en høyere tariff da... sleipingene gjorde endringer for et snaut år siden for å minske fordelene med å bruke strøm smart. Men det kan fortsatt være penger å spare på det.
Home Assistant er gratis og en smartplug eller puck koster vel ofte fra 150-400 kr.
Om du allerede har en PC, et kompatibelt NAS eller en Raspberry Pi og kjøre Home Assistant på, så er det kun smartplug´n som er kosten her.
-
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Så må man legge inn elektrikertime om man gjer inngrep i fast installasjon slik som stikk, brytere og lampepunkt.
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Ikke jeg, har lagd min egen elektrikerDAE skrev: 09 okt 2024, 19:41 Så må man legge inn elektrikertime om man gjer inngrep i fast installasjon slik som stikk, brytere og lampepunkt.

Men smartplug er jo greit da.
-
Greit med egen ja
Hvordan er disse reglene vedrørende elektriker i "huset"Gammelsmurfen skrev: 09 okt 2024, 19:45 Ikke jeg, har lagd min egen elektrikerSønnen i huset er det
![]()
Men smartplug er jo greit da.
Bor han hjemme, altså i huset så kan han vel gjøre alt mulig uten noe hindring.
Har han eget hus, men er sønn i huset så må det vel en samsvarserklæring fra ett elektrikerfirma, eller er jeg nå på villspor?
- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Ikke helt. Jeg har Gr.L sertifikat fra ca 1979 og har da "alle rettigheter" i egen bolig men i dag må du ha både Gr.L sertifikat OG kunne dokumentere relevant erfaring. Har du sertifikat fra skip eller industri er ikke det godt nok for bolig...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
I sitt eget hus,hytte,garaaje kan man installere sjøl om man er utdanna, kreves uansett samsvarserklæring på utført arbeid, det lager man sjøl.
Er FEK som gjelder.
Er FEK som gjelder.
-
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
Takker for utfyllende svar.Gammelsmurfen skrev: 09 okt 2024, 19:36 Dersom kun det er målet, så kan du kjøpe deg en wifi smartplug som ikke trenger noe gateway (eks. zigbee, zwave o.l.)

- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Jeg har for lenge siden lekt litt med både OpenHAB og Home Assistant men ingen av de falt i smak hos meg. Kjøp deg en Raspberry Pi, en Zigbee eller ZWave USB dongle og et par Zigbee/ZWave enheter så kan du installere begge (en om gangen) og leke med de så ser du raskt om det er noe du kan leve med. Home Assistant har jo veldig mange brukere og OpenHAB er nok noe mindre sånt sett men trenger ikke å være noe dårligere for det.Norsense skrev: 11 okt 2024, 08:57Vurderer da om jeg skal satse på Home Assistant eller OpenHAB, siden det er alternativene som tegner seg ut som mest aktuelle. Om noen har prøvd begge så kom gjerne med en anbefaling!
Og som jeg har skrevet mange plasser tidligere:
Fryktelig vanskelig å råde noen om hvilket smarthussystem en skal velge for det avhenger veldig mye av egne evner og vilje til å lære. Jeg har jobbet med mye programmering i industrien i 40+ år og har vært innom mange hjemmeautomasjonssystem som Telldus, Zipatile, Fibaro Homesystem, HomeSeer 3/4 og har endt opp med Node-RED og har ikke sett meg tilbake. Har også prøvekjørt litt Home Assistant, OpenHAB og flere uten at de har fenget noe stort... Nå skal det også sies at de systemene jeg har brukt i industrien er i en heeeeelt annen verden enn hjemmeautomasjon. De fleste (alle?) systemer som må kjøpes har demoversjoner som kan prøvekjøres gratis i en kortere periode.
For å velge system har jeg laget meg en relativt enkel oppgave som jeg skal løse og vurderer i ettertid ut fra hvor mye hjelp jeg må ha for å komme i mål og hvilken magefølelse jeg sitter igjen med etterpå.
En grei oppgave kan være kaffetimer. Jeg ønsker følgende funksjoner:
- Slå på espressomaskin fra flere steder (direkte på smartplug og et eller annet skjermsystem).
- Etter 10 minutt slå på kaffekvern (når espressomaskinen er gjennomvarm).
- 30 minutt senere slås alt av igjen.
- Og det viktigste av alt: En må kunne herje med systemet med å slå av/på i hytt og vær uten at det går i stå...
Ellers så er hjemmeautomasjon.no super for disse tingene.
-----------------------------------------------
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Hele kluet med "smartstyring" av hjemmet er ikke i mitt hode kun å kunne slå av/på lys via app etc. Systemet må snakke litt sammen, beregne last samt fordele lasten automatisk for å unngå effektledd etc. Ved siden av dette er det jo greit og kunne la ikke kritiske systemer og trekke strøm når strømmen er billigst etc.
Man får også opp til 10.000 kroner i Enovastøtte (jeg fikk det) hvis man installerer et smartsystem.
Jeg kjenner en som har prøvd noe lignende med Home Assistant (litt ulovlig) men systemet fungerer ikke optimalt. Derimot fungerer det fint som en slags "dum" løsning for å slå av og på lys og enheter samt lage regler hvis man har sensorer etc. Feks. slå på lys hvis dør åpner seg etc.
Dette er ikke det jeg ville kalle "smart". Slik kan man lage selv hjemme med Arduino og noen sensorer for noen få hundrelapper. Ja, jeg har også gjort dette. Bakdelen med dette er at alt blir mer "jalla".
Man får også opp til 10.000 kroner i Enovastøtte (jeg fikk det) hvis man installerer et smartsystem.
Jeg kjenner en som har prøvd noe lignende med Home Assistant (litt ulovlig) men systemet fungerer ikke optimalt. Derimot fungerer det fint som en slags "dum" løsning for å slå av og på lys og enheter samt lage regler hvis man har sensorer etc. Feks. slå på lys hvis dør åpner seg etc.
Dette er ikke det jeg ville kalle "smart". Slik kan man lage selv hjemme med Arduino og noen sensorer for noen få hundrelapper. Ja, jeg har også gjort dette. Bakdelen med dette er at alt blir mer "jalla".
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Kontakt strøleverandøren din og be dem åpne HAN porten. Kjøp deg en sensor som leser av strømforbruket og mat disse dataene inn i feks. Home Assistant. Så kjøper du deg en smartplugg og kobler denne også til Home Assistant.Norsense skrev: 09 okt 2024, 09:30 Jeg ser i tråden til Bjerknez at det finnes ganske mye kunnskap rundt disse tingene blant forumets medlemmer. Prøver derfor å opprette en tråd.
Nå kan du lage en regel i HA. "HVIS strømforbuket overgår xxx, SLÅ PÅ vifteovn. etc.
For de som tenker og prøve Home Assistant hadde jeg valgt og kjøpe Home Assistant Green, denne får du for kr 1.099,- hos Kjell & Company
I tillegg tror jeg man bør tenke på en Home Assistant Skyconnect, da får man som jeg kan lese støtte for f eks Zigbee og Matter for kr 400,-
også det hos Kjell & Company
https://www.kjell.com/no/produkter/smar ... gIQZ_D_BwE
https://www.kjell.com/no/produkter/smar ... ect-p88431
I tillegg tror jeg man bør tenke på en Home Assistant Skyconnect, da får man som jeg kan lese støtte for f eks Zigbee og Matter for kr 400,-
også det hos Kjell & Company
https://www.kjell.com/no/produkter/smar ... gIQZ_D_BwE
https://www.kjell.com/no/produkter/smar ... ect-p88431