Yamaha XS500D 1H2

Om veteransykler, låve- og garasjefunn og gjerne tråder om "redningsaksjoner" og "gjenoppliving" av nyere som eldre veteransykler.
Svar
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Vært stille lenge her nå, reparert ett feste i bunnplata på sete og levert alt sammen til Aas Salmakeri på Gan. Håper han kan få til ett brukanes sete i retur av disse to som ble levert i dag :thumleft

Det som står for tur nå er overhaling og rens av forgassere, felger må demonteres renses klargjøres for lakk.
IMG_7425.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Demontert dekk og hjullager på felgene jeg kjøpte brukt sammen med masse andre deler til XS’n. Gamle dekk og rustne hjullager da blir du varm i trøya :D
IMG_7426.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Fikk pris på glassblåse og lakkere to felger kr 8000,- Forhørte meg ett annet sted men er da usikker på om de blir glassblåst … pris lakkert i sølv to felger kr 3000,-

Er det noe lurium stoff jeg kan bruke sammen med høytrykkvasker for å rengjøre felgene før lakk … Mulig jeg lakker selv.
IMG_7452.jpeg
IMG_7453.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Rydda og klargjort arbeidsplassen til forgasseroverhaling på XS500’n :twothumbs: Må bare finne ut hva jeg skal bruke av væske i ultralydvaskeren … den jeg har brukt fra Biltema får jeg ikke tak i, den er utgått og ikke i salg mer.
IMG_7472.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Da er blandingen klar, prøver med rødsprit, sitronsyrepulver og zalo denne gangen.
IMG_7473.jpeg
IMG_7474.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Brigg »

Når du får opp varmen på den blandingen blir det en god odør ala gammeldags bygdefest i garasjen din :D

Jeg brukte vann med zalo og sitronsyre i selve ultralydvaskeren og vasket de store delene i dette. Smådelene, dyser o.l la jeg i et lite syltetøyglass med lokk, med rødsprit, sitronsyre og Zalo som ble lagt oppe i vannet i vaskeren. Alt ble gullrnde rent, men jeg valgte å kjøre flere omganger av 30 minutter for å være sikker.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Ved tidligere bruk av ultralydvasker satte jeg den på utsida av garasjen, tenker det nå også. Tenker å legge smådeler i syltetøyglass ja :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Demontert batteri, luftfilterboks med diverse for å få ut forgasserne. Demontert en forgasser med ultralydvask på 60 grader i en time. Ser jeg mangler en del deler x2 før jeg kan skru noe sammen igjen.
IMG_7507.jpeg
IMG_7503.jpeg
IMG_7480.jpeg
IMG_7494.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Brilliant Mc Lakk har sprøytet body kit og er i gang med å montere dekaler for deretter legges klarlakk over alt. Tenker jeg kan hente de lakkerte delene til uka :prf

Skikkelig kos med forgasser overhaling hvor nå en forgasser er vasket i parafin, ultralydvasket, skyllet i varmt vann, blåst med trykkluft, smurt føringer og byttet pakninger, o-ringer, simmringer, plastskiver, flotørventil, stigerørnål etc. Grunninnstilt og justert flotørhøyden 25mm + - 2,5 mm. Det som står igjen nå er å bytte gummimembran som ser litt plundrete ut men alternativet er å kjøpe komplett stempel med gummimembran fra 1500,- pr stk pluss frakt og moms. Det som er kluet er å få ut gummimemran som sitter mellom to plastskiver som bør gå bra men å få montert den nye i samme spor har jeg sett er en liten jobb. Håper det går bra og da er det bare en forgasser igjen :thumleft
IMG_7538.jpeg
IMG_7540.jpeg
IMG_7543.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Har du byttet ettermarked gummimembran på forgassere, råd tips veiledning mottas med stor takk … :prf

Når jeg er ferdig med begge forgasserene avslutter jeg med å bytte gummimembran på stemplene samtidig på XS500’n forgasser jobb. Har kjøpt nye gummimembraner av denne typen som er innsatt med talkum, link:
https://www.carburetordiaphragms.com/pr ... arburetor/

Har nå i ettertid sett at det selges to typer gummimembraner til XS500, en type hvor du fjerner (klipper bort med avbiter) den gamle plastringen for å montere ny som limes i sporet hvor plastringen sitter. Da har gummimembran en bredde innerst som er like tykk som plastringen som fjernes og som fyller sporet i stempelet hvor gummimembran limes.

Den gummimembran som jeg har kjøpt må jeg la plastringen sitte igjen men bare fjerne selve gummimembran, utfordringa her ligger i å få ut gummien fra sporet i plastringen men også få den nye på plass i sporet. Usikker på om det her er behov for å lime …

Nå i ettertid ville jeg valgt å kjøpe førstnevnte gummimembran hvor jeg fjerner hele plastringen da jeg tror det er en raskere enklere jobb. Alt klippes bort med avbiter, påføre lim i stempelsporet, sentrere gummimembran med merkeøre motsatt side av motorsiden (hull ved siden av senterhull i stempel) og trekke gummimembran på plass for å vente til limet har tørket før montering.

Det er mulig det er enklere å montere de jeg har kjøpt sammenlignet med det jeg ser for meg og vil det hjelpe med å varme plastringen med hårføner, vil monteringen gå enklere med silikon eller vaselin på den indre gummiringen som igjen vil ødelegge mulighet for å avslutte med lim …

Når jeg ser på innerdiameter på hullet i de gummimansjettene jeg har kjøpt så stemmer diameter med stempel diameter men tykkelsen er ikke i nærheten av førstnevnte gummimansjett, mulig den skal strekkes så mye og vil da sitte godt i sporet i plastringen?

Nå ble det mye skriverier her.

IMG_7547.jpeg
IMG_7551.jpeg
IMG_7552.jpeg
IMG_7550.jpeg
IMG_7544.jpeg
IMG_7549.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Brigg »

Jeg har stempler av plast på XVZ-en, men innfestingen av gummimembranen ser ut til å være lik som hos deg.

Den blanke ringen i senter som vises godt på det tredje nederste bildet kan bendes opp, og da er membranen løs. Legg ny membran på plass mellom plastskivene og bank ringen ned igjen så det sitter.

Og takk for link til ettermarkeds membraner, jeg må handle fire nye.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Bare hyggelig og takk for innspill. Det som er over og under membran her er plast, det er bare stempelet som er metall. Jeg tror den plastringen er en hel del med spor for membran, gummimembran sitter i klemm i plastringen. Mulig den er limt i tillegg men tror plastringen klemmer godt så det ikke er nødvendig …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Brigg »

Er det ikke en metallring det blanke midt i stempelet på tredje siste bilde? Det ser ut på bildet som om denne bare går et stykke nedover innvendig i stempelet. Om det er likt som hos meg er det denne metallringen som holder plastringene og membranen på plass. Metallringen må løsnes/bendes opp for å kunne bytte membran.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Ja det er toppen på stempelet som er helt glatt innvendig da en plastring skal ned der for å låse stigerørnåla med fjæra på toppen. Ta en titt på denne linken til den første gummimansjetten jeg omtalte der plastringen fjernes helt og gummimansjetten har en bredde som fyller sporet etter plastringen. Den limes fast. Se på bildene så ser du hvordan stempelet er uten plastring og mansjett.

http://jbmindustries.com/Yahama650_RSD.html
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Brigg »

Ok, da er konstruksjonen anneledes enn hos meg.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Da blir det forsøkt å få dette til da jeg endelig fant en beskrivelse for hvordan det er tenkt du kan montere disse, produsent / forhandler har en FB side som beskriver hvordan du bytter gummimembran med linker fra deres nettside :thumleft Se link:
https://www.carburetordiaphragms.com/tutorials/
Step by Step guide "how to change carburetor diaphragms" without destroying your slides by cutting the plastic retainers.

Step 1 - Please, read the description of the tutorial and of course buy original type carburettor diaphragms from www.carburetordiaphragms.com suitable for your bike:)!

Step 2 - So you don't need anything else but the diaphragms! If you have troubles with removing the old diaphragms from the slides just get some PB Blaster or any kind of penetrating catalyst and lubricant. Spray the slides nicely or just inject it between the plastic rings with a syringe. You might use as well machinery oil, dish washer or just concentrated soappy water.

Step 3 - Once you get the old diaphragms slippery between the rings they will go out easy with hard pull. You can put a screw driver or something similar between the rings and try to open them just a little bit but VERY GENTLY without breaking or damaging the rings and pull in the same moment. If you get one side of the diaphragm out after that you go all around and half job is done!

Step 4 - Prepare the new diaphragm and put it on the slide and make sure the top side is top orientated.

Step 5 - Put the diaphragm on and into between the plastic retainers. Make sure the lip on the top is in the exact position according to the holes at the bottom of the slide like it was with the old one. If you spin the slide even a little bit you might have troubles after that. And once the diaphragm is into between the rings it is not easy to remove it without damaging it.

Step 6 - Use something thin but NOT sharp (narrow blunt side of a knife for example) to GENTLY push the small ring of the diapragm between the plastic retainers.

Step 7 and 8 - You can see here the result of "Step 6" DURING the surgical intervention:).

Step 9 - Finally to be sure it has got into the reatiners deep enough all the way around you can tight a piece of dental floss or something simillar but VERY GENTLY again so you do not damage the rubber.

Step 10 - And here you have the job done. You might have to shape the lip on the top with stanley knife as same size diaphragms can fit different carbs. It does not really matter as the lip is only for orientation. You can use some gasket sealant to hold the top ring of the diaphragm in the grove but be careful as it has to be RUBBER FREINDLY. Now you close the carbs, mount them back on the bike and go for a ride:)!
IMG_2014.jpeg
IMG_2015.jpeg
IMG_2016.jpeg
IMG_2017.jpeg
IMG_2018.jpeg
IMG_2019.jpeg
IMG_2020.jpeg
IMG_2021.jpeg
IMG_2022.jpeg
IMG_2023.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Verktøy (huskeliste) for bruk ved bytte av gummimembran på 38 mm Mikuni forgassere på XS500.

NB! Husk å merke hvilke vei gummimembran skal monteres så stempel står rett vei (hull ved siden av senterhull i bunn skal være på motorside), tenker da på merkeøre i utsparring og riktig side ned ( pakning skal ligge i spor).

Silikonspray / WD-40
Tanntråd
Bordkniv
Tapetkniv
Sort silikonpakning på tube
Tusj sort
Varmepistol (hårføner)
Sist redigert av dypen den 16 okt 2024, 15:14, redigert 2 ganger totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Bytte av gummimembraner var overraskende enkelt men jeg brukte litt tid på «research» i forkant :D Forsøkte å trekke ut gummien etter å ha varma opp stempel / plastring med varmepistol men det var ikke mulig da den revna ganske raskt, da brukte jeg en rissenål / krok og en bordkniv for å få ut gummirestene. Før montering mer varme på plastringen og silikon i sprekken, deretter trekte jeg gummien over plastringen og når den lå likt rundt hele dyttet forsiktig med baksiden av en bordkniv for å få gummien inn i sprekken. Avsluttet med å trekke gummien helt inn med tanntråd. Ser bra ut :thumleft
IMG_7584.jpeg
IMG_7578.jpeg
IMG_7579.jpeg
IMG_7580.jpeg
IMG_7581.jpeg
IMG_7582.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Forgassere klare for montering på sykkel :thumleft
IMG_7603.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Brigg »

Bra beskrivelse.

Hvordan opplever du kvaliteten på disse uorginale membrane? Holdbarheten er det selvfølgelig for tidlig å si noe om, men hva med passform og følelsen av gummikvaliteten?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Brigg skrev: 14 okt 2024, 20:01 Bra beskrivelse.

Hvordan opplever du kvaliteten på disse uorginale membrane? Holdbarheten er det selvfølgelig for tidlig å si noe om, men hva med passform og følelsen av gummikvaliteten?
Gummimembran var innsatt med talkum, lå i plastpose som igjen lå i tilpasset pappeske så de var godt forberedt for lagring og transport. I pakken lå det tre kort med info, e-post adresse ved spørsmål og linker til info mm. Noe jeg burde sett nærmere på med en gang :D

Gummimembran virker solid, tøyelig og lett å trekke på selv om senterhullet så veldig lite ut i forhold til plastringen. Overraskende lette å montere forutsett du er forsiktig ved montering og ikke behov for å lime da de sitter godt i plastringen.

Mitt alternativ til disse var de jeg oppdaget i etterkant hvor plastringen klippes av og gummimembran må limes til stempl. Andre alternativet er fra England nye komplette stempler med gummimembran som ville kostet meg rundt 4k med frakt, moms, postens gebyr.

Da ble mitt valgte alternativet veldig billig som jeg kjøpte på eBay men oppdaget etter å ha mottatt varene at de hadde egen nettbutikk som jeg har linket til tidligere. Link:
https://www.carburetordiaphragms.com/pr ... arburetor/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Har hentet «body kit» fra Brilliant MC Lakkering som besto av forskjerm, bakskjerm, bensintank og sidedeksler. Jeg kunne sikkert valgt ett mer spennende farge / dekal scheme men da hadde det blitt mere jobb. Det var litt ekstra jobb med bensintanken, alle bulker store som små vises lett på denne kantete flate bensintanken. Fornøyd med pris og jobben som er utført :thumleft

Har igjen 3 sett dekaler for salg i fargene sølv eller gull, valgfritt hvis noen er interessert :prf

Brilliant MC Lakk:
https://skandinaviskmc.no/brilliant-mc-lakk/

The Image Works Decaler:
http://www.bike-stickers.com/homepage.htm
IMG_7618.jpeg
IMG_7620.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Når forgasserrekke sammen med batteri og luftfilter ble demontert kom batterikassa’s skavanker godt til syne. Elpack hadde flott brukt kortreist batterikasse med festestropp som er hentet og i hus nesten før jeg hadde begynt å lete. En liten shine på den så er den strøken :thumleft
IMG_7624.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av GSXR-Erling »

Fin lakk
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

GSXR-Erling skrev: 16 okt 2024, 16:20Fin lakk
Takker, blir spennende å se når jeg får montert body kit sammen med sølvlakkerte felger og det som er sort :thumleft

Tess hadde lufte og dren slanger til forgasserne og da er de klare for montering :D
IMG_7642.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar