
På langkjøring med toppboks og GIVI-bag.
Mitt bruksområde er:
- 90% pendling til jobb. Jeg bor i Oslo sentrum og jobber i Nydalen, og det tar ca 15 minutter fra dør til dør.
- 5% er å utføre ulike ærender/handling osv.
- 5% lengre turer
Pendling til jobb er en drøm på denne sykkelen. Den er så lett å kjøre at jeg koser meg hele tiden. Null problem å kjøre forbi stillestående trafikk, og den har mer enn nok "trøkk". Jeg har investert i toppboks pluss sideveske (kan bare ha 1 pga eksospotta), og da får jeg med alt jeg trenger til jobb. Bruker sidevesken til PC og tar med hele vesken inn.
Ærender og bykjøring generelt er også en smal sak. Det går utmerket å kjøre både i smågater og på Ring 3. Man merker at bagasjeplassen er noe begrenset så man må planlegge litt. Jeg har av og til med en MC-sekk for å få nok plass til ting jeg skal handle. Men det har vært unntaket.
Langkjøring har gått overraskende bra. De lengste turene har vært ca 20 mil (hver vei, så 40 t/r). Dette har også gått helt smertefritt. Jo mer svingete og rare veier, jo mer gøy med Speed 400. Forbikjøringer går bra, men man må huske at det ikke er superkrefter her. Men her merker man virkelig at det er lite bagasjeplass, så jeg investerte i en 30L GIVI-bag som fint får plass foran toppboksen (se bildet over). Sykkelen klarer fint å ligge i 110-120 i lengre perioder uten at det er noe problem. Jeg har vært oppe i 130-140 men den trives ikke like godt da. Man kjenner vinden svært godt i høy hastighet siden det ikke er vindskjerming av noe slag. Jeg kjøpte til slutt den lille originale vindskjermen (se bildet under) rett før sesongslutt, og merker at det gir en noe roligere opplevelse (men ikke noe magisk stor endring), jeg har ikke fått testet om det blir bedre med det på langtur.

Klar for vinterlagring.
Så hvis du i hovedsak kjører i byen er dette en varm anbefaling fra meg. Skal du i hovedsak kjøre lengre turer, er dette sannsynligvis ikke sykkelen du leter etter.

Pros
- føles som en "vanlig" MC, kjennes ikke liten når kjører på den
- bra kjørelys og DRL, LED-blinkere
- gode dekk! Har vært veldig fornøyd med bakkekontakten
- lett å plante begge føttene i bakken
- ekstremt god til bykjøring
- bra forbruk, får ca 350 km pr tank på normal kjøring
- USB-C ladeuttak foran under speedometeret
- A2 og dermed et godt valg for dem som ikke kan kjøre tung MC
Cons
- begrenset bagasjeplass til lengre turer
- ny modell, så mangler ting som varmeholker (skal visst komme som utstyr etterhvert)
- skulle ønske RPM og speedometer byttet plass (siden man stort sett kjører i byen så blir speedometeret liggende under 60, mens RPM er nærmest uleselig på grunn av måten de har løst det på LED-skjermen)
- man blir litt sliten i rompa av å sitte på setet lenge
- trives ikke veldig godt i høye hastigheter (130+) (men det går helt greit hvis man "må")
- "tuteknappen" er så nære blinklys-bryteren at jeg i vanvare har tutet på folk endel ganger. Veldig flaut

Konklusjon
Personlig har jeg blitt veldig glad i den lille Triumph-en. Med tanke på at jeg valgte ny MC pga helsesituasjonen, så var dette en fulltreffer.
Likevel vurderer jeg å gå tilbake til en noe større sykkel og tung MC neste sesong for å få noe mer plass og komfort til lengre turer. Ideelt skulle jeg hatt dette som daglig sykkel og en tursykkel i tillegg!