Veivesenet og ombygging av sykkel

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Nomad
Motorsykkelen din: Duke 390

Veivesenet og ombygging av sykkel

Legg inn av Nomad »

Jeg står helt i starten av planleggingsfasen av et MC byggeprosjekt. Etter å ha sjekket veivesenet sine sider om ombygging av MC hadde jeg fremdeles noen spørsmål, så jeg ringte kundetelefonen deres for å spørre. Personen jeg pratet med der hadde stikk motsatt informasjon, så etter å ha pratet med han har jeg bare enda flere spørsmål. Det første er: Stoler jeg på nettsiden eller personen på telefonen?

Prosjektet mitt er som følgende, jeg vil kjøpe en sykkel med gåen motor, og så bytte til elektrisk motor.

På veivesenet sin side står det at om man beholder ramma original så behøver man ikke søke om tillatelse, man må bare få den godkjent i etterkant. Om man skal bygge sykkel fra bunnen av så faller dette under regler om "amatørbygg" og må søkes om tillatelse for å starte.

Fyren på telefon sa man måtte søke om tillatelse i forkant uansett.

Forhåpentligvis kan noen her være mer behjelpelig enn veivesenet.

Takk

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Re: Veivesenet og ombygging av sykkel

Legg inn av kaLARSnikov »

Nettsiden sier jo at man må søke ved bytte til annen motor?

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og ... torsykkel/
Større ombygginger må du søke om på forhånd. Vi gir deg veiledning om de tekniske løsningene du har valgt, og om det du søker om er tillatt. Da slipper du å gjøre ombygginger som ikke kan bli godkjent, eller å gjøre så omfattende endringer at kjøretøyet regnes som oppbygget (nytt).

Eksempler på ombygginger du må søke om er
  • rammebytte til identisk ramme som en reparasjon (siden understellsnummeret er innpreget i rammen, må du vise motorsykkelen hos Statens vegvesen før du bytter ramme)
  • rammebytte til annen type
  • motorbytte til annen type

Nomad

Legg inn av Nomad »

Merkelig. Her er informasjonen jeg får :
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Er det skjermdump fra telefon, nettbrett eller pc … Jeg får opp samme info fra linken både på telefon og nettbrett.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Nomad

Legg inn av Nomad »

Det er fra telefonen, men det er den samme infoen jeg fant på pc i går. Men jeg satser på at informasjonen du limte inn stemmer, så får det bare bli litt mer jobb. Tusen takk.

En annen ting han sa var at jeg måtte ha bilde av chassisnummer og "vektplatene" i søknaden. Hva er "vektplater"?

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Når du har funnet en egnet sykkel tar du bilde av rammenr og platen med vekt/fabrikat/type og lignende.
Så fyller du ut skjemaet her med aktuell MC og type motor/egenskaper og energikilde.
dette er starten på søknaden og prosessen -dette kan ta en del tid å få svar på.

Lykke til med spennende prosjekt. :prf

https://www.vegvesen.no/globalassets/kj ... f?v=499259
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Chassisnummeret eller VIN er alltid preget inn i ramme eller ett ID nummer om du vil, noen sykler har også en «vektplate» eller INFO / ID plate naglet fast på ramme som inneholder litt mere info. Ikke alle motorsykler har det. I tillegg har du alltid ett motornummer preget inn i motorblokka. Eksempel på vektplate:
IMG_2060.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Nomad

Legg inn av Nomad »

Tusen takk skal dere ha. Hvis jeg får det godkjent kommer det nok noen bilder (og spørsmål) her på forumet.

Takk igjen.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Fint hvis du poster fra hele prosessen og bygginga, lykke til :thumleft

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Det er samme siden. Det du har lagt inn bilde av er "innledningen" hvor det kun er snakk om hva som kan ombygges, ikke hva som er søknadspliktig eller ikke. Det fremkommer lenger ned på samme side når du klikker på f.eks. "Ombygging uten å søke først" eller "Ombygginger du må søke om først".

Lykke til med prosjektet! :)

Svar