På tide alle biler, hvertfall el biler, får en "killsvitsj" slik at man raskt kan få kverka uønsket adferd forårsaket av?: mangelfull software, sensordød, etc.
Feks en bil som går på gass okke som. Holder kanskje å få av 12v til alle kretskort.
Den blinde troen på at elektronikk er 100% pålitelig skremmer meg... Elektronikk er stort sett veldig bra men aldri 100%... I gamle dager hadde vi en nøkkel som kunne skru av framdriften (om ikke produsenten hadde andre ideer...) og en mekanisk håndbrems som kunne assistere i krisesituasjoner men nå har jo ikke folk krefter i armene til å dra i håndbrekket en gang ser det ut som eller i alle fall så vil de heller trykke på en knapp... Der har jo også vært noen flykrasj pga drive-by-wire som ikke tillater pilotene å overstyre softwaren...
----------------------------------------------- Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
...ja-a, all elektronikk kan svikte, og jo mer elektronikk, dess flere feilkilder, og mere komplisert blir sammenhenger/antall mulige kombinasjoner som den må takle.
Stiller meg også svært skeptisk til selvkjørende biler.
Mekanikk kan jo selvsagt også svikte men det er likevel litt mer forutsigbart...
...og denne her er jo litt "fin":
----------------------------------------------- Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Når man fjærner den mekaniske overføringen til styring bremser og "gass"-eller wattpedal, så er en jo prisgitt elektronikken.
I et fly er det flere systemer som kan ta over for hverandre-slikt finnes ikke i biler.
Hvis en kjører bak en man ikke liker og får kontakt med bilen så kan en jo bare "fjærnstyre" bilen rett i fjellveggen eller ut et stup...
Jævlig digg med tanken på det i grunn...Noen idioter i trafikken kunne hatt godt av en "spesialtur".