Det var ikke uvanlig at enkelte tabbet seg ut før i tiden med å montere slangeløse dekk uten slange bl.a. på eldre BMW-felger. Før i tiden hadde en del MC'er alu-felger, men ikke den vulsten/safety-kanten som mekkern viser på bilde lenger oppe. Disse felgene måtte man ha slange på, selv med slangeløse dekk. Det som kunne skje at ved punktering uten slange glapp dekket inn mot midten av felgen, og all luften slapp ut eksplosivt, og man kjørte med felgen i asfalten, i beste fall. Med slange vil lufta slippe ut mer gradvis, og slangen vil også kunne hindre at dekket glipper inn mot midten.
Viktig å vite hva man holder på med her.
Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Etter at jeg skrev dette i fjor har jeg fått byttet dekk en gang på Guzzieikefelgene hos @MrPitlane på Eidsvoll. Og det så ut som en helt grei jobb. Ikkeno' fikling eller andre utfordringer da dekket ble montert på felgen, så vidt jeg kunne se.AJ skrev: 31 mar 2023, 19:39 Dermed blir det ingen konvertering. Men heller en erfaren slangedekkmann til å bytte dekk på Guzzi'en :) .
Så da er jeg trygg på at dette blir gjort på en god måte.
Har ikke opplevd noe negativt under kjøring på grus og asfalt. Heller ikke punktering.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 20 okt 2024, 12:08
- Motorsykkelen din: Honda transalp XL750. Honda CRF250LA
- Bosted: Espeland, Bergen.
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Hei. Jeg tubeless konverterte min Honda transalp XL750 i vinter som var da original dekkene var slitt ut etter 9K km. Har kjørt nå 11k km med tubeless. Til og fra Kroatia i sommer. Ikke noe issues. Settet jeg kjøpte var fra outex. Settet inneholder en dobbelt sidig tape. Og en ytterst som er en slags rimtape som festes i den dobbeltsidige. Ventil og nippel tape.
Det som gjør et sånt sett bra er faktisk selve installeringsjobben. Brukte omtrent 1.5T pr hjul. Og skyndte seg igjennom det for man tror har erfaring er oppskrift på lekkasje.
Etter dekk var av pusset jeg innsiden av felgen i det området selve tapen skal være inkludert toppen av niplene for og fjerne alle spisse kanter. Ikke så mye at det tar material av dem så det blir svekket. Men det har mye og si da niplene kan bevege seg. Er de skarpe vil de skjere hull i tapen. Det limes også ekstra tape på niplene. Runde tape biter. Pusset også skjøtesveisen til felgen da det var noen klumpette kanter som vil 100% lekke luft igjennom. Er ikke felgen sveiset ville jeg latt vær og konvertere til tubeless.
Brukte discbrake cleaner på felgene etter pussing. Varmet felg med varmepistol. Tapen hefter bedre med varme. Lett blåsing av tapen også (Ikke så den smelter) Men så den blir mykere og er lettere å jobbe med. Festet starten av tapen nøyaktig mellom to eikenipler. Ikke mellom ventil. Der er det viktig at det er heltrukken tape over. Lagde meg en tommelkloss i eiketre. Da jeg varmet tapen mens jeg lå den på og jobbet ut alle bobler med den tommel klossen. Uten den tror jeg tommelen hadde blitt ff...d. Evt noe rundt verktøy som ikke kan punktere tapen funker og. Men og jobbe ut alle bobler er viktig. Så tapen er perfekt festet over alt. Var dette som tok mesteparten av tiden. Litt oppvarming av tape underveis hjelper og så den er mykere.
Etter man er fornøyd med at bobler er vekke. River man av filmen på dobbeltsidige tapen. Og fester andre med skjøt også mellom to nipler. Husker ikke om det var hull i den fra før til ventil. Men er lett og lage hull til det. Men ikke skjer mer en nødvendig. Og ikke tight ventil for hardt. Gummien vil bli flatklemt over tid og miste tetningsevnen. Jobbe også luftbobler ut mellom den nye ytterste tapen. Ikke for at det skal holde seg luft tett. Men for maks heft i tapen under. Dette gjelder begge tapene. Ikke ligg masse på felgen på en gang. Jobb den på plass litt og litt.
Jeg er ihvertfall kjempe fornøyd med outek sitt kitt. Gjør man en god jobb så holder det meste. Har du ikke tålmodighet. Ikke begynn på dette engang. Så en video med en som hadde non tubeless varianten av africa twin og hadde hatt dette settet på 7 sett med dekk uten issues. Det overbeviste meg ihvertfall. Bytter jeg dekk så kommer jeg sikkert til og hive på noe ekstra tetningstoff/lim langs plastkantene. For litt ekstra peace of mind.
Det som gjør et sånt sett bra er faktisk selve installeringsjobben. Brukte omtrent 1.5T pr hjul. Og skyndte seg igjennom det for man tror har erfaring er oppskrift på lekkasje.
Etter dekk var av pusset jeg innsiden av felgen i det området selve tapen skal være inkludert toppen av niplene for og fjerne alle spisse kanter. Ikke så mye at det tar material av dem så det blir svekket. Men det har mye og si da niplene kan bevege seg. Er de skarpe vil de skjere hull i tapen. Det limes også ekstra tape på niplene. Runde tape biter. Pusset også skjøtesveisen til felgen da det var noen klumpette kanter som vil 100% lekke luft igjennom. Er ikke felgen sveiset ville jeg latt vær og konvertere til tubeless.
Brukte discbrake cleaner på felgene etter pussing. Varmet felg med varmepistol. Tapen hefter bedre med varme. Lett blåsing av tapen også (Ikke så den smelter) Men så den blir mykere og er lettere å jobbe med. Festet starten av tapen nøyaktig mellom to eikenipler. Ikke mellom ventil. Der er det viktig at det er heltrukken tape over. Lagde meg en tommelkloss i eiketre. Da jeg varmet tapen mens jeg lå den på og jobbet ut alle bobler med den tommel klossen. Uten den tror jeg tommelen hadde blitt ff...d. Evt noe rundt verktøy som ikke kan punktere tapen funker og. Men og jobbe ut alle bobler er viktig. Så tapen er perfekt festet over alt. Var dette som tok mesteparten av tiden. Litt oppvarming av tape underveis hjelper og så den er mykere.
Etter man er fornøyd med at bobler er vekke. River man av filmen på dobbeltsidige tapen. Og fester andre med skjøt også mellom to nipler. Husker ikke om det var hull i den fra før til ventil. Men er lett og lage hull til det. Men ikke skjer mer en nødvendig. Og ikke tight ventil for hardt. Gummien vil bli flatklemt over tid og miste tetningsevnen. Jobbe også luftbobler ut mellom den nye ytterste tapen. Ikke for at det skal holde seg luft tett. Men for maks heft i tapen under. Dette gjelder begge tapene. Ikke ligg masse på felgen på en gang. Jobb den på plass litt og litt.
Jeg er ihvertfall kjempe fornøyd med outek sitt kitt. Gjør man en god jobb så holder det meste. Har du ikke tålmodighet. Ikke begynn på dette engang. Så en video med en som hadde non tubeless varianten av africa twin og hadde hatt dette settet på 7 sett med dekk uten issues. Det overbeviste meg ihvertfall. Bytter jeg dekk så kommer jeg sikkert til og hive på noe ekstra tetningstoff/lim langs plastkantene. For litt ekstra peace of mind.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Dette var en god og grundig forklaring
.
Takker for den og ønsker deg samtidig velkommen her på MCsiden.no,@Jarlek
.

Takker for den og ønsker deg samtidig velkommen her på MCsiden.no,@Jarlek

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 20 okt 2024, 12:08
- Motorsykkelen din: Honda transalp XL750. Honda CRF250LA
- Bosted: Espeland, Bergen.
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Takker. Viktig og dele om man kan hjelpe andre.AJ skrev: 20 okt 2024, 12:54 Dette var en god og grundig forklaring.
Takker for den og ønsker deg samtidig velkommen her på MCsiden.no,@Jarlek.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Javisst


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.