Ok, men dunhar uansett gjort en invistering av solcelleannlegg, noe som forøvrig er lurt hvis man tenker langsiktig, for man tjener ikke på dette over nattan.
Fyller du drivstoff på en gammel veteran landrover for 6.7.000 i året kjlrer du jo ikke mye uansett, så jeg skal være enig med deg at det kan være mer lønnsomt og beholde denne. Spesielt hvis du kan skru selv etc. da er mulighetene for innsparing langt større.
Mitt barumsgulv trekker 500W. Det står på ca. 50% av dagen. Slår seg av/på. 500W x 24 timer / 2 erlik 12 timer. 500W x 12t er 6 kw. Pr. Døgn. 6kw. X 30 dager erlik 180kw. Så ganger man det med strømprisen. La oss si 50 øre. Det blir 60 kroner i møneden. Hvor mye av de 60 kronene tror du vi sparer på og sette ned en grad? 5 kroner?
Billig strøm / strømsparing - tips, råd og anbefalinger
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Billig strøm / strømsparing - tips, råd og anbefalinger
Jeg er så absolutt for at man skal være økonomisk bevisst, men å spare meg til fant gidder jeg ikke. Innsatsen må stå i stil til innsparingen.
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Det var en voldsom pris på en urgammel retro-måler som du ikke kan bruke til mer en realtimemåling av en kurs.Solo-rider skrev: 20 okt 2024, 13:38 Ikke helt ny tråd dette . Men er vel like aktuelt i år og vinteren som kommer.
Ser at det diskuteres smarthus styre systemer. Vurderer dette selv også. Men det koster jo en del...
Ser at det etterlyses en dings i huset på en annen tråd følgende:
Re:Bjerknez' | sin lille furtebu...
Hei...har fått åpnet HAN porten, kanskje du har tips til en rimelig og grei løsning for å få lest av forbruket i sanntid, fra mobilen og/eller en dings i huset?
Husker fra oppveksten at vi hadde denne på kjøkkenet og finner den i salg fremdeles: https://proffhandel-as.no/products/kjok ... ag_organic&
Lar det seg gjøre å koble den til uten å bruke HAN porten i sikringsskapet fremdeles ??
Se heller på Pow-U + fra https://www.amsleser.no/home/7-pow-u-ha ... eters.html
Den krever 0 abonnement og lager en webside på innebygget webserver som du kan dra opp i nettleseren din på mobil, pc, nettbrett osv.
Den gir oversikt over forbruk i nåtid og priser fremover ++, så går det an å bruke den i smarthusløsninger, støtter også MQTT.
Kobles bare i HAN-porten og har wifi i seg.
NB- sjekk hvilke ams-måler du har og om den er støttet.
- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Det var da en SVÆRT optimistisk strømpris... Når strømprisen i seg selv er 0 (null) så betaler du likevel oppimot 70 øre i nettleie, forbruksavgift og Enovabidrag så eksempelet på 50 øre blir i virkeligheten heller kr 1.20 (eller 1.10 på natt/helg). Så langt i år har jeg betalt kr 1.06/kWh og det er såpass lavt fordi jeg utelukkende kjøper strøm de billigste timene pr døgn så en normalpris her i sørvest (NO2 området) vil heller ligge rundt kr 1.40 eller noe sånt.Bjerknez skrev: 20 okt 2024, 19:03Så ganger man det med strømprisen. La oss si 50 øre. Det blir 60 kroner i møneden. Hvor mye av de 60 kronene tror du vi sparer på og sette ned en grad? 5 kroner?
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Bjerknez
- Kontakt:
Uansett småpenger å regne i den store sammenhengen. Man må nesten sette innsats og eller mangel på komfort opp mot fortjeneste her mener jeg. Klart alle monner drar etc. men det finnes da grenser mener jeg. :)SveinHa skrev: 20 okt 2024, 20:32Det var da en SVÆRT optimistisk strømpris... Når strømprisen i seg selv er 0 (null) så betaler du likevel oppimot 70 øre i nettleie, forbruksavgift og Enovabidrag så eksempelet på 50 øre blir i virkeligheten heller kr 1.20 (eller 1.10 på natt/helg). Så langt i år har jeg betalt kr 1.06/kWh og det er såpass lavt fordi jeg utelukkende kjøper strøm de billigste timene pr døgn så en normalpris her i sørvest (NO2 området) vil heller ligge rundt kr 1.40 eller noe sånt.Bjerknez skrev: 20 okt 2024, 19:03Så ganger man det med strømprisen. La oss si 50 øre. Det blir 60 kroner i møneden. Hvor mye av de 60 kronene tror du vi sparer på og sette ned en grad? 5 kroner?
Skal man ha en billig "dings" til og lese av strømforbruk i sanntid, ville jeg kikket på Tibber Pulse. du vil nok få en brukt på finn for en 500 lapp. Har ett par slike selv, en hjemme og en på hytta. Hjemme går det helt greit med den klassiske koblet rett i han porten, men på hytta der har vi Kamstrup strømmåler og jeg har derfor måttet bytte fra klassisk Tibber Pulse til deres som er laget spesielt for Kamstrup måler.Solo-rider skrev: 20 okt 2024, 13:38 Ikke helt ny tråd dette . Men er vel like aktuelt i år og vinteren som kommer.
Ser at det diskuteres smarthus styre systemer. Vurderer dette selv også. Men det koster jo en del...
Ser at det etterlyses en dings i huset på en annen tråd følgende:
Re:Bjerknez' | sin lille furtebu...
Hei...har fått åpnet HAN porten, kanskje du har tips til en rimelig og grei løsning for å få lest av forbruket i sanntid, fra mobilen og/eller en dings i huset?
Husker fra oppveksten at vi hadde denne på kjøkkenet og finner den i salg fremdeles: https://proffhandel-as.no/products/kjok ... ag_organic&
Lar det seg gjøre å koble den til uten å bruke HAN porten i sikringsskapet fremdeles ??
Dette fordi HAN porten på Kamstrup måleren gir litt lite strøm for og drifte den klassiske.
Laster man så ned Tibber appen kan man f eks bruke denne sammen med Tibber Pulse og se strømforbruk og litt annet uten og faktisk ha Tibber som strømleverandør.
Det finnes sikkert mange andre leverandører for sånn måler til og ha i HAN porten, men jeg har hatt Tibber sine i mange år og de fungerer helt topp for meg.
Min måte og spare litt strøm på er at på Hytta har jeg Tibber som strømleverandør da det er kriterie for og få deres effekt balansering aktiv.
Da kan jeg enkelt holde meg på effekt trinn 2 og spare ca kr 200,- pr måned fra i hvert fall oktober til april.
- Bjerknez
- Kontakt:
Som nevnt mener jeg det er fint lite de fleste av oss kan spare på strøm, så sant man ikke bor i stort uisolert hus og har "sløst" med strømmen. Som feks. å varme opp en kald kjeller med vifteovn over tid fordi man skal oppholde seg der, eller bruker vifteovn i garasje når man skrur etc.
De alle fleste av oss har et ganske fornuftig forhold til strømforbruk tror jeg og selv om noen sikkert kan spare en hundrelapp eller to med relativt små grep så er det liksom ikke den summen som velter lasset. Vertfall ikek hvis dte krever store investeringer for å spare en hundrelapp eller to i måneden.
Jeg gikk for smarthus system med lastbalansering etc. og jeg er ganske overbevist om at innsparingen totalt sett er fraværende. Det blir nok heller dyrere for min del da jeg skal ha mange måneder med en hundrelapp eller to i besparelse for å tjene inn 18.000 kroner. Jeg tror ikke engang jeg får noen besparelse da hovedgreia med installering av dette var å sette opp en billader...
Derimot var hovedgrunnen at jeg sparte penger på selve installasjonen av ladeboks ved å velge et system som ga meg Enova støtte på 10.000 kr. En annen fordel er at man kan sette opp dynamisk lastbalansering som beskytter hovedsikring når man lader bil.
Men selve besparingen er nok helt fraværende.
De alle fleste av oss har et ganske fornuftig forhold til strømforbruk tror jeg og selv om noen sikkert kan spare en hundrelapp eller to med relativt små grep så er det liksom ikke den summen som velter lasset. Vertfall ikek hvis dte krever store investeringer for å spare en hundrelapp eller to i måneden.
Jeg gikk for smarthus system med lastbalansering etc. og jeg er ganske overbevist om at innsparingen totalt sett er fraværende. Det blir nok heller dyrere for min del da jeg skal ha mange måneder med en hundrelapp eller to i besparelse for å tjene inn 18.000 kroner. Jeg tror ikke engang jeg får noen besparelse da hovedgreia med installering av dette var å sette opp en billader...
Derimot var hovedgrunnen at jeg sparte penger på selve installasjonen av ladeboks ved å velge et system som ga meg Enova støtte på 10.000 kr. En annen fordel er at man kan sette opp dynamisk lastbalansering som beskytter hovedsikring når man lader bil.
Men selve besparingen er nok helt fraværende.
-
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Takk for tips om kjøkkenmålere
Har ganske grei kontroll over strømforbruket i det vanlige.
Dette med ideen om å ha kjøkken måler kom etter at en på besøk fant ut at han skulle lade elbilen via stikket ute til varmepumpa.(Med "sjefen"i huset sin godkjenning.) Sjefen styrer på kjøkkenet,vaskerommet og organiserer bruken av badet når vi har gjester.
Vel vel det ble et hopp opp i kapasitets ledd pga dette.
Har selv Easee lader i garasjen til bilen min. Har hatt det i snart et år nå. Om jeg ikke tar helt feil kan jeg forsatt få Enova støtte for dette intil et år etter at dette ble innstallert. Så nå blir det Strømkontroll / Furture home her. Dekkes jo om Enova støtta fremdeles gjelder (35% av innstallasjonskost ? eller max 10000kr)
Ny smart bereder er også mine planer. Den er ikke gratis. Men når tanken er godt over 20 år så er det på tide å skifte den. Pr idag så er nok tanken den som bruker mest "ukontrollert " strøm.
.

Dette med ideen om å ha kjøkken måler kom etter at en på besøk fant ut at han skulle lade elbilen via stikket ute til varmepumpa.(Med "sjefen"i huset sin godkjenning.) Sjefen styrer på kjøkkenet,vaskerommet og organiserer bruken av badet når vi har gjester.
Vel vel det ble et hopp opp i kapasitets ledd pga dette.
Har selv Easee lader i garasjen til bilen min. Har hatt det i snart et år nå. Om jeg ikke tar helt feil kan jeg forsatt få Enova støtte for dette intil et år etter at dette ble innstallert. Så nå blir det Strømkontroll / Furture home her. Dekkes jo om Enova støtta fremdeles gjelder (35% av innstallasjonskost ? eller max 10000kr)
Ny smart bereder er også mine planer. Den er ikke gratis. Men når tanken er godt over 20 år så er det på tide å skifte den. Pr idag så er nok tanken den som bruker mest "ukontrollert " strøm.
.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S