Why aren't people getting into bikes ?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Noe å tenke på og sikkert mange her på mcsiden.no som har synspunkter, viser til innlegg på FB som er veldig aktuelt i dag. Det er veldig mange av oss her inn som har opplevd og kjørt motorsykkel i nevnte tidsperiode eller har kjørt lenge. I mine yngre år var det ikke ofte vi møtte eldre mc førere når vi var på tur eller mc-treff men var vi så heldige å møte noen var det stort, husker vi brukte tida og var nysgjerrige med masse spørsmål til personer på mine foreldres alder eller eldre. Moro og lærerikt var det på den tida, en kveld gikk raskt i hyggelig selskap :thumleft

What's Happening To Biking ?

Growing up in the 70's & 80's there was a real culture for bikes amongst the young people, even on 50cc and 125cc, people couldn't wait to get a bike and ride, hang out, meet up and generally be the scene! We always had several friends to ride out together with.

I'm still riding 38 years later but I notice there just isn't any young people in group, whenever I park up at a venue everyone is 45+ to 70 years old. If there is a younger person they are a minority of 1 !

IMG_2112.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Why aren't people getting into bikes ?

Legg inn av AJ »

Nå om dagene er skremmende altfor mange opptatt av sin tilstedeværelse på sosiale medier, holde på med gaming og det å være følgere av stadig flere mer eller mindre intetsigende noksagtinfluensere på mobilskjermen sin.

Å være til stede i det virkelige livet er blitt underordnet.
Å det å kjøre MC er jo selvfølgelig livsfarlig! Og ikke minst er denslags aktivitet med på å ødelegge klimaet, selvfølgelig :[-X !!

Så vi som er godt voksne motorsyklister er nok en utdøende rase...

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

AJ skrev: 28 okt 2024, 20:11 Nå om dagene er skremmende altfor mange opptatt av sin tilstedeværelse på sosiale medier, holde på med gaming og det å være følgere av stadig flere mer eller mindre intetsigende noksagtinfluensere på mobilskjermen sin.

Å være til stede i det virkelige livet er blitt underordnet.
Å det å kjøre MC er jo selvfølgelig livsfarlig! Og ikke minst er denslags aktivitet med på å ødelegge klimaet, selvfølgelig :[-X !!

Så vi som er godt voksne motorsyklister er nok en utdøende rase...
Ja-hvor mange har tid til bare det å stoppe etter veien og nyte utsikt og natur?-ikke bare for å ta en selfie.....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Nineball
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800

Legg inn av Nineball »

AJ har nok litt rett, men tror det er litt mer sammensatt. Sånn rundt -90 og 2000 tallet satt unge inne og gamet, " de kom seg jo aldri ut" sa voksne da også. Idag er gaming en mer sosial ting de gjør, sammen med andre de kanskje aldri har møtt personlig. De fleste unge i dag har sitt soiale liv knyttet helt opp mot mobil og pc, der de chatter og avtaler hva de skal gjøre gjennom dagen/uka. Behovet for en moped/lettsykkel for å henge med de kule eller venner er ikke der lenger.
Husker fra min tid på moped, vi var fire som var helt bestemt på å ta sykkellappen når vi hadde råd, 3 av oss gjorde det akkurat det.
De fleste av oss ble påvirket av venner mot mc den gangen, vennepåvirkningen er der fortsatt, men interesse/retning er en helt annen dessverre :-k
Vi må bare håpe at lettsykkel ikke blir mer utigjengelig i framtida.
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Tja, det er nok utallige grunner til at hvert enkelt individ kjører motorsykkel eller ikke. Jeg begynte jo selv ikke før jeg var langt opp i 30-årene. For min del var det i stor grad kostnaden samt det praktiske som sto i veien da jeg var yngre. Førerkortet koster, sykkel koster, så skal man jo ha et sted å plassere den (og da hører det med til historien at jeg også var i 30-årene før jeg hadde tilgang på garasje) - og for oss her i Norge så blir den av folk flest kun brukt ca. halve året. Man ser stadig flere mopedbiler og det er nok i stor grad fordi de kan brukes hele året.

Verden var også større før. Fra 1970 til 2018 har antall turistreiser i verden økt med over én milliard reiser. Der en doning på to hjul kanskje var en ypperlig løsning for den eventyrlystne for 40-50 år siden så kan man i dag bare slenge seg på et fly og reise hvor som helst på hele kloden.
2024-10-29_08h32_02.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Takk for gode innspill alle :thumleft

Det er en annen tid helt klart men også det å ta seg tid, kostnad eller råd da tenker jeg prioritere og er det noe du gjerne ønsker får du etterhvert råd hvis du jobber for det.

Er det mange unge i dag som starter å jobbe i 12-13 års alder og jobber 8 uker på sommeren, høstferie, fridager osv for å få penger til det du ønsker deg når du blir 16 eller 18 år …

De fleste får det de ønsker seg allikevel og nyter feriedagene når de ikke er på skole som gir resultater i enden av studiene så ikke noe galt med det.

På 70-tallet ble jo mopeder og motorsykler solgt fra bensinstasjoner, sportsbutikker, innkjøpslag o.l. da det bare var større steder / byer som hadde dedikerte mc forretninger. Men, hvordan er antall enheter av tohjuling salg i dag sammenlignet med for 40 - 50 år siden?
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Jeg tok lappen på A og B paralelt i -91 og var egentlig fast bestemt på å kjøpe mc før bil, men kameratene mine ville det annerledes, så det ble bil. Tiden gikk og det mc ble stadig bortprioritert i 25år(!). Har nå bikket 50, og på Straand-treffet tidligere i høst, følte jeg nesten at jeg dro snittalderen ned :O

Er vel flere som tar høyere utdannelse nå enn det som var vanlig før. Da bor man gjerne lenger på hybler, så både økonomi, tid, og lagringsmuligheter er mindre.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Kunne ikke falle meg inn å bruke motorsykkel til noe sosialt rent fysisk(jeg henger tross alt her da). Jeg har prøvd, men jeg finner ingen glede i det. Jeg treffer folk på andre arenaer kan du si.

Da jeg tok mopedlappen, så handlet det om frihet og å treffe venner. Idag gjør man det ikke på samme måte(internett og andre aktiviteter fremfor å henge på hjørnet), og mopeden/lettsykkelen er i stor grad unødvendig.

Når så du sist ungdommer som hang på hjørnet? Før var det overalt i Oslo. Det finnes ikke lenger.

Norsense
Motorsykkelen din: For tiden uten.

Legg inn av Norsense »

Det har vært en bra økning av antall lettsykler de siste årene. Således burde forutsetningene for rekruttering være gode.

Skal jeg synse litt rundt dette, så tror jeg det var vanligere at interessen rundt MC var basert både rundt det tekniske og selve kjøringen for oss som er oppvokst uten internett. Dermed har interessen flere ben å stå på, og kanskje lettere for å overleve.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 29 okt 2024, 17:46 Kunne ikke falle meg inn å bruke motorsykkel til noe sosialt rent fysisk(jeg henger tross alt her da). Jeg har prøvd, men jeg finner ingen glede i det. Jeg treffer folk på andre arenaer kan du si.

Da jeg tok mopedlappen, så handlet det om frihet og å treffe venner. Idag gjør man det ikke på samme måte(internett og andre aktiviteter fremfor å henge på hjørnet), og mopeden/lettsykkelen er i stor grad unødvendig.

Når så du sist ungdommer som hang på hjørnet? Før var det overalt i Oslo. Det finnes ikke lenger.
Tror du er inne på noe.

Når jeg var ung og kjørte moped så hang vi ofte i et kryss eller på en parkeringsplass. Ett sted vi stadig stoppet og hvor det stadig kom noen og "hang". Jeg savner det litt faktisk, selv om jeg selvsagt forstår at andre ting er viktigere i dag.

I dag ser jeg ikke folk henger på samme måte. Det er en tid jeg savner litt.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Kjenner meg igjen der, vi hadde ett par plasser vi møttes og som var samlingsplass før vi eventuelt dro på mekking, kino, fest, treff osv

xavi0n
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Legg inn av xavi0n »

dypen skrev: 29 okt 2024, 12:57 Takk for gode innspill alle :thumleft

Det er en annen tid helt klart men også det å ta seg tid, kostnad eller råd da tenker jeg prioritere og er det noe du gjerne ønsker får du etterhvert råd hvis du jobber for det.

Er det mange unge i dag som starter å jobbe i 12-13 års alder og jobber 8 uker på sommeren, høstferie, fridager osv for å få penger til det du ønsker deg når du blir 16 eller 18 år …

De fleste får det de ønsker seg allikevel og nyter feriedagene når de ikke er på skole som gir resultater i enden av studiene så ikke noe galt med det.

På 70-tallet ble jo mopeder og motorsykler solgt fra bensinstasjoner, sportsbutikker, innkjøpslag o.l. da det bare var større steder / byer som hadde dedikerte mc forretninger. Men, hvordan er antall enheter av tohjuling salg i dag sammenlignet med for 40 - 50 år siden?
Tror også du kan skylde litt på generell kostnadsøkning over hele spekteret.
Unge i dag, meg inkludert har dårligere råd, å det er mer fokus på å spare til bolig å den sparingen krever mer enn før.

Jeg var 25 da jeg tok lappen, men fra man skal ta lappen til man har betalt den, kjøreutstyr å div andre småting så har man fort brukt 50k. Ikke inkludert en sykkel. Nå er jeg i en posisjon at jeg tjener relativt greit, men i mange år gikk over 50% av lønna hver mnd til husleie, har man da et mål om å spare penger så må man prioritere, da ryker fin bil og motorsykkel.

Da sprer man heller de 50k på 5 år å tar seg en uke på rhodos eller en annen klamydiainfisert middelhavsøy
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har observert dette ja, selv om det er mange på lett mc, men en del av de igjen faller nok av da de blir 18 og vil kanskje enten ha bil,
andre pga. studier, etablering og dårlig råd, så det må prioriteres annerledes hva studielån eller evt. noe inntekt fra en bi-jobb går til.
Tror nok @kaLARSnikov og et par andre er inne på noe, kostnadene til alt annet nødvendig er høye.
Selv med inntekt, så er det å bo eller å skaffe seg nok egenkapital til å kunne få lånt nok til å få kjøpt seg et lite krypinn vanskelig nok for dem.
Det er også ekstremt mye dyrere å forsikre kjøretøy for de unge, på bil kan det fort være 4-gangeren om man har "feil" bil, vil tro det neppe er noe bedre med mc.
Sønnen min har lyst på mc, har fast inntekt men han sier selv at det å skaffe egenkapital til å låne nok til bolig trumfer mc-kjøp frem til det er rom for det, i tillegg vil han være gammel nok til å kunne gå rett på A.

Ellers så har jeg sett noe liknende med en del hobbyer, det er de samme folkene som holder på nå som på 80-90 tallet men nå er blitt gubber.
Mens rekrutterng er nesten fraværende, kanskje mer fordi hva som er "kult" nå gjerne er noe helt annet enn på den tiden.

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

Tetteste kommentaren er jo: kunne ikke falle meg inn å…… klarer ikke forstå den

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

Gammelsmurfen skrev: 30 okt 2024, 22:59
Ellers så har jeg sett noe liknende med en del hobbyer, det er de samme folkene som holder på nå som på 80-90 tallet men nå er blitt gubber.
Mens rekrutterng er nesten fraværende, kanskje mer fordi hva som er "kult" nå gjerne er noe helt annet enn på den tiden.
Interessant det du observerer der. Jeg har flere hobbyer som jeg veksler mellom litt etter årstider og lyst. Aner en liten sammenheng der jeg også i de kretser jeg kjenner til. Enten det er modellbygging, megastor juleby i stua til adventstiden, mc og til en viss grad bil selv om det fanger veldig mye bredere. Det er ofte vi som har vært med noen år som fortsatt holder på uten for mye tilkomst av nye. Eller kanskje jeg er en gammel gubbe selv som ikke får med meg hvilke plattformer de er på? Hvem vet.

Jeg tror rett og slett det er økonomi og fokus på bolig som er hovedgrunnen. Fornuftig vil jeg si. Men vi skal også ta med i regnestykket av dagens 50+ åringer har hatt glansdager økonomisk nesten fra starten og med en vanvittig vekst. Store verdi økninger og kanskje ikke minst store summer i arv. Vil tro at de som ikke allerede er inne på boligmarkedet vil jevnt over få det trangere i mange år da de må betale relativt dyrt sett opp mot real lønn for å eie sitt eget hjem.

I tillegg bruker vi penger på helt andre ting. I min oppvekst var det ikke vanlig å svi av en halv månedslønn på mobiltelefon slik vi gjør i dag når siste modell Iphone skal kjøpes bare fordi den har kommet, pokker.... hadde jo ikke mobil før jeg var godt oppe i 20 årene når Motorola Flip tac eller hva den het kom på markedet. Mange skifter mobil hvert steike år og kun til siste modell. Ikke brukte vi 1500-2000 i måneden for å ha tv/internett og all mulig strømme tjenester heller. Kaffe to go som koster snart en halv timelønn og energidrikker i mangfold hver dag. De sykeste jeg ser og hører er folk som klager på såkalt "dyrtid" mens de står å smatter på en nyoppfyrt sigg og en Starbucks kaffe i andre hånda. Da skal man ikke klage på dårlig råd, men se på hvor pengene forsvinner er nå min mening.
Tror mange kunne hatt råd til mc, men det er prioriteringer på hvor man bruker pengene.
Yamaha XJR 1300

Svar