Why aren't people getting into bikes ?
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Why aren't people getting into bikes ?
Har prøvd og reflektere litt vertfall over hvorfor jeg likte å "henge" på hjørnet. Vi hadde et fast sted hvor det nesten alltid stod noen og "hang". Enten om det var ei som gikk i klassen under meg på skolen på moped, eller en to år eldre kompis som akkurat hadde før billappen og kjøpt seg en Volvo 240 som han skulle bygge anlegg i.
Mange av oss røyket fra vi var velsig unge. Jeg begynte nør jeg var 12 år. Da begynte jeg også å drikke, å det samme gjorde flere andre i samme "gjengen". Vi var en sammensveiset ganske stor gjeng. Jeg bor i ei lita bygd hvor "alle kjenner alle".
Jeg merket at de fleste begynte å henge etter at dem fikk moped/bil mens dem bodde hjemme. Da var det mer spennende å være ute og siden vi skugrøket og gjerne tok os en ØL i festlig lag så var ikke det noe vi kunne gjøre hjemme i den grad. Dette var også tiden før mobiltelefonen så det var lettere å gjemme seg bort og være for seg selv.
Men så fort folk mbegynte å flytte hjemmefra, stifte familie etc. så begynte gjengen å løse seg litt opp og det var gradvis det yngre kullet som overtok.
I dag er man tilgjengelig på telefonen i e hekt annen grad. Man kan videochatte, sente meldinger, spille sammen mens man er hjemme hver for seg etc. så det å ståmute og fryse blir vel mindre fristende. I dag er det også langt langt mer tabu og drikke samt røyke når man er veldig ung og et fåtall gjør dette i dag i forhold til tidligere. Da MÅ man ikke gjemme seg ute.
Det var en tid vi kjlrte rundt på gamle mopeder. Vi var på fest hjemme hos noen som var litt eldre enn oss og drakk øl samt røyket og kjlrte moped i fylla her på bygda. Her ute var det lite politi. Vi var som nevnt en sammensveiset gjeng som bare hygget oss lite eller ingen slåssing, ikke noe drugs og sterkere saker og ikke drev vi med ulovligheter i form av herverk og tyveri etc.
Vi var bar en gjeng som holdt sammen og alle kjente alle.
En hærlig tid :)
Mange av oss røyket fra vi var velsig unge. Jeg begynte nør jeg var 12 år. Da begynte jeg også å drikke, å det samme gjorde flere andre i samme "gjengen". Vi var en sammensveiset ganske stor gjeng. Jeg bor i ei lita bygd hvor "alle kjenner alle".
Jeg merket at de fleste begynte å henge etter at dem fikk moped/bil mens dem bodde hjemme. Da var det mer spennende å være ute og siden vi skugrøket og gjerne tok os en ØL i festlig lag så var ikke det noe vi kunne gjøre hjemme i den grad. Dette var også tiden før mobiltelefonen så det var lettere å gjemme seg bort og være for seg selv.
Men så fort folk mbegynte å flytte hjemmefra, stifte familie etc. så begynte gjengen å løse seg litt opp og det var gradvis det yngre kullet som overtok.
I dag er man tilgjengelig på telefonen i e hekt annen grad. Man kan videochatte, sente meldinger, spille sammen mens man er hjemme hver for seg etc. så det å ståmute og fryse blir vel mindre fristende. I dag er det også langt langt mer tabu og drikke samt røyke når man er veldig ung og et fåtall gjør dette i dag i forhold til tidligere. Da MÅ man ikke gjemme seg ute.
Det var en tid vi kjlrte rundt på gamle mopeder. Vi var på fest hjemme hos noen som var litt eldre enn oss og drakk øl samt røyket og kjlrte moped i fylla her på bygda. Her ute var det lite politi. Vi var som nevnt en sammensveiset gjeng som bare hygget oss lite eller ingen slåssing, ikke noe drugs og sterkere saker og ikke drev vi med ulovligheter i form av herverk og tyveri etc.
Vi var bar en gjeng som holdt sammen og alle kjente alle.
En hærlig tid :)
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Om det er meg du sikter til, så er jeg forholdsvis ung og føler meg ganske alene som motorsyklist i min aldersgruppe. Folk er ikke interessert. Dette gjelder ikke bare Norge. Da jeg var på Isle of Man ifjor, så var det ingen rundt min alder der overhodet.ErikW skrev: 31 okt 2024, 01:36 Tetteste kommentaren er jo: kunne ikke falle meg inn å…… klarer ikke forstå den
Begrenset hvor mye man gidder å menge seg med de som er 30år eldre enn seg selv.
- Bjerknez
- Kontakt:
Hvor ung er du egentlig?FredrikE24 skrev: 01 nov 2024, 12:31Om det er meg du sikter til, så er jeg forholdsvis ung og føler meg ganske alene som motorsyklist i min aldersgruppe. Folk er ikke interessert. Dette gjelder ikke bare Norge. Da jeg var på Isle of Man ifjor, så var det ingen rundt min alder der overhodet.ErikW skrev: 31 okt 2024, 01:36 Tetteste kommentaren er jo: kunne ikke falle meg inn å…… klarer ikke forstå den
Begrenset hvor mye man gidder å menge seg med de som er 30år eldre enn seg selv.
Jeg er også ganske alene som motorsyklist i min omgangskrets. Det er vel en eller to jeg vet om som jeg omtrent må DRA ut på tur. Men å treffe andre uansett alder har jeg ingenting i mot. Kanskje jeg styrer unna de aller yngste våghalsene, men ellers så trives jeg med de fleste, uansett alder. Hvordan man er har derimot langt mer å si.
Men det finner man ikke ut før man faktisk har møtt noen.
Når du sier "kunne ikke falle meg inn" så tolker jeg det som at du ikke har lyst. Det er dog en ærlig sak det, men man treffer ikke andre før man faktisk er litt sosial selv. Det har vertfall jeg funnet ut.
-
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Dere får komme til Osterøy mc sitt 30-års jubileum 30.mai neste år, vi knalle til med godt gammaldags mc-treff, alle aldersgrupper på mc er velkommen.
-
Frå et tidligere treff.
https://www.ba.no/nyheter/klart-for-mc- ... 41-5222482
https://www.ba.no/nyheter/klart-for-mc- ... 41-5222482
- Bjerknez
- Kontakt:
Da dukker jeg opp med bil evt.DAE skrev: 01 nov 2024, 13:23 Dere får komme til Osterøy mc sitt 30-års jubileum 30.mai neste år, vi knalle til med godt gammaldags mc-treff, alle aldersgrupper på mc er velkommen.

-
Det skal nok gå bra
- Bjerknez
- Kontakt:
Ja det skulle virkelig tatt seg ut

- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Jeg har jo prøvd, men jeg synes ikke det er noe for meg. Jeg er heller sosial på andre arenaer. Det har litt med alder å gjøre også. Jeg drar på tur med en kompis en gang i året, det er topp det, men det er den ene gangen han kan.Bjerknez skrev: 01 nov 2024, 12:36Hvor ung er du egentlig?FredrikE24 skrev: 01 nov 2024, 12:31Om det er meg du sikter til, så er jeg forholdsvis ung og føler meg ganske alene som motorsyklist i min aldersgruppe. Folk er ikke interessert. Dette gjelder ikke bare Norge. Da jeg var på Isle of Man ifjor, så var det ingen rundt min alder der overhodet.ErikW skrev: 31 okt 2024, 01:36 Tetteste kommentaren er jo: kunne ikke falle meg inn å…… klarer ikke forstå den
Jeg er også ganske alene som motorsyklist i min omgangskrets. Det er vel en eller to jeg vet om som jeg omtrent må DRA ut på tur. Men å treffe andre uansett alder har jeg ingenting i mot. Kanskje jeg styrer unna de aller yngste våghalsene, men ellers så trives jeg med de fleste, uansett alder. Hvordan man er har derimot langt mer å si.
Men det finner man ikke ut før man faktisk har møtt noen.
Når du sier "kunne ikke falle meg inn" så tolker jeg det som at du ikke har lyst. Det er dog en ærlig sak det, men man treffer ikke andre før man faktisk er litt sosial selv. Det har vertfall jeg funnet ut.
-
- Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Har nettopp blitt ferdig med MC kjøring etter 61 år. Da er en epoke over. Jeg kommer til å savne det, men helse og alder si noe annet. Jeg har hatt en fin erfaring uten noen stor uhell. Har truffet mange forskjellige alders gruppe gjennom årene, dog i det siste årene har det vært hoved saklig eldre karer. Mitt inntrykk er at moped/lett MC er begynnelse, men etter det er det bil.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Imponerende MC-karriere, vil jeg siGordon skrev: 01 nov 2024, 16:23 Har nettopp blitt ferdig med MC kjøring etter 61 år. Da er en epoke over. Jeg kommer til å savne det, men helse og alder si noe annet. Jeg har hatt en fin erfaring uten noen stor uhell. Har truffet mange forskjellige alders gruppe gjennom årene, dog i det siste årene har det vært hoved saklig eldre karer. Mitt inntrykk er at moped/lett MC er begynnelse, men etter det er det bil.

Men hvorfor gi seg?
Det finnes gode alternative for å forlenge MC-gleden. Hva med en Moto Guzzi V7 eller en BSA 650 Gold Star? Eller kanskje en av Royal Enfields modeller?
Veier en del både Guzzi V7 og BSA Gold Star, men begge er langt mer letthåndterlig enn gode gamle Guzzi Stelvio.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Jeg kjøpte en Honda MT5 moped for konfirmasjon og sommerjobb penger i 1996. Fikk lærekjørt mye på moped og fikk utdelt moped lappen på samme dag som jeg fylte 16 i 1997. Da åpnet det seg en helt ny verden, jeg var ute både tidlig og sent, kjørte moped året rundt, snø var ingen hindring.
Vi var en god gjeng som kjørte sammen på ett relativt lite sted.
Etter den tid har jeg aldri sluttet å kjøre, men som læring der jeg begynte med en lærling lønn på 28,28kr i 1999. Var det ikke økonomi til å kunne få flere bokstaver en B på det tidspunktet.
Hadde og noen foreldre som nektet meg å ta lappen på motorsykkel, som følge av familie medlem som kjørte R sykkel og var helt tulling på motorsykkel, og mistet til slutt lappen for en periode.
På tidlig 2000 tallet var det lite jobber og ræva dårlig betalt som elektriker i forhold til i dag. Ble det aldri aktuelt å kunne ta lappen og kjøpe sykkel.
For noen år siden fikk jeg endelig overtalt fruen, der jeg da fikk bildet av en motorsykkel hjelm til jul, med lovnad om at jeg skulle få kjøpe meg hjelm og ta lappen. Våren kom men økonomien åpnet ikke for noe hjelm, kjøreutstyr eller lappen.
Motorsykkel er noe jeg alltid har hatt lyst på, det måtte faktisk ett vanvittig stort vegarbeid (Sotrasambandet) på arbeids vegen min før fruen innså at det ble ett behov. Begynte på lappen i slutten av juni og kjørte opp på første forsøk 19 august i sommer. Nå har jeg hele registeret på førerkortet, og har da vært igjennom noen teoriprøver, men det er ingen førerkort klasse bortsett fra bil, der jeg har vært med forberedt til som motorsykkel.
Hadde ingen lærekjøring i bein, armer eller hodet, men de gamle kunstene etter 2,5-3 år på moped kom fort tilbake, på tross av at jeg begynte på motorsykkellappen 26-27 år etter mopedlappen.
Nå merker jeg at jeg blir muggen når jeg skriver innlegget her, da det er i dag begynt å sludde og med to uker på reise så må sykkel parkeres i helgen.
Konklusjonen min er at jeg angrer som f på at jeg ikke bare tok lappen for mange år siden. Jeg håper at jeg får 20-30 på motorsykkel før jeg må parkere for godt. Jeg satser på å treffe mange flere langs vegen til neste år da årets sesong ble relativt kort.
Det er ihvertfall jævlig moro å kjøre motorsykkel!!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi var en god gjeng som kjørte sammen på ett relativt lite sted.
Etter den tid har jeg aldri sluttet å kjøre, men som læring der jeg begynte med en lærling lønn på 28,28kr i 1999. Var det ikke økonomi til å kunne få flere bokstaver en B på det tidspunktet.
Hadde og noen foreldre som nektet meg å ta lappen på motorsykkel, som følge av familie medlem som kjørte R sykkel og var helt tulling på motorsykkel, og mistet til slutt lappen for en periode.
På tidlig 2000 tallet var det lite jobber og ræva dårlig betalt som elektriker i forhold til i dag. Ble det aldri aktuelt å kunne ta lappen og kjøpe sykkel.
For noen år siden fikk jeg endelig overtalt fruen, der jeg da fikk bildet av en motorsykkel hjelm til jul, med lovnad om at jeg skulle få kjøpe meg hjelm og ta lappen. Våren kom men økonomien åpnet ikke for noe hjelm, kjøreutstyr eller lappen.
Motorsykkel er noe jeg alltid har hatt lyst på, det måtte faktisk ett vanvittig stort vegarbeid (Sotrasambandet) på arbeids vegen min før fruen innså at det ble ett behov. Begynte på lappen i slutten av juni og kjørte opp på første forsøk 19 august i sommer. Nå har jeg hele registeret på førerkortet, og har da vært igjennom noen teoriprøver, men det er ingen førerkort klasse bortsett fra bil, der jeg har vært med forberedt til som motorsykkel.
Hadde ingen lærekjøring i bein, armer eller hodet, men de gamle kunstene etter 2,5-3 år på moped kom fort tilbake, på tross av at jeg begynte på motorsykkellappen 26-27 år etter mopedlappen.
Nå merker jeg at jeg blir muggen når jeg skriver innlegget her, da det er i dag begynt å sludde og med to uker på reise så må sykkel parkeres i helgen.
Konklusjonen min er at jeg angrer som f på at jeg ikke bare tok lappen for mange år siden. Jeg håper at jeg får 20-30 på motorsykkel før jeg må parkere for godt. Jeg satser på å treffe mange flere langs vegen til neste år da årets sesong ble relativt kort.
Det er ihvertfall jævlig moro å kjøre motorsykkel!!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Starten var veldig bra men så stoppet det opp, det blir aldri for sent å ta opp igjen gamle kunster
Moro å lese din tohjuls start og vei tilbake @kjland 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1