Heisann! Jeg har kjøpt en sykkel (2020 KTM 790 Duke) som er registrert som mellomtung men jeg mistenker at den står som fulleffekt (Har ikke mulighet til å bekrefte dette med tidligere eier). Jeg har selv tung lappen.
Spørsmålet mitt er om dette er noe jeg må ordne opp i? Kan jeg kjøre rundt med en full effekt tung sykkel som er registrert som mellomtung siden jeg har tung lappen?
Kan jeg få problemer med forsikring pga dette?
Evt om dette er noe jeg burde få orden på hvordan gjør jeg det? Blir det gjort via SVV eller MC-Verksted? Hva koster dette vanligvis?
Takk for svar :)
Full effekt sykkel registrert som mellomtung.
- SveinHa
- Innlegg: 695
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Full effekt sykkel registrert som mellomtung.
Heisann og velkommen til MCSiden
Jeg tror, og understreker tror, at det ikke er noe problem så lenge du har A lappen men det kan jo bli et problem ved evt salg. Når det er sagt så er jo juristene på SVV (ja, jeg kaller de jurister fordi det har jo ikke peiling på stort annet enn paragrafer lengre...) finne på alt mulig rart om de skulle stoppe deg i en kontroll. Kanskje en tur innom et KTM verksted kan gi deg svaret du trenger.

Jeg tror, og understreker tror, at det ikke er noe problem så lenge du har A lappen men det kan jo bli et problem ved evt salg. Når det er sagt så er jo juristene på SVV (ja, jeg kaller de jurister fordi det har jo ikke peiling på stort annet enn paragrafer lengre...) finne på alt mulig rart om de skulle stoppe deg i en kontroll. Kanskje en tur innom et KTM verksted kan gi deg svaret du trenger.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
- Innlegg: 366
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Full effekt sykkel registrert som mellomtung.
Dette har vært spurt om tidligere her ser jeg:
viewtopic.php?t=14908
Jeg ville nok ikke tatt sjansen på å benytte et kjøretøy hvor realiteten ikke stemmer med hva som står i vognkortet, både med tanke på Vegvesenet og forsikringsselskapet. Det kan jo gjerne være forskjellig forsikringspremie på fulleffektvarianten og mellomtungvarianten, så om det skulle skje noe og så kommer frem at den har mer effekt enn den har vært forsikret som så kan det jo bli økonomiske konsekvenser...
En KTM-forhandler har nok sannsynligvis vært borti problemstillingen tidligere og vet hva som må til for å rette opp i ting. Det innebærer uansett en tur innom Vegvesenet for å få den omregistrert.
viewtopic.php?t=14908
Jeg ville nok ikke tatt sjansen på å benytte et kjøretøy hvor realiteten ikke stemmer med hva som står i vognkortet, både med tanke på Vegvesenet og forsikringsselskapet. Det kan jo gjerne være forskjellig forsikringspremie på fulleffektvarianten og mellomtungvarianten, så om det skulle skje noe og så kommer frem at den har mer effekt enn den har vært forsikret som så kan det jo bli økonomiske konsekvenser...
En KTM-forhandler har nok sannsynligvis vært borti problemstillingen tidligere og vet hva som må til for å rette opp i ting. Det innebærer uansett en tur innom Vegvesenet for å få den omregistrert.
-
- Innlegg: 336
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Full effekt sykkel registrert som mellomtung.
Du får teste den på dyno-benken til Holy Riders Nordhordland
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Full effekt sykkel registrert som mellomtung.
Hvis den i utgangspunktet er importert som mellomtung og den blir 'trimmet' til fulleffekt så kan det hende at ikke bare Statens Vegvesen men også tollmyndighetene vil ha et ord med i laget...
https://www.stub-christiansen.no/post/h ... oped-og-mc
https://www.skatteetaten.no/person/avgi ... toreffekt/
'Endring av motoreffekt
Et kjøretøy anses som ombygd når motoreffekten endres – såkalt chiptuning eller trimming. Fra og med 19. juni 2023 trenger du i utgangspunktet ikke lenger å melde effektøkning til Skatteetaten.
Unntaket fra meldeplikten gjelder snøscooter og motorsykkel uten oppgitt Co2-utslipp i Kjøretøyregisteret, hvor effekt er en avgiftskomponent'
https://www.stub-christiansen.no/post/h ... oped-og-mc
https://www.skatteetaten.no/person/avgi ... toreffekt/
'Endring av motoreffekt
Et kjøretøy anses som ombygd når motoreffekten endres – såkalt chiptuning eller trimming. Fra og med 19. juni 2023 trenger du i utgangspunktet ikke lenger å melde effektøkning til Skatteetaten.
Unntaket fra meldeplikten gjelder snøscooter og motorsykkel uten oppgitt Co2-utslipp i Kjøretøyregisteret, hvor effekt er en avgiftskomponent'
Re: Full effekt sykkel registrert som mellomtung.
Hei alle sammen og takk så mye for svar!
Jeg tenker at jeg hører med en KTM forhandler om de kan flashe/verifisere hvilket map som er på ECUen også deretter gå til SVV å få den omregistrert som tung sykkel så jeg sikker på at det ikke dukker opp noen problemer med dette i fremtiden.
Jeg tenker at jeg hører med en KTM forhandler om de kan flashe/verifisere hvilket map som er på ECUen også deretter gå til SVV å få den omregistrert som tung sykkel så jeg sikker på at det ikke dukker opp noen problemer med dette i fremtiden.