Det har du helt sikkert rett i. Merker ventilasjonen er bedre når jeg står oppe.greina skrev: 07 feb 2024, 20:21greina skrev: 07 feb 2024, 20:20Ventilasjonen på min Neotec 2 funker bra når jeg kjører CBR'en, mindre bra når jeg kjører Africa Twin. Ikke katastrofalt dårlig, men stor forskjell. Det er da ventilasjonsluka under visiret jeg primært snakker om. Så jeg antar ventilasjon også har med type mc og type vindskjerm.JohnnyTh skrev: 05 feb 2024, 15:34 Jeg har en Klim Krios Pro ADV hjelm. Den har mye bedre lufting og mye større synsfelt enn Neotec 2 hjelmen min. Skyggen på Krios hjelmen er fin når sola står lavt og den er overlegen i varmt vær. Neotec'en er når mest støysvar, men ventilasjonen er elendig.
Valg av hjelm
-
OnlineJohnnyTh
- Innlegg: 3511
- Registrert: 24 aug 2010, 13:20
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
- Bosted: Lista
Re: Valg av hjelm
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Valg av hjelm
Setter pris på hodet mitt

WED.2 forøvrig ikke i øvre prissjikt, Arai og Klim f.eks. er fort rundt 10.000 NOK, betalte 3.289,- for min WED.2 på Black Friday. Men WED.3 var ganske dyr, skal innrømme det, spesielt om carbonutgaven, da oppi 10.000 NOK også der

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Valg av hjelm
Støy er relevant for valg av hjelm …
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av hjelm
Det aller viktigste med en hjelm er at den passer hodet ditt. Derfor kan selv ikke den mest rettskafne motorsyklist klare og anbefale hvilken hjelm som passer for deg. Så enkelt er det.
For hvis ikke hodet passer i hjelmen blir trykkpunktene feil og sikkerheten blir dårligere. Gjennomlufting blir også ikke like effektiv hvis du plasserer et ovalt hode i en rund hjelm.
Det eneste rådet må kanskje bør en hjelm blant de mest anerkjente merkene og da må du innom fysiske butikker. Det med støynivå og luftgjennomstrøming spiller liten rolle så lenge ikke hodeformen din faktisk passer hjelmen.
Dyrere hjelmer tilbyr generelt mer komfort og flere "fiffige" funksjoner som feks. innebygget visir og intercom etc. Men altså... finn først en hjelm som passer hodet ditt blant de kjente merkene. De mest solgte merkene har som regel mulighet for intercom og andre ting mot tillegg i prisen.
Det hjelper lite om du finner verdens beste hjelm som vinner alle tester når den ikke passer til hodeformen din. Det hjelper lite om hjelmen er fin og flott og se på når du får gnagsår i panna eller på ørene etter hver tur.
For hvis ikke hodet passer i hjelmen blir trykkpunktene feil og sikkerheten blir dårligere. Gjennomlufting blir også ikke like effektiv hvis du plasserer et ovalt hode i en rund hjelm.
Det eneste rådet må kanskje bør en hjelm blant de mest anerkjente merkene og da må du innom fysiske butikker. Det med støynivå og luftgjennomstrøming spiller liten rolle så lenge ikke hodeformen din faktisk passer hjelmen.
Dyrere hjelmer tilbyr generelt mer komfort og flere "fiffige" funksjoner som feks. innebygget visir og intercom etc. Men altså... finn først en hjelm som passer hodet ditt blant de kjente merkene. De mest solgte merkene har som regel mulighet for intercom og andre ting mot tillegg i prisen.
Det hjelper lite om du finner verdens beste hjelm som vinner alle tester når den ikke passer til hodeformen din. Det hjelper lite om hjelmen er fin og flott og se på når du får gnagsår i panna eller på ørene etter hver tur.
Re: Valg av hjelm
Helt enig @Bjerknez. Svaret på første spørsmål i skjermdump’n jeg postet er ett rungende JA 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1