MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Ja, disse Subaruene er skrekkelig tørste. Husker en kompis kjøpe en billig forester for å spare penger… Ekstremt dyre deler og den tålte noe bensin også..
Min E61 525i er ganske snill.. 0,87 målt på pumpa er ikke så gærent på blanda Oslo-kjøring i vinter..
Min E61 525i er ganske snill.. 0,87 målt på pumpa er ikke så gærent på blanda Oslo-kjøring i vinter..
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Fant et bilde av Benzen jeg hadde en gang.. 1994 E300 Diesel. En tre liter stor dieselmotor UTEN turbo på 136hk.
Lat, men turtallsvillig sak.
Endte sine dager midt på 500 000km et sted minnes jeg! 560 000km ca. om jeg ikke tar feil.
Endte sine dager på toppen av en mye nyere golf.
Lat, men turtallsvillig sak.
Endte sine dager midt på 500 000km et sted minnes jeg! 560 000km ca. om jeg ikke tar feil.
Endte sine dager på toppen av en mye nyere golf.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
I dag fant originaleksosanlegget på min 19 år gamle Hyundai Elantra det for godt å falle fra hverandre omtrent sånn på midten...
Har ventet på dette siden fiksen med J&B Weld for ca. et år siden.
Så da var det bare å skride til verket og se om det passet, skjøterøret jeg skaffet meg på Skruvat for en tid tilbake. Og en tur innom Biltema for et par skjøteklemmer, pakningssement og en rørkutter.
Et verktøy jeg ikke visste fantes før jeg sjekket i dag. Så tok sjansen på anskaffelse av en slik selv om jeg ikke helt hadde trua...
Men den viste seg å fungere, selv om det krevde en hvis innsats og tålmodigheten hos verktøybrukeren...
Men det årna seg med ikke altfor mange "humper i veien". Så nå er det bare å håpe og tro at denne løsningen holder så lenge jeg skal ha denne bilen, som bare har gått 107K. Så her er det mye bil igjen, som en god gammaldags bilmekaniker vi kjenner pleier å si :) .
Ingen ulyder og ingenting som løsna under testturen etter fiksingen. Så da stempler vi jobben som godkjent
:
Har ventet på dette siden fiksen med J&B Weld for ca. et år siden.
Så da var det bare å skride til verket og se om det passet, skjøterøret jeg skaffet meg på Skruvat for en tid tilbake. Og en tur innom Biltema for et par skjøteklemmer, pakningssement og en rørkutter.
Et verktøy jeg ikke visste fantes før jeg sjekket i dag. Så tok sjansen på anskaffelse av en slik selv om jeg ikke helt hadde trua...

Men den viste seg å fungere, selv om det krevde en hvis innsats og tålmodigheten hos verktøybrukeren...

Men det årna seg med ikke altfor mange "humper i veien". Så nå er det bare å håpe og tro at denne løsningen holder så lenge jeg skal ha denne bilen, som bare har gått 107K. Så her er det mye bil igjen, som en god gammaldags bilmekaniker vi kjenner pleier å si :) .
Ingen ulyder og ingenting som løsna under testturen etter fiksingen. Så da stempler vi jobben som godkjent

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Rett verktøy er halve jobben
Kanskje spandere på en runde til med Fluid Film?

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Har sort FluidFilm stående på hylla og som vil bli brukt når høsten nærmer seg.Nomade skrev: 11 jul 2023, 18:47 Rett verktøy er halve jobbenKanskje spandere på en runde til med Fluid Film?
Blir selvfølgelig en del overflaterust på en bil som snart er 210 år gammel. Men fortsatt ingen farlige rustangrep på Elantra'en.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Trodde bilene kom ca 100 års siden….AJ skrev: 11 jul 2023, 18:51Har sort FluidFilm stående på hylla og som vil bli brukt når høsten nærmer seg.Nomade skrev: 11 jul 2023, 18:47 Rett verktøy er halve jobbenKanskje spandere på en runde til med Fluid Film?
Blir selvfølgelig en del overflaterust på en bil som snart er 210 år gammel. Men fortsatt ingen farlige rustangrep på Elantra'en.

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Ja, der hadde det sneket seg inn en artig skriveleif, gittSnekker.edvin skrev: 11 jul 2023, 20:10Trodde bilene kom ca 100 års siden….AJ skrev: 11 jul 2023, 18:51Har sort FluidFilm stående på hylla og som vil bli brukt når høsten nærmer seg.Nomade skrev: 11 jul 2023, 18:47 Rett verktøy er halve jobbenKanskje spandere på en runde til med Fluid Film?
Blir selvfølgelig en del overflaterust på en bil som snart er 210 år gammel. Men fortsatt ingen farlige rustangrep på Elantra'en.![]()

Vel, bilens historie går vel tilbake til ca. 1885 med sin spede begynnelse. Så noe mer enn 100 år.
Mens min koreanske firhjuling så dagens lys i 2004 og er altså snart 20 år gammel.
Og holder neppe i 190 år til...


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Ikke hverdagsbiler, men…
BMW treff på Rudskogen forrige helg.
Hadde gleden av denne BMW M3’ til min yngste sønn med V8’r en tur på banen på Rudskogen.
Selv hadde jeg med min kone’s BMW Z3 Cab med nydelig 2,2 ltr rekkesekser på treffet.
BMW treff på Rudskogen forrige helg.
Hadde gleden av denne BMW M3’ til min yngste sønn med V8’r en tur på banen på Rudskogen.
Selv hadde jeg med min kone’s BMW Z3 Cab med nydelig 2,2 ltr rekkesekser på treffet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Da ble møkkajobben med å bytte eksosskjøt gjennomført i dag.
Da resten av eksosanlegget fant det for godt å skille lag med potta for et par år siden, satte jeg på en skjøt jeg hadde liggende som var litt for stor.
Og det tok naturligvis ikke lang tid før det oppsto en eksoslekkasje.
Kan være ikke spesielt heldig med tanke på avgassverdiene ved PKK kontrollen fikk jeg bekreftet i dag av han som skal utføre denne kontrollen senere i sommer.
Så da var det bare å skride til verket med å bytte til en bedre tilpasset skjøt.
Og som tenkt så gjort
;
Så da tar jeg sikte på at den 20 år gamle Hyundai'en godkjennes for to nye år
.
Da resten av eksosanlegget fant det for godt å skille lag med potta for et par år siden, satte jeg på en skjøt jeg hadde liggende som var litt for stor.
Og det tok naturligvis ikke lang tid før det oppsto en eksoslekkasje.
Kan være ikke spesielt heldig med tanke på avgassverdiene ved PKK kontrollen fikk jeg bekreftet i dag av han som skal utføre denne kontrollen senere i sommer.
Så da var det bare å skride til verket med å bytte til en bedre tilpasset skjøt.
Og som tenkt så gjort

Så da tar jeg sikte på at den 20 år gamle Hyundai'en godkjennes for to nye år

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Ja det er som regel en møkkajobb, dersom det er rør med splitt og klemme. Har det med å ruste fast/sammen noe så j..., desto lenger bak i anlegget desto værre som oftest grunnet kondensvann også. Har man ikke tilgang på løftebukk er jo tilgangen også klønete, mangler liksom litt armslag til å banke etc.AJ skrev: 24 mai 2024, 19:58 Da ble møkkajobben med å bytte eksosskjøt gjennomført i dag.
Da resten av eksosanlegget fant det for godt å skille lag med potta for et par år siden, satte jeg på en skjøt jeg hadde liggende som var litt for stor.
Og det tok naturligvis ikke lang tid før det oppsto en eksoslekkasje.
Kan være ikke spesielt heldig med tanke på avgassverdiene ved PKK kontrollen fikk jeg bekreftet i dag av han som skal utføre denne kontrollen senere i sommer.
Så da var det bare å skride til verket med å bytte til en bedre tilpasset skjøt.
Og som tenkt så gjort;
eksosskjøt.JPG
Så da tar jeg sikte på at den 20 år gamle Hyundai'en godkjennes for to nye år.
Svendsen Eksos bruker alltid brenner har jeg observert... flensskjøter er som regel litt greiere, men kappe boltene og bruke nye.
Virker som om stålkvaliteten på eksosanlegg har blitt vesentlig bedre, før i tiden var bakre potte og av og til frontrøret mellom manifold og ned forbruksvare. De siste 3-4 bilene mine har jeg ikke skiftet en eneste eksosdel på, kanskje det er rustfritt eller alu.
Skrudde mye bil i sin tid, men har ikke giddet i senere år... bytter bil før mye må gjøres

Har jo litt med egen økonomi å gjøre også, men hender jeg hjelper andre å skru litt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Er fortsatt originalt eksosanlegg på min 20 år gamle Hyundai også.Gammelsmurfen skrev: 24 mai 2024, 20:48 De siste 3-4 bilene mine har jeg ikke skiftet en eneste eksosdel på, kanskje det er rustfritt eller alu.
Men koblingen/overgangen mellom det lengste røret og potta var nærmest gått i oppløsning for et par år siden.
Så da var det bare finne fram rørkutteren. Litt jobb med å få kuttet eksosrøret, men straks det var gjort var det en smal sak å få på plass fleksirøret fra Skruvat

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Lite tilbakeblikk:
Da ruller og går en av verdens kjedeligste biler, som faktisk er rett så komfortabel, inn i sitt sjuende år etter at den havnet her på gårdsplassen i bytte mot 29 tusenlapper hos den lokale Hyundaiforhandleren.
Og så langt har bilen, en Hyundai Elantra 1,6 GLS med svimlende 90HK, som nå såvidt har passert 115K (73K da jeg kjøpte bilen i 2018), kostet meg sånn omtrent 70.000,- kr. inkl. det jeg gav for den, altså 29.000,- kr. ferdig registert.
Det jeg gjerne kaller en "halv" service hvor girolje og reisterreim ble byttet er også innbefattet i 70K beløpet.
Samme med to nye støtdempere foran og overhaling av bremser foran og bak med unntak av kliprene, som fortsatt var mer enn gode nok, trengte bare å bli smurt opp.
Ellers mye skiver og bremseklosser.
Noe annet smårusk har det vært i løpet av disse 6-7 årene, men ikke mer enn hva nesten man må regne med,
Mitt beste bilkjøp så langt, uten tvil!
Så får man se hva som skjer ved neste PKK om to år...
Da ruller og går en av verdens kjedeligste biler, som faktisk er rett så komfortabel, inn i sitt sjuende år etter at den havnet her på gårdsplassen i bytte mot 29 tusenlapper hos den lokale Hyundaiforhandleren.
Og så langt har bilen, en Hyundai Elantra 1,6 GLS med svimlende 90HK, som nå såvidt har passert 115K (73K da jeg kjøpte bilen i 2018), kostet meg sånn omtrent 70.000,- kr. inkl. det jeg gav for den, altså 29.000,- kr. ferdig registert.
Det jeg gjerne kaller en "halv" service hvor girolje og reisterreim ble byttet er også innbefattet i 70K beløpet.
Samme med to nye støtdempere foran og overhaling av bremser foran og bak med unntak av kliprene, som fortsatt var mer enn gode nok, trengte bare å bli smurt opp.
Ellers mye skiver og bremseklosser.
Noe annet smårusk har det vært i løpet av disse 6-7 årene, men ikke mer enn hva nesten man må regne med,
Mitt beste bilkjøp så langt, uten tvil!
Så får man se hva som skjer ved neste PKK om to år...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- SveinHa
- Innlegg: 695
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Her var så mye blank lakk og elektronikk at jeg får trekke ned snittet litt...
Dagligbilen: 1990 Land Rover 90 300tdi, fullstendig uten elektronikk og blank lakk er der heller ikke overflod av...: Litt beskjedent vedlikehold har den fått siden kjøp i 2015:
Dagligbilen: 1990 Land Rover 90 300tdi, fullstendig uten elektronikk og blank lakk er der heller ikke overflod av...: Litt beskjedent vedlikehold har den fått siden kjøp i 2015:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Katalysatoren øker temperaturen på eksosanlegget slik at det tørker bedre opp-nå er det mer mekanisk slitasje(sprekk/knekk) enn tæring.Gammelsmurfen skrev: 24 mai 2024, 20:48Ja det er som regel en møkkajobb, dersom det er rør med splitt og klemme. Har det med å ruste fast/sammen noe så j..., desto lenger bak i anlegget desto værre som oftest grunnet kondensvann også. Har man ikke tilgang på løftebukk er jo tilgangen også klønete, mangler liksom litt armslag til å banke etc.AJ skrev: 24 mai 2024, 19:58 Da ble møkkajobben med å bytte eksosskjøt gjennomført i dag.
Da resten av eksosanlegget fant det for godt å skille lag med potta for et par år siden, satte jeg på en skjøt jeg hadde liggende som var litt for stor.
Og det tok naturligvis ikke lang tid før det oppsto en eksoslekkasje.
Kan være ikke spesielt heldig med tanke på avgassverdiene ved PKK kontrollen fikk jeg bekreftet i dag av han som skal utføre denne kontrollen senere i sommer.
Så da var det bare å skride til verket med å bytte til en bedre tilpasset skjøt.
Og som tenkt så gjort;
eksosskjøt.JPG
Så da tar jeg sikte på at den 20 år gamle Hyundai'en godkjennes for to nye år.
Svendsen Eksos bruker alltid brenner har jeg observert... flensskjøter er som regel litt greiere, men kappe boltene og bruke nye.
Virker som om stålkvaliteten på eksosanlegg har blitt vesentlig bedre, før i tiden var bakre potte og av og til frontrøret mellom manifold og ned forbruksvare. De siste 3-4 bilene mine har jeg ikke skiftet en eneste eksosdel på, kanskje det er rustfritt eller alu.
Skrudde mye bil i sin tid, men har ikke giddet i senere år... bytter bil før mye må gjøres![]()
Har jo litt med egen økonomi å gjøre også, men hender jeg hjelper andre å skru litt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后