Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Solo-rider
Innlegg: 868
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Solo-rider »

Ser litt på nye mcer og hva slags utstyr de forskjellige merkene kommer med i 2025 :mk
Kom over dette da jeg leste på KTM 1390 Super Duke GT:
Optionally you can expand that package to include two additional custom modes and a track mode. A front-facing radar is also a new addition for 2025, far better hidden than on earlier models, enabling adaptive cruise control, brake assist, distance assist, and the new group riding functio As on several other KTMs, optional electronics can be trialed for 1,500 kilometers (932 miles) in Demo mode before you decide whether to pay to unlock those features permanently.Not everyone loves the idea of having to pay to use tech that’s already built into the bike, but it allows those who won’t use it to save some money.

Er dette vanlig på flere merker. ? Om jeg kjøper en ny sykkel ønsker jeg alt av utstyr er tilgjengelig og ikke bør betales for i etterkant.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

HuskyRider
Innlegg: 6
Registrert: 18 nov 2024, 21:56
Motorsykkelen din: Husqvarna Norden 901 Exp 2023, Honda SH300i 2019
Bosted: Stavanger

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av HuskyRider »

Jeg tror ikke dette er vanlig. Det virker som en uærlig markedsføringsstrategi for å få utslagssprisen til å fremmstå lavere enn realiteten.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av mekkern »

Dette er blitt helt vanlig-på biler også -der kan man leie rattvarme for eksempel på vinteren..
På jobb-bilen skal de ha ekstra for taleoppringing.

Men vil jeg ha et kjøretøy jeg ikke har fullt eierskap til? og må leie/kjøpe funksjoner som allerede er produsert og montert?
:-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av dypen »

HuskyRider skrev: 23 nov 2024, 15:32 Jeg tror ikke dette er vanlig. Det virker som en uærlig markedsføringsstrategi for å få utslagssprisen til å fremmstå lavere enn realiteten.
Dette er vanlig på både bil og motorsykkel, det fine er jo at du slipper å betale for noe du ikke ønsker eller ikke har bruk for men du får teste utstyr og funksjon en tid. Selger du motorsykkel brukt og det er utstyr du ikke har aktivert kan ny eier aktivere hvis han ønsker. På bil har jeg sett du kan aktivere utstyr til en betydelig redusert pris etter litt tid og det vil jeg tro er likt på motorsykkel etterhvert.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av mekkern »

Men utstyret er allerede produsert og montert -så faktisk har du allerede betalt for det-men må betale ekstra for å kunne benytte det.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 23 nov 2024, 21:10 Men utstyret er allerede produsert og montert -så faktisk har du allerede betalt for det-men må betale ekstra for å kunne benytte det.
Ja det er riktig, ikke en utvikling jeg ønsker og sikkert flere med meg.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ikke helt uvanlig BMW har også delvis dette, kjøremoduser Pro blandt annet. Selvfølgelig er alle med på dyreste eller dyrere pakker.
Samme gjelder vel i ECU´r hvor de tuner ned samme fysiske motor. KTM har vel også dette på bla. innebygget navigasjon og som nevnt her tydeligvis mer nå.
Jeg ser poenget med at man allerede har betalt for det (hardwaren i hvert fall), men jeg antar at det er billigere for fabrikkene og produsere en eller få varianter av en del. Men det ligger også en utviklingskost i dette, samt programvare og vedlikehold/oppdatering av den.
Så jeg har en viss forståelse for det, selv om det kan virke litt kjipt.
Hardware i diverse appliance bokser i IT-verdenen er også ofte like, men så gir lisensen tilgang til de funksjonene eller kapasiteten du betaler for.

Toalmar
Innlegg: 539
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Toalmar »

Gammelsmurfen skrev: 24 nov 2024, 06:19 Ikke helt uvanlig BMW har også delvis dette, kjøremoduser Pro blandt annet. Selvfølgelig er alle med på dyreste eller dyrere pakker.
Samme gjelder vel i ECU´r hvor de tuner ned samme fysiske motor. KTM har vel også dette på bla. innebygget navigasjon og som nevnt her tydeligvis mer nå.
Jeg ser poenget med at man allerede har betalt for det (hardwaren i hvert fall), men jeg antar at det er billigere for fabrikkene og produsere en eller få varianter av en del. Men det ligger også en utviklingskost i dette, samt programvare og vedlikehold/oppdatering av den.
Så jeg har en viss forståelse for det, selv om det kan virke litt kjipt.
Hardware i diverse appliance bokser i IT-verdenen er også ofte like, men så gir lisensen tilgang til de funksjonene eller kapasiteten du betaler for.
Dette er vel ganske "Spot on" hva som er årsaken / grunnen tror jeg også.
Verden er i endring vi må ikke glemme det. Ting vil ikke bli som de har vært på godt og vondt

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 651
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av MGR1 »

Det er dit Vesten går - 'you will own nothing and you will be happy' for å sitere Klaus Schwab i WEF :lol

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av mekkern »

MGR1 skrev: 24 nov 2024, 18:56 Det er dit Vesten går - 'you will own nothing and you will be happy' for å sitere Klaus Schwab i WEF :lol
det er helt riktig-det er dit vi er på vei. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 24 nov 2024, 20:40
MGR1 skrev: 24 nov 2024, 18:56 Det er dit Vesten går - 'you will own nothing and you will be happy' for å sitere Klaus Schwab i WEF :lol
det er helt riktig-det er dit vi er på vei. :prf
Det er naturligvis og helt nødvendig å motarbeide dette!
Å eie sin egen bolig og det man trenger i hverdagen, som bl.a, bil og motorsykkel med det tilbehør og egenskaper disse har, er helt sentralt for et selvstendig, friitt og uavhengig hverdagsliv.
Mest mulig uavhengig av andre og det å være gjeldfri er veien til det gode liv så godt det lar seg gjøre her i landet!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 61
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Gammelbokser »

mekkern skrev: 23 nov 2024, 21:10 Men utstyret er allerede produsert og montert -så faktisk har du allerede betalt for det-men må betale ekstra for å kunne benytte det.
Enda en grunn til at jeg holder meg til mine gamle og analoge kjøretøyer.

Montert utstyr du ikke kan bruke = dyrere, mer kompliserte kjøretøy med enda flere muligheter til feil etter noen år. Og miljøfiendtlig; hvorfor produsere, og transportere halve jorden rundt noe som kunden ikke har bestilt . . . Og, alt ekstrautstyret som ikke brukes gjør kjøretøyet tyngre enn det trenger å være ): større masse som skal aksellereres opp og bremses ned.

Vi burde hatt et EU-direktiv som forbød kjøretøy utstyrt på den måten.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 24 nov 2024, 20:59
mekkern skrev: 24 nov 2024, 20:40
MGR1 skrev: 24 nov 2024, 18:56 Det er dit Vesten går - 'you will own nothing and you will be happy' for å sitere Klaus Schwab i WEF :lol
det er helt riktig-det er dit vi er på vei. :prf
Det er naturligvis og helt nødvendig å motarbeide dette!
Å eie sin egen bolig og det man trenger i hverdagen, som bl.a, bil og motorsykkel med det tilbehør og egenskaper disse har, er helt sentralt for et selvstendig, friitt og uavhengig hverdagsliv.
Mest mulig uavhengig av andre og det å være gjeldfri er veien til det gode liv så godt det lar seg gjøre her i landet!
Helt enig i det å eie foran leie :thumleft
Har foreløpig ikke negative opplevelse på nyere motorsykkel men på bil det motsatte. Det som fremstår som billig problemfritt bilhold ved å kjøpe ny bil med serviceavtale er ikke som før hvor alt var transparent. Levetid på slitedeler er betydelig kortere, alt som må repareres utbedres selv enkle reparasjoner er mye dyrere, hva som faktisk utføres under service bulletiner / recall informeres ikke, servicearbeid utføres ikke årlig eller 2 årlig intervaller men fordeles utover på både tid og kilometer. Det vil si en forhåndsbetalt serviceavtale blir dyr da du oppdager at ett servicebesøk med ett klipp i serviceavtale bare innhold bytte av bremsevæske, motorolje med filter må byttes allerede om 8k kilometer med nytt klipp i serviceavtale.
Gammelbokser skrev: 24 nov 2024, 21:07
mekkern skrev: 23 nov 2024, 21:10 Men utstyret er allerede produsert og montert -så faktisk har du allerede betalt for det-men må betale ekstra for å kunne benytte det.
Enda en grunn til at jeg holder meg til mine gamle og analoge kjøretøyer.

Montert utstyr du ikke kan bruke = dyrere, mer kompliserte kjøretøy med enda flere muligheter til feil etter noen år. Og miljøfiendtlig; hvorfor produsere, og transportere halve jorden rundt noe som kunden ikke har bestilt . . . Og, alt ekstrautstyret som ikke brukes gjør kjøretøyet tyngre enn det trenger å være ): større masse som skal aksellereres opp og bremses ned.

Vi burde hatt et EU-direktiv som forbød kjøretøy utstyrt på den måten.
Eie det du trenger og unngå nyere kjøretøy :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av mekkern »

Men når "vi alle" er på el-bilkjøret er vi prisgitt disse mekanismene.-og tro at de er feilfrie? jadda...

https://dinside.dagbladet.no/motor/her- ... t/82280845

Men klart det er mest lønnsomt å ha et sugerør i lommeboka månedlig slik at man stadig kan øke "litt og litt".

Helelektroniske dingser som er kryptert da kommer vi privatpersoner til kort.
Men det er jo ikke ønskelig at vi beveger oss mer enn mellom arbeid og bolig heller så.
-OG svelger rått hvor godt vi har det....
Opplevelser kan vi jo ha gjennom såpeserier drittsekktv og adventureprogram på skjermen-la andre leve og selv bare se på. :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om dette egentlig. På en måte er det ho greit og kunne abonnere på rattvarme om vinteren og fjerne abonnementet på sommmeren feks.

Hvis slikt kan aktiveres og deaktiveres via app er det enda bedre. Da kan man "bestille" sport modus når man trenger det og slå det av når man ikke vil ha det.

Bakdelen er som nevnt at man uansett er med på og betale mye av hardwaren, selv om man potensielt ikke skal bruke den.

Så jeg vet ikke.... stiller meg vel egentlig ganske nøytral til saken så langt...

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 61
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Gammelbokser »

Et annet poeng, som er beslektet med temaet her, er hva slags utstyr som egentlig er nødvendig i eller på kjøretøy.

Jeg reagerte da jeg leste at nye Guzzi-modeller ville komme med radarsystemer, både forover og bakover-rettet. Hvorfor? - jo for å vise om det er noe i dødvinkelene på siden og bak, og for å vise avstand til kjøretøy foran. Jeg mener det hører med grunnleggende kjøreferdigheter å kunne sjekke dødvinkler og avstand til forankjørende uten slike hjelpemidler. Klarer føreren ikke det, har de etter min mening ingenting på veien eller MC-seter å gjøre. Uten å ta opp problematikken om når disse radarsystemene svikter, og en MC-fører svinger ut og treffer noe i en dødvinkel, fordi radaren ikke varslet om objektet.

Ellers, trenger jeg rattvarme? Når jeg skraper is av frontruten, har jeg som regel på meg hansker, og jeg har ingen problemer med å ha på hansker om et ratt føles kaldt ut. Før øvrig er moderne ratt laget i kunststoff som ikke føles særlig kaldt ut.

Hva jeg savner på moderne biler er fungerende støtfangere, ikke lave plastspoilere som slår nedi fartshumper og må bytttes ut fordi klips-festeordningen ikke kan repareres (et problem en bekjent nevnte for meg nylig, med forventet rep-kostnad kanskje nærmere 20 enn 10 tusen, siden spoileren må lakkeres). Og bedre rustbeskyttelse enn sink-slipp belegget gir; selv om det kanskje er bedre at bilen ruster i stykker før all elektronikken svikter - så man slipper å betale for å få erstattet defekte datakomponenter.

Rant over :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av AJ »

Har "full pakke" på KTM'en; tre-trinns varme i holkene, samme førersalen, selvbetjent to-trinns i passasjersalen, dekktrykkontroll, bakkestartassistent osv.

Men har knapt brukt holkevarmerne og setevarmen. Og da dekktrykkontrollen sluttet å virke pga. utgåtte batterier ba jeg bare forhandler koble den ut i stedet for å kjøpe nye, som slett ikke er spesielt billige... Noe for øvrig verkstedet gjorde uten å ta betalt for det.
Greier meg helt fint uten denne utstyrsdetaljen.

Bakkestartassistenten har jeg satt pris på mange ganger og synes er bra greie å ha på MC.

I utgangspunktet er jeg tilhenger av "det enkle er oftest det beste" og synes det begynner å ble vel mye (unødvendig ?) utstyrsdetaljer på nye sykler... :-k
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av dypen »

Gode synspunkter der @Gammelbokser :thumleft

På nyere kraftige motorsykler må jeg rose systemer / fungsjoner som ABS, ANTI-WHEELIE, TRACTION CONTROL, CRUISE CONTROL og lignende. Dette er systemer som helt klart er til stor hjelp ut av en situasjon og cruise control avlaster høyre hånda på lange dager på sykkelsete :thumleft

Derimot sensorer / kamera som overvåker alt rundt kjøretøyet som dødvinkel, adaptiv cruise control, line assist, hastighet varning og så videre er bare forstyrrende. Alt av sensorer / kamera / følere reagerer på regn vann snø is minusgrader dugg møkk søle ja nesten alt som du da får opp varslinger på og setter nevnte fungsjon ut av drift. Det at bilen korrigeres med line assist hver gang jeg nærmer meg hvit eller gul stripe kan jeg også klare meg uten. Alt dette forstyrrer både sjåfør og ikke minst passasjerer, det er fine systemer når det fungerer men jeg har vel aldri vært på en biltur uten at sensorer kamera følere er ute av drift på grunn av værforhold inkludert adaptiv cruise control som slutter å virke på grunn av møtende trafikk tuneller innstallasjon langs vei og lignende. Passasjerer som ikke har noe forhold til bil reagerer jo helt annerledes vs meg når den ene meldingen dukket opp på skjermen i bilen som alle ser og på toppen så piper og blipper det på hver melding feil … Jeg har ingen glede av disse funksjonene.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 622
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Canutus »

Hva man trenger eller vil ha av utstyr og funksjoner er jo veldig individuelt, og det ville blitt en nesten umulig greie å produsere en sykkel med kunn det utsyr/spec hver enkelt kunde vil ha, så jeg har stor forståelse av at dette produseres/installeres.
Men jeg er IKKE noe tilhenger av slike abonnement greier for å ha tilgang på spec. på kjøretøy.
I programvareverdenen er vel dette blitt mer regelen enn unntaket at man leier lisenser enn at man kjøper en CD og har programmet tilgjengelig for all fremtid (i den versjonen).
Tror det er vanskelig å snu denne trenden. Isåfall måtte vi slutte å leie slike specs. der det er tilgjengelig, men da måtte en veldig stor andel av kundene gjort dette, og det tviler jeg litt på.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 651
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av MGR1 »

Gammelbokser skrev: 24 nov 2024, 21:07
mekkern skrev: 23 nov 2024, 21:10 Men utstyret er allerede produsert og montert -så faktisk har du allerede betalt for det-men må betale ekstra for å kunne benytte det.
......
Vi burde hatt et EU-direktiv som forbød kjøretøy utstyrt på den måten.
Dessverre er dette noe EU vil ha mer av. EU startet som et økonomisk samarbeid, men har utviklet seg til et politisk styreorgan hvor lederne ikke er valgt inn på demokratisk måte, men er fremmet av sine egne. Dette organet har fått enorm makt og kan knekke økonomisk og politisk de politikerne og landene som våger å uttale seg kritisk til den politiske agendaen til EU. Agendaen? Full blown globalisme. Og hvilken ideologi ligner globalisme på? Hmmm....

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 25 nov 2024, 10:30
På nyere kraftige motorsykler må jeg rose systemer / fungsjoner som ABS, ANTI-WHEELIE, TRACTION CONTROL, CRUISE CONTROL og lignende. Dette er systemer som helt klart er til stor hjelp ut av en situasjon og cruise control avlaster høyre hånda på lange dager på sykkelsete :thumleft
Enig med deg i dette, greit med sikkerhetsfunksjoner som kan være det lille ekstra som kan være redningen når marginene er små.
På den forrige sykkelen hadde jeg ikke noe sånt, men etter noen nestenulykker med dyrekryssinger så ble det ny sykkel.
Syns også cruise er veldig greit for å få ristet litt løs på throttle-hånda også, eller åpne/lukke ventilering på kjøreklær i fart.
Varmeholker er kjekt på slutten og starten av sesongen, minusgrader uten blir kaldt i lengden.

Bakkestartassistent derimot har jeg aldri følt noe behov for på mc, jeg har både bein, brems og clutch :D

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 61
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Gammelbokser »

dypen skrev: 25 nov 2024, 10:30 På nyere kraftige motorsykler må jeg rose systemer / fungsjoner som ABS, ANTI-WHEELIE, TRACTION CONTROL, CRUISE CONTROL og lignende. Dette er systemer som helt klart er til stor hjelp ut av en situasjon og cruise control avlaster høyre hånda på lange dager på sykkelsete :thumleft
Jo, dette er for så vidt nyttig utstyr. Men det hjelper ikke alltid. En gang kom jeg ut på en strekning asfalt, i en svak sving, hvor underkjølt overflatevann hadde blitt spredt utover av biltrafikken, dvs våt is. Jeg mistet sideveis grep på begge hjul, og veltet. Tror ikke ABS hadde hjulpet da, kun mer effektiv observasjon forover og valg av annet spor.

Ellers er det jo et paradoks at biler skal utstyres med alle mulige slags elektroniske sensorstyrte greier, f.eks "lane assist", men så oppfordres bilister til å bruke piggfrie vinterdekk. Greit på tørr snø og is, men underkjølt regn som gir de samme forholdene som min ovenfor beskrevne velt fører til masse avisoppslag om utforkjøringer evt massekræsj i rushtidtrafikk. Ser forøvrig at flesteparten av bilene som kræsjer på vinterføre og deponeres utenfor et verksted i min bygd er utstyrt med piggfrie vinterdekk. Fra et samfunnsøkonomisk synspunkt er vel slike krasj ønsket, siden det holder omsetningen oppe i verksted- og bilbransjen . .

Når det gjelder "cruise control" fristes jeg til å nevne at mine boksere fra sytti-tallet har en stillskrue under gassgrepet, som man trinnløst kan regulere returfunksjonen med, selv i fart. Fungerer utmerket, uten bruk av følsomme sensorer og elektronikk :-)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av dypen »

Det var kanskje noen motorsykler som hadde en «stil skrue» hvor gassrulle kunne strammes som du beskriver, har selv ettermontert såkalt Throttle Lock på flere motorsykkler som blir samme virkning :thumleft Her er det mange modeller å velge mellom i både pris og hvordan de fungerer, finner du en bra kan det anbefales.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av mekkern »

ABS kan være kjekt-varmeholker er kjekt når det er sterkt vekslende temperatur(slippe skifte hansker)
ellers ser jeg ikke noe behov for annen elektronikk egentlig.Alle "hjelpemidler" som gjør at man kan "slappe av" gjør at man fort blir distrahert fra det viktigste... :-k
Traction og wheeliecontrol er mest et racetilbehør i mine øyne.Egentlig det samme med quickshifter.
Kjørt og hatt mye rart og splitter nytt og gammelt.
Men mest artig er å "Kjøre analogt".
Skal jeg ha det "koselig vindtille komfortabelt og behaglig" tar jeg heller en av bilene.

Siden jeg ikke liker basehopping og lignende, er MC det som gir meg litt følelse av "Å leve" -med litt vind risting og behovet for fullt fokus og kontroll.
Og ikke minst turene/fellesskapet med kompisene. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 870
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Audi Mannen »

Det er dit vi havner etter hvert alle mann. Kapitalismen vil tjene penger HELE tiden på alt vi gjør.
Audi har noe av det samme vet jeg på LED Matrix lys som er på E-Tron. Matrix funksjonen kan leies pr. mnd. eller kjøpes når man kjøper bilen og da blir det aktivert gjennom software. På min er det kjøpt så jeg har det uten løpende kostnad.
Navigasjon & Infotainment er og også delt i noen betalte funksjoner som mest av alt gjør navigasjonen live:
-Online trafikk
-Online søk etter butikker, navn etc. i navigasjon
-Vær forhold på navigert rute
-Google satelittkart visning på navi, noe dritt spør dere meg. Foretrekker vanlig kartvisning.
-Streaming av medier på nett, f.eks. nettradio fra hele verden. Brukt denne litt, men det er ikke så mye jeg gidder å høre fra det store utland egentlig, men for de som er av utenlands opprinnelse og vil ha egne lands nyheter og musikk er det jo supert.
-Audi connect key, kan bruke mobil som bilnøkkel.

Data trafikk kommer i tillegg, så da blir det fort kostbart.
Men å leie dette 1 mnd. for å få oppdatert kartpakke som kan lastes ned er billig.

Så det er pluss og minus med alt.

Det som kan være moro å få et svar på er hvem som betaler en eventuell kost på reparasjon dersom denne funksjonen "slutter" å virke som planlagt. Er det du som bruker eller er det utleier som står ansvarlig for at deler som du ikke har noen befatning med virker?
Trenger ikke Matrix på sommerhalvåret her i Norge så det er jo bare halve året man trenger det hvis man vil. og hvis man i tillegg kan legge ansvaret for funksjonen på eieren som leier ut for reparasjoner som ikke skuldes fysisk påvirkning så er regnestykket noe helt annet. En slik lykt koster raskt 50K på noen biler.
Eller er det der de er veldig flinke til å skrive med liten skrift?
Yamaha XJR 1300

Svar