KTM i krise? Konkursfare?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
raster
Innlegg: 164
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av raster »

Hører at KTM og dermed MV Agusta og Husqvarna er i økonomisk krise, mulig konkurs? Noen som vet mer om dette?
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise?

Legg inn av AJ »

raster skrev: 04 okt 2024, 11:45 Hører at KTM og dermed MV Agusta og Husqvarna er i økonomisk krise, mulig konkurs? Noen som vet mer om dette?
Hm...

Har hørt rykter om at inntjeningen burde vært bedre, men konkurs... :[-(

Kommer jo nye modeller på løpende bånd:

https://www.advrider.com/ktm-1390-adven ... -1390-adv/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise?

Legg inn av dypen »

Har ikke lest noe om KTM … Var sikker på det ble solgt mindre sykler nå etter coronaen men i 2019 ble det solgt totalt 6161 sykler og i 2023 er tallet 6260 … en liten økning totalt på alle merker. Hva er solgt i 2024 … og hvordan er KTM sitt salg i andre land …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise?

Legg inn av dypen »

Tja …
KTM Addresses Financial Losses, Quality Issues & Plans For Redemption
The Austrian brand opens up about their current situation and challenges.

The overall loss reported by Pierer AG for Q1 and Q2 is a stunning 172 million euros, whereas at mid year of 2023 reports showed a 53 million euro profit. Net debt for the company has also risen by 89 percent at the end of the 2024’s second quarter, for a total debt of more than 1.4 billion euros.
https://www.advpulse.com/adv-news/ktm-a ... edemption/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Toalmar
Innlegg: 544
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: KTM i krise?

Legg inn av Toalmar »

AJ skrev: 04 okt 2024, 11:49 Kommer jo nye modeller på løpende bånd:
Kan være en av grunnene det, ikke gratis og utvikle nye modeller / Utgaver

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise?

Legg inn av AJ »

Toalmar skrev: 04 okt 2024, 20:54
AJ skrev: 04 okt 2024, 11:49 Kommer jo nye modeller på løpende bånd:
Kan være en av grunnene det, ikke gratis og utvikle nye modeller / Utgaver
Absolutt.
Alle som utvikler nye produkter med de kostnader dette innebærer, er helt avhengig av at det finnes kunder der ute som etterspør og er villig til å betale for produktene.
Hvis ikke, går det naturligvis ikke rundt og ender, i verste fall, med konkurs.
Slik er den brutale virkeligheten.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise?

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Duke944
Innlegg: 107
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: KTM i krise?

Legg inn av Duke944 »

Fra Motorrad online
Oppdatering fra 26. november 2024: Tilsynelatende har forhandlingene mellom KTM og kjerneaksjonær Bajaj angående presserende nødvendig mellomfinansiering brutt sammen. For tirsdag 26. november slo nyheten ned som en bombe: «KTM AG forbereder en søknad om restruktureringssak med egenadministrasjon». Selv om ordet "insolvens" ikke vises i ad hoc-kunngjøringen fra KTM-morselskapet Pierer Mobility AG, betyr det ingenting annet enn en søknad om insolvens fra KTM AG, der den tidligere ledelsen forblir i funksjon og kan handle.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 654
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: KTM i krise?

Legg inn av MGR1 »

De har jo hatt en nedtur pga. problemer med smøring til kammene på 790 og 890-modellene og ustabilitet med elektronikk. Også utfordringer med forhandlernettet i England har jeg sett. KTM har heller ikke vært imøtekommende ift. de som har hatt problemer, så mulig kjøperne gikk til noen andre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise?

Legg inn av AJ »

Slendrian på verksted og slapp kundebehandling for øvrig leder uten særlig tvil til kundeflukt og lav merkelojalitet, før eller siden.
Dette er ganske sikkert en del av problemene KTM nå opplever.
For å si det sånn for egen del; been there, done that...
Selv om det er en stund siden.
Bare positive opplevelser med verksted og butikk de siste par årene.

Og er slett ikke skremt fra å satse på KTM igjen, selv om det neppe kommer til å skje etter tre KTM'er siden 2015.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

MadMax_123
Innlegg: 1
Registrert: 05 sep 2022, 10:45
Motorsykkelen din: Ingen

Håper KTM overlever

Legg inn av MadMax_123 »

På konkursens rand:
https://www.thedrive.com/news/ktm-is-on ... bankruptcy
https://www.advpulse.com/adv-news/ktm-e ... ankruptcy/
https://newatlas.com/motorcycles/ktm-en ... ructuring/
https://www.cartoq.com/bike-news/ktm-ag ... ructuring/

Går visst bra med India delen som Bajaj står for, men er verre med resten. Vi krysser fingre for at noen redder dem (Redbull har visst tenkt på saken).

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av dypen »

Den østerrikske motorsykkelprodusenten KTM AG, som også har storskalavirksomhet i India gjennom sitt datterselskap drevet av Bajaj Auto, har nettopp begjært seg konkurs. Med andre ord er gjeld nå mer enn eiendelene. Selskapet annonserte nettopp en nødrestrukturering 29. november 2024, som er ment å gi det 90 dagers tid til å samle inn penger og unngå total nedleggelse.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 03 des 2024, 13:20
Den østerrikske motorsykkelprodusenten KTM AG, som også har storskalavirksomhet i India gjennom sitt datterselskap drevet av Bajaj Auto, har nettopp begjært seg konkurs. Med andre ord er gjeld nå mer enn eiendelene. Selskapet annonserte nettopp en nødrestrukturering 29. november 2024, som er ment å gi det 90 dagers tid til å samle inn penger og unngå total nedleggelse.
Hva er kilden til dette sitatet?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

Vel, vel...

Da blir det helt klart interessant å følge med videre hva som skjer med KTM. Og ikke minst Husqvarna:

https://carup.se/husqvarna-kan-ga-i-gra ... i-konkurs/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 03 des 2024, 13:42
dypen skrev: 03 des 2024, 13:20
Den østerrikske motorsykkelprodusenten KTM AG, som også har storskalavirksomhet i India gjennom sitt datterselskap drevet av Bajaj Auto, har nettopp begjært seg konkurs. Med andre ord er gjeld nå mer enn eiendelene. Selskapet annonserte nettopp en nødrestrukturering 29. november 2024, som er ment å gi det 90 dagers tid til å samle inn penger og unngå total nedleggelse.
Hva er kilden til dette sitatet?
https://www.cartoq.com/bike-news/ktm-ag ... ructuring/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av dypen »

KTM sier at de har 90 dager til å ordre opp i selskapet og trenger rett og slett en Pitstop for fremtiden. Krisen i Pierer Mobility Group fortsetter å eskalere da KTM AG, en helintegrert del av gruppen, har gått inn i selvadministrasjon og effektivt erklært insolvabilitet grunnet manglende finansiering.

I en uttalelse fra gruppen, kunngjorde KTM AG at de vil søke om å starte rettslige restruktureringsprosedyrer med selvadministrasjon den 29. november 2024. Finansieringsbehovet til KTM AG beløper seg nå til et høyt tresifret millionbeløp i euro. Ledelsen antar nå at de ikke vil klare å sikre nødvendig mellomfinansiering i tide.

Ifølge Bloomberg har Pierer Industrie AG på mandag bedt kreditorene om å forlenge forfallstiden på nesten €250 millioner i gjeld. Den industrielle krisen i Europa og en svekket etterspørsel etter motorsykler har betydelig bidratt til utfordringene som den østerrikske gruppen står overfor, og som opplever et av de mest delikate øyeblikkene i sin historie.
https://bikelifenorge.no/ktm-har-kun-90 ... en-bringe/

https://motocrossactionmag.com/no/ktm-a ... -mot-2025/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Norsense
Innlegg: 130
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Bosted: Arendal

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av Norsense »

Trist dette. Det er nok bare begynnelsen på slutten av all av sivil industriproduksjon i Europa, takket være EU.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

Norsense skrev: 04 des 2024, 10:52 Trist dette. Det er nok bare begynnelsen på slutten av all av sivil industriproduksjon i Europa, takket være EU.
Enig.
Tyske bilprodusenter som VW sliter også for tiden og denne utviklingen vil nok ganske sikkert spre seg videre til de andre tyske bilprodusentene også.
Øverste sjef i Stellantis gikk på dagen nå nylig også. Ganske sikkert pga. svak inntjening og forfeila grønne omstillingsmål.

Hva gjelder KTM så tror jeg ganske sikkert at største eier i KTM systemet har vært en smule "stormannsgal" med henblikk på oppkjøp og forhastet modellutvikling, som har vært en sterkt medvirkende årsak til situasjonen de nå er havnet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 654
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av MGR1 »

Norsense skrev: 04 des 2024, 10:52 Trist dette. Det er nok bare begynnelsen på slutten av all av sivil industriproduksjon i Europa, takket være EU.
'The great reset' som WEF har jobbet for siden 2008 er her. Bygget på nymarxistiske ideer om at samfunnsstrukturer må brytes ned før de kan bygges opp igjen. 'You will own nothing and you will be happy' - enjoy :crazy:

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av GSXR-Erling »

Kan det være at KTM har ekspandert for raskt? Etablert utsalg med tvilsom verkstedskvalitet, er spiker i kista
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

GSXR-Erling skrev: 04 des 2024, 13:56 Kan det være at KTM har ekspandert for raskt? Etablert utsalg med tvilsom verkstedskvalitet, er spiker i kista
Kan absolutt være noe i dette, ja.
Har lest på andre forum, bl.a. Advrider.com om urovekkende mange KTM eiere med dårlige KTM verkstederfaringer.
Har opplevd dette selv også.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 654
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av MGR1 »

Slike konkurser kan bli et problem i fremtiden, med all behov for oppdateringer og datautveksling mellom kjøretøy og leverandør. Naboen kjøpte seg en ny Fisker Ocean el-bil i fjor. I juni gikk Fisker konk, og naboen sier at det ikke blir flere oppdateringer av software. Dette er litt problematisk siden det er flere ting som ikke virker korrekt på bilen, bl.a. blinklys på sidene. Bilen er usalgbar ifølge ham.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev: 04 des 2024, 16:51 Slike konkurser kan bli et problem i fremtiden, med all behov for oppdateringer og datautveksling mellom kjøretøy og leverandør. Naboen kjøpte seg en ny Fisker Ocean el-bil i fjor. I juni gikk Fisker konk, og naboen sier at det ikke blir flere oppdateringer av software. Dette er litt problematisk siden det er flere ting som ikke virker korrekt på bilen, bl.a. blinklys på sidene. Bilen er usalgbar ifølge ham.
Ja, dette kan helt åpenbart fort bli et problem :-k .
Ikke minst når det kommer til mange av disse nye kinesiske elbilmerkene siden det ligger i kortene at flere av Kinas mange elbilmerker vil opphøre å eksistere etter hvert. Ddet er neppe liv laga på sikt for svært mange av disse.

Når det gjelder KTM tror jeg faktisk de vil greie å restrukturere seg innen rimelig kort tid.
Salg av bl.a. MV Augusta kan fort vekk være en del av løsningen. Og dermed havner nok en italiener på kinesiske hender...
En annen del av restruktureringen vil nok være en god reduksjon av modellporteføljen...
Og med det forhåpentligvis en barbering av prisene på de modellene som blir igjen :crazy: .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av GSXR-Erling »

Har hørt og sett en KTM MX med eksplodert clutch, gått 15 timer. KTM ga 0 dekning. Biken var 1 år.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

GSXR-Erling skrev: 04 des 2024, 17:45 Har hørt og sett en KTM MX med eksplodert clutch, gått 15 timer. KTM ga 0 dekning. Biken var 1 år.
Selv har jeg opplevd det som helt uproblematisk med reklamasjoner på den KTM'en jeg har i dag.
Den første, 2015 modellen, var feilfri bortsatt fra lekkasje i framgaffel.
Dessverre flere problemer med 2018 modellen.
Bl.a. startproblemer som skyldtes dårlig design på startknappmodulen, som ble byttet på garanti uten spørsmål.
Samme med frontlykt, som dugget såpass at det falt innafor KTMs garantiregler. Og på erstatningslykta sviktet den ene DRI lysskinna. Så da ble det nok et bytte på garanti. Siden da har lykta fungert som den skal.

Og som jeg har nevnt tidligere i annen tråd som fikk jeg en kraftig oljesvetting ved venstre motordeksel, som verkstedet fikset.
Men så fikk jeg nye startproblemer august 2023 fikk verkstedet til å sjekke dette nærmere i forb. med service.
Og da oppdaget verkstedet, et annet enn de som fikset reklamasjonen i forb. med oljesvettingen, at en metallskive ikke var blitt montert, men lå løs inne i motoren ( :O ) og hadde påført svinghjulet såpass skade at dette faktisk var defekt!

Verksmester slo kategorisk fast at skiva aldri var blitt montert og at denne glippen måtte ha skjedd under reklamasjonsarbeidet på sykkelen i 2018.
Og dermed fikk jeg nytt svinghjul på garantien, mer enn 5 år etter at jeg kjøpte sykkelen som ny.

Og etter dette byttet har sykkelen faktisk gått jevnere og bedre enn noengang:
KTM slurv 1.JPG
KTM slurv 2.JPG
Ellers har jeg klaget/reklamert på feilmonterte deksler etter service og påvist dette med detaljbilder og i forb. med bytte av radiator pga. av steinsprang.
Alt byttet til nytt uten spørsmål.

Jeg har hatt tre KTM'er og den jeg har nå er den eneste jeg har hatt i overkant mye tull og tøys med. Mye pga. slurv på verkstedet.
Likevel ville jeg ikke ha noen betenkeligheter med å skaffe meg en ny KTM om det dukker opp en jeg jeg faller for.
Pr. i dag er det dog andre merker og modeller som frister mer... ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar