Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 09 des 2024, 00:21
- Motorsykkelen din: Honda Cb100 1972
- Bosted: Norge
Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Hvilken bensin og eventuelle tilsetninger trenger en Honda CB100 fra 1972?
Er det blybensin motoren helst vil ha?
Er det blybensin motoren helst vil ha?
-
- Innlegg: 128
- Registrert: 12 des 2019, 08:51
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
- Bosted: Arendal
Re: Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Blybensin får du nok ikke tak i lenger. Jeg mener Honda var tidlig ute med å være kompatibel med blyfri bensin, så det burde gå greit. Du bør kjøpe 98 oktan da denne ikke inneholder etanol.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Og skulle motoren kreve blybensin så er det vel blyerstatning å få tak i, noe mange veteranbileiere også må gjøre.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Blyerstatning er skam. Jeg har sett nok av tester opp gjennom årene på det. Selv motorer med støpejerntopplokk klarer seg uten. Alle japanske mc'er kan gå på blyfri.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Var blyet der for å berge ventilsetene og ventiltalerkene?
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
- Gammelbokser
- Innlegg: 58
- Registrert: 24 apr 2024, 21:52
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
- Bosted: Øvre Bratsberg Amt
Re: Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Blytilsetningen (organisk, tetraetryl-bly) ble vel opprinnelig tilsatt for å heve oktantallet, og forhindre tenningsbank. Tror det ble en utilsiktet erkjennelse at det i tillegg hadde blitt felt ut (brent) og lagt seg på alle varme overflater, og av disse var det vel ventilsetene som hadde godt av den beskyttende smøre-effekten.
Var det Shell som måtte betale for skader på ventilsetene da de markedsførte sin "Shell 2000" (???) bensinkvalitet - ?
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Tetraetylbly ble tilsatt på 20-tallet for å heve oktantallet. Man kunne da øke kompresjonen på motorer uten å få tenningsbank; dette var spesielt viktig for flymotorindustrien. En bieffekt med tetraetylbly (bortsett fra at det var svært giftig) var at det var veldig aggressivt for ventiler og eksosanlegg. Flymotorindustrien utviklet da nye legeringer for ventilene for å motvirke dette, man satte også inn separate ventilseter av hardmetall. Bilindustrien tok etter, og fra 30-tallet tålte ventilene på de aller fleste motorer tetraetylblyet godt. Det kom etter hvert alternativer til tetraetybly, men industrien ønsket ikke å ta de i bruk.
Dette høres litt bakvendt ut kanskje for de som ikke kjenner historien bak. Les her for hvordan scam'en utviklet seg videre:
https://www.biobasedpress.eu/2018/11/te ... r-erupted/
Når man på 80-tallet ønsket å fase ut bly av helseårsaker, og pga. ønsker om å introdusere katalysatorer, var mange redd for motorskader. Jeg husker selv alle dommedagsspådommene i pressen. Men etter hvert kom det en del langtidsstester på blyfri 92-oktan med bilmotorer som i utgangspunktet var ifølge produsenten kun ment for blybensin. Disse testene viste at ingen av motorene fikk skader, derimot gikk de renere, og en velkommen bieffekt var mindre korrosjon på eksosanlegg. Jeg husker spesielt at NAF testet ut blyfri bensin på sine patruljebiler som kjørte store distanser hele året (slike patruljer har de sluttet med for lenge siden). Tror det var Volvo 145 med B20-motorer, og distansene var 150000 km/år. Ingen skader eller negative effekter på ventilsystemene var konklusjonen.
Jeg selv kjørte på den tiden en Citroen GSA, som skulle ha blybensin. Jeg kjørte 160000 km med den på blyfri uten noe tull med ventilene. Måtte av med toppene pga. oljelekkasje og sjekket da ventilene; de var nesten som nye. Merk at GSA'en var luftkjølt og gikk på høye turtall.
Jeg har kjørt alle mine kjøretøy på blyfri siden midten av 80-tallet. 130000 km med BMW boksere, R100 og R80. På R100'en holdt eksosanlegget seg helt uten rust; disse rustet vanligvis opp i løpet av et par år på de modellene før de kom med rustfritt anlegg i 1985. Det originale anlegget sitter på fortsatt på denne R100'en. Alle mine japanske veteraner har jeg kjørt på blyfri; ingen problemer. AJS'en fra 1955, den har jeg hatt i 20 år nå. Ventilene på den har aldri vært oppe.
Min konklusjon etter å ha studert dette i praksis siden midten av 80-tallet og lest mange tester, er at blyet var en scam (les linken over), og at blyerstatning er bare tull og tøys.
Dette høres litt bakvendt ut kanskje for de som ikke kjenner historien bak. Les her for hvordan scam'en utviklet seg videre:
https://www.biobasedpress.eu/2018/11/te ... r-erupted/
Når man på 80-tallet ønsket å fase ut bly av helseårsaker, og pga. ønsker om å introdusere katalysatorer, var mange redd for motorskader. Jeg husker selv alle dommedagsspådommene i pressen. Men etter hvert kom det en del langtidsstester på blyfri 92-oktan med bilmotorer som i utgangspunktet var ifølge produsenten kun ment for blybensin. Disse testene viste at ingen av motorene fikk skader, derimot gikk de renere, og en velkommen bieffekt var mindre korrosjon på eksosanlegg. Jeg husker spesielt at NAF testet ut blyfri bensin på sine patruljebiler som kjørte store distanser hele året (slike patruljer har de sluttet med for lenge siden). Tror det var Volvo 145 med B20-motorer, og distansene var 150000 km/år. Ingen skader eller negative effekter på ventilsystemene var konklusjonen.
Jeg selv kjørte på den tiden en Citroen GSA, som skulle ha blybensin. Jeg kjørte 160000 km med den på blyfri uten noe tull med ventilene. Måtte av med toppene pga. oljelekkasje og sjekket da ventilene; de var nesten som nye. Merk at GSA'en var luftkjølt og gikk på høye turtall.
Jeg har kjørt alle mine kjøretøy på blyfri siden midten av 80-tallet. 130000 km med BMW boksere, R100 og R80. På R100'en holdt eksosanlegget seg helt uten rust; disse rustet vanligvis opp i løpet av et par år på de modellene før de kom med rustfritt anlegg i 1985. Det originale anlegget sitter på fortsatt på denne R100'en. Alle mine japanske veteraner har jeg kjørt på blyfri; ingen problemer. AJS'en fra 1955, den har jeg hatt i 20 år nå. Ventilene på den har aldri vært oppe.
Min konklusjon etter å ha studert dette i praksis siden midten av 80-tallet og lest mange tester, er at blyet var en scam (les linken over), og at blyerstatning er bare tull og tøys.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Støtter tull og tøys hypotesen.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Gamle Opel modeller -faktisk helt opp mot 90tallet da de gikk over til alu topper,hadde topplokk som ventilsetene var frest rett i toppen.
Matrerialet var kromlegert støpejern og der "måtte" man ha bly/erstatning.
Dette er bare tull-når 95oktan kom på markedet var denne blyfri og med høy nok oktan til at det ikke oppsto tenningsbank i motsetning til 93 oktan med bly-98oktan med bly var i handelen noen år i etterkant før den også ble blyfri.
Jeg og mange bekjente har kjørt 1100/1200 kadettmotorene og 1700/1900/2000 rekord ascona manta motorene på blyfritt i årevis uten noe som helst problemer-S motorene som hadde høyere komp gikk dog litt bedre hvis vi justerte de til 98oktan eller at vi trimmet de med høyere kompressjon/kam porting og større/flere gassere.
Alle motorer med innpressede ventilseter tåler i praksis blyfritt/uten kadmiumtilsetning.
Noen motorer med høye turtall shims og myke ventiler sliter dog ventilene inn i setene-men dette har ikke noe med bly/erstatning men tynne slitebelegg-spesielt noen yamahamodeller har ventiler av ost....FZR og tidlig R1motorer spesielt.
Det er faktisk påvist at jordens befolkning ble litt "dummere" kollektivt grunnet blyforgiftning gjennom atmosfæren.
OG økende kriminalitet:
The major source of lead exposure during the 20th century was leaded gasoline. Proponents of the lead–crime hypothesis argue that the removal of lead additives from motor fuel, and the consequent decline in children's lead exposure, explains the fall in crime rates in the United States beginning in the 1990s.[4] This hypothesis also offers an explanation of the rise in crime in the preceding decades as the result of increased lead exposure throughout the mid-20th century.[5]
Matrerialet var kromlegert støpejern og der "måtte" man ha bly/erstatning.
Dette er bare tull-når 95oktan kom på markedet var denne blyfri og med høy nok oktan til at det ikke oppsto tenningsbank i motsetning til 93 oktan med bly-98oktan med bly var i handelen noen år i etterkant før den også ble blyfri.
Jeg og mange bekjente har kjørt 1100/1200 kadettmotorene og 1700/1900/2000 rekord ascona manta motorene på blyfritt i årevis uten noe som helst problemer-S motorene som hadde høyere komp gikk dog litt bedre hvis vi justerte de til 98oktan eller at vi trimmet de med høyere kompressjon/kam porting og større/flere gassere.
Alle motorer med innpressede ventilseter tåler i praksis blyfritt/uten kadmiumtilsetning.
Noen motorer med høye turtall shims og myke ventiler sliter dog ventilene inn i setene-men dette har ikke noe med bly/erstatning men tynne slitebelegg-spesielt noen yamahamodeller har ventiler av ost....FZR og tidlig R1motorer spesielt.
Det er faktisk påvist at jordens befolkning ble litt "dummere" kollektivt grunnet blyforgiftning gjennom atmosfæren.
OG økende kriminalitet:
The major source of lead exposure during the 20th century was leaded gasoline. Proponents of the lead–crime hypothesis argue that the removal of lead additives from motor fuel, and the consequent decline in children's lead exposure, explains the fall in crime rates in the United States beginning in the 1990s.[4] This hypothesis also offers an explanation of the rise in crime in the preceding decades as the result of increased lead exposure throughout the mid-20th century.[5]
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Gammelbokser
- Innlegg: 58
- Registrert: 24 apr 2024, 21:52
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
- Bosted: Øvre Bratsberg Amt
Re: Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Kalium, ikke kadmium. Cd er enda mer giftig enn bly. At hagl laget av bly ikke lenger er tillatt for jakt nær vassdag er for å minske miljøpåvirkningen av bly (nervetoksisk, og akkumuleres i stedet for å skilles ut).mekkern skrev: 11 des 2024, 14:33 . . . Alle motorer med innpressede ventilseter tåler i praksis blyfritt/uten kadmiumtilsetning.
For så vidt enig at motorer fra "blybensintiden" kan gå greit uten verken bly eller -erstatning. Mine sykler går f.eks greit så lenge de ikke kjøres oppunder rødfeltet hele dagen, uten tegnene på skade, som for disse er ventilseteresesjon.
For en tid siden fikk jeg med meg at de som mente noen av deres motorer hadde godt av å gå på litt blytilsatt bensin innimellom, allierte seg med bekjente med småfly. For sistnevnte (med stempelmotorer) var 110LL flybensin (LL = low lead) å få kjøpt- Som betegnelsen sier var blytilsetningen muligns tilsatt for å øke oktantallet?
Men hvorfor blir ikke flymotorprodusenter pålagt å designe motorer som kan gå på drivstoff uten blytilsetning?
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Gammelbokser skrev: 11 des 2024, 16:59 ........
Men hvorfor blir ikke flymotorprodusenter pålagt å designe motorer som kan gå på drivstoff uten blytilsetning?
Flymotorprodusenter har ikke blitt pålagt å designe motorer for blyfritt drivstoff på grunn av tekniske utfordringer med ytelse, kostnader ved oppgradering av eksisterende flåter, lang godkjenningsprosess, og begrenset økonomisk press i markedet. Selv om miljøkrav nå øker, har blyfri avgas fortsatt ikke blitt standard på grunn av disse faktorene.
- Gammelbokser
- Innlegg: 58
- Registrert: 24 apr 2024, 21:52
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
- Bosted: Øvre Bratsberg Amt
Re: Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Hmmm . . . når miljøhensyn møtes med kommersielt press fra mektige opponenter er det ingen premie for å gjette hvem som vinner.MGR1 skrev: 11 des 2024, 17:59Gammelbokser skrev: 11 des 2024, 16:59 Men hvorfor blir ikke flymotorprodusenter pålagt å designe motorer som kan gå på drivstoff uten blytilsetning?
Flymotorprodusenter har ikke blitt pålagt å designe motorer for blyfritt drivstoff på grunn av tekniske utfordringer med ytelse, kostnader ved oppgradering av eksisterende flåter, lang godkjenningsprosess, og begrenset økonomisk press i markedet. Selv om miljøkrav nå øker, har blyfri avgas fortsatt ikke blitt standard på grunn av disse faktorene.
Samme grunn til at miljøtoksiske bunnstoff-preparater som nå er forbudt å bruke på fritids-/småbåter fremdeles kan brukes på havgående skip. Lenge leve global handel vha containerskip, med langreiste varer :-(
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Her lærte jeg mye jeg ikke visste fra før.MGR1 skrev: 11 des 2024, 11:18 Min konklusjon etter å ha studert dette i praksis siden midten av 80-tallet og lest mange tester, er at blyet var en scam (les linken over), og at blyerstatning er bare tull og tøys.
Veldig bra. Takker for det

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Husket nok litt feil i farta- er nok snart 40 år siden jeg leste på flaska og konkluderte med at det ikke trengtes.Gammelbokser skrev: 11 des 2024, 16:59Kalium, ikke kadmium.mekkern skrev: 11 des 2024, 14:33 . . . Alle motorer med innpressede ventilseter tåler i praksis blyfritt/uten kadmiumtilsetning.

Flybensin har en del andre egenskaper enn vanlig bensin - blandt annet fordampingspunkt og evnen til å motstå detonasjon på høy last og magerere blandinger på høye flyhøyder - manuelle justeringer. Sikringsbensin kalles det vel også. Samme som 98oktan er for eldre kjøretøy.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 09 des 2024, 00:21
- Motorsykkelen din: Honda Cb100 1972
- Bosted: Norge
Re: Hvilken bensin til CB100 fra 1972?
Da har jeg lært mye nytt.
Ingen blyerstatning og kun 98 bensin for å unngå den ekstra etanolen i 95?
Med 98 bensin, trenger man å tilsette noe i tanken når sykkelen skal stå lenge?
Ingen blyerstatning og kun 98 bensin for å unngå den ekstra etanolen i 95?
Med 98 bensin, trenger man å tilsette noe i tanken når sykkelen skal stå lenge?