Er dette riktig stempel orientering? Tappe lyd etter toppend overhaling
Er dette riktig stempel orientering? Tappe lyd etter toppend overhaling
Gjorde en liten topp end rebuild på yzfn og bytta til et stempel og en sylinder eg hadde ligende som akkurat var innkjørt. Stempelet har en prikk på ene siden. Jeg monterte det med prikken pekende bakover siden da var de store ventilutskjeringene i stempelet bakover siden indugsventilene som er større en eksosventilene er bak i motoren. Høres dette riktig ut? Det va sånn det var montert på gamle motoren mener eg å huske. Nå får eg en typ tappe lyd, ikke helt banking men ikke tikking. Og virker kun som den er på lavere turtall, jeg justerte ogseå ene insugs ventilen litt strammere så den akkurat var innenfor spec, kan en for stram ventil lage tappe lyder?
Sånn høres sykkelen ut: https://youtube.com/shorts/jP3kFvMMeUA? ... 3sdxfWLWBk
Sånn høres sykkelen ut: https://youtube.com/shorts/jP3kFvMMeUA? ... 3sdxfWLWBk
YZF R125 RE06 = 
Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon

Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon
-
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: Er dette riktig stempel orientering? Tappe lyd etter toppend overhaling
Fra verkstedhåndboka til 2008 YZF 125R:
Verkstedhåndboken er anbefalt litteratur før man begynner å plukke motorer i biter. Kan lastes ned fra det store internettet.
Verkstedhåndboken er anbefalt litteratur før man begynner å plukke motorer i biter. Kan lastes ned fra det store internettet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'83 Tempo Panter 50
Så da er stempelet montert feil vei?
YZF R125 RE06 = 
Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon

Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon
-
I følge den avbildede teksten: Ja
Trondheim
'83 Tempo Panter 50
'83 Tempo Panter 50
ok, enkel fiks å snu stempelet, nye pakninger og klips etc, men tror dere jeg har skadet ventilene? lyden er jo da at ventilene tar nedi stempelet. når jeg dro motoren rundt for hånd så kjente jeg ingen motstand når ventilene gikk ned etc og den gikk smooth rundt.
YZF R125 RE06 = 
Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon

Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon
-
Åpne opp og se om det er merker etter ventilene i stempelet. Om det ikke ser for ille ut, snu stempelet og monter sammen igjen for å se/høre om det blir noen forskjell.
Vær obs på risikoen for bøyde ventiler dersom stempelet har tatt oppi. Ved tvil bør ventilene demnonteres og sjekkes. Metoden står i verkstedhåndboken.
Vær obs på risikoen for bøyde ventiler dersom stempelet har tatt oppi. Ved tvil bør ventilene demnonteres og sjekkes. Metoden står i verkstedhåndboken.
Trondheim
'83 Tempo Panter 50
'83 Tempo Panter 50
Det er selvsagt og anbefale og lese seg opp før man begynner med slike ting som og bytte stempel osv da feilmontering kan bli svært kostbart.
Uansett så er vel dette den beste læringen man kan få og som flere har helt sikkert selv har gjort. Jeg har i hvert fall utført slike ting selv og lært av dette. Det er først i godt voksen alder at jeg setter pris på og få tak i instruksjonsbøker og verkstedbøker før jeg får tingen som skal skrues på
Morsomt at det er noen som kjører lett motorsykkel også som benytter vårt forum og spør om råd :9
Uansett så er vel dette den beste læringen man kan få og som flere har helt sikkert selv har gjort. Jeg har i hvert fall utført slike ting selv og lært av dette. Det er først i godt voksen alder at jeg setter pris på og få tak i instruksjonsbøker og verkstedbøker før jeg får tingen som skal skrues på
Morsomt at det er noen som kjører lett motorsykkel også som benytter vårt forum og spør om råd :9
Jeg så gjennom manualen for alle tourqe specs etc men fant aldri det med stempelet. På en annen motor dette skjedde på va ventilene ikke bøyd men d va godt synlige merker på stempelet. Vi får se imrgn, tar ut ventilene i samme slengen bare for sikkerhetsskyld. Har gjort det flere ganger før uten problem.
YZF R125 RE06 = 
Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon

Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon
Håper det ordner seg. Lykke til dette får du til 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Tviler på ventilene er skadd. Lyden kommer nok fra stempelskjørtet som treffer sylinderen på en litt feil måte når det står feil vei.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Pil/markør skal alltid mot eksos. Har aldri vært borti annet.
Ja takk, har gjort dette på 50cc etc før men har hatt 2 yzf motorer hvor den ene hadde prikken pekende mot eksos og den andre mot insug
YZF R125 RE06 = 
Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon

Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon
Ja det skjer kun på noen turtall også, hadde det vært ventilene ville jeg trodd jeg ville høre det hele tiden. Holder det at jeg helder noe bensin på ventilene når de er lukket for å se om de lekker, eller må jeg fjerne de for å se om de e bøyd etc?SveinHa skrev: 12 des 2024, 23:18 Tviler på ventilene er skadd. Lyden kommer nok fra stempelskjørtet som treffer sylinderen på en litt feil måte når det står feil vei.
YZF R125 RE06 = 
Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon

Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon
-
Ventilene må nok demonteres for å sjekke for skjevhet.
Men start med å sjekke om stempelet har vært oppe i ventilene. Det kan jo som andre har nevnt være andre årsaker til ulyden. Det at du ikke merket noe når motoren ble dreiet for hånd er jo et godt tegn.
Men start med å sjekke om stempelet har vært oppe i ventilene. Det kan jo som andre har nevnt være andre årsaker til ulyden. Det at du ikke merket noe når motoren ble dreiet for hånd er jo et godt tegn.
Trondheim
'83 Tempo Panter 50
'83 Tempo Panter 50
klarer jeg å se skjevhet med bare å dreie den eller kan det være minimale skjevheter jeg ikke ser som har betydning
YZF R125 RE06 = 
Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon

Rs 125 09 = ✔
07
VG2 Automasjon