Automatgir eller ikke –
Automatgir eller ikke –
«Automatgir eller ikke – det er det store spørsmålet i 2025» Se hvilke automat systemer som finnes til motorsykkel, interessant.
https://hubriding.no/2024/12/15/automat ... B8wQ1b4uqw
https://hubriding.no/2024/12/15/automat ... B8wQ1b4uqw
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Automatgir eller ikke –
Jeg spør bare "hvorfor"...
Kjør scooter eller bil ..
Kjør scooter eller bil ..

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Automatgir eller ikke –
Det er alltid interessant med nye tekniske løsninger men automatgear på mc er ikke noe jeg savner.
For den saks skyld, jeg savnet ikke automatgear på bil heller før jeg kjøpte den første
Og nå, etter 20 år har jeg den tredje bilen med automatkasse.
For den saks skyld, jeg savnet ikke automatgear på bil heller før jeg kjøpte den første
Og nå, etter 20 år har jeg den tredje bilen med automatkasse.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Automatgir eller ikke –
Automat gear på motorsykkel er ikke noe jeg vil velge noe som har vært diskutert her inne tidligere, det var mer hvilke systemer som i dag finnes. Det at vedkommende bak artikkel har valgets kval får så være.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
Automatgir
Tru'kke det
Men kjappgirsystem, altså quickshifter?
Helt klart JA TAKK
!

Tru'kke det

Men kjappgirsystem, altså quickshifter?
Helt klart JA TAKK

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MGR1
- Innlegg: 651
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Automatgir eller ikke –
Jeg var fornøyd med DCT-systemet på min Honda NC750D. Det var ingen som hang med ut fra lyskryss i hvert fall
.

- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Automatgir eller ikke –
Ikke.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
- Canutus
- Innlegg: 621
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
For 10 år siden så jeg ikke noe veldig behov for quikshift, men siden det var på sykkelen så er jeg blitt glad i den, og skulle gjerne hatt både opp og ned. Når jeg har prøvekjørt nyere sykler enn min -11mod, så merker en jo at det har skjedd en utvikling, og at giring er blitt nokså smooth på endel av syklene vertfall.
Har bare hatt en liten prøvetur med VFR1200X med DCT, og på en slik "bedagelig" sykkel syns jeg det fungerte helt greit.
Skulle jeg ha kjøpt en 1300GSA nå så ville jeg vertfall ha prøvd automat, og ser ikke bortifa at jeg kunne ha valg det også.
Har hatt automat i 20år på bil nå, men har også 2 biler med manuell, men den giringen gir meg absolutt ingen glede på de trauste bilene. Hadde det no vært en Escort MKI el. entusiastbil så hadde eg stemt for manuell.
Har bare hatt en liten prøvetur med VFR1200X med DCT, og på en slik "bedagelig" sykkel syns jeg det fungerte helt greit.
Skulle jeg ha kjøpt en 1300GSA nå så ville jeg vertfall ha prøvd automat, og ser ikke bortifa at jeg kunne ha valg det også.
Har hatt automat i 20år på bil nå, men har også 2 biler med manuell, men den giringen gir meg absolutt ingen glede på de trauste bilene. Hadde det no vært en Escort MKI el. entusiastbil så hadde eg stemt for manuell.
Re: Automatgir eller ikke –
Det har helt klart skjedd veldig mye på disse årene men gearkasse på K1600 var mye omtalt litt negativ som jeg ikke deler, har hatt god opplevelse. Gearkasse på 1290 SAS med quickshift opp / ned funker som bare det, selv om 1250 GSA’n har quickshift føler jeg ikke samme behov for den under kjøring. Står valget mellom en sykkel med tradisjonell gearing vs automat blir valget manuell. Trives minst like bra på en eldre sykkel som på en ny, noe jeg har gitt utrykk for her på forumet tidligere ref. K1600Canutus skrev: 17 des 2024, 15:28 For 10 år siden så jeg ikke noe veldig behov for quikshift, men siden det var på sykkelen så er jeg blitt glad i den, og skulle gjerne hatt både opp og ned. Når jeg har prøvekjørt nyere sykler enn min -11mod, så merker en jo at det har skjedd en utvikling, og at giring er blitt nokså smooth på endel av syklene vertfall.
Har bare hatt en liten prøvetur med VFR1200X med DCT, og på en slik "bedagelig" sykkel syns jeg det fungerte helt greit.
Skulle jeg ha kjøpt en 1300GSA nå så ville jeg vertfall ha prøvd automat, og ser ikke bortifa at jeg kunne ha valg det også.
Har hatt automat i 20år på bil nå, men har også 2 biler med manuell, men den giringen gir meg absolutt ingen glede på de trauste bilene. Hadde det no vært en Escort MKI el. entusiastbil så hadde eg stemt for manuell.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Automatgir eller ikke –
Så lenge det finnes en fotpedal til manuell giring er automat helt klart til vurdering.
Jeg bruker vel quickshift 80% av alle giringer både opp og ned allerede. Clutch brukes ved kryp kjøring / kø/ start /stopp.
ASA skal testes ut til våren og liker jeg systemet bytter jeg sykkel
Jeg bruker vel quickshift 80% av alle giringer både opp og ned allerede. Clutch brukes ved kryp kjøring / kø/ start /stopp.
ASA skal testes ut til våren og liker jeg systemet bytter jeg sykkel

Re: Automatgir eller ikke –
Spennende og lykke tillazyboy skrev: 17 des 2024, 17:00 Så lenge det finnes en fotpedal til manuell giring er automat helt klart til vurdering.
Jeg bruker vel quickshift 80% av alle giringer både opp og ned allerede. Clutch brukes ved kryp kjøring / kø/ start /stopp.
ASA skal testes ut til våren og liker jeg systemet bytter jeg sykkel![]()


dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
Ingen quickshifter og slett ingen automatgiring på min Moto Guzzi V7 Special 850.
Men du verden hvor artig det er å kjøre denne sykkelen likevel med bilgiring (tørrclutch og god gammeldags wireoverføring)
!
Likevel kan jeg helt uproblematisk kjappgire uten clutch fra 4. opp til 6. gir uten bruk av clutch. Dog ikke like trygt å veksle ned fra 6. gir...
Men du verden hvor artig det er å kjøre denne sykkelen likevel med bilgiring (tørrclutch og god gammeldags wireoverføring)

Likevel kan jeg helt uproblematisk kjappgire uten clutch fra 4. opp til 6. gir uten bruk av clutch. Dog ikke like trygt å veksle ned fra 6. gir...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Automatgir eller ikke –
Oppsøker ikke kø jeg hellerdypen skrev: 17 des 2024, 17:21Spennende og lykke tillazyboy skrev: 17 des 2024, 17:00 Så lenge det finnes en fotpedal til manuell giring er automat helt klart til vurdering.
Jeg bruker vel quickshift 80% av alle giringer både opp og ned allerede. Clutch brukes ved kryp kjøring / kø/ start /stopp.
ASA skal testes ut til våren og liker jeg systemet bytter jeg sykkel![]()
Det er vel liten tvil om at det funker med automat men det er som regel ved spesielle omstendigheter det kan oppstå situasjoner du kanskje ville hatt full kontroll med manuell. For min del så kjører jeg ikke motorsykkel på samme måte som bil da jeg unngår kø, kryp kjøring osv da det er helt pyton. De gangene jeg har kjørt i kø trafikk de siste ti årene kan jeg tell på en hånd, fremskynder / forskyver avgang eller kjører heller flere mils omvei for å slippe
![]()

Re: Automatgir eller ikke –
Skulle gjerne hatt automatgir på noen av europaturene jeg har vært på. Blir fort lei av å holde inne clutchen i timevis på autobahn. Blir som regel at man kjører forbi, selv om det ikke er lov
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 114
- Registrert: 28 aug 2023, 20:38
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
- Bosted: Oslo
Re: Automatgir eller ikke –
Automatgir er nok kommet for å bli.
Hvorfor er alternativet alltid scooter hvis noen vurderer automat motorsykkel? Man MÅ ikke kjøpe Toyota prius hvis man vil ha automat.
Tror dere skal la folk kjøre det de vil.
Hvorfor er alternativet alltid scooter hvis noen vurderer automat motorsykkel? Man MÅ ikke kjøpe Toyota prius hvis man vil ha automat.
Tror dere skal la folk kjøre det de vil.
Re: Automatgir eller ikke –
Selvfølgelig, alle må jo få velge hva de vil det har jeg ingen problemer medMegaoctane skrev: 17 des 2024, 22:48 Automatgir er nok kommet for å bli.
Hvorfor er alternativet alltid scooter hvis noen vurderer automat motorsykkel? Man MÅ ikke kjøpe Toyota prius hvis man vil ha automat.
Tror dere skal la folk kjøre det de vil.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- hansiver
- Innlegg: 433
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
Har prøvd Hondas automat system og ble ikke imponert, prøvd 750 og Africa Twin (gammel modell) med automat. For meg nei takk. Da jeg kjøpte AT'en vurderte jeg lenge Honda nt 1100 også, men her i Thailand er den kun å få med automat så da ble valget enkelt. Klarer meg fint uten quickshifter også.
Har forøvrig automat på bilen en Toyota Hilux og på min gode gamle Honda PCX scooter er det variomatic, på disse kjøretøyene fungere det fint, men på stor mc der vil jeg gire selv.
Har forøvrig automat på bilen en Toyota Hilux og på min gode gamle Honda PCX scooter er det variomatic, på disse kjøretøyene fungere det fint, men på stor mc der vil jeg gire selv.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- Abel
- Innlegg: 14
- Registrert: 10 jan 2025, 00:28
- Motorsykkelen din: BMW 1250 GSA & BMW R nineT Scrambler
- Bosted: Larvik
Re: Automatgir eller ikke –
Svaret er helt klart ja. Tenkte ikke det tidligere, men som BMW sier; Jo mer sykkelen gjør, jo mer kan du nyte turen. :)
Som noen nevnte - denne diskusjonen var også for 30 år siden da dette dukket opp på biler. Nå er det vel ikke mange igjen med manuell?
Som noen nevnte - denne diskusjonen var også for 30 år siden da dette dukket opp på biler. Nå er det vel ikke mange igjen med manuell?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
Hmm...

Er ikke så sikker på om jeg er enig i dette.
Overlater man mer og mer til sykkelen inviterer det kanskje til en slags 'førersløvhet' og frakobling fra aktiv og førerkontrollert kjøring, som i hvert fall jeg ikke er noen tilhenger av...
Ulike oppfatninger, javel

Uansett, velkommen skal du være her på MCsiden.no

Har forøvrig eid to biler av samme modell ulike årsmodeller med automatgir, men savner ingen av dem. Selv om kickdown funksjonen var ganske spenstig

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Automatgir eller ikke –
Velkommen @Abel 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Abel
- Innlegg: 14
- Registrert: 10 jan 2025, 00:28
- Motorsykkelen din: BMW 1250 GSA & BMW R nineT Scrambler
- Bosted: Larvik
Re: Automatgir eller ikke –
Takk for velkomsten AJ & dypen :)
-
- Innlegg: 275
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Bosted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
For meg er 80 prosent av gleden ved mc kjøring opp/nedgiring, følelse av mekanikk og lyder. I bil er det motsatt..Jeg syns det er fint det fins valgmuligheter. Folk må få bestemme selv. Men i skog og terreng må man nesten ha clutch..så alt til sitt bruk tenker jeg 

KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
- m.figenschou96
- Innlegg: 30
- Registrert: 20 apr 2020, 22:29
- Motorsykkelen din: HD FXDF FatBob 08'
- Bosted: Hammerfest
Re: Automatgir eller ikke –
En helt klar Nei fra meg. Men jeg ser ikke noen problem med at folk kjøper det.
Men jeg vil helt klart sette spørsmålstegn ved valget. spesielt mtp å selge den i etterkant, noe jeg har hørt KAN være EKSTREMT tungt.
På biler er auto et første valg for meg. På sykler vil ikke auto vurderes engang.
Men jeg vil helt klart sette spørsmålstegn ved valget. spesielt mtp å selge den i etterkant, noe jeg har hørt KAN være EKSTREMT tungt.
På biler er auto et første valg for meg. På sykler vil ikke auto vurderes engang.
Tidligere: Suzuki VZ 800 98'(solgt) | BMW R1200GS 07' (solgt)
Nåværende: Harley Davidson Dyna FXDF Fat Bob 08'
Ønsket: BMW R18 | HD Sportster S | Indian Sport Chief
Red Knights Norway 1
Nåværende: Harley Davidson Dyna FXDF Fat Bob 08'
Ønsket: BMW R18 | HD Sportster S | Indian Sport Chief
Red Knights Norway 1
-
- Innlegg: 114
- Registrert: 28 aug 2023, 20:38
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
- Bosted: Oslo
Re: Automatgir eller ikke –
Hvis det blir vanlig å kjøpe nye motorsykler med automatgir, vil det bli flere som vil kjøpe de brukt også.
Endringene i bilverdenen, fra manuell til automat, og deretter fra bensin/diesel til elektrisk, vil kreve endringer i MC verdenen også. Folk vil liksom ikke lenger ha noe forhold til giring lenger om 10-15 år.
Endringene i bilverdenen, fra manuell til automat, og deretter fra bensin/diesel til elektrisk, vil kreve endringer i MC verdenen også. Folk vil liksom ikke lenger ha noe forhold til giring lenger om 10-15 år.
Re: Automatgir eller ikke –
Det er rart at de fleste som er negative, ikke bare her men mange andre steder også, til automat eller dct på mc har ikke den fjerneste ide om hva dere snakker om når det ikke er forsøkt skikkelig. Nå har jeg 25000 kilometer bak meg på ATAS med DCT og mer morro har jeg aldri hatt det på motorsykkel.
Oppfordring: Ikke bedøm et produkt før du har prøvet det ut skikkelig.
Oppfordring: Ikke bedøm et produkt før du har prøvet det ut skikkelig.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)