Automatgir eller ikke –

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7113
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Automatgir eller ikke –

Legg inn av dypen »

«Automatgir eller ikke – det er det store spørsmålet i 2025» Se hvilke automat systemer som finnes til motorsykkel, interessant.

https://hubriding.no/2024/12/15/automat ... B8wQ1b4uqw
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av mekkern »

Jeg spør bare "hvorfor"...
Kjør scooter eller bil .. :roll
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av Jompa »

Det er alltid interessant med nye tekniske løsninger men automatgear på mc er ikke noe jeg savner.
For den saks skyld, jeg savnet ikke automatgear på bil heller før jeg kjøpte den første
Og nå, etter 20 år har jeg den tredje bilen med automatkasse.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7113
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av dypen »

Automat gear på motorsykkel er ikke noe jeg vil velge noe som har vært diskutert her inne tidligere, det var mer hvilke systemer som i dag finnes. Det at vedkommende bak artikkel har valgets kval får så være.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av AJ »

Automatgir :-k
Tru'kke det :[-(

Men kjappgirsystem, altså quickshifter?
Helt klart JA TAKK :crazy: !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 651
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av MGR1 »

Jeg var fornøyd med DCT-systemet på min Honda NC750D. Det var ingen som hang med ut fra lyskryss i hvert fall :-).

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av GSXR-Erling »

Ikke.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 621
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av Canutus »

For 10 år siden så jeg ikke noe veldig behov for quikshift, men siden det var på sykkelen så er jeg blitt glad i den, og skulle gjerne hatt både opp og ned. Når jeg har prøvekjørt nyere sykler enn min -11mod, så merker en jo at det har skjedd en utvikling, og at giring er blitt nokså smooth på endel av syklene vertfall.
Har bare hatt en liten prøvetur med VFR1200X med DCT, og på en slik "bedagelig" sykkel syns jeg det fungerte helt greit.
Skulle jeg ha kjøpt en 1300GSA nå så ville jeg vertfall ha prøvd automat, og ser ikke bortifa at jeg kunne ha valg det også.
Har hatt automat i 20år på bil nå, men har også 2 biler med manuell, men den giringen gir meg absolutt ingen glede på de trauste bilene. Hadde det no vært en Escort MKI el. entusiastbil så hadde eg stemt for manuell.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7113
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av dypen »

Canutus skrev: 17 des 2024, 15:28 For 10 år siden så jeg ikke noe veldig behov for quikshift, men siden det var på sykkelen så er jeg blitt glad i den, og skulle gjerne hatt både opp og ned. Når jeg har prøvekjørt nyere sykler enn min -11mod, så merker en jo at det har skjedd en utvikling, og at giring er blitt nokså smooth på endel av syklene vertfall.
Har bare hatt en liten prøvetur med VFR1200X med DCT, og på en slik "bedagelig" sykkel syns jeg det fungerte helt greit.
Skulle jeg ha kjøpt en 1300GSA nå så ville jeg vertfall ha prøvd automat, og ser ikke bortifa at jeg kunne ha valg det også.
Har hatt automat i 20år på bil nå, men har også 2 biler med manuell, men den giringen gir meg absolutt ingen glede på de trauste bilene. Hadde det no vært en Escort MKI el. entusiastbil så hadde eg stemt for manuell.
Det har helt klart skjedd veldig mye på disse årene men gearkasse på K1600 var mye omtalt litt negativ som jeg ikke deler, har hatt god opplevelse. Gearkasse på 1290 SAS med quickshift opp / ned funker som bare det, selv om 1250 GSA’n har quickshift føler jeg ikke samme behov for den under kjøring. Står valget mellom en sykkel med tradisjonell gearing vs automat blir valget manuell. Trives minst like bra på en eldre sykkel som på en ny, noe jeg har gitt utrykk for her på forumet tidligere ref. K1600 :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av lazyboy »

Så lenge det finnes en fotpedal til manuell giring er automat helt klart til vurdering.
Jeg bruker vel quickshift 80% av alle giringer både opp og ned allerede. Clutch brukes ved kryp kjøring / kø/ start /stopp.
ASA skal testes ut til våren og liker jeg systemet bytter jeg sykkel :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7113
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av dypen »

lazyboy skrev: 17 des 2024, 17:00 Så lenge det finnes en fotpedal til manuell giring er automat helt klart til vurdering.
Jeg bruker vel quickshift 80% av alle giringer både opp og ned allerede. Clutch brukes ved kryp kjøring / kø/ start /stopp.
ASA skal testes ut til våren og liker jeg systemet bytter jeg sykkel :thumleft
Spennende og lykke til :thumleft Det er vel liten tvil om at det funker med automat men det er som regel ved spesielle omstendigheter det kan oppstå situasjoner du kanskje ville hatt full kontroll med manuell. For min del så kjører jeg ikke motorsykkel på samme måte som bil da jeg unngår kø, kryp kjøring osv da det er helt pyton. De gangene jeg har kjørt i kø trafikk de siste ti årene kan jeg tell på en hånd, fremskynder / forskyver avgang eller kjører heller flere mils omvei for å slippe :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av AJ »

Ingen quickshifter og slett ingen automatgiring på min Moto Guzzi V7 Special 850.
Men du verden hvor artig det er å kjøre denne sykkelen likevel med bilgiring (tørrclutch og god gammeldags wireoverføring) :crazy: !

Likevel kan jeg helt uproblematisk kjappgire uten clutch fra 4. opp til 6. gir uten bruk av clutch. Dog ikke like trygt å veksle ned fra 6. gir...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av lazyboy »

dypen skrev: 17 des 2024, 17:21
lazyboy skrev: 17 des 2024, 17:00 Så lenge det finnes en fotpedal til manuell giring er automat helt klart til vurdering.
Jeg bruker vel quickshift 80% av alle giringer både opp og ned allerede. Clutch brukes ved kryp kjøring / kø/ start /stopp.
ASA skal testes ut til våren og liker jeg systemet bytter jeg sykkel :thumleft
Spennende og lykke til :thumleft Det er vel liten tvil om at det funker med automat men det er som regel ved spesielle omstendigheter det kan oppstå situasjoner du kanskje ville hatt full kontroll med manuell. For min del så kjører jeg ikke motorsykkel på samme måte som bil da jeg unngår kø, kryp kjøring osv da det er helt pyton. De gangene jeg har kjørt i kø trafikk de siste ti årene kan jeg tell på en hånd, fremskynder / forskyver avgang eller kjører heller flere mils omvei for å slippe :D
Oppsøker ikke kø jeg heller😂 Men det er ikke til og unngå noen ganger. Skal jeg fex bruke sykkelen til jobb er køkjøring med mange start stopp ikke til og unngå. Og på den årlige Europa turen blir det mye Stau til tider :D

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av JohnnyTh »

Skulle gjerne hatt automatgir på noen av europaturene jeg har vært på. Blir fort lei av å holde inne clutchen i timevis på autobahn. Blir som regel at man kjører forbi, selv om det ikke er lov
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Megaoctane
Innlegg: 114
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Bosted: Oslo

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av Megaoctane »

Automatgir er nok kommet for å bli.
Hvorfor er alternativet alltid scooter hvis noen vurderer automat motorsykkel? Man MÅ ikke kjøpe Toyota prius hvis man vil ha automat.
Tror dere skal la folk kjøre det de vil.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7113
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av dypen »

Megaoctane skrev: 17 des 2024, 22:48 Automatgir er nok kommet for å bli.
Hvorfor er alternativet alltid scooter hvis noen vurderer automat motorsykkel? Man MÅ ikke kjøpe Toyota prius hvis man vil ha automat.
Tror dere skal la folk kjøre det de vil.
Selvfølgelig, alle må jo få velge hva de vil det har jeg ingen problemer med :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 433
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
Kontakt:

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av hansiver »

Har prøvd Hondas automat system og ble ikke imponert, prøvd 750 og Africa Twin (gammel modell) med automat. For meg nei takk. Da jeg kjøpte AT'en vurderte jeg lenge Honda nt 1100 også, men her i Thailand er den kun å få med automat så da ble valget enkelt. Klarer meg fint uten quickshifter også.
Har forøvrig automat på bilen en Toyota Hilux og på min gode gamle Honda PCX scooter er det variomatic, på disse kjøretøyene fungere det fint, men på stor mc der vil jeg gire selv.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
Abel
Innlegg: 14
Registrert: 10 jan 2025, 00:28
Motorsykkelen din: BMW 1250 GSA & BMW R nineT Scrambler
Bosted: Larvik

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av Abel »

Svaret er helt klart ja. Tenkte ikke det tidligere, men som BMW sier; Jo mer sykkelen gjør, jo mer kan du nyte turen. :)

Som noen nevnte - denne diskusjonen var også for 30 år siden da dette dukket opp på biler. Nå er det vel ikke mange igjen med manuell?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av AJ »

Abel skrev: 10 jan 2025, 18:01 men som BMW sier; Jo mer sykkelen gjør, jo mer kan du nyte turen. :)
Hmm... :-k
Er ikke så sikker på om jeg er enig i dette.
Overlater man mer og mer til sykkelen inviterer det kanskje til en slags 'førersløvhet' og frakobling fra aktiv og førerkontrollert kjøring, som i hvert fall jeg ikke er noen tilhenger av...

Ulike oppfatninger, javel ;).
Uansett, velkommen skal du være her på MCsiden.no :vs !

Har forøvrig eid to biler av samme modell ulike årsmodeller med automatgir, men savner ingen av dem. Selv om kickdown funksjonen var ganske spenstig :crazy:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7113
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av dypen »

Velkommen @Abel :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Abel
Innlegg: 14
Registrert: 10 jan 2025, 00:28
Motorsykkelen din: BMW 1250 GSA & BMW R nineT Scrambler
Bosted: Larvik

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av Abel »

Takk for velkomsten AJ & dypen :)

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av KiMedic »

For meg er 80 prosent av gleden ved mc kjøring opp/nedgiring, følelse av mekanikk og lyder. I bil er det motsatt..Jeg syns det er fint det fins valgmuligheter. Folk må få bestemme selv. Men i skog og terreng må man nesten ha clutch..så alt til sitt bruk tenker jeg :prf
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
m.figenschou96
Innlegg: 30
Registrert: 20 apr 2020, 22:29
Motorsykkelen din: HD FXDF FatBob 08'
Bosted: Hammerfest

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av m.figenschou96 »

En helt klar Nei fra meg. Men jeg ser ikke noen problem med at folk kjøper det.
Men jeg vil helt klart sette spørsmålstegn ved valget. spesielt mtp å selge den i etterkant, noe jeg har hørt KAN være EKSTREMT tungt.

På biler er auto et første valg for meg. På sykler vil ikke auto vurderes engang.
Tidligere: Suzuki VZ 800 98'(solgt) | BMW R1200GS 07' (solgt)
Nåværende: Harley Davidson Dyna FXDF Fat Bob 08'
Ønsket: BMW R18 | HD Sportster S | Indian Sport Chief

Red Knights Norway 1

Megaoctane
Innlegg: 114
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Bosted: Oslo

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av Megaoctane »

Hvis det blir vanlig å kjøpe nye motorsykler med automatgir, vil det bli flere som vil kjøpe de brukt også.
Endringene i bilverdenen, fra manuell til automat, og deretter fra bensin/diesel til elektrisk, vil kreve endringer i MC verdenen også. Folk vil liksom ikke lenger ha noe forhold til giring lenger om 10-15 år.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Automatgir eller ikke –

Legg inn av utc »

Det er rart at de fleste som er negative, ikke bare her men mange andre steder også, til automat eller dct på mc har ikke den fjerneste ide om hva dere snakker om når det ikke er forsøkt skikkelig. Nå har jeg 25000 kilometer bak meg på ATAS med DCT og mer morro har jeg aldri hatt det på motorsykkel.

Oppfordring: Ikke bedøm et produkt før du har prøvet det ut skikkelig.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Svar