Avgiftsbomben kommunale avgifter …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Avgiftsbomben kommunale avgifter …

Legg inn av dypen »

Vi har hørt det tidligere, våre politikere jobber for å holde kommunale avgifter lave så vi skal få mere å rutte med … Noe som folder seg inn i rekken der absolutt alt blir dyrere.

NRK Debatten med Fredrik Solvang fra 1. oktober 2024 belyser hvorfor kommunale avgifter vil øke ytterligere kommende år i tillegg til en allerede betydelig økning som vi alle har fått på grunn av etterslep på vedlikehold på kommunale vann og avløp.

De nye avgiftene skyldes ett nytt EU - direktiv fra 2023 hvor avløpsvann må renses enda bedre sammenlignet med tideligere. De dyreste kommunene med kommunale avgifter som har passert 40k for hver husstand vil mest sannsynlig i beste fall plusse på ytterligere 18k norske kroner.

Ett positivt lønnsoppgjør i 2024 slukes elegant av prisstigning, avgiftsøkning, renter med mere.

NRK Debatten 1. oktober · De sa vi skulle få bedre råd:
https://tv.nrk.no/serie/debatten/sesong ... FA51100124

EU-landene enige om nytt direktiv: – Økonomisk bombe:
https://www.nettavisen.no/okonomi/eu-la ... 95-1396793
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Re: Avgiftsbomben kommunale avgifter …

Legg inn av SveinHa »

dypen skrev: 20 des 2024, 09:01 Ett positivt lønnsoppgjør i 2024 slukes elegant av prisstigning, avgiftsøkning, renter med mere.
Det er vel akkurat etter planen til de store herrer... Vi skal knebles på alle bauger og kanter for å miste vår frihet... steg for steg slik at vi nesten ikke merker det...
SchwabMoney.jpg
En annen, og langt mer omfattende diskusjon, er at bruk-og-kast samfunnet vi har i dag på ingen måte er bærekraftig. Vi har bygget opp et velferdssamfunn som er hinsides for dyrt, både i kroner og ressursbruk, utelukkende fordi de aller rikeste (rik og rik, altså de som allerede sitter på multimilliarder) skal hole til seg enda mer penger... I disse dager gjøres der jo aktive tiltak for å redusere befolkningen på denne planeten men så langt har det jo vært litt begrenset suksess... Jeg er stygt redd for at en skikkelig verdenskrig med bomber og granater er eneste fungerende løsning...og da fyller de store herrer nye milliarder i sine allerede velfylte lommer...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Drikkevannet til innbyggerne er det neste, ganske sikkert.
Vannrørleie er stikkordet. For alle som er tilkoblet offentlig vann. Nore innbyggerre flest jo er. Så her er det mye penger å hente... Også i å øke vannavgiften, selvfølgelig.

Hva de kommer til å gjøre med sånne som meg som har eget grunnvann på egen eiendom, er ikke godt å si... :-k

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

Fikk beskjed fra Trondheim kommune om at jeg må bytte vannmåler. Den nye måleren sender inn data automatisk. Må innrømme at jeg ikke har lyst på enda en radiosender med ukjent sendeeffekt og frekvens i huset. Jeg har utsatt det i ett år nå, men de maser om at et rørleggerfirma skal komme og bytte den. Hvor lenge kan jeg holde det på avstand tro? Den gamle mekaniske måleren fungerer utmerket.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Enkelte stater i USA har FORBUD :crazy: mot å koble seg fra kommunalt vann og strøm, slå den... Hvis en vil leve enkelt så er ikke det noe staten trenger å bry seg med... Og jeg mener å ha hørt en historie her på berget også der en kar pliktoppfyllende fylte en brusflaske med kommunalt vann en gang i året slik at han kunne oppfylle lovverket...og brukte resten av vannet fra egen brønn. Tilsetninger til drikkevann er jo en effektiv måte å sette befolkningen ut av spill på...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

SveinHa skrev: 20 des 2024, 19:01 Tilsetninger til drikkevann er jo en effektiv måte å sette befolkningen ut av spill på...
Nemlig.
Ingen tilsetninger i vannet her hjemme. Kun naturlige mineraler fra fjellgrunnen på tomta vår.
Sundt rent kildevann av beste kvalitet :prf .

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Siden jeg er midt i hele problemstillingen med avgifter rensekrav utslipp drifting og kostnader-og også krav innen vannforsyning så ser jeg dette på litt annen måte enn tabloide overskrifter og debatter.
En ting er etterslep og vedlikehold-en annen ting er ekstreme økninger i kostnader til anleggsfirmaer og materiell.
Når eksempelvis en pumpe har økt med 250-300% i pris på få år så er det ikke lett å spare på innkjøpene.
Etterslepet er forresten et resultat av at det ikke har vært politisk vilje til å ta disse kostnadene på grunn av "valghensyn"

Kommunene rundt Oslofjorden samarbeider mye rundt avløpsløsninger men det er enorme summer i spill for å oppnå rensekravene-ikke minst Nitrogenfjærning er kostbart å implementere.
Tidligere har det vært "litt slappe krav" fra Lindesnes og nordover på kysten og nå kommer kravene dit også.
Småsamfunn i fjorder og på øyer får dette tredd ned over ørene selv om det ikke er noe egentlig effekt mange steder.

Utgiftene til sikker vannforsyning burde etter min mening kommet høyere på lista da det er lett å sabotere vannforsyningen til store deler av befolkningen-spesielt i nyere tid med mer spenninger.
Dette går på vannkilder/alternative, adgangskontroll og sikkerhet innen styring/IT.

Tilsetninger i drikkevannet er jo noe vi IKKE ønsker-men kloring er ofte et reservesystem hvis det påvises bakterier i renset vann/på nett.

Hvis noen tror det tilsettes noe for å påvirke befolkningen så er det en tilstand som bør behandles.

Dog så tilsettes det mineraler og slikt for at vannet skal smake mer naturlig i eksempelvis store anlegg i USA som benytter omvendt osmose.
Der er vannet så rent at det smaker dødt/flatt.
https://engineer.techinfus.com/no/vodos ... polza.html
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

mekkern skrev: 20 des 2024, 20:48 Hvis noen tror det tilsettes noe for å påvirke befolkningen så er det en tilstand som bør behandles.
Nåja, noen mener vel det... Jeg tror ikke der tilsettes noe vesentlig i det kommunale vannet i det daglige men når de store herrer i (verdens)regjeringen finner på noe så har de allerede distribusjonskanalene fiks ferdige for å ramme det meste av befolkningen.

Jeg vet et vannverk i UK tilsatte ting som absolutt ikke har noe i drikkevann å gjøre etter pålegg fra regjeringen og jeg irriterer vettet av meg at jeg ikke tok vare på den rapporten da jeg dumpet over den for et par år siden...
mekkern skrev: 20 des 2024, 20:48 Dog så tilsettes det mineraler og slikt for at vannet skal smake mer naturlig i eksempelvis store anlegg i USA som benytter omvendt osmose.
Der er vannet så rent at det smaker dødt/flatt.
Alt drikkevann i mitt hus er kjørt gjennom omvendt osmose uten mineraltilsetning og har en TDS på 0, smaker frist og fint :twothumbs: ... så hva de gjør i USA vet ikke jeg...

mekkern

Legg inn av mekkern »

Å diskutere faget mitt på et løslig konspiratorisk grunnlag blir feil for meg.
Greit det er mye sprø ting som har skjedd og vil skje men jeg tror jeg setter strek her.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Det er i alle fall ingen konspirasjonsteori at mitt RO-vann smaker fortreffelig...

Og jeg er stolt over å kunne kalle meg konspirasjonsteoretiker. Prøv å finne ut hvor det uttrykket kommer fra og ikke minst HVORFOR det oppstod...
SpareConspiracyTheory.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 20 des 2024, 09:01 Vi har hørt det tidligere, våre politikere jobber for å holde kommunale avgifter lave så vi skal få mere å rutte med … Noe som folder seg inn i rekken der absolutt alt blir dyrere.

NRK Debatten med Fredrik Solvang fra 1. oktober 2024 belyser hvorfor kommunale avgifter vil øke ytterligere kommende år i tillegg til en allerede betydelig økning som vi alle har fått på grunn av etterslep på vedlikehold på kommunale vann og avløp.
Her i din nabokommune har økningen i kommunale avgifter vært enorm de senere årene.
Fra å være relativt moderate til å være høyt opp på lista, mye pga. vann og avløp, men også pga. kommunehuset som ble dobbelt så dyrt som budsjettert. Senere også renovasjon, selv om levert tjeneste er blitt dårligere og dårligere.
Vi fikk en tredje dunk i fjor høst (til matavfall), også henter de selv restavfall kun hver 14 dag og det er jo den som blir fortest full ikke papp/papir og matavfall. Vi har heller ikke noe "fylling" i kommunen, ikke en gang for hageavfall, nå venter jeg bare på at vi får en fjerde dunk for plast så vi må begynne å vaske søpla :crazy: . Masse i feiegebyr også og vi fant ut at det var 10 år mellom de to siste inspeksjonene, de kom i år men feide ikke, det så bra ut sa han og dro. Det skal jo liksom være selvkost, men rundt 15K for å titte ned i pipa én gang er vel litt drøyt.
Det var jo en korrupsjonssak i vannverket for en del år siden hvor sjefen bla. drev eget firma som solgte pumper til vannverket, kjøpte biler all mass tll seg selv og familie, jaktfarm i Afrika + +. Det som var av salgbare verdier ble solgt og ført tilbake, men dette hadde pågått i lang tid å mye penger svidd av og borte.

Nå fikk vi nylig et brev fra kommunen om at de setter ned noen avgifter, men andre øker... så i praksis blir nok ikke sluttsummen på ca. 32 000 i år noe lavere neste år. Så varslet de en større økning i 2026 pga. arbeider med oppgradering av avløp....
Det var godt under halvparten for en del år tilbake, så økningen er vesentlig større enn generell prisvekst, kjøpekraft og inflasjon.

I utgangspunktet syns jeg litt for mye er lagt på kommunene, en del elementære tjenester som f.eks. eldreomsorg, skoler, infrastruktur etc. burde ha vært finansiert og styrt av staten. Da ville/burde kvaliteten på tjenesten ha vært mer lik uavhengig av hvor i landet man bor, selv om kanskje reell kost vil variere med folketetthet og innbyggertall, men det har vi råd til i Norge.
Nå i dag er man i for stor grad prisgitt hvor flinke de som styrer i kommunen er til å prioritere midlene samt ikke minst kostnadskontroll.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Gammelsmurfen skrev: 21 des 2024, 15:03 Det var jo en korrupsjonssak i vannverket for en del år siden hvor sjefen bla. drev eget firma som solgte pumper til vannverket, kjøpte biler all mass tll seg selv og familie, jaktfarm i Afrika + +. Det som var av salgbare verdier ble solgt og ført tilbake, men dette hadde pågått i lang tid å mye penger svidd av og borte.
Uansett så har det aldri vært så lave kommunale avgifter som når Henriksen ledet RA2 og Nedre Romerike Vannverk, han var en handlingens mann som stilte opp med mannskap utstyr osv under flomm, brann og andre ulykker. Var det noen som trengte hjelp var han der og løste problemene utenom byråkratiet. Han hadde bestandig materiell som skulle til om det var maskiner, båter, biler osv. Ett tankekors er det også at i dag har vi ikke noen reservevannsløsning men under tiden med Henriksen hadde kommunen mange reserveløsninger for han opprettholdt alle mindre vannverk som ble overflødige til reserve vannløsning (nå er det bare vann fra Glomma). Henriksen var sjef for vannverket fra slutten av -60 tallet til han ble funnet skyldig og dømt i 2007 - 2008. All eiendom og alt utstyr han hadde kjøpt gjennom disse årene ble solgt og ført tilbake til vannverket. Under Henriksen når vi flytta hit i 1999 lå kommunale avgifter på ca 5k i året og ingen vannmåler som da var billig, til sammenligning betalte vi i 2023 for vann, avløp og feiing 44k pluss eiendomsskatt osv.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 21 des 2024, 17:19 Under Henriksen når vi flytta hit i 1999 lå kommunale avgifter på ca 5k i året og ingen vannmåler som da var billig, til sammenligning betalte vi i 2023 for vann, avløp og feiing 44k pluss eiendomsskatt osv.
Hæ!?

44.000,- i året :O !
Det var voldsomt og langt mer enn hva vi betaler her vi bor.
Kunne vært interessert å vite hvor mye av denne summen som er vannavgift.

mekkern

Legg inn av mekkern »

Her er alle for min bo kommune-Lier
https://www.lier.kommune.no/selvbetjeni ... g-gebyrer/
Og for vann avløp.
https://www.lier.kommune.no/globalasset ... r-2024.pdf

Mens der jeg er ansatt er det noe annerledes- noe lavere v/a.
.https://www.asker.kommune.no/vann-og-av ... regninger/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Solo-rider
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025

Legg inn av Solo-rider »

Ja dette bokstavelig talt en tikkende avgiftsbombe :mk
Her jeg bor så var det en stor diskusjon i kommunestyret denne uka 19/12-24 og resultatet ble en av en økning på 150kr måneden i 2025.
Tross av en stort etterslep på vedlikehold på rør systemer vann og kloakk så ender jeg på en årlig avgift på 16222kr. Dette er det av avgifter jeg har med alt av kommunale avgifter neste år. Ingen eiendoms skatt (ennå) hos meg.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Svar