Ser at eu-kommisjonens arbeid for det grønne skiftet jobber videre med skylappene på...
https://www.nmcu.org/informasjon/nyhete ... 48998&af=1&
Forbud mot brukte deler til mc...
-
- Innlegg: 168
- Registrert: 22 mai 2020, 15:47
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800
- Bosted: Tønsberg
Forbud mot brukte deler til mc...
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Forbud mot brukte deler til mc...
Kunne vært interessant å vite i hvilken utstrekning autoriserte MC-verksteder her i landet anvender brukte deler. Noen som vet?Nineball skrev: 19 des 2024, 11:43 Ser at eu-kommisjonens arbeid for det grønne skiftet jobber videre med skylappene på...
https://www.nmcu.org/informasjon/nyhete ... 48998&af=1&
Hvor mye brukte deler som er i omløp blant sjølfiksere er det vel umulig finne ut av...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Forbud mot brukte deler til mc...
Gir ikke mening i det hele tatt.. Gjenbruk er jo miljøvennlig.
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Forbud mot brukte deler til mc...
Follow the money! Hele poenget med 'det grønne skiftet' er at investorer skal dra inn profitt. Det er de som tjener på at man ikke skal få lov til å sette inn brukte deler som lobby'er for dette. Og hvem tjener på dette?
Klimafanatikerne: Gamle motorsykler skrotes fordi de blir for dyre å reparere
MC-produsentene: Som ovenfor!
Merkeverksteder: De kan selge deler med bedre margin, og vil ha større insentiv til å skrote gamle sykler, se ovenfor!
Deleprodusenter: Økning i salg, monopol
Forsikringsselskaper: Via avtaler med merkeverksteder kan de få en bedre pris på reparasjoner
De som taper på dette er skrotnisser, MC-demonteringer og sluttbrukere. Men hvem bryr seg om det?
Klimafanatikerne: Gamle motorsykler skrotes fordi de blir for dyre å reparere
MC-produsentene: Som ovenfor!
Merkeverksteder: De kan selge deler med bedre margin, og vil ha større insentiv til å skrote gamle sykler, se ovenfor!
Deleprodusenter: Økning i salg, monopol
Forsikringsselskaper: Via avtaler med merkeverksteder kan de få en bedre pris på reparasjoner
De som taper på dette er skrotnisser, MC-demonteringer og sluttbrukere. Men hvem bryr seg om det?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Forbud mot brukte deler til mc...
Dette kommer jo i tillegg på "end of life vehicles" elendigheten som kan tvangsskrote kjøretøyet ditt-men som politikerene sier er bare tull.MGR1 skrev: 19 des 2024, 13:06 Follow the money! Hele poenget med 'det grønne skiftet' er at investorer skal dra inn profitt. Det er de som tjener på at man ikke skal få lov til å sette inn brukte deler som lobby'er for dette. Og hvem tjener på dette?
Klimafanatikerne: Gamle motorsykler skrotes fordi de blir for dyre å reparere
MC-produsentene: Som ovenfor!
Merkeverksteder: De kan selge deler med bedre margin, og vil ha større insentiv til å skrote gamle sykler, se ovenfor!
Deleprodusenter: Økning i salg, monopol
Forsikringsselskaper: Via avtaler med merkeverksteder kan de få en bedre pris på reparasjoner
De som taper på dette er skrotnisser, MC-demonteringer og sluttbrukere. Men hvem bryr seg om det?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: Forbud mot brukte deler til mc...
Handler ikke dette om, nok en gang, at myndighetene ønsker å skaffe seg rettsgrunnlag for å pålegge grunneier å levere vrak som er ‘beyond repair’ til godkjent oppsamlingsplass? Og at det er strenge kriterier for når slikt pålegg kan gis.
Hensikten er å kunne kreve at bilkirkegården bak fjøset ikke kan stå slik til evig tid.
Det er vel ingenting i forslaget som sier at jeg ikke skal kunne vedlikeholde min veteran motorsykkel, og heller ikke at jeg ikke kan kjøpe brukte deler feks på Finn. Og heller ikke at den som har en gammel motorsykkel stående innerst i garasjen i påvente av restaurering når man etterhvert blir pensjonist skal være nødt til å skrote denne.
Hensikten er å kunne kreve at bilkirkegården bak fjøset ikke kan stå slik til evig tid.
Det er vel ingenting i forslaget som sier at jeg ikke skal kunne vedlikeholde min veteran motorsykkel, og heller ikke at jeg ikke kan kjøpe brukte deler feks på Finn. Og heller ikke at den som har en gammel motorsykkel stående innerst i garasjen i påvente av restaurering når man etterhvert blir pensjonist skal være nødt til å skrote denne.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Forbud mot brukte deler til mc...
Etter å ha faktisk lest HELE forordningen har jeg for eksempel -et cenario.
Du har en klassisk bil/spesiell bil nyere enn 50 år-
Hvor gammel må en bil være for å slippe EU kontroll?
Veterankjøretøy skal inn til EU kontroll hvert andre år. Unntaket er for bevaringsverdige kjøretøy, det er ikke sånn at alle veterankjøretøy nødvendigvis er bevaringsverdige. Bevaringsverdige kjøretøy mellom 30-50 år skal til EU kontroll hvert femte år. Når bevaringsverdige kjøretøy som er EU godkjent det året det fyller 50 år så skal det ikke inn til EU kontroll lenger.
Om du ønsker at ditt veterankjøretøy skal regnes som bevaringsverdig er det noen krav som må oppfylles for det, men viktigere er kanskje det at det gir også endel bruksbegrensninger. Det dreier seg om at bruken ikke skal kunne være til unødig fare eller ulempe for annen trafikk. Les deg derfor godt opp på temaet før du vurderer å registrere ditt veterankjøretøy som bevaringsverdig.
Bilen du har er et prosjekt som tar over 4 år å fixe grunnet manko på nye deler og tilgang når de fleste er skrotet eller at godkjente forhandlere av brukte deler ikke kan skaffe(private har ikke lov).
Etter 2 omganger med eu-kontroller ikke utført(ikke registrert spiller ingen rolle) blir kjøretøyet klassifisert som "end of life" og SKAL leveres til gjenvinning.
Du har en klassisk bil/spesiell bil nyere enn 50 år-
Hvor gammel må en bil være for å slippe EU kontroll?
Veterankjøretøy skal inn til EU kontroll hvert andre år. Unntaket er for bevaringsverdige kjøretøy, det er ikke sånn at alle veterankjøretøy nødvendigvis er bevaringsverdige. Bevaringsverdige kjøretøy mellom 30-50 år skal til EU kontroll hvert femte år. Når bevaringsverdige kjøretøy som er EU godkjent det året det fyller 50 år så skal det ikke inn til EU kontroll lenger.
Om du ønsker at ditt veterankjøretøy skal regnes som bevaringsverdig er det noen krav som må oppfylles for det, men viktigere er kanskje det at det gir også endel bruksbegrensninger. Det dreier seg om at bruken ikke skal kunne være til unødig fare eller ulempe for annen trafikk. Les deg derfor godt opp på temaet før du vurderer å registrere ditt veterankjøretøy som bevaringsverdig.
Bilen du har er et prosjekt som tar over 4 år å fixe grunnet manko på nye deler og tilgang når de fleste er skrotet eller at godkjente forhandlere av brukte deler ikke kan skaffe(private har ikke lov).
Etter 2 omganger med eu-kontroller ikke utført(ikke registrert spiller ingen rolle) blir kjøretøyet klassifisert som "end of life" og SKAL leveres til gjenvinning.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 160
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: Forbud mot brukte deler til mc...
Dette gjelder vel registrerte kjøretøy og ikke "uregistrerte prosjekter" siden det er snakk om EU-kontroll?mekkern skrev: 19 des 2024, 23:10 Etter å ha faktisk lest HELE forordningen har jeg for eksempel -et cenario.
Du har en klassisk bil/spesiell bil nyere enn 50 år-
Hvor gammel må en bil være for å slippe EU kontroll?
Veterankjøretøy skal inn til EU kontroll hvert andre år. Unntaket er for bevaringsverdige kjøretøy, det er ikke sånn at alle veterankjøretøy nødvendigvis er bevaringsverdige. Bevaringsverdige kjøretøy mellom 30-50 år skal til EU kontroll hvert femte år. Når bevaringsverdige kjøretøy som er EU godkjent det året det fyller 50 år så skal det ikke inn til EU kontroll lenger.
Om du ønsker at ditt veterankjøretøy skal regnes som bevaringsverdig er det noen krav som må oppfylles for det, men viktigere er kanskje det at det gir også endel bruksbegrensninger. Det dreier seg om at bruken ikke skal kunne være til unødig fare eller ulempe for annen trafikk. Les deg derfor godt opp på temaet før du vurderer å registrere ditt veterankjøretøy som bevaringsverdig.
Bilen du har er et prosjekt som tar over 4 år å fixe grunnet manko på nye deler og tilgang når de fleste er skrotet eller at godkjente forhandlere av brukte deler ikke kan skaffe(private har ikke lov).
Etter 2 omganger med eu-kontroller ikke utført(ikke registrert spiller ingen rolle) blir kjøretøyet klassifisert som "end of life" og SKAL leveres til gjenvinning.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Forbud mot brukte deler til mc...
Kravet ruller i systemet så lenge kjøretøyet ligger inne hos SVV.greina skrev: 20 des 2024, 21:46Dette gjelder vel registrerte kjøretøy og ikke "uregistrerte prosjekter" siden det er snakk om EU-kontroll?mekkern skrev: 19 des 2024, 23:10 Etter å ha faktisk lest HELE forordningen har jeg for eksempel -et cenario.
Du har en klassisk bil/spesiell bil nyere enn 50 år-
Hvor gammel må en bil være for å slippe EU kontroll?
Veterankjøretøy skal inn til EU kontroll hvert andre år. Unntaket er for bevaringsverdige kjøretøy, det er ikke sånn at alle veterankjøretøy nødvendigvis er bevaringsverdige. Bevaringsverdige kjøretøy mellom 30-50 år skal til EU kontroll hvert femte år. Når bevaringsverdige kjøretøy som er EU godkjent det året det fyller 50 år så skal det ikke inn til EU kontroll lenger.
Om du ønsker at ditt veterankjøretøy skal regnes som bevaringsverdig er det noen krav som må oppfylles for det, men viktigere er kanskje det at det gir også endel bruksbegrensninger. Det dreier seg om at bruken ikke skal kunne være til unødig fare eller ulempe for annen trafikk. Les deg derfor godt opp på temaet før du vurderer å registrere ditt veterankjøretøy som bevaringsverdig.
Bilen du har er et prosjekt som tar over 4 år å fixe grunnet manko på nye deler og tilgang når de fleste er skrotet eller at godkjente forhandlere av brukte deler ikke kan skaffe(private har ikke lov).
Etter 2 omganger med eu-kontroller ikke utført(ikke registrert spiller ingen rolle) blir kjøretøyet klassifisert som "end of life" og SKAL leveres til gjenvinning.
Uregistrerte prosjekter er jo pr definisjon søppel hvis det ikke er definert som museumsgjenstand.
Dette er bare toppen av isfjellet som et eksempel.
Men største problemet er jo å skaffe deler når ting stopper å virke.
USA kjøretøy vil man muligens fortsatt få nye deler til men den europeiske og japanske nyproduksjonen er jo dårlig allerede i dag på litt eldre kjøretøy.
Europeiske(og norske) politikere bryr seg lite om de med hobbykjøretøy.
Det viktigste er å få folk til å bruke opp kjøretøy slik at de får solgt nye og resirkulert de gamle- for det er der pengene ligger.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Forbud mot brukte deler til mc...
Har ikke satt meg inn i hvordan dette blir hvis det blir vedtatt men bruk av brukte deler har jeg bestandig sett på som miljøvennlig. Det at myndighetene skal bestemme hva vi skal ha bak låven eventuelt i uthus og garasje av hobby prosjekter er jeg betenkt til 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1