På to hjul i Thailand
Re: På to hjul i Thailand
Da gleder man seg til og lese om turen etter du er hjemme igjen
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Får jeg tid og nett som fungerer blir det oppdateringer underveis. Men det hender at nettet her i Thailand, både mobil og wifi, ikke alltid er like bra når man kommer til nye steder.
I dag pakkes det, kjedet smøres, luftrykk sjekkes og det fylles full tank, dermed klar for avreise i morgen fredag klokken 08.
I dag pakkes det, kjedet smøres, luftrykk sjekkes og det fylles full tank, dermed klar for avreise i morgen fredag klokken 08.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Vi har nå vært på tur i to dager og i dag er dag 3 og første fellestur som ikke er en parade. I dag er det planlagt 280 km og vi kommer til å kjøre i grupper delt inn i hvordan vi ønsker å kjøre. Slow group, midle group og fast group. Jeg velger nok fast eller midle, siden jeg er ny her får jeg høre med de erfarne hvor fast fast group er før jeg bestemmer meg.
Fredag var det stort party med over 100 deltagere det ble en hyggelig kveld med god mat og drikke samt nye bekjentskaper. I går lørdag var det felles kjøring med ca 60 motorsykler. Mye lyd og ja vi vakte oppsikt. Turen gikk først til en liten bedrift som produserte og bygget rullestoler og annet for funskjonshemmede. Dette er en bedrift som drives på ideel basis og som også gir jobb til funksjonhemmede. Overskuddet fra lørdagens party ble overrakt denne bedriften og det var en fin seremoni. Etter dette kjørte vi i samlet tropp til en restaurant hvor det var planlagt felles lunch. Dessverre hadde nok restauranten bommer litt så de gikk tomme for mye mat før alle hadde fått spist. Derfor valgte noen av oss å forlate gruppa finne egen lunch og kjøre på egenhånd til Loei, som var lørdagens reisemål.
Joda vi fant en liten thairestaurant og vi 4 som valgte å bryte ut fikk en god lunch og en fin tur på rundt 10 mil.
På kvelden var det mat, drikke og musikk i en lokal pub.
Noen bilder fra turen så langt
Fredag var det stort party med over 100 deltagere det ble en hyggelig kveld med god mat og drikke samt nye bekjentskaper. I går lørdag var det felles kjøring med ca 60 motorsykler. Mye lyd og ja vi vakte oppsikt. Turen gikk først til en liten bedrift som produserte og bygget rullestoler og annet for funskjonshemmede. Dette er en bedrift som drives på ideel basis og som også gir jobb til funksjonhemmede. Overskuddet fra lørdagens party ble overrakt denne bedriften og det var en fin seremoni. Etter dette kjørte vi i samlet tropp til en restaurant hvor det var planlagt felles lunch. Dessverre hadde nok restauranten bommer litt så de gikk tomme for mye mat før alle hadde fått spist. Derfor valgte noen av oss å forlate gruppa finne egen lunch og kjøre på egenhånd til Loei, som var lørdagens reisemål.
Joda vi fant en liten thairestaurant og vi 4 som valgte å bryte ut fikk en god lunch og en fin tur på rundt 10 mil.
På kvelden var det mat, drikke og musikk i en lokal pub.
Noen bilder fra turen så langt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det er blitt torsdag og her er en liten oppdatering.
Vi befinner oss nå i Umphang nær grensen til Myanmar, vi har vært her to netter. I går var det kjørefri og vi benyttet dagen til rafting, ikke som i Sjoa, og besøk ved en foss. Mye vakkert. Vi ble fraktet rundt i pickupbusser. Altså pickup hvor det er tak over lasteplanet og satt in benker på langs, en ikke ukjent reisemåte her i Thailand. For oss ble det ren tortur, reisen tok lang tid fordi regntiden hadde ødelagt mye av veiene. Disse var nå midlertidig reparert men medførte at det gikk mye på 1 og 2 gir i disse bilene og når det er noen mils avstand, ja da går tiden.
Men bevares det flott der både rafting og foss var fine opplevelser.
MC veiene her er utrolige, eller mc veier er det egentlig ikke, det er slik veiene her oppe er. Sving på sving, rett opp og rett ned, hårnålsvingene kommer tett og det må jobbes med både gir og bremser hele tiden. Legg til at det på steder er meget glatt asfalt, mistet veigrepet på forhjulet 2 ganger og var over i motsatt kjørebane før jeg fikk kontroll. Tok ned hastigheten betydelig etter de opplevelsene.
Totalt har vi vært 20 sykler med tilsammen 32 personer som har gjennomført denne delen av turen. I dag splittes gruppen opp noen vil fortsette å kjøre her i nord mens mine venner og jeg setter kursen hjemover. Dagens rute er 245 km og går til Tak. Derifra vil jeg kjøre 430 km til Thepsatit for å besøke en kamerat, siste etappe for meg blir hjem på lørdag rundt 300 km
Noen bilder fra de siste dagene
Vi befinner oss nå i Umphang nær grensen til Myanmar, vi har vært her to netter. I går var det kjørefri og vi benyttet dagen til rafting, ikke som i Sjoa, og besøk ved en foss. Mye vakkert. Vi ble fraktet rundt i pickupbusser. Altså pickup hvor det er tak over lasteplanet og satt in benker på langs, en ikke ukjent reisemåte her i Thailand. For oss ble det ren tortur, reisen tok lang tid fordi regntiden hadde ødelagt mye av veiene. Disse var nå midlertidig reparert men medførte at det gikk mye på 1 og 2 gir i disse bilene og når det er noen mils avstand, ja da går tiden.
Men bevares det flott der både rafting og foss var fine opplevelser.
MC veiene her er utrolige, eller mc veier er det egentlig ikke, det er slik veiene her oppe er. Sving på sving, rett opp og rett ned, hårnålsvingene kommer tett og det må jobbes med både gir og bremser hele tiden. Legg til at det på steder er meget glatt asfalt, mistet veigrepet på forhjulet 2 ganger og var over i motsatt kjørebane før jeg fikk kontroll. Tok ned hastigheten betydelig etter de opplevelsene.
Totalt har vi vært 20 sykler med tilsammen 32 personer som har gjennomført denne delen av turen. I dag splittes gruppen opp noen vil fortsette å kjøre her i nord mens mine venner og jeg setter kursen hjemover. Dagens rute er 245 km og går til Tak. Derifra vil jeg kjøre 430 km til Thepsatit for å besøke en kamerat, siste etappe for meg blir hjem på lørdag rundt 300 km
Noen bilder fra de siste dagene
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Lørdag ved 12 tiden var turen over for denne gang. Porten hjemme ble låst opp og sykkelen var tilbake i carporten. Turen ble på 2296,7 km, noe kortere enn først planlagt siden vi valgte å kutte en dag og gjøre tilbaketuren kortere.
Nest siste etappe til Tak kjørte vi 3 sykler sammen, 3 Africa Twin. Det var kaldt (18 grader) da vi startet opp rundt 07:30 samt tåke som la seg på hjelmen. Derfor gikk det sakte og pent. Etter hvert kom sola og tåka forsvant. Ut av Umphang er det bare en vei så det ble den fantastisk svingete veien i reprise, det var ikke bare jeg som hadde opplevd hjulslipp her og med sola midt i trynet i tillegg gikk det rolig for seg, men nok en gang for en vei.
Vi kom fram til Tak og mens vi sjekket inn på resorten kom Danny's kone rullende inn. Hun foretrekker å kjøre i sitt eget tempo som er litt roligere enn oss, så hun starter gjerne litt før og kommer i mål litt seinere. Hennes 500 Rerbel har rullet 50 000km på drøye 3 år, ikke dårlig.
Vi møtet noen flere medlemmer av Isan Riders på kvelden, disse var som oss også på vei hjemover og det ble ett par øl før våre veier atter skiltes.
Øl ja. I tak var det rigget for Loy Kratong festival (les om det https://www.thailandfoundation.or.th/cu ... d-to-know/), innenfor dette området var det alkoholforbud og røykeforbud. Vi måtte faktisk lete litt før vi fant ett sted hvor vi kunne sette oss og ta ett par øl. Men som de ølhundene vi er fant vi da ett sted.
Etter en hyggelig kveld var det godt å få lagt seg. Fredagen skulle jeg kjøre alene og planen var å starte tidlig. Klokka 06:30 satt jeg på sykkelen, det var intet liv å se hos mine venner, deres sykler sto fortsatt pent parkert. Vel ute på motorveien var det lite trafikk så cruisecontrollen ble satt på 115 km/t og milene gikk unna.
Etter en drøy time ble det stopp for litt kaffe og en frokost, toast med skinke og ost fra 7-11, ett ganske vanlig frokostmåltid når jeg er på tur. Det ble en stopp til for påfyll av kaffe før jeg tok fatt på de siste 100 km til Thepsatit hvor kameraten min bor. På hele turen hadde vi ikke hatt en regndråpe, det endret seg. 30 kilometer før jeg var framme ble jeg møtt av en vegg med regn. Det var bare å glemme å finne regntøy, jeg stoppet for å hive telefonen min (som ikek er vanntett) i toppboksen og på de 30 sekundene det tok var jeg kliss våt. Jeg kjørte vel i skybruddet under en mil før det plutselig stoppet og veien var tørr igjen. Men jeg var våt tvers igjennom. Det første jeg gjorde etter ankomst til kameraten var å skifte til noe tørt, så fikk de siste kilometrene opp til resorten foregå i shorts og t skjorte.
Veien hjem på lørdag gikk på kjente veier hvor jeg har kjørt mange ganger før. Her er det også en strekke med 4 felts vei som jeg nesten har for meg selv. Hornene vokste ut av hjelmen og lang rett vei ingen biler, på tide å teste AT'en. Full gass og AT'en dro til. Da 185 ble passert sviktet motet og jeg slapp meg ned på 120 som var passe marsjfart. Joda AT'en har enda mer på lager.
Nå har sykkelen passert 10 000 kjørte km siden jeg fikk den 21.juni. Neste langtur blir i begynnelsen av desember og går til Koh Chang og Pattaya.
Nest siste etappe til Tak kjørte vi 3 sykler sammen, 3 Africa Twin. Det var kaldt (18 grader) da vi startet opp rundt 07:30 samt tåke som la seg på hjelmen. Derfor gikk det sakte og pent. Etter hvert kom sola og tåka forsvant. Ut av Umphang er det bare en vei så det ble den fantastisk svingete veien i reprise, det var ikke bare jeg som hadde opplevd hjulslipp her og med sola midt i trynet i tillegg gikk det rolig for seg, men nok en gang for en vei.
Vi kom fram til Tak og mens vi sjekket inn på resorten kom Danny's kone rullende inn. Hun foretrekker å kjøre i sitt eget tempo som er litt roligere enn oss, så hun starter gjerne litt før og kommer i mål litt seinere. Hennes 500 Rerbel har rullet 50 000km på drøye 3 år, ikke dårlig.
Vi møtet noen flere medlemmer av Isan Riders på kvelden, disse var som oss også på vei hjemover og det ble ett par øl før våre veier atter skiltes.
Øl ja. I tak var det rigget for Loy Kratong festival (les om det https://www.thailandfoundation.or.th/cu ... d-to-know/), innenfor dette området var det alkoholforbud og røykeforbud. Vi måtte faktisk lete litt før vi fant ett sted hvor vi kunne sette oss og ta ett par øl. Men som de ølhundene vi er fant vi da ett sted.
Etter en hyggelig kveld var det godt å få lagt seg. Fredagen skulle jeg kjøre alene og planen var å starte tidlig. Klokka 06:30 satt jeg på sykkelen, det var intet liv å se hos mine venner, deres sykler sto fortsatt pent parkert. Vel ute på motorveien var det lite trafikk så cruisecontrollen ble satt på 115 km/t og milene gikk unna.
Etter en drøy time ble det stopp for litt kaffe og en frokost, toast med skinke og ost fra 7-11, ett ganske vanlig frokostmåltid når jeg er på tur. Det ble en stopp til for påfyll av kaffe før jeg tok fatt på de siste 100 km til Thepsatit hvor kameraten min bor. På hele turen hadde vi ikke hatt en regndråpe, det endret seg. 30 kilometer før jeg var framme ble jeg møtt av en vegg med regn. Det var bare å glemme å finne regntøy, jeg stoppet for å hive telefonen min (som ikek er vanntett) i toppboksen og på de 30 sekundene det tok var jeg kliss våt. Jeg kjørte vel i skybruddet under en mil før det plutselig stoppet og veien var tørr igjen. Men jeg var våt tvers igjennom. Det første jeg gjorde etter ankomst til kameraten var å skifte til noe tørt, så fikk de siste kilometrene opp til resorten foregå i shorts og t skjorte.
Veien hjem på lørdag gikk på kjente veier hvor jeg har kjørt mange ganger før. Her er det også en strekke med 4 felts vei som jeg nesten har for meg selv. Hornene vokste ut av hjelmen og lang rett vei ingen biler, på tide å teste AT'en. Full gass og AT'en dro til. Da 185 ble passert sviktet motet og jeg slapp meg ned på 120 som var passe marsjfart. Joda AT'en har enda mer på lager.
Nå har sykkelen passert 10 000 kjørte km siden jeg fikk den 21.juni. Neste langtur blir i begynnelsen av desember og går til Koh Chang og Pattaya.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Melding fra Honda: New crashbar will come 10/12. Det passer fint da kan de bytte samtidig med 12 000 km service. Joda jeg er en lykkelig Honda eier
.
Denne helgen blir det 1500 km med bil. Skal hjelpe en venn og flytte

Denne helgen blir det 1500 km med bil. Skal hjelpe en venn og flytte
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det ble plutselig noen ekstra fridager, joda jeg jobber som musikklærer her i Thailand, ulønnet sådan, derfor blir det mc tur til uka. Planen er som følger:
Torsdag 5/12 til Koh Chang. Blir på Koh Chang 2 netter og vil bruke deler av fredagen til å kjøre på noen helt råe veier på øya. Joda skal nok få bade i havet og ligge litt på stranda også.
Lørdag settes kursen mot Pataya, en by som i mine øyne er bedre enn sitt rykte, her skal gode venner besøkes og jeg håper å få en pinnekjøtt middag. Om det blir 2 eller 3 netter er ennå ikke bestemt tar det litt på sparket. Har uansett fri frem til onsdag 11/12.
Mine faste kjørevenner er stort sett opptatt så mulig dette blir solotur.
Torsdag 5/12 til Koh Chang. Blir på Koh Chang 2 netter og vil bruke deler av fredagen til å kjøre på noen helt råe veier på øya. Joda skal nok få bade i havet og ligge litt på stranda også.
Lørdag settes kursen mot Pataya, en by som i mine øyne er bedre enn sitt rykte, her skal gode venner besøkes og jeg håper å få en pinnekjøtt middag. Om det blir 2 eller 3 netter er ennå ikke bestemt tar det litt på sparket. Har uansett fri frem til onsdag 11/12.
Mine faste kjørevenner er stort sett opptatt så mulig dette blir solotur.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Var det årets siste langtur som gikk av stabelen 5 - 9 desember? Jeg tror det. Det er litt annet å finne på de siste ukene av året. Det er også bare 300 km til 12 000 km service så satser på å få tatt service og få montert nye crash bars før året ebber ut. Mine nye crash bars originale sådann er kommet og ligger hos Honda og venter.
Men tilbake til Koh Chang og Pattaya turen.
Det så lenge ut til at det skulle bli solotur, men kvelden før avreise ringte min gode venn Danny og lurte på om jeg fortsatt skulle reise, noe jeg bekreftet. Kunne han hive seg på? Selvsagt. Dermed ble første for å drikke kaffe hos han, mens han gjorde seg klar. Han var kommet tilbake etter en 5 dagers tur onsdag og hadde bare så vidt pakket ut. Han passerer nok 40 000 kjørte kilometer i år. Jeg kommer nok til å ende opp på halvparten i år, men jeg har jo ett skolekorps og ta vare på også.
Denne gangen la vi av gårde uten å ha bestilt overnatting, litt risikabelt kanskje siden det er høysesong, men noen sjanser må man ta her i livet. Veien til Koh Chang har vi kjørt mange ganger før og bortsett fra noen få mil kan vi holde oss unna motorveier. Ruta vår går langs med grensen til Cambodsja og byr på lite trafikk og ett flott landskap. På veien til ferga ble det to stopp en for kaffe og en for is og bensin. Siden Koh Chang er en øy er det greit å fylle tanken før ferga, litt penger å spare på det, penger som i stedet kan brukes på en øl. Som vanlig kan vi som kjører mc snike oss helt fram i fergekøen, det er egen venteplass for mc'er nederst på brygga og vi kommer alltid med første båt. Slik ble det også denne gangen. De siste 30 kilometerne, fra Ferga til "vår plass" på Koh Chang gikk sakte og pent, det var mye trafikk og mange vinlgete scootere kjørt av uerfarne turister på veien. Tryggest å ta det rolig. Kameraten fra Norge som skulle se etter overnatting for oss kunne fortelle oss, da vi møtte han til lunch, at det var fullt nesten over alt. Jeg sjekket Agoda og Danny sjekket Booking Com, det var mye ledig rundt omkring men til alt for høye priser. Etter lunchen ble det til at vi kjørte litt rundt for å sjekke noen mindre steder som ikke var på hotelappene. På det fjerde forsøket ble det napp, 900 thb for natta og fine rom i 2.etasje med balkong. Det ble betalt for 2 netter. Etter denne opplevelsen bestilte vi rom i Pattaya som var neste mål påferden. Ingen av oss hadde lyst til å kjøre rundt i trafikken der på leting etter rom. Vårt faste hotell i Pattaya hadde ledig rom så dermed var de neste overnattingene i boks. Roen senket seg over reisefølget.
Etter ett par timer på rommet med lett døsing på senga var det på tide å rusle ut for å ta en kald øl og få seg litt mat. Den lokale baren 10 minutters gange unna resorten var åpen. Etter en stund dukket mine venner også opp, en svenske og en nordmann og det ble riktig så hyggelig. Middagen ble inntatt på en Gresk! restaurant like i nærheten. Ikke billig, men til gjengjeld fantastisk god mat. Etter middagen ble det mer øl i baren og historier om mc turer fra alle rundt bordet. Ved midnatt var det sengetid og det var avtalt mc tur på øya dagen etter, med svenske Bosse som guid.
Etter en god natts søvn møttes vi som avtalt for å ta en kjøretur på øya. Bosse var svenske guid som snart er 80 år hadde nå parkert sin tilårskomne store Honda. Den trengte mye påkost og siden han nå var såpass voksen hadde han gått over til scooter 155 ccm Yamaha. Så Hondaen var til salgs og Bosse var fornøyd med å kjøre scooter. Det ble en hyggelig tur på øya med noen stopp for både kaffe og lunch. Bosse på scooter var ingen sinke. Han håndterte scooteren mesterlig gjennom hårnålsvinger og bratte bakker. Jeg ble svett på ryggen av å holde følge med han. Lørdagen var det tid for neste etappe. Etter kaffe og croasaint til frokost kjøret vi til ferga, ingen kø og ferga lå og venta så det gikk kjapt. Tilbake på fastlandet gikk ferden på noe av Thailands vakreste veier. Langs kysten så jeg kunne kjenne lukten av saltvann for så å svinge litt inn landet hvor det luktet landbruk. Grønt og frodig overalt på denne tiden av året.
Litt over halveis var det tid for lunch. Vi valgte oss en plass på stranda. Utsikten har var mye bedre enn maten, men til gjengjeld så var maten overpriset så det holdt. Det hjelper ikke med fin utsikt når maten er dyr og heller ikke særlig god. Beklager vi kommer aldri tilbake hit.
De siste 50 kilometerne inn mot Pattaya kjente jeg at det hastet. Den tidligere omtalte lunchen romsterte i magen og gjorde sitt til at virkelig knep meg fast på AT'en. Jeg hadde i bakhodet at hvis det gikk galt måtet jeg finne en butikk som solgte mc klær slik at jeg kunne kjøpe ny bukse. Det gikk heldigvis bra, men bare så vidt. Etter å ha låst opp hoteldøra var det bare å komme seg på ramma, ett sted jeg tilbrakte de to første timene i Pattaya.
Magen roet seg såpass at jeg kunne gå ut og spise litt lett mat og drikke vann. Mye vann. Det ble en billig kveld på byen og tidlig sengetid. Danny som bare skulle ha en natt i Pattaya gjorde det samme. Barene tjente ikke mye på oss den kvelden. Før jeg krøp til køys heiv jeg innpå att par magetabletter jeg hadde kjøpt på det lokale apoteket.
Søndag morgen og magen var helt fin. Det ble en lett frokost før jeg tok på joggesko og dro ut på en powerwalk tur med innlagt shopping. Jeg fikk kjøpt det jeg skulle og etter en dusj ble det lunch. Denne gangen tok jeg sjansen på litt skikkelig mat, en stor burger på min favoritt burgersjappe og tilbehøret til denne, en stor fatøl. Det satt gått i kroppen og ble feiret med massasje.
For en enkel sjel som holder til på landsbygda i Thailand er storbyen slitsom. I løpet av søndagen bestemte jeg meg for å kjøre hjem på mandag og ikke tirsdag som planlagt. Jeg hadde betalt for 2 netter på hotellet med opsjon på en til. Jeg meldte fra i resepsjonen at jeg vill sjekk ut mandag morgen, noe som var helt orden for dem.
Mandag morgen etter frokost ble AT'en startet opp og kursen ble satt mot heimen. Turen hjem gikk stort sett på motorvei siden jeg hadde litt mat i boksene som gjerne ville komme seg til fryseren min på den raskeste måten.
Vel hjemme kunne jeg notere 1165 km kjørt nok en fin tur i LOS (land of smile)
Men tilbake til Koh Chang og Pattaya turen.
Det så lenge ut til at det skulle bli solotur, men kvelden før avreise ringte min gode venn Danny og lurte på om jeg fortsatt skulle reise, noe jeg bekreftet. Kunne han hive seg på? Selvsagt. Dermed ble første for å drikke kaffe hos han, mens han gjorde seg klar. Han var kommet tilbake etter en 5 dagers tur onsdag og hadde bare så vidt pakket ut. Han passerer nok 40 000 kjørte kilometer i år. Jeg kommer nok til å ende opp på halvparten i år, men jeg har jo ett skolekorps og ta vare på også.
Denne gangen la vi av gårde uten å ha bestilt overnatting, litt risikabelt kanskje siden det er høysesong, men noen sjanser må man ta her i livet. Veien til Koh Chang har vi kjørt mange ganger før og bortsett fra noen få mil kan vi holde oss unna motorveier. Ruta vår går langs med grensen til Cambodsja og byr på lite trafikk og ett flott landskap. På veien til ferga ble det to stopp en for kaffe og en for is og bensin. Siden Koh Chang er en øy er det greit å fylle tanken før ferga, litt penger å spare på det, penger som i stedet kan brukes på en øl. Som vanlig kan vi som kjører mc snike oss helt fram i fergekøen, det er egen venteplass for mc'er nederst på brygga og vi kommer alltid med første båt. Slik ble det også denne gangen. De siste 30 kilometerne, fra Ferga til "vår plass" på Koh Chang gikk sakte og pent, det var mye trafikk og mange vinlgete scootere kjørt av uerfarne turister på veien. Tryggest å ta det rolig. Kameraten fra Norge som skulle se etter overnatting for oss kunne fortelle oss, da vi møtte han til lunch, at det var fullt nesten over alt. Jeg sjekket Agoda og Danny sjekket Booking Com, det var mye ledig rundt omkring men til alt for høye priser. Etter lunchen ble det til at vi kjørte litt rundt for å sjekke noen mindre steder som ikke var på hotelappene. På det fjerde forsøket ble det napp, 900 thb for natta og fine rom i 2.etasje med balkong. Det ble betalt for 2 netter. Etter denne opplevelsen bestilte vi rom i Pattaya som var neste mål påferden. Ingen av oss hadde lyst til å kjøre rundt i trafikken der på leting etter rom. Vårt faste hotell i Pattaya hadde ledig rom så dermed var de neste overnattingene i boks. Roen senket seg over reisefølget.
Etter ett par timer på rommet med lett døsing på senga var det på tide å rusle ut for å ta en kald øl og få seg litt mat. Den lokale baren 10 minutters gange unna resorten var åpen. Etter en stund dukket mine venner også opp, en svenske og en nordmann og det ble riktig så hyggelig. Middagen ble inntatt på en Gresk! restaurant like i nærheten. Ikke billig, men til gjengjeld fantastisk god mat. Etter middagen ble det mer øl i baren og historier om mc turer fra alle rundt bordet. Ved midnatt var det sengetid og det var avtalt mc tur på øya dagen etter, med svenske Bosse som guid.
Etter en god natts søvn møttes vi som avtalt for å ta en kjøretur på øya. Bosse var svenske guid som snart er 80 år hadde nå parkert sin tilårskomne store Honda. Den trengte mye påkost og siden han nå var såpass voksen hadde han gått over til scooter 155 ccm Yamaha. Så Hondaen var til salgs og Bosse var fornøyd med å kjøre scooter. Det ble en hyggelig tur på øya med noen stopp for både kaffe og lunch. Bosse på scooter var ingen sinke. Han håndterte scooteren mesterlig gjennom hårnålsvinger og bratte bakker. Jeg ble svett på ryggen av å holde følge med han. Lørdagen var det tid for neste etappe. Etter kaffe og croasaint til frokost kjøret vi til ferga, ingen kø og ferga lå og venta så det gikk kjapt. Tilbake på fastlandet gikk ferden på noe av Thailands vakreste veier. Langs kysten så jeg kunne kjenne lukten av saltvann for så å svinge litt inn landet hvor det luktet landbruk. Grønt og frodig overalt på denne tiden av året.
Litt over halveis var det tid for lunch. Vi valgte oss en plass på stranda. Utsikten har var mye bedre enn maten, men til gjengjeld så var maten overpriset så det holdt. Det hjelper ikke med fin utsikt når maten er dyr og heller ikke særlig god. Beklager vi kommer aldri tilbake hit.
De siste 50 kilometerne inn mot Pattaya kjente jeg at det hastet. Den tidligere omtalte lunchen romsterte i magen og gjorde sitt til at virkelig knep meg fast på AT'en. Jeg hadde i bakhodet at hvis det gikk galt måtet jeg finne en butikk som solgte mc klær slik at jeg kunne kjøpe ny bukse. Det gikk heldigvis bra, men bare så vidt. Etter å ha låst opp hoteldøra var det bare å komme seg på ramma, ett sted jeg tilbrakte de to første timene i Pattaya.
Magen roet seg såpass at jeg kunne gå ut og spise litt lett mat og drikke vann. Mye vann. Det ble en billig kveld på byen og tidlig sengetid. Danny som bare skulle ha en natt i Pattaya gjorde det samme. Barene tjente ikke mye på oss den kvelden. Før jeg krøp til køys heiv jeg innpå att par magetabletter jeg hadde kjøpt på det lokale apoteket.
Søndag morgen og magen var helt fin. Det ble en lett frokost før jeg tok på joggesko og dro ut på en powerwalk tur med innlagt shopping. Jeg fikk kjøpt det jeg skulle og etter en dusj ble det lunch. Denne gangen tok jeg sjansen på litt skikkelig mat, en stor burger på min favoritt burgersjappe og tilbehøret til denne, en stor fatøl. Det satt gått i kroppen og ble feiret med massasje.
For en enkel sjel som holder til på landsbygda i Thailand er storbyen slitsom. I løpet av søndagen bestemte jeg meg for å kjøre hjem på mandag og ikke tirsdag som planlagt. Jeg hadde betalt for 2 netter på hotellet med opsjon på en til. Jeg meldte fra i resepsjonen at jeg vill sjekk ut mandag morgen, noe som var helt orden for dem.
Mandag morgen etter frokost ble AT'en startet opp og kursen ble satt mot heimen. Turen hjem gikk stort sett på motorvei siden jeg hadde litt mat i boksene som gjerne ville komme seg til fryseren min på den raskeste måten.
Vel hjemme kunne jeg notere 1165 km kjørt nok en fin tur i LOS (land of smile)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det er tid for min 90 dagers rapport hos imigration. Turen på ca 60 km hver vei blir på to hjul med innlagt lunch i "stobyen" Buriram.
Til dere som lurer på hva 90 dagers rapport er: Vi som bor i Thailand fast eller store deler av året har en rekke plikter, en av dem er å rapportere adressen hver 90 dag. Dette kan gjøres online eller ved personlig oppmøte, noe som jeg foretrekker, da blir det jo en mc tur ut av det.
Til dere som lurer på hva 90 dagers rapport er: Vi som bor i Thailand fast eller store deler av året har en rekke plikter, en av dem er å rapportere adressen hver 90 dag. Dette kan gjøres online eller ved personlig oppmøte, noe som jeg foretrekker, da blir det jo en mc tur ut av det.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det er lille julaften, egentlig fint kjørevær men tror nok AT'en får stå i ro fram til januar. Nå innledes de såkalte farlige dagene på veiene her i Thailand. Thaiene skal hjem til bygda for å feire nyttår og når mange millioner skal ut å kjøre, da blir det køer og ulykker. Så har vi det som skjer når de er kommet fram til hjembygda si. Da skal det festes. Her er det ingen taxi så skal man på fest og hjem igjen er det egentransport som gjelder. Promillegrensen er 0,5 her i Thailand men den blir i svært liten grad respektert.
De har promillekontroll nesten hver dag rundt her hvor jeg bor men det er på dagtid, om kvelden har jeg ennå til gode å se kontroller her. En annen ting er at de stort sett står på samme sted, så har man ikke rent mel i posen ta en annen vei.
For oss som har bodd her på bygda noen år er dette rutine. Så i dag er det handlet inn slik at jeg stort sett kan skalke lukene en drøy uke.
God jul og godt nytt år
De har promillekontroll nesten hver dag rundt her hvor jeg bor men det er på dagtid, om kvelden har jeg ennå til gode å se kontroller her. En annen ting er at de stort sett står på samme sted, så har man ikke rent mel i posen ta en annen vei.
For oss som har bodd her på bygda noen år er dette rutine. Så i dag er det handlet inn slik at jeg stort sett kan skalke lukene en drøy uke.
God jul og godt nytt år
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
Re: På to hjul i Thailand
God Jul @hansiver
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Takk det samme
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Starter mc året 2025 med service. Mandag 6/1 blir det 12 000 km service hos Honda i Buriram. jeg har riktignok rundt 400 km igjen får sykkelen runder, men siden den stort sett bare brukes til langturer så gjør jeg det unna før neste tur.
De vil også montere nye, og denne gangen originale crashbar på reklamasjon. Nok en oppgradering av software er også annonsert. Honda regner med ca 3 timer på jobben så da får jeg rusle litt rundt i storbyen mens jeg venter på at AT'en blir klar.
De vil også montere nye, og denne gangen originale crashbar på reklamasjon. Nok en oppgradering av software er også annonsert. Honda regner med ca 3 timer på jobben så da får jeg rusle litt rundt i storbyen mens jeg venter på at AT'en blir klar.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Service og bytte av crashbar unnagjort. Fikk nok en gang oppgardert softwaren til sykkelen. På veien hjem fra verkstedet viste kjørekomputeren lavere bensinforbruk 0,39 pr/mil enn før. Dette var en tur på kun 60 km som jeg kjører ganske ofte, forbruket har aldri vært så lavt på denne strekningen før. Skal bli spennende å se hva som skjer på skikkelig langtur.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Under 24 timer til årets første langtur. Skal besøke en kamerat som på sine eldre dager har flyttet til ett bo og omsorgssenter drevet av nordmenn. Det blir en tur på ca 400 km hver vei.
Det blir første langtur med passasjer så jeg får bruke litt av dagen i dag på å planlegge bagasjeløsning. AT'en har vesentlig mindre bagasjeplass enn Kawasakien hadde. Har kjøpt en drybag så mulig løsning er å ta av toppboks og surre drybagen fast på det brettet.
Skal kjøre omtrent denne ruta https://www.google.com/maps/dir/Ban+Kru ... FQAw%3D%3D, men lar dog Calimoto få siste ord
Det blir første langtur med passasjer så jeg får bruke litt av dagen i dag på å planlegge bagasjeløsning. AT'en har vesentlig mindre bagasjeplass enn Kawasakien hadde. Har kjøpt en drybag så mulig løsning er å ta av toppboks og surre drybagen fast på det brettet.
Skal kjøre omtrent denne ruta https://www.google.com/maps/dir/Ban+Kru ... FQAw%3D%3D, men lar dog Calimoto få siste ord
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det ble en kjølig tur i går. Vi startet klokken 0600 i 14 grader, to timer senere var det 16. Joda jeg vet at i Norge er dette å betrakte som fin kjøretemperatur, men da er utstyret tilpasset dette, jeg tenker på klær og feks varmeholker eller tjukkere hansker. I tillegg blåste det noe inn i helvete så vi var nok ikke over 110 km mer enn ett par ganger i forbindelse med forbikjøringer.
Etter temmelig nøyaktig 400 km var vi framme det ble noe varmere underveis, 24 grader da vi parkerte, men vinden var ille hele veien. Selv om det var vind og kitt surt var det en fin tur og jeg angret ikke på at det ble 2 hjul og ikke 4. Vi var inne på tanken å bruke bil, men det ble med tanken.
Jeg var spent på bensinforbruket siden det så ut som det var blitt mindre etter software oppdateringen på servicen. Joda det har blitt mindre. Før vinden satte inn for alvor viste snittforbruket 0,39 på mila, dette steg dog til 0,41 som var forbruket da vi parkerte etter 400 km. Så med full oppakning og passasjer syntes jeg dette var meget bra.
Etter temmelig nøyaktig 400 km var vi framme det ble noe varmere underveis, 24 grader da vi parkerte, men vinden var ille hele veien. Selv om det var vind og kitt surt var det en fin tur og jeg angret ikke på at det ble 2 hjul og ikke 4. Vi var inne på tanken å bruke bil, men det ble med tanken.
Jeg var spent på bensinforbruket siden det så ut som det var blitt mindre etter software oppdateringen på servicen. Joda det har blitt mindre. Før vinden satte inn for alvor viste snittforbruket 0,39 på mila, dette steg dog til 0,41 som var forbruket da vi parkerte etter 400 km. Så med full oppakning og passasjer syntes jeg dette var meget bra.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39838
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det må man vel si seg godt fornøyd medhansiver skrev: 18 jan 2025, 02:33 Jeg var spent på bensinforbruket siden det så ut som det var blitt mindre etter software oppdateringen på servicen. Joda det har blitt mindre. Før vinden satte inn for alvor viste snittforbruket 0,39 på mila, dette steg dog til 0,41 som var forbruket da vi parkerte etter 400 km. Så med full oppakning og passasjer syntes jeg dette var meget bra.

Den eneste gangen jeg har hatt et forbruk over 0,5 på KTM'en var for noen år siden på flatbygdene i Sverige i tildels kraftig motvind. Med passasjer og full oppakning. Så vinden synes å påvirke forbruket, helt klart
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Gårdsdagen ble det en liten kjøretur rundt i nærområdet for å se på diverse attraksjoner. Reisefølget vill bese ett berømt tempel noe som var greit for meg hvis det ble med kun ett. Vi kjørte dit først. Joda det var vakkert og mange tilreisende der så dette var ett berømt tempel fikk jeg vite.
Etter tempelbesøket lot vi Googlemap finne severdigheter for oss, noe som var totalt bortkastet. Jeg vet ikke hvilke kriterier Google har for å kalle ting og steder severdigheter men her var det mye rart. Stort var det slik at det var ingen ting på disse stedene eller at det en gang hadde vært noe der men nå var det falleferdig og stengt. Vi ga opp fant en restaurant med god matt spiste lunch og kjørte tilbake til resorten. Når dette skrives er det 14 grader ute og om en time settes kursen hjemover. Pr nå ingen vind, håper det holder seg sånn
Etter tempelbesøket lot vi Googlemap finne severdigheter for oss, noe som var totalt bortkastet. Jeg vet ikke hvilke kriterier Google har for å kalle ting og steder severdigheter men her var det mye rart. Stort var det slik at det var ingen ting på disse stedene eller at det en gang hadde vært noe der men nå var det falleferdig og stengt. Vi ga opp fant en restaurant med god matt spiste lunch og kjørte tilbake til resorten. Når dette skrives er det 14 grader ute og om en time settes kursen hjemover. Pr nå ingen vind, håper det holder seg sånn
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
Re: På to hjul i Thailand
Må da være ett forbruk som er helt innafor eller?hansiver skrev: 18 jan 2025, 02:33 Jeg var spent på bensinforbruket siden det så ut som det var blitt mindre etter software oppdateringen på servicen. Joda det har blitt mindre. Før vinden satte inn for alvor viste snittforbruket 0,39 på mila, dette steg dog til 0,41 som var forbruket da vi parkerte etter 400 km. Så med full oppakning og passasjer syntes jeg dette var meget bra.
Svært liten økning fra "vanlig kjøring" alene til sykkel med full oppakning og 2 personer, samt høy vind, Kan noe av årsaken være at ved "vanlig kjøring" så er gjennomsnittshastigheten høyere og derfor så kunne forbruk i realitet vært lavere da?
Re: På to hjul i Thailand
Hva som påvirker forbruk er beskrevet og diskutert i forbindelse med forbruk / rekkevidde på el-biler her på forumet som på lik linje påvirker forbruk på motorsykler. Rolig bevist kjøring hvor du holder din plass og fartsgrense er oppskrift til lavt forbruk. Tar vi samme oppskrift på strekning som Oslo - Lillehammer og velger R4 nordover foran E6 vil forbruk favorisere R4 foran E6 med mindre du legger deg 30 km under fartsgrense. Ett godt eksempel jeg hadde nordover langs Mjøsa, holdt fartsgrense 110 km på bløt veibane og når jeg passerte Minnesundbrua stod vindpølsa som en påle mot meg da får du ikke gode målingerAJ skrev: 18 jan 2025, 15:59Det må man vel si seg godt fornøyd medhansiver skrev: 18 jan 2025, 02:33 Jeg var spent på bensinforbruket siden det så ut som det var blitt mindre etter software oppdateringen på servicen. Joda det har blitt mindre. Før vinden satte inn for alvor viste snittforbruket 0,39 på mila, dette steg dog til 0,41 som var forbruket da vi parkerte etter 400 km. Så med full oppakning og passasjer syntes jeg dette var meget bra..
Den eneste gangen jeg har hatt et forbruk over 0,5 på KTM'en var for noen år siden på flatbygdene i Sverige i tildels kraftig motvind. Med passasjer og full oppakning. Så vinden synes å påvirke forbruket, helt klart

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Jeg kjører roligere med passasjer, hornene forblir inne i hjelmenToalmar skrev: 19 jan 2025, 12:26Må da være ett forbruk som er helt innafor eller?hansiver skrev: 18 jan 2025, 02:33 Jeg var spent på bensinforbruket siden det så ut som det var blitt mindre etter software oppdateringen på servicen. Joda det har blitt mindre. Før vinden satte inn for alvor viste snittforbruket 0,39 på mila, dette steg dog til 0,41 som var forbruket da vi parkerte etter 400 km. Så med full oppakning og passasjer syntes jeg dette var meget bra.
Svært liten økning fra "vanlig kjøring" alene til sykkel med full oppakning og 2 personer, samt høy vind, Kan noe av årsaken være at ved "vanlig kjøring" så er gjennomsnittshastigheten høyere og derfor så kunne forbruk i realitet vært lavere da?

Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det ble en fin tur hjem i går. Vinden var spaknet og det ble ganske hyggelig temperatur utpå dagen. Passasjeren startet med genser og t skjorte under jakka og ved kaffepause etter rundt 15 mil ble genseren lagt i boksen. Det var lite trafikk og milene gikk unna. Det ble kun ett stopp til på turen, for å få lunch. Planen var egentlig å stoppe hvis det dukket opp noe vi ville se, men etter lørdagens erfaringer med serverdigheter og Google map ble det ikke noe av.
Dette var første skikkelige langtur med passasjer og hun var strålende fornøyd med komforten på AT'en. Faktisk så hadde hun duppet av ett par ganger, noe som ikke er så bra. Kanskje jeg må gjøre passasjersete mindre komfortabelt av sikkerhetsårsaker?
Forbruket hjem endte på 0,39 l/mil. Nei vi lagde ikke kø og lå stort sett litt over fartsgrensen, følge trafikken. Ved parkering hjemme viste kjørecomputeren en snitt fart på 77 km/t og kjørt distanse 395 km. Totalt for turen 850 km snittfart hele turen 68 km/t. Snittforbruk hele turen 0,41. Lav snittfart og snittforbruk på 0,41 tilskrives lørdagens runde i tett trafikk med mye start og stopp for å se severdigheter. AT'en er snill på forbruk på langkjøring. Bykjøring derimot, da er den tørst. Mener å huske at lørdagens tur endte på rundt 0,6 l/mil. Eller var det mer?
Har allerede begynt å tenke på neste tur. Når og hvor?
Dette var første skikkelige langtur med passasjer og hun var strålende fornøyd med komforten på AT'en. Faktisk så hadde hun duppet av ett par ganger, noe som ikke er så bra. Kanskje jeg må gjøre passasjersete mindre komfortabelt av sikkerhetsårsaker?
Forbruket hjem endte på 0,39 l/mil. Nei vi lagde ikke kø og lå stort sett litt over fartsgrensen, følge trafikken. Ved parkering hjemme viste kjørecomputeren en snitt fart på 77 km/t og kjørt distanse 395 km. Totalt for turen 850 km snittfart hele turen 68 km/t. Snittforbruk hele turen 0,41. Lav snittfart og snittforbruk på 0,41 tilskrives lørdagens runde i tett trafikk med mye start og stopp for å se severdigheter. AT'en er snill på forbruk på langkjøring. Bykjøring derimot, da er den tørst. Mener å huske at lørdagens tur endte på rundt 0,6 l/mil. Eller var det mer?
Har allerede begynt å tenke på neste tur. Når og hvor?
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Her i Thailand har vi to førerkort ett for bil og ett for mc. Det første du får er gyldig i to år, etter dette får man 5 års gyldighet (som utlending må man ha årsvisum for å få 5 år).Gyldighetsdato er satt til din fødselsdag. Siden jeg har fødselsdag 17.februar og det nå er 5år siden sist må jeg fornye begge førerkortene.
Noen spekulerer i å kjøre uten gyldig førerkort ett par dager slik at fødselsdagen er passert før de fornyer, da får man nemlig ett år ekstra. Jeg tar ikke sjansen på dette siden jeg kjører hver dag og jeg vil være på mc tur på fødselsdagen. Så jeg har booket time i begynnelsen av februar.
Når dette skrives har jeg utført det jeg velger å kalle punkt 1. Det er å legge inn DLT (distrikts vei og transport kontor tror jeg det står for) app på telefonen for å bestille tid og for å vite hva mitt valgte kontor krever av papirer, dette er Thailand og reglene varierer fra sted til sted. Jeg jar også logget meg inn på websidene deres for å se en times film. Sist jeg fornyet rett før Covid ble filmen vist på "biltilsynet" og vakter passet på at ingen sovnet eller brukte egen mobil. De som sovnet eller satt med sin egen mobil ble sendt på dør med beskjed om å komme igjen en annen dag. Etter covid har dette blitt online og må gjøres før man kommer for å fornye.
Jeg har nå som sist kastet bort en drøy time av livet på å se en for meg totalt verdiløs video om trafikksikkerhet. Filmen ble med jevne mellomrom stoppet og man måtte svare på noen helt utrolig dumme spørsmål. Frist 3 minutter på å svare. Feil svar mer enn 2 ganger eller brukt mer enn 3 minutter så starte sekvensen fra begynnelsen.
Eksempel på regler fra denne filmen:
Bruk hornet minst mulig, kun korte støt. Dette bryter jeg daglig, bedre å tute ofte enn å kjøre på feks bikkjer eller andre trafikanter som "sover". Kjør sakte når det regner og er vann på veien. Grunn: Så du ikke spruter på fotgjengere. Ikke ett ord om vannplaning eller hvor glatt det blir. Før du kjører av gårde: Ta på bilbeltet(selvsagt) lås sentralåsen!!
I mørket. Bruk kun fjernlys når det ikke er veilys!
Jeg kunne ramset opp mer men lar det ligge.
Denne filmen var ikke den samme som for 5 år siden men i mine øyne like bortkastet. Ikke noe rart det er mye ulykker i Thailand
Punkt 2 blir å dra til imigration og få bostedsbevis. får ta passbilde kopiere pass og husleiekontrakt og dra til imigration seinere i uka.
Noen kontorer krever legeattest, noe mitt kontor ikke hadde på listen.
Noen spekulerer i å kjøre uten gyldig førerkort ett par dager slik at fødselsdagen er passert før de fornyer, da får man nemlig ett år ekstra. Jeg tar ikke sjansen på dette siden jeg kjører hver dag og jeg vil være på mc tur på fødselsdagen. Så jeg har booket time i begynnelsen av februar.
Når dette skrives har jeg utført det jeg velger å kalle punkt 1. Det er å legge inn DLT (distrikts vei og transport kontor tror jeg det står for) app på telefonen for å bestille tid og for å vite hva mitt valgte kontor krever av papirer, dette er Thailand og reglene varierer fra sted til sted. Jeg jar også logget meg inn på websidene deres for å se en times film. Sist jeg fornyet rett før Covid ble filmen vist på "biltilsynet" og vakter passet på at ingen sovnet eller brukte egen mobil. De som sovnet eller satt med sin egen mobil ble sendt på dør med beskjed om å komme igjen en annen dag. Etter covid har dette blitt online og må gjøres før man kommer for å fornye.
Jeg har nå som sist kastet bort en drøy time av livet på å se en for meg totalt verdiløs video om trafikksikkerhet. Filmen ble med jevne mellomrom stoppet og man måtte svare på noen helt utrolig dumme spørsmål. Frist 3 minutter på å svare. Feil svar mer enn 2 ganger eller brukt mer enn 3 minutter så starte sekvensen fra begynnelsen.
Eksempel på regler fra denne filmen:
Bruk hornet minst mulig, kun korte støt. Dette bryter jeg daglig, bedre å tute ofte enn å kjøre på feks bikkjer eller andre trafikanter som "sover". Kjør sakte når det regner og er vann på veien. Grunn: Så du ikke spruter på fotgjengere. Ikke ett ord om vannplaning eller hvor glatt det blir. Før du kjører av gårde: Ta på bilbeltet(selvsagt) lås sentralåsen!!
I mørket. Bruk kun fjernlys når det ikke er veilys!
Jeg kunne ramset opp mer men lar det ligge.
Denne filmen var ikke den samme som for 5 år siden men i mine øyne like bortkastet. Ikke noe rart det er mye ulykker i Thailand
Punkt 2 blir å dra til imigration og få bostedsbevis. får ta passbilde kopiere pass og husleiekontrakt og dra til imigration seinere i uka.
Noen kontorer krever legeattest, noe mitt kontor ikke hadde på listen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
2 nye førerkort på plass, 5 år til neste gang, noe jeg er veldig glad for. For meg som farang (utlending) ble det som vanlig store forsinkelser og det jeg på godt norsk vil kalle rasisme. Mitt lokale DLT kontor er kjent for dette og de fleste jeg kjenner bruker andre kontorer både for registrering av kjøretøy og førerkort. Men jeg har alltid brukt dette kontoret også denne gangen.
Time var bestilt (i appen deres) til klokken 08:00 mandag med beskjed om å møte opp i god tid. Følgende papirer måtte nedbringes: Bostedsbevis utstedt av imigration originaler og kopier, legeattest med kopier, pass med visa samt kopier av visa sider og bildeside i passet, utskift på bestått online opplæring samt de gamle førerkortene. Jeg skriver flertall siden jeg skulle ha to førerkort, ett for bil ett for mc.
Jeg parkerte utenfor DLT kontoret rundt 07:30 og gikk inn, jeg var den første. Det sto en ansatt der og skulle registrere de som kom. Jeg viste han appen med qr code, men han var ikke interessert. "Luke 4" sa han. Luke 4 var stengt noe forøvrig alle lukene var, de skulle ikke åpne før 08:00. Jeg satte meg ned for å vente. Imens ble alle thaier som kom registrert, disse trengte kun id kort og legeattest la jeg merke til.
Klokka ble 8, den gruppe jeg skulle tilhørt ble ropt opp og startet med testene, fargesyn, dybdesyn, reaksjonstest og sidesyn. Jeg satt å så på. Luke 4 var fortsatt ubetjent.
Etter en stund ble det liv i luke 3 og jeg kjente at min irritasjon var i ferd med å ta overhånd. Jeg gikk til luke 3, som også var for førerkort, viste fram mine gamle førerkort qr koden fra appen, og jeg hilste høflig på damen i luken. Hun så surt på meg og pekte på uke 4 og ba meg vente.
Etter en halvtime hadde de som møtte fram klokka 8 blitt ferdig med alt og de ble ropt opp en og en for å få sine nye førerkort. Jeg var som luft for de ansatte her. Det gikk 30 minutter til og klokka var nå rundt 9, da kom det en dame på plass i luke 4. Jeg reiset meg og gikk bort. Hun lot som hun ikke så meg og stirret inn i pc skjermen sin med stivt blikk. Jeg var nå mer sint enn irritert men klart dog å beherske meg da jeg kremtet og hilste. Damen så opp og nok en gang viste jeg fram qr kode gamle førerkort og fortalte hva jeg skulle. Hun snakket så med damen i luke 3 som tidligere hadde avvist meg før de ropte på enda en ansatt. Jeg snakker ikke thai flytende men jeg skjønner språket og her skjønte jeg såpass av samtalen dem i mellom at de ville avvise meg og sende meg Nang Rong (60 km unna), rett og slett for å bli kvitt en utlending.
Jeg kom dem i forkjøpet. Jeg fortalte dem at jeg nå ville ta kontakt med hovedkontoret Bangkok og snakke med "the big boss". Jeg ville fortelle om at denne appen deres ikke ble godtatt av DLT i Prakonchai og spørre om hva jeg skulle gjøre. Dette hjalp, det å nevne hovedkontor og big boss hjelper i de fleste tilfeller. Er det noe thaier frykter så er det the big boss. Wait a few minutes sir, nå snakket de plutselig litt engelsk her!
A few minutes ble til 30. Men så ble jeg ropt opp og fikk gjøre de påkrevde testene. Da disse var bestått var det å trekke kølapp for å betale. Da jeg gjorde testene var jeg den siste i en gruppe på 10 thaier. Alle thaiene ble ropt opp og fikk betalt ble fotografert og fikk sitt førerkort. Så stoppet plutselig kønummer systemet opp atter at nr 220 hadde blitt ekspedert. Jeg hadde 221. Damen i betalingsluken var borte.
En ny gruppe thaier gjorde unna sine tester og fikk kønummer etter mitt. Ville de hoppe over 221? Systemet tillot ikke det så da damen i pengeluka var tilbake kom mitt nummer opp. 250 thb for mc førerkort og 500 for bilførerkort ble betalt. Ny venting men kun kort tid denne gangen. Deres mulighet for å sabotere mer for utlendingen var brukt opp, siden køsystemet var automatisk.
11:30 var jeg innehaver av 2 nye førerkort. Vil jeg velge ett annet kontor neste gang? Prøv å gjett
Time var bestilt (i appen deres) til klokken 08:00 mandag med beskjed om å møte opp i god tid. Følgende papirer måtte nedbringes: Bostedsbevis utstedt av imigration originaler og kopier, legeattest med kopier, pass med visa samt kopier av visa sider og bildeside i passet, utskift på bestått online opplæring samt de gamle førerkortene. Jeg skriver flertall siden jeg skulle ha to førerkort, ett for bil ett for mc.
Jeg parkerte utenfor DLT kontoret rundt 07:30 og gikk inn, jeg var den første. Det sto en ansatt der og skulle registrere de som kom. Jeg viste han appen med qr code, men han var ikke interessert. "Luke 4" sa han. Luke 4 var stengt noe forøvrig alle lukene var, de skulle ikke åpne før 08:00. Jeg satte meg ned for å vente. Imens ble alle thaier som kom registrert, disse trengte kun id kort og legeattest la jeg merke til.
Klokka ble 8, den gruppe jeg skulle tilhørt ble ropt opp og startet med testene, fargesyn, dybdesyn, reaksjonstest og sidesyn. Jeg satt å så på. Luke 4 var fortsatt ubetjent.
Etter en stund ble det liv i luke 3 og jeg kjente at min irritasjon var i ferd med å ta overhånd. Jeg gikk til luke 3, som også var for førerkort, viste fram mine gamle førerkort qr koden fra appen, og jeg hilste høflig på damen i luken. Hun så surt på meg og pekte på uke 4 og ba meg vente.
Etter en halvtime hadde de som møtte fram klokka 8 blitt ferdig med alt og de ble ropt opp en og en for å få sine nye førerkort. Jeg var som luft for de ansatte her. Det gikk 30 minutter til og klokka var nå rundt 9, da kom det en dame på plass i luke 4. Jeg reiset meg og gikk bort. Hun lot som hun ikke så meg og stirret inn i pc skjermen sin med stivt blikk. Jeg var nå mer sint enn irritert men klart dog å beherske meg da jeg kremtet og hilste. Damen så opp og nok en gang viste jeg fram qr kode gamle førerkort og fortalte hva jeg skulle. Hun snakket så med damen i luke 3 som tidligere hadde avvist meg før de ropte på enda en ansatt. Jeg snakker ikke thai flytende men jeg skjønner språket og her skjønte jeg såpass av samtalen dem i mellom at de ville avvise meg og sende meg Nang Rong (60 km unna), rett og slett for å bli kvitt en utlending.
Jeg kom dem i forkjøpet. Jeg fortalte dem at jeg nå ville ta kontakt med hovedkontoret Bangkok og snakke med "the big boss". Jeg ville fortelle om at denne appen deres ikke ble godtatt av DLT i Prakonchai og spørre om hva jeg skulle gjøre. Dette hjalp, det å nevne hovedkontor og big boss hjelper i de fleste tilfeller. Er det noe thaier frykter så er det the big boss. Wait a few minutes sir, nå snakket de plutselig litt engelsk her!
A few minutes ble til 30. Men så ble jeg ropt opp og fikk gjøre de påkrevde testene. Da disse var bestått var det å trekke kølapp for å betale. Da jeg gjorde testene var jeg den siste i en gruppe på 10 thaier. Alle thaiene ble ropt opp og fikk betalt ble fotografert og fikk sitt førerkort. Så stoppet plutselig kønummer systemet opp atter at nr 220 hadde blitt ekspedert. Jeg hadde 221. Damen i betalingsluken var borte.
En ny gruppe thaier gjorde unna sine tester og fikk kønummer etter mitt. Ville de hoppe over 221? Systemet tillot ikke det så da damen i pengeluka var tilbake kom mitt nummer opp. 250 thb for mc førerkort og 500 for bilførerkort ble betalt. Ny venting men kun kort tid denne gangen. Deres mulighet for å sabotere mer for utlendingen var brukt opp, siden køsystemet var automatisk.
11:30 var jeg innehaver av 2 nye førerkort. Vil jeg velge ett annet kontor neste gang? Prøv å gjett
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
Re: På to hjul i Thailand
Jeg fornyet mine førerkort i fjor høst og kan anbefale DLT i Nang Rong. Du kan lese om mine erfaringer her
https://thailandtur.no/slik-fornyer-du- ... i-thailand