Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Da starter jeg en ny tråd på egnet plass i forumet hvor jeg tenkte å ta opp egenerfaringer og løpende informasjon rundt min nye BMW i4 M50.
Først litt fakta og specs ok bilen:
BMW i4 M50 er "storebroren" til edrive35 og edrive40 og er en mer påkostet versjon med større motor, mer utstyr og AWD etc. Den JEG har er Er da M50 "Supercharged" værsjonen som har ytteligere ekstrautstyr. Bilen har 544 HK'er og for dem som enda ikke har fått det med seg så er denne da elektrisk og har en WLTP rekkevidde på 47 mil.
Bilen ble hentet rett før Jul og jeg har så langt bygget meg opp beskjedne 50 mil bak rattet i denne samt 30 mil bak rattet i demobilen jeg kjørte, så totalt 80 mil med erfaring med denne bilen.
Så langt kan jeg si at dette er den desidert råeste kjlremaskinen jeg har sittet i til dags dato. Ja, den har sine negative sider som jeg kommer til lenger ned, men du verden for en kruttønne på fire hjul!
Rekkevidden vinterstid i rundt 0 grader har jeg ikke testet klinisk, men ut fra foreløpige forbrukstall i gjennomsnittshastigheter rundt 80km/t så anslår jeg rundt 35-40 mil i praksis. Sommerstid med 20" felger og 15-20 grader så kommer jeg nok tett opp til WLTP rekkevidde med denne. (47 mil).
Lyden fra popanlegget i bilen er ganske imponerende. 17 stk. høytalere pluss en subwoofer fra Harman Kardon gjør kupeen om til den reneste konsertsalen og de adaptive demperne som kan justeres fra infotainmentsystemet mellom comfort og sport etc. er himmelske. Ligger som et lim på veien, selv med vinterhjul.
--------
Bilen har dog 2 svakheter hvis man kan kalle det det å det var noe jeg viste om før jeg hentet den skal sies.
1. den er ganske lav. Man setter seg NED og ikke INN i bilen. Ikke optimalt for min rygg, men npr jeg først kommer meg ned i bilen så sitter jeg som en greve.
2. Man er avhengig av godt ryggekamera da sikten bakover er tilnærmet null. En bitteliten gløtt i bakruta og bilen stikker enda en meter lenger bak så vanskelig å se for seg hvor bakenden er uten kamera.
Derimot har den 360 kamera som viser bilen i alle vinkler rett på skjermen, så parkering etc. går uansett som en lek.
Noen flere negative punkter har jeg så langt ikke funnet å de punktene jeg evt. skulle finne fra nå av, er nok trolig heller ikke av stor betydning, men jeg lister dem opp så fort jeg finner noen :)
Først litt fakta og specs ok bilen:
BMW i4 M50 er "storebroren" til edrive35 og edrive40 og er en mer påkostet versjon med større motor, mer utstyr og AWD etc. Den JEG har er Er da M50 "Supercharged" værsjonen som har ytteligere ekstrautstyr. Bilen har 544 HK'er og for dem som enda ikke har fått det med seg så er denne da elektrisk og har en WLTP rekkevidde på 47 mil.
Bilen ble hentet rett før Jul og jeg har så langt bygget meg opp beskjedne 50 mil bak rattet i denne samt 30 mil bak rattet i demobilen jeg kjørte, så totalt 80 mil med erfaring med denne bilen.
Så langt kan jeg si at dette er den desidert råeste kjlremaskinen jeg har sittet i til dags dato. Ja, den har sine negative sider som jeg kommer til lenger ned, men du verden for en kruttønne på fire hjul!
Rekkevidden vinterstid i rundt 0 grader har jeg ikke testet klinisk, men ut fra foreløpige forbrukstall i gjennomsnittshastigheter rundt 80km/t så anslår jeg rundt 35-40 mil i praksis. Sommerstid med 20" felger og 15-20 grader så kommer jeg nok tett opp til WLTP rekkevidde med denne. (47 mil).
Lyden fra popanlegget i bilen er ganske imponerende. 17 stk. høytalere pluss en subwoofer fra Harman Kardon gjør kupeen om til den reneste konsertsalen og de adaptive demperne som kan justeres fra infotainmentsystemet mellom comfort og sport etc. er himmelske. Ligger som et lim på veien, selv med vinterhjul.
--------
Bilen har dog 2 svakheter hvis man kan kalle det det å det var noe jeg viste om før jeg hentet den skal sies.
1. den er ganske lav. Man setter seg NED og ikke INN i bilen. Ikke optimalt for min rygg, men npr jeg først kommer meg ned i bilen så sitter jeg som en greve.
2. Man er avhengig av godt ryggekamera da sikten bakover er tilnærmet null. En bitteliten gløtt i bakruta og bilen stikker enda en meter lenger bak så vanskelig å se for seg hvor bakenden er uten kamera.
Derimot har den 360 kamera som viser bilen i alle vinkler rett på skjermen, så parkering etc. går uansett som en lek.
Noen flere negative punkter har jeg så langt ikke funnet å de punktene jeg evt. skulle finne fra nå av, er nok trolig heller ikke av stor betydning, men jeg lister dem opp så fort jeg finner noen :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Da ble det egen tråd ja om bilen
Moro og lese folks erfaringer om forskjellige biler. Nå er det jo mest elbiler som selges så det er naturligvis de som kanskje er mest av interesse.
De flest elbiler har en enorm akselerasjon, noe man må ser svært sjelden hos fossilbilene. Det er både fordelere og bakdeler med dette.
fordelen er at man kommer seg f eks raskt forbi ved en forbikjøring, en bakdel er nok stor dekkslitasje.
Ser du har tatt bilde fra en Circle K stasjon, men det ser ikke ut som du lader der. Vet ikke om du har testet hurtigladningen enda, men jeg vil anbefale deg og teste ut hvordan du selv føler vil være enklest og gjøre dette. Jeg har sett mange folk slite stort med og få ladet. Har selv en masse lade apper, men de få gangene jeg må bruke hurtiglader bruker jeg ladekortet som jeg fikk med bilen, svært enkelt og bare aktivere ladingen når man trekker kortet forbi leseren på laderen.
fortsatt God jul og lykke til med ny elbil

Moro og lese folks erfaringer om forskjellige biler. Nå er det jo mest elbiler som selges så det er naturligvis de som kanskje er mest av interesse.
De flest elbiler har en enorm akselerasjon, noe man må ser svært sjelden hos fossilbilene. Det er både fordelere og bakdeler med dette.
fordelen er at man kommer seg f eks raskt forbi ved en forbikjøring, en bakdel er nok stor dekkslitasje.
Ser du har tatt bilde fra en Circle K stasjon, men det ser ikke ut som du lader der. Vet ikke om du har testet hurtigladningen enda, men jeg vil anbefale deg og teste ut hvordan du selv føler vil være enklest og gjøre dette. Jeg har sett mange folk slite stort med og få ladet. Har selv en masse lade apper, men de få gangene jeg må bruke hurtiglader bruker jeg ladekortet som jeg fikk med bilen, svært enkelt og bare aktivere ladingen når man trekker kortet forbi leseren på laderen.
fortsatt God jul og lykke til med ny elbil

- Bjerknez
- Kontakt:
Aksellerasjonen er hekt hinnsides ja. Er vel kun den jeg har og Tesla Performance i den prisklassen som kan konkurrere der hvor Bimmern i mine øyne overgår Tesla med stor margin når det kommer til kjøreglede. BMW er også ganske liberale når dem oppgir 0-100 tid på M50. Absolutt alle testere slår den tiden og noen har vært nede i 3.4 sekunder. Derimot holder Bimmern pusten lengre enn Tesla da den drar i fra litt når farten blir større.
Uansett ikke uhyre viktig hvem som vinner i en slik test :)
Jeg pleier å kjøre meg en tur til min lokale CircleK stasjon og bare parkere der og sitte å fikle litt :)
Hurtiglading har jeg testet flere ganger. Jeg er enig med deg at dette gjøres på absolutt enklest mulig måte med å for min del bruke BMW Chargeing kortet som jeg fikk når jeg hentet bilen. Den fungerer som "ladebrikken" som forøvrig koster 600ish kroner i året. BMW kortet er gratis. Man bare setter i ladepluggen og sveiper kortet så er man i gang. Null stress :)
I dag ble det forøvrig skikkelig håndvask og tørk av bilen :)
Uansett ikke uhyre viktig hvem som vinner i en slik test :)
Jeg pleier å kjøre meg en tur til min lokale CircleK stasjon og bare parkere der og sitte å fikle litt :)
Hurtiglading har jeg testet flere ganger. Jeg er enig med deg at dette gjøres på absolutt enklest mulig måte med å for min del bruke BMW Chargeing kortet som jeg fikk når jeg hentet bilen. Den fungerer som "ladebrikken" som forøvrig koster 600ish kroner i året. BMW kortet er gratis. Man bare setter i ladepluggen og sveiper kortet så er man i gang. Null stress :)
I dag ble det forøvrig skikkelig håndvask og tørk av bilen :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Det med at man setter seg ned i bilen er en vanesak. Jeg tror veldig mange er vant med at moderne biler les:SUVer er enkle å sette seg inn i. Man får imidlertid igjen for det når man har kommet inn i bilen. Det gir en helt annen kjørefølelse.
Fin bil fra rett fabrikant
Fin bil fra rett fabrikant

- Bjerknez
- Kontakt:
Jada, jeg har hatt flere biler jegbhar satt med NED i. Når man først kommer inn i Bimmern sitter man som en prins. Ikke mange biler jeg har sittet i som slår den sittekomforten. Helt vidunderlig.FredrikE24 skrev: 26 des 2024, 14:38 Det med at man setter seg ned i bilen er en vanesak. Jeg tror veldig mange er vant med at moderne biler les:SUVer er enkle å sette seg inn i. Man får imidlertid igjen for det når man har kommet inn i bilen. Det gir en helt annen kjørefølelse.
Fin bil fra rett fabrikant![]()
Men akkurat det å komme meg NED i bilen er ikke ryggen min så glad i, men det er 1 sekund med bittelitt smerte hver gang, så det skal jeg leve med.
Jegbhar hatt en del såkalt sportslige biler men denne her befinner seg i en helt annen liga, uten tvil. :)
- FredrikE24
Det er første gang du eier en BMW, alt man har eid tidligere blir liksom ikke det samme.
- Bjerknez
- Kontakt:
Audien jeg hadde var nok helt på høyde med BMW i 2012 skal sies, men det er noen år siden å mye har skjedd på 12 år. Dessuten er jo dette en M versjon av den elektrifiserte versjonen med M-sport understell og bremser etc.FredrikE24 skrev: 26 des 2024, 16:44 Det er første gang du eier en BMW, alt man har eid tidligere blir liksom ikke det samme.
Det skal dog sies at jeg ikke mener den kan sammenlignes med en vaskeekte M3/M4. Mye grunnet vekten. Motormessig holder den mer eller mindre følge rett frem, men på en bane blir M50 alt for tung.
Men kreftene i M50 må man jo bare flire av. Det er bare dem som har kjørt eller eier en Tesla model 3 Performance eller lignende som skjønner hva jeg mener med det.
Det som har imponert meg mest med bilen så langt er at selv med god fart inn i krappe svinger så krenger ikke bilen i det hele tatt. Mulig grunnet de adaptive demperne. Den ligger som klistret på veien, selv med vinterhjulene.
Blir artig å få på 20" sommerhjul når våren dukker opp :)
- FredrikE24
Jeg må si meg uenig, etter min smak kan ikke Audi sammenlignes med BMW - Sorry.
Skal man ha Audi, så skal det gjerne være quattro, og vaskekte quattro gjør at bilen blir svært fremtung.
Skal man ha Audi, så skal det gjerne være quattro, og vaskekte quattro gjør at bilen blir svært fremtung.
- Bjerknez
- Kontakt:
Sjefen har en Audi e-tron 6 som jeg tror er en 2022 modell. Denne har jeg kjørt en del. Uten sammenligning forøvrig da det er to forskjellige biler, men interiør og opplevd kvalitet er ganske likt. Quatro systemet sies vel også å være hakket råere enn andre systemer til det det er tiltenkt. Uten at jeg sier X-drive er dårlig.FredrikE24 skrev: 26 des 2024, 19:59 Jeg må si meg uenig, etter min smak kan ikke Audi sammenlignes med BMW - Sorry.
Men nå har jomikke Audi noen biler som kan hamle opp med BMW i4 M50 i samme prisklasse og type bil. Det er vel stort sett kun Tesla og kanskje Polestar som har det. Tesla er jo den mest åpenbare kandidaten, men min mening om Tesla model 3 Performance vs BMW i4 M50 er at Tesla føles mer som en avansert gocart enn en bil. Det har vel med kjlrestillingen å gjøre å den påklistrede skjermen midt i bilen som styrer alt. Den har ikke engang headup display og lykke til med å blinke inn og ut av rundkjøringer.
- FredrikE24
Jeg mener som utgangspunkt ikke Audi vs. BMW og EL-bil, du snakket om Audi for 12 år siden :)
Når det gjelder EL-biler er det nok litt jevnere.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg sammenlignet ikke en 2012 modell Audi A4 tiptronic 180HK og en 2025 modell BMW i4 M50 her altså. Det er rått parti. Jeg mener Audi vs BMW for 12 år siden.FredrikE24 skrev: 26 des 2024, 20:16 Jeg mener som utgangspunkt ikke Audi vs. BMW og EL-bil, du snakket om Audi for 12 år siden :)
Jeg synes generelt Audi har hatt en god opplevd kvalitet med tanke på interiøret og sitteposisjon. Men i4 M50 er rett og slett gateversjonen av M3/M4. Den elektriske motoren gjør ikke akkurat bilen mindre spennende heller. På kald tørr asfalt har alle hjulene lyst til å spinne ved launch control. Vertfall de 18" vinterhjulene.

Håper ting har skjedd med BMW. Jeg ble lei alle tingene som ble ødelagt hele tiden av korttenkte tyskere.
Mange av problemene var knyttet til drivverk og motor, så det er lov å tenke til at det ikke er samme problemene med elmotor.
Uansett er det en flott bil du har, en av de finere elbilen på markedet
Mange av problemene var knyttet til drivverk og motor, så det er lov å tenke til at det ikke er samme problemene med elmotor.
Uansett er det en flott bil du har, en av de finere elbilen på markedet
- Bjerknez
- Kontakt:
Hva som ble ødelagt for din del og hvorfor må andre svare på, men så langt har jeg vertfall ikke hatt noen problemer (skulle bare mangle etter kun 10 dager og 500ish kjørte km.)kgjersda skrev: 27 des 2024, 10:13 Håper ting har skjedd med BMW. Jeg ble lei alle tingene som ble ødelagt hele tiden av korttenkte tyskere.
Uansett er det en flott bil du har, en av de finere elbilen på markedet![]()

I dag har jeg programmert både nøkkelkort, to hovednøkler samt mobilen, slik at alle disse enhetene kan brukes for å låse opp samt starte doningen. :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Kjøpte meg vaskeabonnement hos UnoX forrige uke. 8 stk vask (børsteløs selvsagt) for 500 kroner og vaskehallen er døgnåpen og bemanningsfri og leser kun skiltene på bilen. Enkelt og greit.
Synes det er en god løsning for oss som ikke har mulighet til å vaske bilen hjemme vinterstid. En jevnlig vask er bedre enn ingen vask og når hver vask kun koster 60 kroner og man kan ta seg en kaffe mens bilen blir "ren" så er det helt innafor. :)
Nå blir ikke bilen HELT ren selvsagt i slike automater, men vasker man ett par ganger i uka så forhindrer man at den værste skitten setter seg og det blir enklere og ta vinterbasken når våren dukker opp :)
Synes det er en god løsning for oss som ikke har mulighet til å vaske bilen hjemme vinterstid. En jevnlig vask er bedre enn ingen vask og når hver vask kun koster 60 kroner og man kan ta seg en kaffe mens bilen blir "ren" så er det helt innafor. :)
Nå blir ikke bilen HELT ren selvsagt i slike automater, men vasker man ett par ganger i uka så forhindrer man at den værste skitten setter seg og det blir enklere og ta vinterbasken når våren dukker opp :)
- Roargutten
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Ikke dumt Bjerknez. Gjør det samme her på den lokale circle k stasjonen.
I går var det faktisk vaskevær utendørs her på Årnes så ble en grundig håndvask med asfaltfjerner og metallpartikkelfjerner som forvask. Har i dag holdt på inne i verkstedet med å ta full runde innvendig. La samtidig litt lakk i nye steinsprut.
I går var det faktisk vaskevær utendørs her på Årnes så ble en grundig håndvask med asfaltfjerner og metallpartikkelfjerner som forvask. Har i dag holdt på inne i verkstedet med å ta full runde innvendig. La samtidig litt lakk i nye steinsprut.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!